Stafetten: Stor musik, enkel instrumenteri~
Fra : Max

Dato : 29-05-11 20:40

Hej

Først vil jeg sige tak til Alex for at have givet mig stafetten,
og for at gide lære mig lidt mere om musik.

Jeg måtte virkelig gå i tænkebox for at finde noget klogt
at komme med, men det er nok naturstridigt, så jeg nøjes
med at bruge et emne jeg ikke sådan lige husker har været
oppe og vende for nylig.

Stor musik med få instrumenter.

Jeg tænker her på et nummer som dette:

The Beatles - Blackbird
http://www.youtube.com/watch?v=P5CUHHGlQg0

og dette:

Gasolin´ - Sort Sort Sort
http://www.youtube.com/watch?v=3lzxggogNdY

Max

Fra : Carl Drud

Dato : 29-05-11 20:56

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> writes:

> [...]
> at komme med, men det er nok naturstridigt, så jeg nøjes
> med at bruge et emne jeg ikke sådan lige husker har været

John Lee Hooker - Boogie Chillen
http://www.youtube.com/watch?v=eM3PuXDpKiA

--
Carl

Fra : Max

Dato : 29-05-11 21:09

Hej Carl

> John Lee Hooker - Boogie Chillen

Ja, den rammer sømmet lige på hovedet, det er
simpelthen fantastisk så flot det kan være når
man betænker hvor simplet det er, det er jo
Rock & Roll musikens fødsel vi høre her.

Max

Fra : Max

Dato : 30-05-11 22:09

Hej Carl

> John Lee Hooker - Boogie Chillen

Det indlæg får du overdraget stafetten for. Nummeret indeholder
så meget mere end man lige bemærker ved lytningen.

Så du må igang med at genopfinde det varme vand.

Max

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-11 21:19

> Stor musik med få instrumenter.

Så vil jeg lægge ud med et band der har fulgt mig gennem mange år, og som
stadig står som noget af det ypperste jeg har i min samling, nemlig Emerson,
Lake & Palmer.
De er mest kendt for store opsætninger med Hammonds og synthesizere, men ind
imellem har de lavet nogle få perler, helt simpelt uden dikkedarer. Prøv at
lytte til Greg Lake + en guitar i nummeret "Still You Turn Me On":
http://www.youtube.com/watch?v=yoxHGxQw9ws

Jeg bliver ved det helt simple, med én sanger og en guitar.
Her er den fantastiske stemme fra Eva Cassidy, med Sting's "Fields Of Gold":
http://www.youtube.com/watch?v=ZGwDYBWEDSc

Jeg piller en af faktorerne ud af ligningen, og ender helt a capella med
Suzanne Vega's "Tom's Diner":
http://www.youtube.com/watch?v=Z66rDVkaK4w
Helt og aldeles uden hjælpemidler er hun så tight som en metronom, og
leverer et rigtig flot og stemningsfuldt nummer, med sin hæse stemme og
skarpe tunge.

Til slut igen en mand og hans 12-strengede guitar, nemlig Roger Hodgson med
Supertramp's kæmpehit "Give A Little Bit":
http://www.youtube.com/watch?v=hGI6qQHFlPk

/Alex

Fra : Max

Dato : 29-05-11 21:29

Hej Alex

> dikkedarer. Prøv at lytte til Greg Lake + en guitar i nummeret "Still

Ja, det var jo en af det vi dengang kaldte supergrupper, de kunne jo
som du selv nævner beherske begge dele. Greg Lake får mig forøvrigt
altid til at tænke på:

http://www.youtube.com/watch?v=Nm7-cysfE2c&feature=related

Max

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-11 21:41

> Ja, det var jo en af det vi dengang kaldte supergrupper, de kunne jo
> som du selv nævner beherske begge dele. Greg Lake får mig forøvrigt
> [...]

Jeg vaklede faktisk mellem dette nummer og det jeg spillede. Begge er flotte
stemningsfulde manifestationer fra Greg Lake og hans guitar.

/Alex

Fra : Max

Dato : 29-05-11 21:41

Hej Alex

Ja, det første svar røg af sted før beregnet.

> Jeg bliver ved det helt simple, med én sanger og en guitar.
> Her er den fantastiske stemme fra Eva Cassidy, med Sting's "Fields Of
> Gold": http://www.youtube.com/watch?v=ZGwDYBWEDSc

Hun når mig ikke, beklager, men hun når med garanti så
mange andre at hun kan undvære mig :)

> Jeg piller en af faktorerne ud af ligningen, og ender helt a capella
> med Suzanne Vega's "Tom's Diner":

Og hende kan jeg faktisk slet ikke lide :)

> Til slut igen en mand og hans 12-strengede guitar, nemlig Roger
> Hodgson med Supertramp's kæmpehit "Give A Little Bit":

Ham havde jeg så fornøjelsen af at opleve på Falconer scenen
i marts måned, sad helt oppe foran og oplevede en fænomenal
koncert udført af ham selv og en hjælper, ja det var flot.

Max

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-11 13:01

> Hun når mig ikke, beklager, men hun når med garanti så
> mange andre at hun kan undvære mig :)

Sikkert, for hun er afgået ved døden.

> Og hende kan jeg faktisk slet ikke lide :)

Det kunne jeg heller ikke de første gange jeg hørte hende, men hun vinder
ved nærmere bekendskab.
Den her var et stort hit for nogle år siden, og en ret flot sang om
børnemishandling:
http://www.youtube.com/watch?v=VZt7J0iaUD0

> Ham havde jeg så fornøjelsen af at opleve på Falconer scenen
> i marts måned, sad helt oppe foran og oplevede en fænomenal
> koncert udført af ham selv og en hjælper, ja det var flot.

Mere Supertramp! - for pokker hvor kunne de noget med harmonierne:
http://www.youtube.com/watch?v=6ffHqMaUCTw
Ok, den var uden for kategorien, men det gør vel ikke noget? ;)

/Alex

Fra : Max

Dato : 30-05-11 15:19

Hej Alex

> Det kunne jeg heller ikke de første gange jeg hørte hende, men hun
> vinder ved nærmere bekendskab.

Egentlig tror jeg det ikke, min kone spiller hende tit, så
det er ikke fordi jeg ikke høre hende.

> Mere Supertramp! - for pokker hvor kunne de noget med harmonierne:

Ja, de var meget melodiske i deres helt egen verden.

> Ok, den var uden for kategorien, men det gør vel ikke noget? ;)

Musik er jo altid velkommen her i gruppen, men den tæller ikke
i stafetten :)

Max

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 29-05-11 21:32

> [...]
> at komme med, men det er nok naturstridigt, så jeg nøjes
> med at bruge et emne jeg ikke sådan lige husker har været

Alices restaurant: http://www.youtube.com/watch?v=Sz688eBs93Q

Hiulsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-11 09:13

meddelelse news:4de2ad47$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Alices restaurant: http://www.youtube.com/watch?v=Sz688eBs93Q

Skal vi ikke tage den originale: http://www.youtube.com/watch?v=5_7C0QGkiVo
Jeg synes den har mistet en del i oversættelsen, og den har i hvert tilfælde
mistet Arlo's sprøde finurlige stemme.

/Alex

Fra : Max

Dato : 30-05-11 11:22

Hej Alex

> http://www.youtube.com/watch?v=5_7C0QGkiVo Jeg synes den har mistet
> en del i oversættelsen, og den har i hvert tilfælde mistet Arlo's
> sprøde finurlige stemme.

Ja, den daske udgave er godt nok flad, men det er nok ikke
tekstens skyld.

Max

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-11 14:04

> Ja, den daske udgave er godt nok flad, men det er nok ikke
> tekstens skyld.

Jeg er generelt ikke til danske oversættelser af udenlandske hits. For det
første forsvinder den sproglige del helt fra ligningen, og man står tilbage
med noget tillempet bras de fleste gange. Komponisten og tekstforfatteren
har jo altid en ide med vokalklange og rim, og dem kan man bare ikke
oversætte.
Ud over dette, så er det som regel heller ikke de dygtigste danske kunstnere
der må slæbe en oversat kopi hjem for at ramme en plade. De dygtige
kunstnere vi har skriver som regel deres eget materiale på det sprog det
skal synges.

/Alex

Fra : Henning Jensen

Dato : 29-05-11 23:01

On 29-05-2011 21:39, Max wrote:

> Stor musik med få instrumenter.

Mark Knopfler og Chet Atkins med et "Instrumental Medley":
http://www.youtube.com/watch?v=5wTVLIZaxMk&feature=related

Ray Charles i en instrumentalversion af denne faktisk meget charmerende
melodi af Buble, "You don't know me", her i en meget enkel spillestil,
der leder tanken hen på et langsomt Art Tatum nummer.
Ray Charles har foretaget en del indspilninger af netop dette nummer,
også med solister.
http://www.youtube.com/watch?v=6zE_HLLqJPk

'The Swingle Singers' var mest oplagt, men her er en kvindefri gruppe,
der også opnåede en vis popularitet, 'The King's Singers' med et King
Oliver nummer, "Creole Love Call":
http://www.youtube.com/watch?v=0f4e0pssQWs&feature=related

Henning

Fra : Max

Dato : 30-05-11 11:15

Hej Henning

> Mark Knopfler og Chet Atkins med et "Instrumental Medley":

Sjovt at se Mark halse bagefter the Fingerpicker :)

> [...]
> charmerende melodi af Buble, "You don't know me", her i en meget
> enkel spillestil, der leder tanken hen på et langsomt Art Tatum

Men hvor jeg savner Ray's stemme.

> 'The Swingle Singers' var mest oplagt, men her er en kvindefri gruppe,
> der også opnåede en vis popularitet, 'The King's Singers' med et King
> Oliver nummer, "Creole Love Call":

Man skulle tro at det var Monty Pyton :)

Max

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-11 11:24

> Men hvor jeg savner Ray's stemme.

Den er her, i en hårrejsende god version:
http://www.youtube.com/watch?v=L-5LwRinkJ0&

/Alex

Fra : Max

Dato : 30-05-11 11:37

Hej Alex

> Den er her, i en hårrejsende god version:

Tak skal du have :)

Så du at mit svar til dit indlæg var blevet
splittet i to dele ?

Og så to kæmper med en sang jeg kunne
ønske at jeg havde skrevet til min kone.

Ray Charles, Billy Joel - Baby Grand
http://www.youtube.com/watch?v=XUNOmN3YVL0

Max

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-11 12:56

> Så du at mit svar til dit indlæg var blevet
> splittet i to dele ?

Jep :)

> Og så to kæmper med en sang jeg kunne
> ønske at jeg havde skrevet til min kone.
>
> Ray Charles, Billy Joel - Baby Grand
> http://www.youtube.com/watch?v=XUNOmN3YVL0

Mon ikke din kone vil have sig frabedt at blive kaldt Baby Grand?
Men ellers, det er musikalsk storhed uden sidestykke det der.

Fra : Max

Dato : 30-05-11 15:14

Hej Alex

> Mon ikke din kone vil have sig frabedt at blive kaldt Baby Grand?

Af helt specielle årsager tror jeg faktisk hun ville more sig over det.

Max

Fra : Michel Husted

Dato : 29-05-11 17:42

On 29 Maj, 21:39, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Stor musik med få instrumenter.

Hvorfor tænke på instrumenter, når man ikke behøver dem:

Suzanne Vega: "Tom's Diner" - http://www.youtube.com/watch?v=Z66rDVkaK4w

Nakkehårene rejser sig på den gode måde over denne, hvor der ikke er
meget instrumentering i den første halvdel:

Eva Madsen: "Friheden flyver" - http://www.youtube.com/watch?v=51NQyF5jvBc

Hun har også sunget a capella på "Oh, hjælp mig Madonna", men det var
ikke lige at finde på youtube.

Ret diskret instrumentering, men fantastisk sangstemme:

Evelin: "Wenn es dich gibt" - http://www.youtube.com/watch?v=IWcdLoFSqUI

Mange hilsner
Michel

Fra : Michel Husted

Dato : 29-05-11 19:18

On 30 Maj, 01:42, Michel Husted <michelsan...@gmail.com> wrote:
> Suzanne Vega: "Tom's Diner" -http://www.youtube.com/watch?v=Z66rDVkaK4w

Jeg skal altså have udskiftet brillerne. Jeg har lige opdaget, at hun
var foreslået, før jeg gjorde det. Sorry

Men så dette forslag

LL Cool J: "I need Love" - http://www.youtube.com/watch?v=NEUX-HYRtUA

Vist den første rap-kærlighedssang, og instrumenteringen er ret
begrænset...

Mange hilsner
Michel

Fra : Max

Dato : 30-05-11 11:18

Hej Michel

> Suzanne Vega: "Tom's Diner" -

Jeg har skrevet det før, jeg kan ikke lide hende.

> Eva Madsen: "Friheden flyver" -

Så bliver det ikke meget værre :)

> Evelin: "Wenn es dich gibt" -

Den falder vidst uden for katagorien.

Max

Fra : Jan Kronsell

Dato : 30-05-11 14:42

> [...]
> at komme med, men det er nok naturstridigt, så jeg nøjes
> med at bruge et emne jeg ikke sådan lige husker har været

Mark Knopfler med Wild Theme fra filem Local Hero.
http://www.youtube.com/watch?v=_EyoXb4DtHA

Runrig - Every River
http://www.youtube.com/watch?v=R36RVy7gAOs

Mere Knopfler, her sammen med Eric Clapton
http://www.youtube.com/watch?v=kbiWP9GSg7c&feature=related

Og Clapton igen
http://www.youtube.com/watch?v=p1RTO_KIl4Q

Jan

Fra : Max

Dato : 30-05-11 15:45

Hej Jan

> Mark Knopfler med Wild Theme fra filem Local Hero.

Et flot nummer, men hvis ikke helt enkelt instrumentering.

> Runrig - Every River

Folkmusik fra hjertet, altid en stor oplevelse, flot.

> Mere Knopfler, her sammen med Eric Clapton

Fint nummer.

> Og Clapton igen

Ja, man kan nå langt med to guitarer.

Men klapdrengen kan nu også helt alene

Eric Clapton Key to the Highway
http://www.youtube.com/watch?v=Oei5PTADpPM&playnext=1&list=PL424347ED91B20385

Max

Fra : Max

Dato : 01-06-11 16:19

Hej Jan

> Runrig - Every River
> http://www.youtube.com/watch?v=R36RVy7gAOs

Hvis man downloader det album der henvises til på
den side, ja så melder mit sikkerhedssystem at den
pakke indeholder noget snavs.

Max

Fra : Henning Jensen

Dato : 01-06-11 16:55

On 01-06-2011 17:19, Max wrote:
> Hej Jan

> Hvis man downloader det album der henvises til på
> den side, ja så melder mit sikkerhedssystem at den
> pakke indeholder noget snavs.

I pakken ligger denne her:

http://dl.dropbox.com/u/2775481/MS-Essentials.JPG

http://www.microsoft.com/security/portal/Threat/Encyclopedia/Entry.aspx?Name=VirTool%3AWin32%2FInjector.gen!B&ThreatID=-2147359466