Santana, whole lotta love!
Fra : -=JF=-

Dato : 26-05-11 16:44

Ingen tvivl om at Santana er hamrende dygtig, hans musik har egentlig
bare aldrig rigtigt sagt mig noget, så det er meget begrænset hvad jeg
har hørt med ham.

Men så i går i Eldorado spillede Mylle det gamle Zeppelin-nummer 'Whole
lotta love' med Santana - og *FOR SATAN* det lød godt.

I mine øren er coverversionerne sjældent helt så gode som originalerne,
og det er meget sjældent at de er bedre end originalerne - Men denne
coverversion slår imho originalen med flere mulelængder - og jeg er
ellers vild med Zeppelin, og den første LP jeg nogensinde købte var
netop Zeppelin II med bl.a. Whole lotta love.

Lyt her - hva' synes i?
http://www.youtube.com/watch?v=RcSHb_Vj3Ao

--
Mhv.
John

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-11 17:34

"-=JF=-" <null@null.null> skrev i en meddelelse

> Lyt her - hva' synes i?
> http://www.youtube.com/watch?v=RcSHb_Vj3Ao

Totalt i orden det der.

Santana har faktisk taget en hel bunke klassikere, og tilføjet dem sit helt
eget "latin touch", hvilket er faldet ganske godt ud:
http://www.cduniverse.com/productinfo.asp?pid=8256061

/Alex

Fra : -=JF=-

Dato : 27-05-11 17:02

Den 26/05/11 18.34, Alex Linaa skrev:

> Totalt i orden det der.
Ja, det er dælme go' rock!
Jeg æææælsker Zeppelins original, men denne her version har noget kant
jeg ikke troede at jeg savnede i numret!

> Santana har faktisk taget en hel bunke klassikere, og tilføjet dem sit helt
> eget "latin touch", hvilket er faldet ganske godt ud:
Yep!
Jeg hentede den i går, og har hørt det meste af den. Der er rigtigt
meget guf på den skive!
Riders on the storm http://www.youtube.com/watch?v=DYxWF-A2zq4 er (imho)
langt bedre end Doors egen udgave, og While my guitar gently wheeps
http://www.youtube.com/watch?v=qilP9DYkVmE er bare kuldegysende god...
Helt anderledes end Beatles udgaven, men alligevel meget tro mod oplægget.
Den eneste jeg ikke rigtigt kan li', er Smoke on the water
http://www.youtube.com/watch?v=fK8wNT2ue6U som bare er en halvfesen
kopi. F.eks. lyder introen (verdens nok mest kendte rif?) som om der ved
en fejl er lagt to spor oven i hinanden.

Men ingen tvivl - Den skive skal købes!

--
Mhv.
John

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-11 17:11

>While my guitar gently wheeps http://www.youtube.com/watch?v=qilP9DYkVmE er
>bare kuldegysende god... Helt anderledes end Beatles udgaven, men alligevel
>meget tro mod oplægget.

Der findes en anden kuldegysende god version af det nummer, med Steve
Lukather.
Han får virkelig den guitar til at græde helt overbevisende:
http://www.youtube.com/watch?v=GginWYf22rs

> [...]
> F.eks. lyder introen (verdens nok mest kendte rif?) som om der ved en fejl

Det nummer er svært at kopiere, uden at lyde som en teenager i en
musikbutik, til alle tilstedeværendes store irritation ;)
En version som jeg faktisk synes har tilpas kant, til at være lytteværdig er
med en kunstner man ikke skulle forvente, nemlig Pat Boone:
http://www.youtube.com/watch?v=1QS9aU0ONgA
Manden der skrev nummeret, Richie Blackmoore, blev så begejstret for denne
version, at han sendte Boone en bunke soloer at vælge imellem, hvoraf en af
dem kom med på nummeret ved 2:21. Så får man ikke bedre kvalitetsstempel ;)

/Akex

Fra : Max

Dato : 27-05-11 18:08

Hej Alex

> En version som jeg faktisk synes har tilpas kant, til at være
> lytteværdig er med en kunstner man ikke skulle forvente, nemlig Pat
> Boone: http://www.youtube.com/watch?v=1QS9aU0ONgA

Sjovt så tæt den egentlig ligger på Santanas sound.

Ægte kunst har vide grænser.

Max

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-11 18:31

> Sjovt så tæt den egentlig ligger på Santanas sound.

Latin-rytmer ;)

> Ægte kunst har vide grænser.

Ja, er det ikke dejligt?

Fra : Max

Dato : 27-05-11 21:12

Hej Alex

> Ja, er det ikke dejligt?

Jo, specielt i disse tider hvor snæversynet
har alt for gode tider.

Max

Fra : Max

Dato : 27-05-11 18:57

Hej Alex

> Der findes en anden kuldegysende god version af det nummer, med Steve
> Lukather.

Her vil jeg give dig ret, Steve får nummeret til at fremstå i al sin
klarhed, hvorimod Santana ligesom mister styrringen får en gang
rod ud af det.

Max

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-11 19:21

> Her vil jeg give dig ret, Steve får nummeret til at fremstå i al sin
> klarhed, hvorimod Santana ligesom mister styrringen får en gang
> rod ud af det.

Nu gør det jo heller ikke noget, at det er Simon Phillips der styrer
trommerne. Og Steve er en langt bedre guitarist end både Santana og Clapton
fra den originale version, så hele nummeret bliver krystalklart i al sin
enkelthed, og formidler både kunst og følelser på en måde, der får hårene
til at rejse sig på mine arme hver eneste gang jeg hører det.

/Alex

Fra : Max

Dato : 27-05-11 21:15

Hej Alex

> Nu gør det jo heller ikke noget, at det er Simon Phillips der styrer
> trommerne. Og Steve er en langt bedre guitarist end både Santana og

Jeg må tilstå at både Toto som band og Steve Lukather mangler
jeg at gennemgå lidt mere detaljeret end at lytte til deres hits.
En mangel i min musikalske opdragelse jeg må se at få noget
gjort ved i den nærmeste fremtid, det ser jo umidddelbart
ud som om der ligger noget guld begravet som skal afdækkes.

Tak for inspirationen.

Max

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-11 21:29

> [...]
> gjort ved i den nærmeste fremtid, det ser jo umidddelbart
> ud som om der ligger noget guld begravet som skal afdækkes.

Du kan starte her: http://www.youtube.com/watch?v=etqMEB3Gpzw
Lukather og Phillips sammen i et flot nummer, med fantastiske rytmer og
rytmeskift.

Endnu mere komplicerede rytmer og figurer:
http://www.youtube.com/watch?v=bGigDxMg7uY

Og ren gåsehudsfremkaldende vellyd ud over enhver grænse:
http://www.youtube.com/watch?v=dEjFVyggLpI

Steve Lukather er en af de bedste og mest brugte studiemusikere i verden.
Det siges at man kun behøver at stikke Steve noderne, og lave én optagelse,
før det perfekte er i kassen, og med den diskografi han disker op med, må
man tro på det er rigtig:
http://www.stevelukather.net/Discography.aspx
Intet mindre end imponerende.

Enjoy

Fra : Max

Dato : 27-05-11 21:57

Hej Alex

> [...]
> og rytmeskift.
>
> Endnu mere komplicerede rytmer og figurer:

Her går det desværre lidt galt for mig, rytmerne i disse to numre
trænger simpelthen ikke ind i min verden, jeg mangler noget
udvikling for at kunne nyde dem, et problem jeg også har
når jeg møder jazz der ikke er af den klassiske slags. Men
måske kan jeg lære det, det vil tiden vise. Måske har det
også noget at gøre med at jeg er total umusikalsk.

> Og ren gåsehudsfremkaldende vellyd ud over enhver grænse:
> http://www.youtube.com/watch?v=dEjFVyggLpI

Den går så til gengæld rent ind, det er lige mig, jeg
lever med den slags musik, labber det i mig som en
kat labber fløde.

> http://www.stevelukather.net/Discography.aspx
> Intet mindre end imponerende.

Det kan du sige igen, manden må jo aldrig holde fri :)

> Enjoy

Jeg vil prøve.

Tak, endnu engang for inspirationen.

Max

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-11 22:22

> [...]
> måske kan jeg lære det, det vil tiden vise. Måske har det
> også noget at gøre med at jeg er total umusikalsk.

Nok ikke derfor, men det er komplicerede rytmer.
Det menneskelige øre har det "naturligt" med musik i 4/4 og 3/4, som giver
en umiddelbar let cyklisk genkendelighed. Det sidste nummer er i 17/8,
hvilket er næsten umuligt for det utrænede øre at overskue. For det første
tælles der til 17 før der kommer en gentagelse hvilket er meget, og for det
andet er det ulige, hvilket øret ikke har det så naturligt med.
Det kan læres, men det kan også læres at nyde uden at kunne overskue det.
Man skal slå sin logiske sans fra, og bare lade detaljerne komme, uden at
lade hjerne prøve at "gætte" hvad der kommer bagefter den nuværende tone,
for det kan den ikke med mindre man er 100% musikalsk og skolet.

> Den går så til gengæld rent ind, det er lige mig, jeg
> lever med den slags musik, labber det i mig som en
> kat labber fløde.

Det er også et virkelig flot nummer.

/Alex

Fra : Max

Dato : 27-05-11 22:38

Hej Alex

> [...]
> komme, uden at lade hjerne prøve at "gætte" hvad der kommer bagefter
> den nuværende tone, for det kan den ikke med mindre man er 100%

Tak fordi du gider tage dig tiden til at forklare mig lidt om det
grundlæggende der ligger bag.

Det der med at slå logiske sans fra, ja det er nok der der halter
for mit vedkommende.

For mange år siden valgte jeg faktisk bevidst ikke at ville lytte
for meget til den type musik af frygt for at miste glæden ved
den mere simple musik. Men jeg kan så forstå at det ikke er
tilfældet, når man høre dine valg, ja så lyder det ihvert fald
som om du nyder det hele.

Max

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-11 23:05

> [...]
> den mere simple musik. Men jeg kan så forstå at det ikke er
> tilfældet, når man høre dine valg, ja så lyder det ihvert fald

Hvad man kan lide er individuelt, men jeg tror ikke vi er indrettede på den
måde, at noget musik overtrumfer andet.
Jeg har været hele vejen fra I Skovens Dybe Stille Ro, til det mest
komplicerede fusionsjazz. Det jeg kan fortælle fra turen er, at min
musikalske verden kun er blevet større og større, uden der er faldet noget
af på vejen.

Jeg nyder stadig den første, men har fået så mange flere dimensioner på
musikken, at det næsten er umuligt at løbe tør for nye oplevelser.
Prøv blot at høre denne jazzversion af I Skovens Dybe Stille Ro:
http://www.youtube.com/watch?v=vpGGX4DkyjE
Det er så flot, poetisk og smukt, samtidig med at NHØP konsekvent spiller en
smule off pitch, som i avantgarde-jazz.

Hør det samme nummer udsat for kor:
http://www.youtube.com/watch?v=RerhH7TUXhw
De harmonier får hårene til at rejse sig på armene

Endnu en jazzudgave, med den fantastiske Chris Minh Doky:
http://www.youtube.com/watch?v=3rPruSoz7k0
Den er skåret over samme læst som den første, men er himmelvid forskellig i
sit udtryk.

For det nu ikke helt skal ende i børnesange, slutter jeg med noget af det
sidste jeg har samlet op: http://www.youtube.com/watch?v=7uPJ1Qa3xC8
Igen komplicerede rytmer og en fantastisk guitar. Den kommer fra et album
med Lee Ritenour kaldet "6-string theory", hvor han har samlet nogle af
verdens allerbedste guitarister til en session i ren vellyd. Det kan varmt
anbefales.
Et fif på vejen ind i de mere komplicerede ting: Prøv at koncentrere dig om
ét instrument ad gangen, startende med percussion. Efterhånden som man hører
det flere gange, får man samlet det hele til en enhed, som man har svært ved
at overskue på én gang, første gang man hører det. Og ingen siger jo at
musik skal være lettilgængelig umpa-umpa, man kan nynne med på med det
samme, vel?

/Alex

Fra : Max

Dato : 27-05-11 23:19

Hej Alex

> komplicerede fusionsjazz. Det jeg kan fortælle fra turen er, at min
> musikalske verden kun er blevet større og større, uden der er faldet
> noget af på vejen.

Det er jo dejligt at vide at man kan samle uden at tabe.

> Prøv blot at høre denne jazzversion af I Skovens Dybe Stille Ro:

Det er så en af dem der står i pladesamlingen :)

NHØP efterlod et stort hul i den danske musikscene.

Den her er en af mine favoritter med NHØP og Palle Mikkelsborg,
den trompet kan virke som en issyl til tider

NHØP "Imagine"
http://www.youtube.com/watch?v=w0MS6N_G_O8

> Hør det samme nummer udsat for kor:

Korsang kan jo være stor musik når det er styret ordentlig,
jeg har en forkærlighed for sørøversange sunget af mange
mandestemmer.

> Endnu en jazzudgave, med den fantastiske Chris Minh Doky:
> Den er skåret over samme læst som den første, men er himmelvid
> forskellig i sit udtryk.

Ja, det er tydelig at det ikke er NHØP, ikke sagt på en negativ måde,
men for at sige at det trods ligheden er noget helt andet.

> [...]
> album med Lee Ritenour kaldet "6-string theory", hvor han har samlet
> nogle af verdens allerbedste guitarister til en session i ren vellyd.

Ja, det lyder rigtigt godt. Har da også lyttet til Lee ind imellem, og det
virker ikke nær så kompliceret som de to første Lukather numre du
præsenterede. Jeg vil kalde det lidt forfinet rockmusik spillet af folk
fra jazzverdenen.

Max

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-11 23:25

> NHØP efterlod et stort hul i den danske musikscene.

Ja!

> Den her er en af mine favoritter med NHØP og Palle Mikkelsborg,
> den trompet kan virke som en issyl til tider
>
> NHØP "Imagine"
> http://www.youtube.com/watch?v=w0MS6N_G_O8

Uhhhh, Palle Mikkelborgs virtuose trompet sender mig svævende ud i galaksen
hver gang jeg hører den.

Fin beskrivelse af musikken :)

Fra : Allan Krautwald

Dato : 26-05-11 17:58

"-=JF=-" <null@null.null> skrev i en meddelelse

> Lyt her - hva' synes i?
> http://www.youtube.com/watch?v=RcSHb_Vj3Ao

For pokker da...man bliver da helt glad i låget. Fin version

Fra : -=JF=-

Dato : 27-05-11 16:48

Den 26/05/11 18.57, Allan Krautwald skrev:

> For pokker da...man bliver da helt glad i låget. Fin version

Lige præcis! Tror jeg nåede at høre den fire gange på vej til arbejde i
morges.
Så gør det knap så meget at holde i en stillestående motorvejskø

--
Mhv.
John

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-05-11 07:56

> [...]
> coverversion slår imho originalen med flere mulelængder - og jeg er ellers
> vild med Zeppelin, og den første LP jeg nogensinde købte var netop

Jo, Cocaine er også skrevet og indspillet af J.J. Cale
Men langt bedre med Eric Clapton...

M.V.H....Benny..

Fra : -=JF=-

Dato : 27-05-11 16:46

Den 27/05/11 08.55, Benny Mortensen skrev:

> Jo, Cocaine er også skrevet og indspillet af J.J. Cale
> Men langt bedre med Eric Clapton...

Ja, der er naturligvis eksempler. Et andet eksempel er With a little
help from my friends som er suveræn med Joe Cocker.

--
Mhv.
John