|
| Rundkørsel med cykelsti Fra : Preben |
Dato : 31-07-11 08:39 |
|
Hvor jeg bor, er der et par rundkørsler med cykelsti. Jeg oplever ofte, at
når jeg er kørt ind i rundkørslen i bil og skal forlade rundkørslen på 2.
eller 3. afkørsel, pludselig ser en cyklist dreje ind foran mig på
cykelstien for at fortsætte rundt i rundkørslen. Cyklisten er kørt ind i
rundkørslen efter mig f.eks. fra 1. sidevej og mener åbenbart ikke, at de
har vigepligt. Det mener jeg de har. Kan nogen her klare sagen op?
--
mvh/Preben
| |
Kim Ludvigsen (31-07-2011)
| Kommentar Fra : Kim Ludvigsen |
Dato : 31-07-11 08:58 |
|
Den 31-07-2011 09:39, Preben skrev:
> Cyklisten er kørt ind i
> rundkørslen efter mig f.eks. fra 1. sidevej og mener
> åbenbart ikke, at de har vigepligt. Det mener jeg de har.
> Kan nogen her klare sagen op?
Prøv at betragte rundkørslen som en vej, hvor du vil dreje
til højre for at forlade rundkørslen.
Du skal holde tilbage for cyklister, når du vil dreje til
højre. Du har ikke forkørselsret, fordi du er kommet ind i
rundkørslen før dem.
--
Mvh. Kim Ludvigsen
Det nemmeste komma:
http://ordforklaring.dk/ordforklaring.php?forklaring=decimalkomma
| |
Klaus H (31-07-2011)
| Kommentar Fra : Klaus H |
Dato : 31-07-11 09:03 |
|
"Kim Ludvigsen" skrev i meddelelsen
news:LpqdnXmHhZ-NlqjTnZ2dnUVZ8uWdnZ2d@giganews.com...
Den 31-07-2011 09:39, Preben skrev:
> Cyklisten er kørt ind i
> rundkørslen efter mig f.eks. fra 1. sidevej og mener
> åbenbart ikke, at de har vigepligt. Det mener jeg de har.
> Kan nogen her klare sagen op?
Prøv at betragte rundkørslen som en vej, hvor du vil dreje
til højre for at forlade rundkørslen.
Du skal holde tilbage for cyklister, når du vil dreje til
højre. Du har ikke forkørselsret, fordi du er kommet ind i
rundkørslen før dem.
--
Mvh. Kim Ludvigsen
Det nemmeste komma:
http://ordforklaring.dk/ordforklaring.php?forklaring=decimalkomma
>Der findes dog rundkørsler, hvor cykelstien ligger "udenfor" rundkørslen.
>Da har cyklerne trekanter på spidsen tværs over >cykelstien. Da er det dem
>der har ubetinget vigepligt.
>Klaus H
| |
Bertel Lund Hansen (31-07-2011)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 31-07-11 09:33 |
|
Klaus H skrev:
>Der findes dog rundkørsler, hvor cykelstien ligger "udenfor" rundkørslen.
>Da har cyklerne trekanter på spidsen tværs over >cykelstien. Da er det dem
>der har ubetinget vigepligt.
Ja, men hvis det var sådan en, havde Preben næppe spurgt.
Udgangspunktet er at drejende skal holde tilbage for
ligeudfærdsel hvis ikke andet er angivet.
Teknisk note:
Der var en skillelinje i Kims indlæg magen til den der er i mit.
Hvis du skriver dit svar nedenunder den når du citerer, vil nogle
læseprogrammer klippe det væk så det ligner et indlæg uden noget
nyt i.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
Klaus H (31-07-2011)
| Kommentar Fra : Klaus H |
Dato : 31-07-11 19:24 |
|
cut
Teknisk note:
Der var en skillelinje i Kims indlæg magen til den der er i mit.
Hvis du skriver dit svar nedenunder den når du citerer, vil nogle
læseprogrammer klippe det væk så det ligner et indlæg uden noget
nyt i.
>Det var jeg ikke klar over.
>Tak for tippet.
>Klaus H
| |
alexbo (31-07-2011)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 31-07-11 09:54 |
|
"Preben" skrev
> Hvor jeg bor, er der et par rundkørsler med cykelsti. Jeg oplever ofte, at
> når jeg er kørt ind i rundkørslen i bil og skal forlade rundkørslen på 2.
> eller 3. afkørsel, pludselig ser en cyklist dreje ind foran mig på
> cykelstien for at fortsætte rundt i rundkørslen. Cyklisten er kørt ind i
> rundkørslen efter mig f.eks. fra 1. sidevej og mener åbenbart ikke, at de
> har vigepligt. Det mener jeg de har. Kan nogen her klare sagen op?
Alene det at du skal blinke til højre når du skal ud af rundkørslen og
cyklisten ikke skal vise til venstre for at fortsætte rundt, burde fortælle
dig at det er dig der skifter kørselsretning.
Det er da heller ikke cyklisten der drejer ind foran dig det er dig der
drejer ind foran cyklen, du blinker til højre og drejer på rattet, cyklen
kører stort set bare ligeud.
Nu findes der ganske vist rundkørsler hvor man teknisk set kan køre næsten
lige over, og så kan det godt virke som cyklisten kommer fra højre og kører
ud foran bilen, men det ændrer ikke på at det er dig der ændrer
kørselsretning og vil forlade rundkørslen.
Du er så ikke den eneste der ikke kender reglerne.
Fra Ingeniøren/transport
Rundkørsler er farlige for cyklister:
"Risikomomentet skyldes, at nogle rundkørslers kurveradius er for lille,
hvormed bilisterne ikke tvinges til at sætte farten tilstrækkeligt ned.
Dertil kommer, at nogle bilister ikke overholder vigepligten på vej ind og
ud, samt at et mindre tal af cyklisterne har en fatal fejlagtig opfattelse
af rundkørslerne. Det drejer sig om ti procent. De tror, det altid er dem
som skal holde tilbage, når bilisterne suser ind og ud af rundkørslerne."
mvh
Alex Christensen
| |
Portner (31-07-2011)
| Kommentar Fra : Portner |
Dato : 31-07-11 10:56 |
|
alexbo wrote:
> Alene det at du skal blinke til højre når du skal ud af rundkørslen og
> cyklisten ikke skal vise til venstre for at fortsætte rundt, burde
> fortælle dig at det er dig der skifter kørselsretning.
>
> Det er da heller ikke cyklisten der drejer ind foran dig det er dig
> der drejer ind foran cyklen, du blinker til højre og drejer på
> rattet, cyklen kører stort set bare ligeud.
>
> Nu findes der ganske vist rundkørsler hvor man teknisk set kan køre
> næsten lige over, og så kan det godt virke som cyklisten kommer fra
> højre og kører ud foran bilen, men det ændrer ikke på at det er dig
> der ændrer kørselsretning og vil forlade rundkørslen.
Og så findes der masser af rundkørsler hvor der er
"hajtænder" på cykelstien, så der er der vel ikke tvivl
om hvem der har vigepligt.....påkører man alligevel
cykellisten har man vel alligevel et objektiv ansvar?
| |
Bertel Lund Hansen (31-07-2011)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 31-07-11 11:17 |
|
Portner skrev:
> Og så findes der masser af rundkørsler hvor der er
> "hajtænder" på cykelstien, så der er der vel ikke tvivl
> om hvem der har vigepligt...
Korrekt.
> ..påkører man alligevel cykellisten har man vel alligevel et
> objektiv ansvar?
Ja.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
alexbo (31-07-2011)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 31-07-11 15:52 |
|
"Portner" <info@peporte.dk> skrev
> Og så findes der masser af rundkørsler hvor der er
> "hajtænder" på cykelstien,
Finder der rundkørsler hvor cykelstien inde i rundkørslen har vigepligt?
Altså hvor bilen krydser cykelstien når den forlader rundkørslen, jeg har
kun set cykelvigepligt hvor cykelstien er trukket væk fra rundkørslen og
krydser de tilstødende veje et stykke væk.
Altså reelt en krydsende sti, og ikke en del af rundkørslen.
>så der er der vel ikke tvivl om hvem der har vigepligt
Nej hajtænder fortæller man har vigepligt, og hvis det er som jeg mener
kører bilen bare på en lige vej som en cyklist ønsker at krydse.
......påkører man alligevel cykellisten har man vel alligevel et objektiv
ansvar?
Ja føreren af et motorkøretøj har erstatningsansvar for skader ved et
trafikuheld, men ikke et ubetinget ansvar for ulykken.
Man risikere at betale for en cykel men ikke at få en bøde/klip, bilisten
har jo ikke overtrådt en vigepligt.
mvh
Alex Christensen
| |
Bertel Lund Hansen (31-07-2011)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 31-07-11 16:22 |
|
alexbo skrev:
> Finder der rundkørsler hvor cykelstien inde i rundkørslen har vigepligt?
Ja. I Horsens har vi en rundkørsel med fem veje. Der er
dobbeltrettet cykelsti med hajtænder overalt hvor stien krydser
vejen. Der er lidt bevoksning mellem sti og kørebane, men ikke så
meget at jeg opfatter det som en krydsende sti væk fra
rundkørslen.
Her er link til Eniros luftfoto af rundkørslen:
http://kort.eniro.dk/m/alSdm
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
alexbo (31-07-2011)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 31-07-11 17:07 |
|
"Bertel Lund Hansen" skrev
> Her er link til Eniros luftfoto af rundkørslen:
>
> http://kort.eniro.dk/m/alSdm
Som jeg ser det er rundkørslen kun den inderste del, der hvor bilerne har
hajtænder/vigepligt når de kører ind.
Biler der er på vej ind i rundkørslen møder først et fodgængerfelt og
derefter krydser de en cykelsti, og først efter cykelstien kommer
rundkørslen hvor de har hajtænder ve dindkørslen.
mvh
Alex Christensen
| |
Bertel Lund Hansen (31-07-2011)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 31-07-11 18:49 |
|
alexbo skrev:
>> Her er link til Eniros luftfoto af rundkørslen:
>> http://kort.eniro.dk/m/alSdm
> Som jeg ser det er rundkørslen kun den inderste del, der hvor bilerne har
> hajtænder/vigepligt når de kører ind.
> Biler der er på vej ind i rundkørslen møder først et fodgængerfelt og
> derefter krydser de en cykelsti, og først efter cykelstien kommer
> rundkørslen hvor de har hajtænder ve dindkørslen.
Det har du da nok egentlig ret i.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
Brian Vestergaard (31-07-2011)
| Kommentar Fra : Brian Vestergaard |
Dato : 31-07-11 19:57 |
|
alexbo skrev den 31-07-2011:
> "Portner" <info@peporte.dk> skrev
>
>> Og så findes der masser af rundkørsler hvor der er
>> "hajtænder" på cykelstien,
>
> Finder der rundkørsler hvor cykelstien inde i rundkørslen har vigepligt?
> Altså hvor bilen krydser cykelstien når den forlader rundkørslen
Den "store" på Roskildevej i Tåstrup
--
Venlig hilsen / regards
Brian Vestergaard - 2620 Albertslund
Ting billigt til salg på
www.you2me.dk
| |
Bertel Lund Hansen (31-07-2011)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 31-07-11 20:13 |
|
Brian Vestergaard skrev:
>> Finder der rundkørsler hvor cykelstien inde i rundkørslen har vigepligt?
>> Altså hvor bilen krydser cykelstien når den forlader rundkørslen
> Den "store" på Roskildevej i Tåstrup
Det er godt nok et helvede at køre i den. Jeg har prøvet det når
jeg kører min fars bil og han sidder ved siden af og guider mig.
Jeg tror ikke jeg kunne undgå skrammer hvis jeg skulle finde ud
af den alene. Jeg er slet ikke sikker på at jeg nogensinde kom
derfra igen.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
Ivar (31-07-2011)
| Kommentar Fra : Ivar |
Dato : 31-07-11 21:15 |
| | |
Bertel Lund Hansen (01-08-2011)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 01-08-11 08:18 |
| | |
Steen Hansen (31-07-2011)
| Kommentar Fra : Steen Hansen |
Dato : 31-07-11 21:42 |
|
On Sun, 31 Jul 2011 21:13:05 +0200, Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:
>Brian Vestergaard skrev:
>
>>> Finder der rundkørsler hvor cykelstien inde i rundkørslen har vigepligt?
>>> Altså hvor bilen krydser cykelstien når den forlader rundkørslen
>
>> Den "store" på Roskildevej i Tåstrup
>
>Det er godt nok et helvede at køre i den. Jeg har prøvet det når
>jeg kører min fars bil og han sidder ved siden af og guider mig.
>Jeg tror ikke jeg kunne undgå skrammer hvis jeg skulle finde ud
>af den alene. Jeg er slet ikke sikker på at jeg nogensinde kom
>derfra igen.
Du skal bare sikre dig at du holder din bane. Så er det ikke noget
problem.
Og så skal man selfølgelig holde øje med de tumper der ikke kan finde
ud af dette.
Steen
| |
alexbo (31-07-2011)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 31-07-11 20:15 |
|
"Brian Vestergaard" skrev
>> Finder der rundkørsler hvor cykelstien inde i rundkørslen har vigepligt?
>> Altså hvor bilen krydser cykelstien når den forlader rundkørslen
> Den "store" på Roskildevej i Tåstrup
Der har cyklerne ikke vigepligt, der er oven i købet malet blå cykelfelter
for at gøre det tydeligt for bilisterne at de skal være opmærksom på
cyklerne.
mvh
Alex Christensen
| |
Bertel Lund Hansen (31-07-2011)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 31-07-11 20:22 |
|
alexbo skrev:
> Der har cyklerne ikke vigepligt, der er oven i købet malet blå cykelfelter
> for at gøre det tydeligt for bilisterne at de skal være opmærksom på
> cyklerne.
Man kan slet ikke bruge den som eksempel. Færdslen er
lysreguleret, og det gælder også cyklerne.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
Michael Haase (31-07-2011)
| Kommentar Fra : Michael Haase |
Dato : 31-07-11 21:48 |
|
alexbo skrev dette den 31-07-2011 21:14:
> "Brian Vestergaard" skrev
>
>>> Finder der rundkørsler hvor cykelstien inde i rundkørslen har vigepligt?
>>> Altså hvor bilen krydser cykelstien når den forlader rundkørslen
>
>> Den "store" på Roskildevej i Tåstrup
>
> Der har cyklerne ikke vigepligt, der er oven i købet malet blå
> cykelfelter for at gøre det tydeligt for bilisterne at de skal være
> opmærksom på cyklerne.
>
> mvh
> Alex Christensen
Njarh, det er så spørgsmålet om det er en del af selve rundkørslen, men
der er højresvingsbaner udenom selve rundkørslen, så højresvingende
biler ikke behøver at ulejlige sig ind i midten. Ligeud kørende og
venstresvingende cykler vil altid krydse en af disse højresvingsbaner
til biler, og der har cyklerne ubetinget vigepligt.
Og hvis det ikke er en del af rundkørslen, viser det sig så at det er en
meget speciel rundkørsel: Man må ikke dreje til højre i den (der er så
kun vognbanepile lige ud og til venstre, både for cykler og biler)
--
Michael Haase
| |
Henning (31-07-2011)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 31-07-11 19:08 |
|
>Og så findes der masser af rundkørsler hvor der er
>"hajtænder" på cykelstien, så der er der vel ikke tvivl
>om hvem der har vigepligt.....påkører man alligevel
>cykellisten har man vel alligevel et objektiv ansvar?
Det kræver desværre ingen eksamen eller forudsætninger for at køre på cyklen, du kan derfor ikke
100% forvente at cyklisten ved hvad hajtænder betyder. Jeg ville aldrig stole på en cyklist og
hajtænder, før jeg så han stod stille! Kører du en cyklist ned, selv om han kører ud over
hajtænderne, er det stadig dig der som udgangspunkt får skylden.
| |
Preben (31-07-2011)
| Kommentar Fra : Preben |
Dato : 31-07-11 09:58 |
|
Den 31.07.2011 kl. 09:58 skrev Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk>:
> Prøv at betragte rundkørslen som en vej, hvor du vil dreje til højre for
> at forlade rundkørslen.
>
> Du skal holde tilbage for cyklister, når du vil dreje til højre. Du har
> ikke forkørselsret, fordi du er kommet ind i rundkørslen før dem..
Jeg synes, det er lidt problematisk, for selv om jeg rent faktisk har
orienteret mig grundigt bagud og til højre og er begyndt udkørsel fra
rundkørslen, oplever jeg tit, at cyklisterne kommer kørende med så stor
hastighed at de næsten ikke kan undgå at påkøre mig.
--
mvh/Preben
| |
Brian Vestergaard (31-07-2011)
| Kommentar Fra : Brian Vestergaard |
Dato : 31-07-11 10:40 |
|
Efter mange tanker skrev Preben:
> Jeg synes, det er lidt problematisk, for selv om jeg rent faktisk har
> orienteret mig grundigt bagud og til højre og er begyndt udkørsel fra
> rundkørslen, oplever jeg tit, at cyklisterne kommer kørende med så stor
> hastighed at de næsten ikke kan undgå at påkøre mig.
Så er du bare ikke god nok til at orientere dig, og
efterfølgende holde tilbage som du skal
Sker der et uheld, så er det dig der får skylden, og det er
minimum et klip (mener faktisk det er orientende køreprøve)
hvis politiet bliver indblandet
--
Venlig hilsen / regards
Brian Vestergaard - 2620 Albertslund
Ting billigt til salg på
www.you2me.dk
| |
Kurt Lund (01-08-2011)
| Kommentar Fra : Kurt Lund |
Dato : 01-08-11 17:05 |
|
"Brian Vestergaard" <only4usenet@gmail.com> wrote:
> Så er du bare ikke god nok til at orientere dig, og efterfølgende holde
> tilbage som du skal
>
> Sker der et uheld, så er det dig der får skylden, og det er minimum et
> klip (mener faktisk det er orientende køreprøve) hvis politiet bliver
> indblandet
Cyklister glemmer tit at færdselsloven også gælder for dem. Man skal køre
efter forholdene og ikke stædigt holde på sin "ret".
--
Kurt Lund
| |
Brian Vestergaard (01-08-2011)
| Kommentar Fra : Brian Vestergaard |
Dato : 01-08-11 18:13 |
|
Kurt Lund forklarede:
> "Brian Vestergaard" <only4usenet@gmail.com> wrote:
>
>> Så er du bare ikke god nok til at orientere dig, og efterfølgende holde
>> tilbage som du skal
>>
>> Sker der et uheld, så er det dig der får skylden, og det er minimum et klip
>> (mener faktisk det er orientende køreprøve) hvis politiet bliver indblandet
>>
>
> Cyklister glemmer tit at færdselsloven også gælder for dem. Man skal køre
> efter forholdene og ikke stædigt holde på sin "ret".
Ændrer det på resultatet ?
--
Venlig hilsen / regards
Brian Vestergaard - 2620 Albertslund
Ting billigt til salg på
www.you2me.dk
| |
Kurt Lund (01-08-2011)
| Kommentar Fra : Kurt Lund |
Dato : 01-08-11 22:12 |
|
"Brian Vestergaard" <only4usenet@gmail.com> wrote:
>> Cyklister glemmer tit at færdselsloven også gælder for dem. Man skal køre
>> efter forholdene og ikke stædigt holde på sin "ret".
>
> Ændrer det på resultatet ?
Det ville mindske antallet af tilskadekomne. Er det ikke nok?
Men desværre er der en udpræget tendens til at der i denne gruppe
udelukkende fokuseres på lovens bogstav og ikke dens intention, sikkert på
grund af en udpræget mangel på fantasi blandt jurister in spe.
--
Kurt Lund
| |
Bertel Lund Hansen (02-08-2011)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 02-08-11 23:41 |
|
Kurt Lund skrev:
> Det ville mindske antallet af tilskadekomne. Er det ikke nok?
> Men desværre er der en udpræget tendens til at der i denne gruppe
> udelukkende fokuseres på lovens bogstav og ikke dens intention, sikkert på
> grund af en udpræget mangel på fantasi blandt jurister in spe.
Mig bekendt skal jurister sætte sig ind i bemærkningerne til
lovene fordi de indeholder væsentlig information om hvordan
lovene skal fortolkes.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
Kurt Lund (03-08-2011)
| Kommentar Fra : Kurt Lund |
Dato : 03-08-11 01:03 |
|
"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:
> Mig bekendt skal jurister sætte sig ind i bemærkningerne til
> lovene fordi de indeholder væsentlig information om hvordan
> lovene skal fortolkes.
Cirkulærer kan betragtes som ministerielle fortolkninger af
lovbekendtgørelser. Disse anvendes alt for ofte som rigide retningslinjer af
jurister (egen erfaring). Sådanne fortolkninger skal vurderes kritisk, da de
meget vel kan afspejle en siddende regerings holdninger og er derfor ikke
objektive. Deraf min "sure" bemærkning.
--
Kurt Lund
| |
Ivar (31-07-2011)
| Kommentar Fra : Ivar |
Dato : 31-07-11 12:04 |
|
Preben skrev:
> at cyklisterne kommer kørende med så stor
> hastighed at de næsten ikke kan undgå at påkøre mig.
Du skal holde tilbage, også selvom cykelisten har overhalet nogle
bagvedkørende biler højre om. Cykler og knallert 30 må overhale
højre om.
Ivar Magnusson
| |
/Peter (01-08-2011)
| Kommentar Fra : /Peter |
Dato : 01-08-11 17:21 |
|
"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:mn.fb107db7da14595b.31159@nozpamwebspeed.dk...
> Preben skrev:
>
>> at cyklisterne kommer kørende med så stor hastighed at de næsten ikke
>> kan undgå at påkøre mig.
>
> Du skal holde tilbage, også selvom cykelisten har overhalet nogle
> bagvedkørende biler højre om. Cykler og knallert 30 må overhale
> højre om.
Det kan så sørge for at de IKKE kan ved at holde helt til højre som man
skal.
Eks.vis skal man ikke lade cyklister komme mellem sig og kanstenen ved
vejkryds
Det hele forudsat at der ikke er separat cykel-"afsnit" eller lign. i
højre side,
men bare fortov, kansten og alm. vejbane.
| |
Snuden (04-08-2011)
| Kommentar Fra : Snuden |
Dato : 04-08-11 15:57 |
|
On Mon, 1 Aug 2011 18:21:09 +0200, "/Peter" <nospam@no.mail> wrote:
>"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse
>news:mn.fb107db7da14595b.31159@nozpamwebspeed.dk...
>> Preben skrev:
>>
>>> at cyklisterne kommer kørende med så stor hastighed at de næsten ikke
>>> kan undgå at påkøre mig.
>>
>> Du skal holde tilbage, også selvom cykelisten har overhalet nogle
>> bagvedkørende biler højre om. Cykler og knallert 30 må overhale
>> højre om.
>
>
>Det kan så sørge for at de IKKE kan ved at holde helt til højre som man
>skal.
>Eks.vis skal man ikke lade cyklister komme mellem sig og kanstenen ved
>vejkryds
>
Det blæser de da højt på og kører venstre om i stedet, for så at skære
ind lige foran bilisten - også når han har grønt lys, er på vej frem i
krydset, og har sin opmærksomhed rettet primært mod det fodgængerfelt
der skal krydses....
Den har jeg oplevet flere gange end jeg gider tælle.
| |
Brian Vestergaard (04-08-2011)
| Kommentar Fra : Brian Vestergaard |
Dato : 04-08-11 18:52 |
|
Snuden:
> On Mon, 1 Aug 2011 18:21:09 +0200, "/Peter" <nospam@no.mail> wrote:
>
>> "Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse
>> news:mn.fb107db7da14595b.31159@nozpamwebspeed.dk...
>>> Preben skrev:
>>>
>>>> at cyklisterne kommer kørende med så stor hastighed at de næsten ikke
>>>> kan undgå at påkøre mig.
>>>
>>> Du skal holde tilbage, også selvom cykelisten har overhalet nogle
>>> bagvedkørende biler højre om. Cykler og knallert 30 må overhale
>>> højre om.
>>
>>
>> Det kan så sørge for at de IKKE kan ved at holde helt til højre som man
>> skal.
>> Eks.vis skal man ikke lade cyklister komme mellem sig og kanstenen ved
>> vejkryds
>>
> Det blæser de da højt på og kører venstre om i stedet, for så at skære
> ind lige foran bilisten - også når han har grønt lys, er på vej frem i
> krydset, og har sin opmærksomhed rettet primært mod det fodgængerfelt
> der skal krydses....
>
> Den har jeg oplevet flere gange end jeg gider tælle.
Det er 112% sikkert virkeligheden, cykelister har bare
absolut ingen respekt for noget som helst i trafikken.
Det forstår man bare ikke, cykelister holder på deres ret til
at slippe fra hvad som helst i trafikken, for de er jo den
bløde trafikant, men det er sgu da dem der kommer til skade,
men næ nej, jeg er cyklist og jeg kan det hele.
Hvorfor får cykelister eks. ikke en bøde for at tale i
mobiltelefon mens de cykler!!!
--
Venlig hilsen / regards
Brian Vestergaard - 2620 Albertslund
Ting billigt til salg på
www.you2me.dk
| |
/Peter (04-08-2011)
| Kommentar Fra : /Peter |
Dato : 04-08-11 19:23 |
|
"Brian Vestergaard" <only4usenet@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:mn.24a87db822836a27.121352@ www.you2me.dk...
>
> Hvorfor får cykelister eks. ikke en bøde for at tale i mobiltelefon
> mens de cykler!!!
Hvad med fartbøder og andre alm. forseelser som bilister blir knaldet
for?
De eneste jeg kender til, som bliver håndhvævet er manglende cykellygter
og cykling på gangstier,
hvor cykling er forbudt.
| |
Soeren Friberg (04-08-2011)
| Kommentar Fra : Soeren Friberg |
Dato : 04-08-11 19:26 |
| | |
/Peter (04-08-2011)
| Kommentar Fra : /Peter |
Dato : 04-08-11 19:38 |
|
"Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> skrev i en meddelelse
news:4e3ae43c$0$312$14726298@news.sunsite.dk...
> Den 04-08-2011 20:22, /Peter skrev:
>> Hvad med fartbøder og andre alm. forseelser som bilister blir
>> knaldet
>> for?
> og det er sku helt vildt så mange uskyldige mennesker, der bliver
> slået ihjel på grund af cyklisternes hensynsløse og brutale kørsel.
> Lad os genindføre dødsstraffen. 16 år er bare ikke nok..
Jamen "Cykellovene" håndhæves for at beskytte cyklisterne.
| |
Bertel Lund Hansen (04-08-2011)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 04-08-11 21:19 |
|
/Peter skrev:
> Jamen "Cykellovene" håndhæves for at beskytte cyklisterne.
De håndhæves for at beskytte os alle sammen. Dels kan en
fjumreperson til fods eller på cykel få en bil til at hamre ind i
en modkørende bil, og dels vil en bilist ikke have det særlig
sjovt i lang tid hvis han stiger ud af sin bil og ser en
ekscyklist der er blevet til sennep og ketchup under bilen.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
Soeren Friberg (04-08-2011)
| Kommentar Fra : Soeren Friberg |
Dato : 04-08-11 21:42 |
|
Den 04-08-2011 22:18, Bertel Lund Hansen skrev:
> /Peter skrev:
>
>> Jamen "Cykellovene" håndhæves for at beskytte cyklisterne.
>
> De håndhæves for at beskytte os alle sammen. Dels kan en
> fjumreperson til fods eller på cykel få en bil til at hamre ind i
> en modkørende bil, og dels vil en bilist ikke have det særlig
> sjovt i lang tid hvis han stiger ud af sin bil og ser en
> ekscyklist der er blevet til sennep og ketchup under bilen.
>
Selvfølgelig, selvfølgelig, men, men lidt proportioner skader jo ikke.
Man behøver vel ikke at være fysiklærer for at udregne konsekvenser af
en billist, der kører for hurtigt og fjumser med sine over 1 tons eller
en cyklist, der fjumrer med en fart på 20 km/t.
--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk - http://sfriberg.smugmug.com
http://www.facebook.com/fotofriberg.dk
http://1x.com/artist/sfriberg/photos
| |
Bertel Lund Hansen (04-08-2011)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 04-08-11 21:17 |
|
Brian Vestergaard skrev:
> Hvorfor får cykelister eks. ikke en bøde for at tale i
> mobiltelefon mens de cykler!!!
Gør de da ikke det?
Grunden til at mange kan slippe af sted med at køre for hurtigt
og/eller hasarderet, er at der ikke er ret meget politi på
gaderne. Det gælder ikke kun cyklister.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
Hans Paulin (6310) (31-07-2011)
| Kommentar Fra : Hans Paulin (6310) |
Dato : 31-07-11 10:42 |
|
Preben tastede følgende:
> mener åbenbart ikke, at de har vigepligt. Det mener jeg de har. Kan nogen her
> klare sagen op?
Se evt. denne lange tråd om emnet:
http://kortlink.dk/99nu
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk
| |
Ralph K. (01-08-2011)
| Kommentar Fra : Ralph K. |
Dato : 01-08-11 12:41 |
|
Hvor er den rundkørsel?
Så kan vi andre se den på google earth.
Det giver nogle mere præcise svar...og så kan vi se hvordan den er afmærket
med hajtænder og lign..
| |
Hans Paulin (6310) (01-08-2011)
| Kommentar Fra : Hans Paulin (6310) |
Dato : 01-08-11 13:17 |
| | |
Ralph K. (01-08-2011)
| Kommentar Fra : Ralph K. |
Dato : 01-08-11 15:02 |
|
>3. indlæg i tråden:
> http://tinyurl.com/3l2flem
Ja ja...
Den havde jeg dælme sprunget over...sorry.
Ja så er der ikke noget at komme efter som billist.
Op og hop på bremsen nård der er cyklister der kører i rundkreds.
| |
Hans Paulin (6310) (01-08-2011)
| Kommentar Fra : Hans Paulin (6310) |
Dato : 01-08-11 17:13 |
|
Ralph K. formulerede spørgsmålet:
> Ja ja...
> Den havde jeg dælme sprunget over...sorry.
Ja, hva faen er meningen!?
> Ja så er der ikke noget at komme efter som billist.
> Op og hop på bremsen nård der er cyklister der kører i rundkreds.
Og dyt når der kommer fodgængere - eller kør tæerne af dem - oplever
det stort set hver gang.
Holder som fodgænger på alexbos anbefaling tilbage for billisterne :)
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk
| |
Preben (31-07-2011)
| Kommentar Fra : Preben |
Dato : 31-07-11 17:12 |
|
Den 31.07.2011 kl. 11:40 skrev Brian Vestergaard <only4usenet@gmail.com>:
> Sker der et uheld, så er det dig der får skylden, og det er minimum et
> klip (mener faktisk det er orientende køreprøve) hvis politiet bliver
> indblandet
Der sker ikke uheld, jeg passer godt på
I øvrigt er det ikke givet, at jeg får hele skylden hvis en cyklist
påkører mig. Så vidt jeg husker, er der eksempler på, at cyklister har
fået en del af skylden, fordi deres hastighed var betydeligt højere end
man kunne forvente.
--
mvh/Preben
| |
Soeren Friberg (03-08-2011)
| Kommentar Fra : Soeren Friberg |
Dato : 03-08-11 16:39 |
|
Den 31-07-2011 18:11, Preben skrev:
> Den 31.07.2011 kl. 11:40 skrev Brian Vestergaard <only4usenet@gmail.com>:
>
>
>> Sker der et uheld, så er det dig der får skylden, og det er minimum et
>> klip (mener faktisk det er orientende køreprøve) hvis politiet bliver
>> indblandet
>
>
> Der sker ikke uheld, jeg passer godt på
>
> I øvrigt er det ikke givet, at jeg får hele skylden hvis en cyklist
> påkører mig. Så vidt jeg husker, er der eksempler på, at cyklister har
> fået en del af skylden, fordi deres hastighed var betydeligt højere end
> man kunne forvente.
>
Hvilke eksempler?
--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk - http://sfriberg.smugmug.com
http://www.facebook.com/fotofriberg.dk
http://1x.com/artist/sfriberg/photos
| |
Preben (31-07-2011)
| Kommentar Fra : Preben |
Dato : 31-07-11 18:55 |
|
Den 31.07.2011 kl. 18:07 skrev alexbo <alexbo@email.dk>:
> Biler der er på vej ind i rundkørslen møder først et fodgængerfelt og
> derefter krydser de en cykelsti, og først efter cykelstien kommer
> rundkørslen hvor de har hajtænder ve dindkørslen.
>
Som Bertel skriver, har cyklisterne hajtænder ved passage af vejbanen.
Det er mao. ikke bilisterne, der krydser cykelstien, det er cyklisterne,
der krydser vejbanen.
--
mvh/Preben
| |
Preben (01-08-2011)
| Kommentar Fra : Preben |
Dato : 01-08-11 15:13 |
|
Den 01.08.2011 kl. 16:01 skrev Ralph K. gmail.com> <Kyedmember>:
>
>
>
>> 3. indlæg i tråden:
>
>> http://tinyurl.com/3l2flem
>
>
> Ja ja...
> Den havde jeg dælme sprunget over...sorry.
> Ja så er der ikke noget at komme efter som billist.
> Op og hop på bremsen nård der er cyklister der kører i rundkreds..
>
Hvad mener du? Jeg ser at cyklisterne har hajtænder ved indkørsel i
rundkørslen=vigepligt.
Noget andet er selvfølgelig, hvis de allerede er i rundkørslen.
--
mvh/Preben
| |
Hans Paulin (6310) (01-08-2011)
| Kommentar Fra : Hans Paulin (6310) |
Dato : 01-08-11 17:14 |
|
Preben forklarede:
> Jeg ser at cyklisterne har hajtænder ved indkørsel i rundkørslen=vigepligt.
Det må formodes de skal holde tilbage for andre cyklister :)
Détte har ikke noget med billisterne at gøre :)
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk
| |
Preben (01-08-2011)
| Kommentar Fra : Preben |
Dato : 01-08-11 18:01 |
|
Den 01.08.2011 kl. 18:14 skrev Hans Paulin <me@privacy.net>:
> Preben forklarede:
>> Jeg ser at cyklisterne har hajtænder ved indkørsel i
>> rundkørslen=vigepligt.
>
> Det må formodes de skal holde tilbage for andre cyklister :)
>
> Détte har ikke noget med billisterne at gøre :)
Så vidt jeg ved, er vigepligten ikke begrænset til bestemte trafikanter
--
mvh/Preben
| |
Hans Paulin (6310) (01-08-2011)
| Kommentar Fra : Hans Paulin (6310) |
Dato : 01-08-11 18:33 |
|
Preben kom med følgende:
> Så vidt jeg ved, er vigepligten ikke begrænset til bestemte trafikanter
Nej, men cykelstierne er! ;)
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk
| |
Bertel Lund Hansen (02-08-2011)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 02-08-11 23:49 |
|
Preben skrev:
> Så vidt jeg ved, er vigepligten ikke begrænset til bestemte trafikanter
Har du set billedet af krydset? Cyklisterne inde i rundkørslen
har ingen hajtænder. Det er kun cyklister på vej ind i
rundkørslen der skal holde tilbage.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
Preben (03-08-2011)
| Kommentar Fra : Preben |
Dato : 03-08-11 17:15 |
|
Den 03.08.2011 kl. 17:38 skrev Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com>:
>> I øvrigt er det ikke givet, at jeg får hele skylden hvis en cyklist
>> påkører mig. Så vidt jeg husker, er der eksempler på, at cyklister har
>> fået en del af skylden, fordi deres hastighed var betydeligt højere end
>> man kunne forvente.
>>
>
> Hvilke eksempler?
Det husker jeg ikke lige, men det er der sikkert andre, der kan.
--
mvh/Preben
| |
Soeren Friberg (03-08-2011)
| Kommentar Fra : Soeren Friberg |
Dato : 03-08-11 18:07 |
|
Den 03-08-2011 18:14, Preben skrev:
> Den 03.08.2011 kl. 17:38 skrev Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com>:
>
>>> I øvrigt er det ikke givet, at jeg får hele skylden hvis en cyklist
>>> påkører mig. Så vidt jeg husker, er der eksempler på, at cyklister har
>>> fået en del af skylden, fordi deres hastighed var betydeligt højere end
>>> man kunne forvente.
>>>
>>
>> Hvilke eksempler?
>
>
>
> Det husker jeg ikke lige, men det er der sikkert andre, der kan.
>
Så ser vi sikkert nogle eksempler på en billist, der ikke har fået fuld
skyld for at slagte en cyklist i en højresvingsulykke fordi cyklen kørte
for stærkt
--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk - http://sfriberg.smugmug.com
http://www.facebook.com/fotofriberg.dk
http://1x.com/artist/sfriberg/photos
| |
Brian Vestergaard (04-08-2011)
| Kommentar Fra : Brian Vestergaard |
Dato : 04-08-11 11:43 |
|
Den 03-08-2011, skrev Soeren Friberg:
>> Det husker jeg ikke lige, men det er der sikkert andre, der kan.
>>
> Så ser vi sikkert nogle eksempler på en billist, der ikke har fået fuld skyld
> for at slagte en cyklist i en højresvingsulykke fordi cyklen kørte for stærkt
>
Muligvis vil der komme nogen med eksempler på den påstand,
men det bliver kun en påstand... ville godt se den udført i
livet, ja men Hr. Hansen, de er da uden skyld i at have slået
cyklisten ihjel, han har jo kørt stærkere end du troede, så
det er helt sikkert ikke din skyld
Hvis Prebens tror måske nok, skulle holde vand... så ville
ALLE der ikke overholdt deres vigepligt, eller blot skulle
svinge til venstre, kunne påberåbe sig uskyld ved ulykker,
for den anden billist kom jo hurtigere end jeg troede...
--
Venlig hilsen / regards
Brian Vestergaard - 2620 Albertslund
Ting billigt til salg på
www.you2me.dk
| |
dufur (04-08-2011)
| Kommentar Fra : dufur |
Dato : 04-08-11 22:43 |
|
On 04/08/11 12.42, Brian Vestergaard wrote:
> Den 03-08-2011, skrev Soeren Friberg:
>>> Det husker jeg ikke lige, men det er der sikkert andre, der kan.
>>>
>> Så ser vi sikkert nogle eksempler på en billist, der ikke har fået
>> fuld skyld for at slagte en cyklist i en højresvingsulykke fordi
>> cyklen kørte for stærkt
>
> Muligvis vil der komme nogen med eksempler på den påstand, men det
> bliver kun en påstand... ville godt se den udført i livet, ja men Hr.
> Hansen, de er da uden skyld i at have slået cyklisten ihjel, han har jo
> kørt stærkere end du troede, så det er helt sikkert ikke din skyld
>
> Hvis Prebens tror måske nok, skulle holde vand... så ville ALLE der ikke
> overholdt deres vigepligt, eller blot skulle svinge til venstre, kunne
> påberåbe sig uskyld ved ulykker, for den anden billist kom jo hurtigere
> end jeg troede...
>
Det lyder lidt som standard sætningen, når en mc er blevet slagtet
| |
Soeren Friberg (04-08-2011)
| Kommentar Fra : Soeren Friberg |
Dato : 04-08-11 06:26 |
|
Den 31-07-2011 09:39, Preben skrev:
> Hvor jeg bor, er der et par rundkørsler med cykelsti. Jeg oplever ofte,
> at når jeg er kørt ind i rundkørslen i bil og skal forlade rundkørslen
> på 2. eller 3. afkørsel, pludselig ser en cyklist dreje ind foran mig på
> cykelstien for at fortsætte rundt i rundkørslen. Cyklisten er kørt ind i
> rundkørslen efter mig f.eks. fra 1. sidevej og mener åbenbart ikke, at
> de har vigepligt. Det mener jeg de har. Kan nogen her klare sagen op?
>
Cyklisten har afgjort ingen vigepligt for højresvingende billister med
mindre, at der er særlig lysregulering eller særlig markerede
vigepligtsforhold. En rundkørsel er at betragte præcis som andre veje -
blot kører man typisk rundt i sådan en, men det ændre ikke på
almindelige vigepligtregler.
--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk - http://sfriberg.smugmug.com
http://www.facebook.com/fotofriberg.dk
http://1x.com/artist/sfriberg/photos
| |
Preben (04-08-2011)
| Kommentar Fra : Preben |
Dato : 04-08-11 07:51 |
|
Den 04.08.2011 kl. 07:25 skrev Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com>:
> Cyklisten har afgjort ingen vigepligt for højresvingende billister med
> mindre, at der er særlig lysregulering eller særlig markerede
> vigepligtsforhold. En rundkørsel er at betragte præcis som andre veje -
> blot kører man typisk rundt i sådan en, men det ændre ikke på
> almindelige vigepligtregler.
>
Hvis cyklisten kører ind i rundkørslen efter mig, har cyklisten vel
vigepligt, da han kommer fra en sidevej? Det må være den logiske følge af
det, du skriver.
--
mvh/Preben
| |
Bertel Lund Hansen (04-08-2011)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 04-08-11 08:23 |
|
Preben skrev:
>> Cyklisten har afgjort ingen vigepligt for højresvingende billister med
>> mindre, at der er særlig lysregulering eller særlig markerede
>> vigepligtsforhold. En rundkørsel er at betragte præcis som andre veje -
>> blot kører man typisk rundt i sådan en, men det ændre ikke på
>> almindelige vigepligtregler.
> Hvis cyklisten kører ind i rundkørslen efter mig, har cyklisten vel
> vigepligt, da han kommer fra en sidevej? Det må være den logiske følge af
> det, du skriver.
Du roder to ting sammen. Når cyklisten skal ind i rundkørslen,
har han ubetinget vigepligt som alle andre i samme situation.
Når du skal dreje ud til højre, har du ikke nysankomne cyklister
at tage hensyn til. Cyklisterne *er* inde i rundkørslen, og du må
ikke være til ulempe for dem når du skal dreje.
På samme måde kan du ikke tillade dig at brase ind i de biler der
er kommet ind i rundkørslen senere end dig, og så hævde at det er
dem der skal holde tilbage.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
Brian Vestergaard (04-08-2011)
| Kommentar Fra : Brian Vestergaard |
Dato : 04-08-11 11:45 |
|
Bertel Lund Hansen kom med følgende:
> På samme måde kan du ikke tillade dig at brase ind i de biler der
> er kommet ind i rundkørslen senere end dig, og så hævde at det er
> dem der skal holde tilbage.
Arh er det nu også rigtigt
--
Venlig hilsen / regards
Brian Vestergaard - 2620 Albertslund
Ting billigt til salg på
www.you2me.dk
| |
Soeren Friberg (04-08-2011)
| Kommentar Fra : Soeren Friberg |
Dato : 04-08-11 09:33 |
|
Den 04-08-2011 08:51, Preben skrev:
> Den 04.08.2011 kl. 07:25 skrev Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com>:
>
>> Cyklisten har afgjort ingen vigepligt for højresvingende billister med
>> mindre, at der er særlig lysregulering eller særlig markerede
>> vigepligtsforhold. En rundkørsel er at betragte præcis som andre veje
>> - blot kører man typisk rundt i sådan en, men det ændre ikke på
>> almindelige vigepligtregler.
>>
>
> Hvis cyklisten kører ind i rundkørslen efter mig, har cyklisten vel
> vigepligt, da han kommer fra en sidevej? Det må være den logiske følge
> af det, du skriver.
>
Du får helt enkle vigepligtsregler til at lyde indviklet.
Når man drejer til højre skal man holde tilbage for alle de trafikanter
hvis bane man krydser, dvs. fodgængere, cyklister mv. som skal fortsætte
videre ligeud af den vej man svinger til højre fra.
Hvorledes eller hvornår den ligeudkørende cyklist er kommet på den
pågældende strækning er helt og aldeles ligegyldigt.
Stadig udtaler jeg mig her om en rundkørsel med normale vigeregler. Jeg
tvivler stærkt på, at en billist er blevet helt eller delvist fritaget
for at køre en cyklist ned i et højresving fordi en cyklist har "kørt
for stærkt" - (eller billisten har været for langsom).
Selvom jeg heller ikke kan dokumentere det, er jeg meget overbevist om
at en kørelære (med et af mine børn ved siden) blev dømt for klippe en
ulovlig knallert i et højresving. Knallertføreren blev dømt for sin
udboring.
--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk - http://sfriberg.smugmug.com
http://www.facebook.com/fotofriberg.dk
http://1x.com/artist/sfriberg/photos
| |
|
|