Hvad hører I af klassisk
Fra : Michel Husted

Dato : 08-06-11 20:41

Hej,

Jeg spørger sikkert solen sort, men hvis I lytter til klassisk musik,
så hvilken?

Jeg er vild med Händels orgelkoncerter, men kunne ikke finde gode
versioner på tuben.

Men her er et par andre bud:

H. C. Lumbye: "Drømmebilleder" - http://www.youtube.com/watch?v=YwmSiGiNhQg

Jeg ligger smeltet på gulvet 5'30 inde i musikstykket. Fantastisk,

Beethoven må vi ikke glemme. Andensatsen fra hans femte klaverkoncert:

http://www.youtube.com/watch?v=qSeg69d3CQ8

Og selvfølgelig forårsstemning fra Vivaldi:

http://www.youtube.com/watch?v=l-dYNttdgl0

Så bliver det ikke meget smukkere. Händels Sarabande:

http://www.youtube.com/watch?v=l-dYNttdgl0

Og lad os slutte af i den lette afdeling med Johan Strauss'
fantastiske "Die Libelle":

http://www.youtube.com/watch?v=BK1JZd8gKgo

Jeg kunne blive ved...

Mange hilsner
Michel

Fra : Michel Husted

Dato : 08-06-11 21:30

> Så bliver det ikke meget smukkere. Händels Sarabande:

Og skulle vi ikke tage det rigtige link:

http://www.youtube.com/watch?v=JSAd3NpDi6Q

Det i den forrige mail var en smutter. Sorry!

Mange hilsner
Michel

Fra : Henning Jensen

Dato : 09-06-11 05:59

On 09-06-2011 04:40, Michel Husted wrote:

> Jeg spørger sikkert solen sort, men hvis I lytter til klassisk musik,
> så hvilken?

Ikke alene er det et vovet spørgsmål her i gruppen, men det er også
kultur, så det får du 'på tæven' for...
Men her to 'bud' fra mig.

Jeg har været inde i en Rossini periode, men nu har jeg indvesteret i
Siegfried Wagner's opera "Sonnenflammen".

Modsat faderen's alvorligt kompositioner, så er sønnen Siegfried's musik
mere eventyr-agtig, og helt fortryllende. Preludiet fra "Sonnenflammen"
er på Tuben,
Men her vil jeg i stedet linke til faderen's "Siegfried Idyl".
Dette lille stykke musik komponerede faderen, Richard Wagner, ved sønnen
Siegfrieds fødsel i 1869. Men det blev først spillet første gang året
efter, juledag 1870. Denne julemorgen havde Wagner fået et lille
orkester til at tage opstilling på hovedtrappen i deres hus, og med
dette lille stykke musik vækkede Wagner sin hustru Cosima, denne julemorgen.
Jeg har mange gange her i gruppen skrevet, at noget smukt eller
fantastisk. Men når jeg nu sidder denne stille og idylliske torsdag
morgen og tænker tilbage, så tror jeg ikke jeg kan finde noget
musikværk, der overgår denne lille komposition.

Der er så mange indspilninger, og den bedste (synes jeg) er stadigvæk
Toscanini's, selv om mange synes at den bliver spillet for hurtigt.
Men her er Sergiu Celibidache's version. Ham har jeg hørt dirigere ved
flere lejligheder i København. Celibidache havde det, som jeg gang på
gang efterlyser indenfor schlagermusikken, han stod ikke blot på podiet
og lallede, men han kæmpede til det yderste for at gøre det perfekt:
http://www.youtube.com/watch?v=891JUSQplzU

I lørdags sendte Sveriges P2-Radio en meget sjælden opera af Vincent
d’Indy, "Främlingen”, som jeg optog.
Jeg holder meget af disse senromantiske franske komponister´.
"L'Étranger" burde være efter Camus' roman, men romanen er først skrevet
ti år efter d’Indy død. Men uden på nogen måde at vide det, så har jeg
på fornemmelsen, at det er en skandinavisk forfatter der har inspireret
d’Indy til operaen. Måske Bjørnson?

Her fra Tuben en 'lied' for cello og orkester af D'Indy:
http://www.youtube.com/watch?v=Fta27sFjegM&feature=related

Henning

Fra : Michel Husted

Dato : 09-06-11 00:33

On 9 Jun., 06:58, Henning Jensen <h_...@yahoo.com> wrote:
> [...]

Måske er mit spørgsmål lidt vovet, men du har givet mig to spændende
input. Bestemt noget der kunne blive en del af min cd-samling, så
tusind tak! Og selv om jeg holder meget af Mozarts "Eine kleine
Nachtmusik", så foretrækker jeg lidt nyt at lytte til, selv om den
absolut ikke er værst. Jeg forfaldt selv til foråret fra Vivaldis fire
årstider. Ikke synderligt omfindsomt, men den nu pragtfuld.

Nu skal de kommende studenter jo snart til eksamen. Det skal jeg
faktisk også, og jeg hader det!

Og ved "afslutningsballet" er Les Lanciers jo kotyme. Jeg forsøgte
selv i 1984, og i femte rundte, hvor "herrerunden" går baglæns til
slut, lå vi alle på gulvet.

Men inspireret af en genforening har jeg hentet musikken og lavet et
lille mix over melodierne, Det var faktisk meningen, at jeg ville
sætte lidt rytmer på, men det er droppet, Men Í kan høre det her. Det
er ikke stor kunst, men det var et forsøg værdigt;

Hooked on Lanciers: http://www.youtube.com/watch?v=HGYPjSAkmSw

Mange hilsner
Michek

Fra : Benny Mortensen

Dato : 09-06-11 08:05

"Michel Husted" <michelsanomi@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Indrømmer da blankt, at det ikke er et område jeg bruger meget tid på... Må
nok erkende, at jeg så når jeg endeligt hører det, forfalder til de mest
kendte klassikere... Og så har andre jo allerede gjort valget for mig, at
noget af det, der bruges mest tid på, jo nok er De Fire Årstider.... Men jeg
må jo nok erkende, at hvis det rigtige tema fra Van Der Valk udkom på plade,
så ville jeg da nok parkere dennes pris deri.... For indrømmet, den version
der er kommet på plade, er en noget fattig efterligning...

http://www.youtube.com/watch?v=Z0O-2oAvNTo

Så ved jeg ikke, om den kan anerkendes som klassisk... ?

M.V.H....Benny..

Fra : Michel Husted

Dato : 09-06-11 11:42

On 9 Jun., 09:05, "Benny Mortensen" <b...@tdcadsl.inv> wrote:
> [...]
>
> http://www.youtube.com/watch?v=Z0O-2oAvNTo
>
> Så ved jeg ikke, om den kan anerkendes som klassisk... ?

Det mener jeg ikke, men det er en smuk melodi, og jeg har den skam på
cd i en synes jeg selv anstændig version:

http://www.youtube.com/watch?v=BTBHzZNzRkE

Mange hilsner
Michel

Fra : Eva Schmidt

Dato : 09-06-11 18:53

Jeg lytter ikke meget til klassisk - men denne her synes jeg er smuk og den
får de små hår til at stå vandret

Cavalleria rusticana - Intermezzo

http://www.youtube.com/watch?v=7OvsVSWB4TI&feature=related

mvh Eva

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-11 19:06

"Eva Schmidt" <safeni@gfnet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg lytter ikke meget til klassisk - men denne her synes jeg er smuk og
> den får de små hår til at stå vandret
>
> Cavalleria rusticana - Intermezzo
>
> http://www.youtube.com/watch?v=7OvsVSWB4TI&feature=related

Ok, den er smuk.
Fantastisk hvor megen variation i en enkelt tone de formår at skabe, blot
ved crescendo og decrescendo

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 09-06-11 21:24

"Eva Schmidt" <safeni@gfnet.dk> skrev i meddelelsen

> den får de små hår til at stå vandret

Skam dig!

Hilsen Åge

Fra : Eva Schmidt

Dato : 09-06-11 21:31

meddelelsen news:4df12be4$0$56793$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> "Eva Schmidt" <safeni@gfnet.dk> skrev i meddelelsen

> Skam dig!
>
> Hilsen Åge

Jeg mente selvfølgelig lodret *GG*

mvh Eva

Fra : Benny Mortensen

Dato : 10-06-11 08:20

> [...]

Det mener jeg ikke, men det er en smuk melodi, og jeg har den skam på
cd i en synes jeg selv anstændig version:

Ja den er i hvert fald bedre, end den jeg har....
En gammel single plade, fra Tv seriens tid...
Men en ikke helt så velspillet version.

M.V.H....Benny..

Fra : Max

Dato : 09-06-11 08:23

Hej Michel

> Jeg spørger sikkert solen sort, men hvis I lytter til klassisk musik,
> så hvilken?

Hvad er klassisk musik, jeg opfatter f.eks. Beatles og
Pink Floyd som klassisk musik, men kan man det ?

--
Mvh Max

Fra : Henning Jensen

Dato : 09-06-11 08:24

On 09-06-2011 09:22, Max wrote:

> Hvad er klassisk musik, jeg opfatter f.eks. Beatles og
> Pink Floyd som klassisk musik, men kan man det ?

Ja, og gammelt jazz.

Hilsen Henning

Fra : Max

Dato : 09-06-11 08:46

Hej Henning

> Ja, og gammelt jazz.

Er det så også i orden at opfatte Bethoven som pop ?

--
Mvh Max

Fra : Henning Jensen

Dato : 09-06-11 08:57

On 09-06-2011 09:45, Max wrote:

> Er det så også i orden at opfatte Bethoven som pop ?

Noget af Beethovens musik kan godt betegnes som pop.
F.eks. "Fur Elise":

http://www.youtube.com/watch?v=QYWBj7C3nnQ

F.eks har vi også i en tidligere stafet været inde på 2.satsen fra
Beethovens 'Pathetique' sonate. Her er temaet er pop og brugt som pop.

http://www.youtube.com/watch?v=R_CP82XN510

Henning

Fra : Henning Jensen

Dato : 09-06-11 09:23

On 09-06-2011 09:56, Henning Jensen wrote:

> [...]

Der er uendelig mange klassiske temaer der er brugt i pop og
underholdnings musikken. Al musik er jo blot melodistumper.

I en af mine tidligere stafetter "Natten", vovede jeg at tage "Belle
nuit, ô nuit d'amour" af Offenbach med. Men Elvis' coverversion af den
samme, er da mindt ligeså godt som mit oprindelige eksempel.

Selv skelner jeg ikke imellem så mange genrer. Er det udført godt og med
hjerte, så er jeg tilfreds uanset hvad der spilles.

http://www.youtube.com/watch?v=gw_CE7mQ0eQ

Henning.

Fra : Max

Dato : 09-06-11 19:01

Hej Henning

> Selv skelner jeg ikke imellem så mange genrer. Er det udført godt og
> med hjerte, så er jeg tilfreds uanset hvad der spilles.

Lige netop, jeg gider ikke gå og sætte tingene i bås, det
kan jo være så uendelig ligegyldigt hvad man kalder det.
Jeg skelner kun mellem det jeg gider høre på og det jeg
ikke gider høre på.

Max

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 09-06-11 16:49

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i meddelelsen

> Er det så også i orden at opfatte Bethoven som pop ?
>
> --
> Mvh Max

Hihi - Ja og Rollin Stones slom suppe-steg-og-is-musik.
fnis

.....og Richard ragnvald som rockmusik.

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 09-06-11 16:47

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> [...]

Ja, det skulle som ikke undre mig det fjerneste.
Du opfatter nok også KANDIS som et hewymetal-punk-orkester, ikke?
Og Hansi Hinterhyler som svensktop.

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-11 09:47

> [...]
>så hvilken?
>
>Jeg er vild med Händels orgelkoncerter, men kunne ikke finde gode

Jeg lytter ofte til orgelmusk, og har en stor forkærlighed for Bach:
http://www.youtube.com/watch?v=RAP5fL84sKw
Prøv lige at nyde den geniale visualisering af musikken, som understøtter
detaljerne for folk der ikke læser noder.

Når jeg nu er ved Bach, så skal et af mine yndlingsværker med, nemlig
Brandenburgkoncerten:
http://www.youtube.com/watch?v=JTQsxs0mzc0

Lidt lettere, uden at blive poppet. Noget af det smukkeste og mest lyriske
musik jeg kender, er Smetanas Moldau:
http://www.youtube.com/watch?v=kdtLuyWuPDs

Over til opera. Igen tysk, tungt, mørkt og smukt: Richard Wagners
Nibelingens Ring, her "Götterdämmerung":
http://www.youtube.com/watch?v=BmX9N8C8nko

Til slut noget nordisk, nemlig Edward Grieg. Og nej, ikke den poppede Peer
Gynt, men hans klaverkoncert i A mol, spillet af den fantastiske pianist
Yun-Yang Lee:
http://www.youtube.com/watch?v=WsW2iV4wKf0

Jeg må hellere slutte her, men jeg kunne blive ved i dagevis med flotte
klassiske værker fra min pladesamling. Jeg er jo slet ikke nået til
Beethoven, Mozart, Rachmaninoff, Sibelius, Carl Nielsen...........

/Alex

Fra : Michel Husted

Dato : 09-06-11 19:00

On 9 Jun., 10:47, "Alex Linaa" <www.linaa.com> wrote:

> [...]
> klassiske værker fra min pladesamling. Jeg er jo slet ikke nået til
> Beethoven, Mozart, Rachmaninoff, Sibelius, Carl Nielsen...........

Så mange gode bud. Moldau er vidunderlig. Det er dine andre foreslag
også.

Nye kommentarer og foreslag er naturligvis velkomne, men jeg kan ikke
lade være med at komme med dette bud:

Vanessa Mae: Storm (Vivaldi udsat for 3/4-techno) -
http://www.youtube.com/watch?v=JqkFgeBFTWU

Mange hilsner
Michel

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-11 08:00

>Nye kommentarer og foreslag er naturligvis velkomne, men jeg kan ikke
>lade være med at komme med dette bud:
>
>Vanessa Mae: Storm (Vivaldi udsat for 3/4-techno) -
>http://www.youtube.com/watch?v=JqkFgeBFTWU

Hvilken energi og hvilket talent.
Normalt bryder jeg mig ikke om man populariserer klassisk musik, da det som
regel ender som tandløst sødsuppe blottet for indhold. Men Vanessa Mae tager
numrene, og gør dem til sine egne ved at give dem så meget kant og
personlighed, at ingen er i tvivl om hvem der spiller når man hører hende.

Et andet eksempel på en hybrid mellem klassisk og rock, er Richie Blackmores
fortolkning og videreudvikling af Beethovens 9:

http://www.youtube.com/watch?v=dQ2un5Q_sv0

Den mand er genial.

/Alex

Fra : Michel Husted

Dato : 09-06-11 07:05

On 9 Jun., 09:23, Henning Jensen <h_...@yahoo.com> wrote:

> Ja, og gammelt jazz.

Njaeh, når jeg taler om klassisk musik er det nok Mozart, Haydn,
Tchaikowsky, Beethoven, Schubert, Strauss, Händel, Bach, Vivaldi,
Bramhs og alle de andre.

Og i det danske Carl Nielsen og H. C. Lumbye. Specielt sidstnævnte
synes jeg er lidt overset.

Mange hilsner
Michel

Fra : Jan Kronsell

Dato : 09-06-11 14:56

"Michel Husted" <michelsanomi@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> http://www.youtube.com/watch?v=l-dYNttdgl0
>
> Og lad os slutte af i den lette afdeling med Johan Strauss'

Jeg lytter ikke til noget bestemt. men kan jeg lide det, lytter jeg da også.
Det kunne fx være

Carl Orff: Uf dem Anger og de andre fra Carmina Burana
http://www.youtube.com/watch?v=b40ktuJLnsQ

Franz Lizt: Ungarsk Rhapsodi
http://www.youtube.com/watch?v=goeOUTRy2es

Verdi: Slavernes kor
http://www.youtube.com/watch?v=D6JN0l7A_mE

Og et af de smukkest strykker klassisk musik, jeg kender. Ravel Bolero
http://www.youtube.com/watch?v=VLVzvv1atwc

Jan

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 09-06-11 16:51

"Jan Kronsell" <nospam@nospam.dk> skrev i meddelelsen

> Og et af de smukkest strykker klassisk musik, jeg kender. Ravel Bolero
> http://www.youtube.com/watch?v=VLVzvv1atwc

Ja, det er meget meget godt. Det er egentlig sært, for den er jo ualmindelig
ensformig. Jeg synes bare den er så god. Jeg har hørt den i mange udgaver,
hvor der bare kom forskellige musikinstrumenter med hele tiden.

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 09-06-11 15:45

"Michel Husted" <michelsanomi@gmail.com> skrev i meddelelsen
Hej,

Jeg spørger sikkert solen sort, men hvis I lytter til klassisk musik,
så hvilken?

For det meste al muligt med Andre Rieu. han er så professionel og folkelig
med hans Johan Straus Orkester:
http://www.youtube.com/user/AndreRieuTV?blend=1&ob=5

Ovenstående var et dejligt nummer, hwa? - Til dem der ikke kender nummeret
kan jeg sige at det er "Amazing grace". Bemærk flot-heden. Både lyden og det
visuelle er tip top i orden.

Naturligvis ser jeg også Nytårskoncert fra Wien

Hilsen Åge

Fra : Michel Husted

Dato : 09-06-11 15:07

On 9 Jun., 16:44, Ã…ge Halldorsson <aa.h@fjern-det-som-står-
herpost.tele.dk> wrote:
> For det meste al muligt med Andre Rieu. han er så professionel og folkelig
> med hans Johan Straus Orkester:
>  http://www.youtube.com/user/AndreRieuTV?blend=1&ob=5

Helt bestemt.

>  Ovenstående var et dejligt nummer, hwa? - Til dem der ikke kender nummeret
> kan jeg sige at det er "Amazing grace". Bemærk flot-heden. Både lyden og det
> visuelle er tip top i orden.

Jo, men jeg vil nu ikke kalde Amazing Grace for klassisk. Men en smuk
udgave.

> Naturligvis ser jeg også Nytårskoncert fra Wien

Også her. Og den starter for mit vedkommende på ARD 11.15, hvor de
sender den såkaldt "tungere" udgave, Hvorfor DR ikke sender denne,
forstår jeg ikke. Jeg har flere gange skrevet til dem, men får et
"lala"-svar. Send dog hele koncerten!

Jeg fik ikke set den hele i 2006, da min far døde 1. nytårsdag, men da
min mor og mig kom hjem, tændte vi omgående for tv'et og lyttede med.
Pragtuld musik.

Mange hilsner
Michel

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 09-06-11 22:11

Og den starter for mit vedkommende på ARD 11.15,

Hos mig starter den på ZDF kl.- 11.15, hehe

Bagefter får man en lille ski på, på ARD

Hilsen Åge

Fra : Michel Husted

Dato : 09-06-11 18:44

On 9 Jun., 23:11, Åge Halldorsson <aa.h@fjern-det-som-st r-
herpost.tele.dk> wrote:
> Hos mig starter den på ZDF kl.- 11.15, hehe

Så det er på ZDF og ikke ARD.

> Bagefter får man en lille ski på, på ARD

Det kan jeg godt klare mig foruden.

Mange hilsner
Michel

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 10-06-11 21:03

"Michel Husted" <michelsanomi@gmail.com> skrev i en meddelelse
Hej,

Jeg spørger sikkert solen sort, men hvis I lytter til klassisk musik,
så hvilken?

For mig findes der både nyt, og gammelt klassisk.
Jeg kører nok mest af det "nye" til hverdag.

F.eks.
Jean Michel Jarre
Equinoxe 4
http://www.youtube.com/watch?v=fpWNimba344&feature=related

Mike Oldfield
Tubular Bells
http://www.youtube.com/watch?v=P4eZJh3FFg0&feature=related

Vangelis
Chariots of fire
http://www.youtube.com/watch?v=TYJzcUvS_NU

Hvis det skal være "rigtigt" klassisk er det nok mest "pop-klassisk"
F.eks.

Tchaikkovsky
Pianokoncert #1
http://www.youtube.com/watch?v=BWerj8FcprM

Mozart
Pianokoncert #21 - Elvira Madigan
http://www.youtube.com/watch?v=df-eLzao63I&feature=related

Bach
Overture #3 Air
http://www.youtube.com/watch?v=RG9YUabQq3c&feature=related

Mvh
Henrik N

Fra : Michel Husted

Dato : 11-06-11 09:12

On 10 Jun., 22:02, "Henrik Nielsen" <hen...@configdata.danmark> wrote:

> For mig findes der både nyt, og gammelt klassisk.
> Jeg kører nok mest af det "nye" til hverdag.

Jeg betragter ikke Vangelis og Mike Oldfield som klassisk. Men dejlige
genhør med disse og også dine bud på "gamle klassisk". Takker mange
gange!

Mange hilsner
Michel

Fra : Michel Husted

Dato : 11-06-11 03:59

On 10 Jun., 09:00, "Alex Linaa" <www.linaa.com> wrote:
> Hvilken energi og hvilket talent.

Hun formår at komme ud over scenekanten, og hun spiller fantastisk. På
videoen er det dog vist playback.

> [...]
> numrene, og gør dem til sine egne ved at give dem så meget kant og
> personlighed, at ingen er i tvivl om hvem der spiller når man hører hende.

Tjah, mit første møde med klassisk var nok Symphonic 2000 og
"Disconcerto":
http://www.youtube.com/watch?v=VAF_B9WiFPs

Singlen købte jeg i 1976, men en del år efter fandt jeg lp'en på et
loppemarked, og den røg omgående med hjem.

Jeg kan godt lide, at man opdaterer klassisk, hvis det er gjort
ordentligt. Andre eksempler i lp-samlingen er hollandske Ekseption,
der drejer det lidt ind på jazz, men heldigvis ikke for meget.

Ekseption: "Air" - http://www.youtube.com/watch?v=uRJKoEYZSnM

Og pop på en god måde er Waldo de los Rios og the Manuel de Falla
Orchestra. Her hans fortolkning af Mozart:

Waldo de los Rios: "Mozart Symphony no. 40" - http://www.youtube.com/watch?v=ZOXYlPpRLmM

Men det var faktisk i 1981, at jeg som 15-årig fik smag for klassisk.
Før dette betragtede jeg det som bras, men i 1981 udsendte Stars on 45
deres første single, der blev et kanonhit. Resten af 1981 blev
oversvømmet af disco-medleys, hvoraf de fleste var katastrofalt
dårlige, men så kom Royal Philharmonic Orchestra med "Hooked on
Classics". De små brudstykker af klassisk tilsat en kraftig disco-
rytme var simpelthen for god:

Royal Philharmonic Orchetra: "Hooked on Classics" -
http://www.youtube.com/watch?v=159sMOkEq5o

Jeps!

Mange hilsner
Michel

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 11-06-11 11:38

Hun formår at komme ud over scenekanten, og hun spiller fantastisk. På
videoen er det dog vist playback.

"Ud over scenekanten"?. - Det gør LADY GAGA også, hehe

http://www.youtube.com/watch?v=y-5yi1Kb2YM (sidst i videoen)

Hilsen Åge