Stafetten: Percussion og skæve rytmer
Fra : Ukendt

Dato : 27-05-11 23:18

For at fortsætte fra debatten med Max i tråden om Santana, bliver emnet for
stafetten numre med flot percussion, gerne flankeret af skæve og anderledes
rytmer.

Jeg smider et af numrene fra den anden tråd ind som eksempel, nemlig Steve
Lukathers "Hero With a 1000 Eyes":
http://www.youtube.com/watch?v=etqMEB3Gpzw
Simon Phillips er bare et af de største trommetalenter verden har set :)

Så kom med noget flot percussion eller skæve rytmer, lige fra 12-tonersmusik
fra Balkan, til en schlagertrommeslager der går amok ;)

/Alex

Fra : Henning Jensen

Dato : 28-05-11 06:37

On 28-05-2011 00:17, Alex Linaa wrote:

> Så kom med noget flot percussion eller skæve rytmer, lige fra 12-tonersmusik
> fra Balkan, til en schlagertrommeslager der går amok ;)

Trommer.
Sheila E bør måske nævnes - kvinde i en mandeverden. Hun kæmper altid
bravt, selv om man kan være lidt uenig om hendes evner på trommerne:
http://www.youtube.com/watch?v=0SSAd9tMkkA&feature=related

Skæve rytmer, her er lidt forskellige:
Rush med "Hemispheres" - her de første ti minutter":
http://www.youtube.com/watch?v=dO-hT44dSNw

12-Tonemusik.
Ser man bort fra sydøst-europæisk musik, som du fisker efter, så kan jeg
i skrivende stund, kun erindre eet eksempel på 12-tonemusik, i den
vestlige verdens pop/underholdningsmusik.
Leonard Bernstein's musical "Candide", er vel mest kendt som det værk
musikstuderende ofte opfører. Da Bernstein skulle udgive den endelige
version af "Candide" i 1989, tilføjede han, besynderligt nok, en
'12-tonesang' i 2. akt af musicalen, nemlig "Quiet":
http://www.youtube.com/watch?v=E-29Uhzalbw&feature=related

Fint emne. Henning

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-11 09:24

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Sheila E bør måske nævnes - kvinde i en mandeverden. Hun kæmper altid
> bravt, selv om man kan være lidt uenig om hendes evner på trommerne:

I min optik er hun altså noget bedre at se på, end at høre på ;)

> Skæve rytmer, her er lidt forskellige:
> Rush med "Hemispheres" - her de første ti minutter":
> http://www.youtube.com/watch?v=dO-hT44dSNw

Sjovt nummer med at band jeg ikke kendte ret meget til. Det lyder lidt som
en blanding af Sparks og jazz :)

> [...]
> version af "Candide" i 1989, tilføjede han, besynderligt nok, en
> '12-tonesang' i 2. akt af musicalen, nemlig "Quiet":

Mere specielt end vellydende, men alligevel spændende.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 28-05-11 10:08

"Alex Linaa" <www.linaa.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Så kom med noget flot percussion eller skæve rytmer, lige fra
> 12-tonersmusik fra Balkan, til en schlagertrommeslager der går amok ;)

Allerede i 1967 var Cream på banene med nummeret Toad. Her i en live
indspilnign fra året efter. Ginger Baker trakterer trommesættet. Lyden på
klippet er desværre ikke den bedste.
http://www.youtube.com/watch?v=SSZgFYy5eLI&feature=related

I 1969 var Led Zeppelin med John Bonham opvarmning for Iron Butterfly med
Ron Bushy på trommerne ved en konceret i Filnmore East. Butterfly's mest
kendte nummer er nok In a gadda da vida fra året før. Trommesolo starter ca.
6:20 inde i nummeret. NB Led Zepplins optræden var så god, at Butterfly
nægtede at gå scenenb efter dem.
http://www.youtube.com/watch?v=COMc3K-97z4

Her er Bonham selv i Moby Dick
http://www.youtube.com/watch?v=ed5YvFkcR7g&feature=related

Jeg ville vegentlig også have haft Ric Lee og TGen Years After med, men
kunne kun finde dette lille sammenklip, hvor han kommer til sin ret i
nummeret Three Blind Mive 2:50 inde i klippet.
http://www.youtube.com/watch?v=zFCqHODmvxI

Jan

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-11 09:29

"Jan Kronsell" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Allerede i 1967 var Cream på banene med nummeret Toad. Her i en live
> indspilnign fra året efter. Ginger Baker trakterer trommesættet. Lyden på
> [...]

Ginger var Animal, før Animal blev opfundet :)
Det siges at hans trommesæt var skruet fast i scenen med wirer, fordi han
slog så hårdt at det ellers blev spredt for alle vinde.

> [...]
> starter ca. 6:20 inde i nummeret. NB Led Zepplins optræden var så god, at
> Butterfly nægtede at gå scenenb efter dem.

Hehe, fin lille historie.
Det er en af de trommesoloer jeg har det svært med, for den er faktisk sådan
opbjektivt betragtet både talentløs og kedelig, men på den anden side er den
så markant at enhver der har hørt den, vil genkende selv få slag derefter.
Så det er eksemplet på noget totalt simpelt der har manifesteret sig som
stor kunst. Sært :-/

> Her er Bonham selv i Moby Dick
> http://www.youtube.com/watch?v=ed5YvFkcR7g&feature=related

Bonham var af en anden verden.

> [...]
> kunne kun finde dette lille sammenklip, hvor han kommer til sin ret i
> nummeret Three Blind Mive 2:50 inde i klippet.

Det keder mig så ganske meget.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 28-05-11 11:35

Alex Linaa skrev:

> For at fortsætte fra debatten med Max i tråden om Santana,
> bliver emnet for stafetten numre med flot percussion, gerne
> flankeret af skæve og anderledes rytmer.

Jeg vil nævne percussionisten Marilyn Mazur. Hun lavede
en helt utrolig performance sammen med Miles Davis i
Falkonerteatret en gang midt i 1980'erne.

Her optræder hun med Miles Davis i "Gasteig", München,
i nummeret "Tutu" (1988) (Cirka 6½ minut inde):
http://www.youtube.com/watch?v=tJoE_TWpGYY

Samme nummer i Stuttgart (1988):
http://www.youtube.com/watch?v=nXnS-8sM-U8

--
Herluf :·)

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-11 09:31

> [...]
> Falkonerteatret en gang midt i 1980'erne.
>
> Her optræder hun med Miles Davis i "Gasteig", München,
> i nummeret "Tutu" (1988) (Cirka 6½ minut inde):

Wow, hun er på én gang entertainer, performer, og en ret habil
percussionist. Det der går op i en højere enhed, men uden billederne ville
det nok vælte.

Fra : Carl Drud

Dato : 28-05-11 13:51

"Alex Linaa" <www.linaa.com> writes:

> Så kom med noget flot percussion eller skæve rytmer, lige fra 12-tonersmusik
> fra Balkan, til en schlagertrommeslager der går amok ;)

Jeg har altid været vild med Stewart Copeland.

Police - Message in a Bottle
http://www.youtube.com/watch?v=XGP0Po8jXk4&

--
Carl

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-11 09:32

"Carl Drud" <carl.drud@gmx.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har altid været vild med Stewart Copeland.
>
> Police - Message in a Bottle
> http://www.youtube.com/watch?v=XGP0Po8jXk4&

Steward Copeland har været en af mine inspirationskilder på trommerne. Den
mand får komplekse rytmer til at se legende lette ud, men tro mig, det han
laver der er alt andet end let.

Fra : Michel Husted

Dato : 28-05-11 08:59

On 28 Maj, 00:17, "Alex Linaa" <www.linaa.com> wrote:
> For at fortsætte fra debatten med Max i tråden om Santana, bliver emnet for
> stafetten numre med flot percussion, gerne flankeret af skæve og anderledes
> rytmer.

Denne sang har hvis ikke andet en ret alternativ rytme, men også en
fantastisk melodi. Det er Makedoniens bidrag til Melodi Grand Prix
2004, og det var min favorit. Sangeren der blev født i 1981 døde i
øvrigt allerede i 2007. Jeg er vild med denne og ikke mindst den
anderledes balkan-rytme. Sangen ville vist ikke kunne gøre sig til en
fest med denne rytme...

Tose Proeski: "Life" - http://www.youtube.com/watch?v=h0s-YdkJqpM

Trommesoloer har aldrig sagt mig så meget. Jeg får omgående hovedpine..
Men der er en del trommer i denne skønne sag fra 1973. Der er heller
ikke meget rock, for det er vist nærmest lidt tidlig disco. Now you're
warned

The Incredible Bongo Band: "Bongo Rock" - http://www.youtube.com/watch?v=osgjTEXWDKw

Mange hilsner
Michel

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-11 09:36

"Michel Husted" <michelsanomi@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>øvrigt allerede i 2007. Jeg er vild med denne og ikke mindst den
>anderledes balkan-rytme. Sangen ville vist ikke kunne gøre sig til en

Jeg vil give dig ret i, at helheden faktisk fungerer ganske fint. Man
trommerne er jeg ganske sikker på er en trommemaskine. De er slet og ret for
præcise og kliniske til at komme fra et menneskes hånd.

>Trommesoloer har aldrig sagt mig så meget. Jeg får omgående hovedpine.

Har det lidt på samme måde ;)

> [...]
>warned
>
>The Incredible Bongo Band: "Bongo Rock" -

Det lyder som James Last tilsat en afrikansk bongo-spiller ;)

Fra : Max

Dato : 28-05-11 16:31

Hej Alex

> Steve Lukathers "Hero With a 1000 Eyes":

Faktisk er den meget mere spiselig idag, end den
var igår, så man kan nok lære den slags at kende :)

Jeg er ikke sikker på at jeg har opfattet hvad det
egentlig er det efterspørger, men jeg sender lige
en spiller på banen, som jeg aldrig bliver træt
af at høre på, med et nummer hvor jeg selv syntes
der er et lidt sjovt løb i trommespillet.

Paul Simon - 50 ways to leave your lover
http://www.youtube.com/watch?v=RTiyLuZOs1A

og når det nu drejer sig om trommer, ja så slipper
vi altså ikke uden om det par her :)

The Animal vs. Buddy Rich
http://www.youtube.com/watch?v=56sZOUPegUw&feature=related

Max

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-11 08:32

> [...]
> af at høre på, med et nummer hvor jeg selv syntes
> der er et lidt sjovt løb i trommespillet.
>
> Paul Simon - 50 ways to leave your lover

Hold da op hvor var der mange flotte trommeindslag i denne stafet, og det
var rigtig svært at vælge hvilken jeg syntes bedst om. Jeg vaklede meget
mellem Steward Copeland's flotte og markante rytmer til The Police og denne,
men jeg måtte bare ende ved Paul Simon. Tromme-figuren i dette nummer har
alle dage været noget af det flotteste jeg kender, og det var et pragtfuldt
genhør, som straks sendte mig ned i kælderen til Tama'et og lege en times
tid. Tak Max :)

> og når det nu drejer sig om trommer, ja så slipper
> vi altså ikke uden om det par her :)
>
> The Animal vs. Buddy Rich
> http://www.youtube.com/watch?v=56sZOUPegUw&feature=related

For at fuldende cirklen, så lad os slutte af med "Animal" og figuren til
Paul Simon's nummer ;)
http://www.youtube.com/watch?v=aVXX6NFpcT8

/Alex

Fra : Max

Dato : 29-05-11 11:15

Hej Alex

> [...]
> flotteste jeg kender, og det var et pragtfuldt genhør, som straks
> sendte mig ned i kælderen til Tama'et og lege en times tid. Tak Max :)

Velbekomme, det er jo en fornøjelse at kunne inspirere :)

Skal jeg forstå det sådan at du giver mig stafetten ?

Max

Fra : Hauge

Dato : 29-05-11 11:16

Hej Max

Den 29-05-2011 12:14, Max skrev:
> Skal jeg forstå det sådan at du giver mig stafetten ?

Se emnet i indlægget

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 29-05-11 11:19

Hej Hauge

> Se emnet i indlægget

Du må sgu ikke drille en halvblind og
fraværende gammel mand.

Nå, så må jeg jo igang med tænkeren,
fandens som en hovedpine det giver,
jeg vender tilbage senere.

Men tak for "oplysningen".

Max

Fra : Hauge

Dato : 29-05-11 11:26

Hej Max
Den 29-05-2011 12:18, Max skrev:
> Du må sgu ikke drille en halvblind og
> fraværende gammel mand.

Du er da ikke gammel

Ha' en god dag.

Mvh Hauge

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-11 12:00

> Skal jeg forstå det sådan at du giver mig stafetten ?

Du har vist fået svaret andetsteds, men ja, det var faktisk min hensigt ;)

/Alex

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 29-05-11 07:11

Alex Linaa skrev:

> For at fortsætte fra debatten med Max i tråden om Santana,
> bliver emnet for stafetten numre med flot percussion, gerne
> flankeret af skæve og anderledes rytmer.

Anderledes rytmer. Her er et nummer fra en LP, jeg
aldrig bliver træt af. Der skal vistnok en ret skæv brøk
til at beskrive den takt der spilles i. Pladen med Gary
Burton hedder "Good Vibes" (1969). Her hører man
jazz-vibrafonisten Gary Burton sammen med
soul-trommeslageren Bernard Purdie og andre i
nummeret "Las Vegas Tango":
http://www.youtube.com/watch?v=qmv3Ey1cjV0

Her er lidt af en trommesolo med Bernard Purdie fra
LP'en Purdie Good (1971):
http://www.youtube.com/watch?v=9QqUlquU2Bg

Ingen har endnu nævnt Shadows-trommeslageren
Brian Bennett. Her er han live med Little-B 2:
http://www.youtube.com/watch?v=YacIdf3rfvQ&NR=1

--
Herluf :·)

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-11 09:21

> Anderledes rytmer. Her er et nummer fra en LP, jeg
> aldrig bliver træt af. Der skal vistnok en ret skæv brøk
> til at beskrive den takt der spilles i.

Det er faktisk 4/4 ;)

> [...]
> Burton hedder "Good Vibes" (1969). Her hører man
> jazz-vibrafonisten Gary Burton sammen med
> soul-trommeslageren Bernard Purdie og andre i

Fantastisk stemningsfuldt nummer, fra den tid hvor man kunne tillade sig at
lave numre på 6 minutter.

> Her er lidt af en trommesolo med Bernard Purdie fra
> LP'en Purdie Good (1971):
> http://www.youtube.com/watch?v=9QqUlquU2Bg

Selv om jeg har spillet trommer i mange år, er jeg faktisk ikke ret vild med
trommesoloer, men denne er en af de bedre. Nok mest fordi den "holdes på
plads" af congas'ene.

> Ingen har endnu nævnt Shadows-trommeslageren
> Brian Bennett. Her er han live med Little-B 2:
> http://www.youtube.com/watch?v=YacIdf3rfvQ&NR=1

Det er så den type trommesolo der keder mig totalt.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 29-05-11 21:28

Alex Linaa skrev bl.a.:

> Det er faktisk 4/4 ;)

Nå, det lyder jo helt enkelt Så må det have været
nogle af de andre fem numre, der ifølge min fætter, har
en speciel rytme. Jeg har ikke forstand på det, men det
var vist noget med 7/4 eller 7/8-takt.

> Fantastisk stemningsfuldt nummer, fra den tid hvor man
> kunne tillade sig at lave numre på 6 minutter.

Jeg kan varmt anbefale ovennævnte instrumental-cd.
Sjældent udbudt i DK - jeg fik den hjem fra udlandet.
Desværre kan jeg ikke finde alle seks numre på YouTube.

--
Herluf :·)