Stafetten: Cover-versioner
Fra : Ukendt

Dato : 21-05-11 00:21

Jeg har ikke fulgt med, men vover pelsen med cover-versioner. Fra godt til
bedre.

Shocking Blue/Venus fra 1970
http://www.youtube.com/watch?v=2a5AICDKs7g

og cover-versionen af Bananarama fra 1986
http://www.youtube.com/watch?v=giQ_SwN7lz8

Michael

Fra : Ole Damgaard

Dato : 20-05-11 23:35

On 21 Maj, 01:21, "Trekroner" <xx> wrote:
> Jeg har ikke fulgt med, men vover pelsen med cover-versioner. Fra godt til
> [...]

Ja - det skulle være mærkeligt, om den ikke har været her før i
stafetten - men når du så tilføjer "fra godt til bedre" kan det måske
give et løft til vurderingerne og vi kan undgå "fra godt til pinligt"
såsom Christer Sjøgrens og Helmuth Lottis tåkrummende Elvis-
imitationer.
Den gode cover-version er netop når en kunstner går ind og giver
sangen nye dimensioner.

Det ultimative "fra godt til bedre" er efter min mening With a Litthe
Help from my freinds".

Beatles lavede smukt til Sgt. Pepper, hvor den var et væsentligt
indslag i et formfuldendt Album, der bevægede sig elegant rundt i
forskellige stilarter.
http://www.youtube.com/watch?v=i24mkN0ybZ8

Og så kom Joe Cocker på woodstock-festivalen og forbedrede den til
perfektion - bl.a. med nye akkorder i mellemspillene, der viste at
denne sang kunne performes endnu bedre. Og den blev med ham til en ny
evergreen - en rock/soul-ballade serveret med stor passion.
http://www.youtube.com/watch?v=nCrlyX6XbTU

mvh ole

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 21-05-11 10:18

"Ole Damgaard" <odg@dr.dk> skrev i meddelelsen

Den gode cover-version er netop når en kunstner går ind og giver
sangen nye dimensioner.

Jamen så er der jo "Pretty Belinda". Her har den fået en hel anden
dimension.
Vi giver ordet skråstreg sangen til Chris Andrews. Na nana nana na nana na
nana na: http://www.youtube.com/watch?v=14xd4g9miXw

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 21-05-11 10:26

meddelelsen news:4dd7833b$0$36564$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> "Ole Damgaard" <odg@dr.dk> skrev i meddelelsen
>
> Den gode cover-version er netop når en kunstner går ind og giver
> sangen nye dimensioner.

Og så er der jo også

PLEASE MR. BREV-OMDELER
Her er udgaven fra 1961:
http://www.youtube.com/watch?v=425GpjTSlS4&feature=related
Sangen er udmærket fra 1961, men i 1975 fik den en ordentlig overhaling.
Den blev rigtigt slager-fiseret, så den passede bedre til tidens tempo. Der
kom masser af "godaw" i den. den blev en slager-basker af dimensioner. Og
jeg synes at 1975-udgaven med Carpenters er den bedste. Men det er den anden
altså også. Det er ikke det.

Her er udgaven fra 1975. Vi siger "godaw":
http://www.youtube.com/watch?v=AHfddvbKb4w

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 21-05-11 07:30

On 21-05-2011 01:21, Trekroner wrote:
> Jeg har ikke fulgt med, men vover pelsen med cover-versioner. Fra godt til
> bedre.

Et altid godt emne.
Om cover-versioner så altid er til det bedre, er en smagssag, og kan
altid diskuteres - det gælder også mine eksempler.

Som der står i Wiki: "My Way" is often quoted as the most covered song
in history.
Poul Anka skrev den engelske tekst og præsenterede sangen for Sinatra,
men blev afvist. Siden blev "My Way" dog næsten Sinatra's kendingsmelodi.
Men det er Claude François der sang den først, "Comme d'habitude":
http://www.youtube.com/watch?v=bMoY5rNBjwk

Og så en sang mere, der har mange cover-versioner.
Leona Lewis' "All By MySelf" er en cover-version over Celine Dion's "All
By MySelf", som er en cover-version over Eric Carmen's egen "All By
MySelf" fra 1975, som er en cover-version 'bygget' over et af temaerne
fra Rachmaninoff's 2. klaverkoncert. Dette sidste gav Carmen problemer,
da Rachmaninoff's efterkommere endnu havde ophavsretten til melodien.
Her Leona Lewis' version, "All By MySelf":
http://www.youtube.com/watch?v=rpkJD7TjWgw&feature=related

Så vover jeg mig ud i det kinesiske. Amerikanske Vienna Teng med "Green
Island Serenade", en moderne cover-version af en en gammel taiwanesisk
'lullaby':
http://www.youtube.com/watch?v=_HS4QTfPrF8&feature=related

Sangen var tidligere populær i Kina i 1950'erne sunget af Crape Myrtle:
http://www.youtube.com/watch?v=erXFGnXXVng

Henning

Fra : Ole Damgaard

Dato : 21-05-11 02:39

On 21 Maj, 08:29, Henning Jensen <h_...@yahoo.com> wrote:
> [...]
> Poul Anka skrev den engelske tekst og præsenterede sangen for Sinatra,
> men blev afvist. Siden blev "My Way" dog næsten Sinatra's kendingsmelodi.

Måske er det en tilsnigelse at kalde det "cover" al den stund at der
er tale om en gendigtning af sangen - med en hel ny kontekst. Calude
François skrev og sang en enkel - lidt banal sang om et
kærlighedsforhold.
Paul Anka skrev en ny tekst målrettet til Frank Sinatra - over temaet
fra den lisså kendte "Je Ne Regrette Rien".
Præcis som Edit Piaff, var Sinatra i sit professionelle livs efterår
efter et langt liv, der havde medført masser af offentlig debat og
kritik (ikke mindst hans mafia-relationer) - og så kunne han altså ved
Ankas hjælp synge: I did it my way.
Et stærkt musikalsk testamente.
Og dermed et godt eksempel på "fra godt til bedre"

Som et andet eksempel på en sang, der via sit cover får helt ny styrke
og betydning er Nathalie Coles postmortem duet med faderen.
http://www.youtube.com/watch?v=S2m2K1GbQJs
Farmand lavede en triviel men smuk kærlighedssang.
Datteren lavede præcis den samme - men som en kærlighedserklæring til
faderen, som hun havde et problematisk forhold til. elskede ham, men
så ham aldrig i hele sin barndom.
Fra godt til bedre.

mvh Ole

Fra : Henning Jensen

Dato : 21-05-11 12:21

On 21-05-2011 10:39, Ole Damgaard wrote:

> [...]
> Ankas hjælp synge: I did it my way.
> Et stærkt musikalsk testamente.
> Og dermed et godt eksempel på "fra godt til bedre"

Jeg siger dig absolut ikke imod, men jeg har derimod et tillægsspørgsmål.

I nyere tid, det vil sige indenfor de seneste år, var der en
portrætudsendelse i TV over og med Poul Anka - vistnok i forbindelse med
en CD nyudgivelse. Heri fortalte han bl.a. om "My Way", og sangens
betydning for Sinatra, men hvad der var mere spændende, han fortalte
også om sangens betydning for ham selv.
Uden den, og det derigennem efterfølgende bekendtskab med Sinatra, havde
han formentlig selv været glemt, og måske kun husket for sit eneste
ungdoms-hit.
Poul Anka synger stadig sangen ved sine optrædener, også helt op i nutiden.
Kan du uddybe lidt eller har du et link, til et evt. klip fra
udsendelsen?

Hilsen Henning.

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-11 17:24

Ole Damgaard wrote:
> [...]

> Datteren lavede præcis den samme - men som en kærlighedserklæring til
> faderen, som hun havde et problematisk forhold til. elskede ham, men

Og DEN får du stafetten for! Fremragende version der får de små hår til at
rejse sig.

Hun har forøvrigt også lavet denne cover, originalt med Bruce Springsteen:

Pink Cadillac - Natalie Cole
http://www.youtube.com/watch?v=7FdAO1JgvA0

Michael

Fra : Michel Husted

Dato : 21-05-11 05:16

On 21 Maj, 01:21, "Trekroner" <xx> wrote:
> Jeg har ikke fulgt med, men vover pelsen med cover-versioner. Fra godt til
> bedre.

Jeg ved ikke, om det bliver til det bedre, men her et par bud:

Love Aff

Oprindeligt blev denne sang sunget af Freestyle, men jeg har ikke
kunnet finde den i blot acceptabel kvalitet på YouTube.

I 1998 kom en udmærket coverversion:
Drömhus: "Vill ha dej" - http://www.youtube.com/watch?v=3ChK2Sj4d0M

Tilbage i 60'erne lancerede The Monkees "Daydream Believer". Dagdrøm
med denne version:
Local Hero:"Daydream Believer" - http://www.youtube.com/watch?v=qsMwi77B-uU

Og vi må også lige have en coverversion af et hit med Dave,

Fra : Michel Husted

Dato : 21-05-11 05:25

On 21 Maj, 13:16, Michel Husted <michelsan...@gmail.com> wrote:

Jeg ved ikke lige, hvad der skete. Jeg var i gang med at skrive, og en
eller anden tastekombination gjorde, at mit tredie bud ikke nåede
frem, og at jeg fik beskeden "Dit indlæg er sendt". Beklager mange
gange.

Sidste bud er "Everlasting love", der blev udødeliggjort af Love
Affair, men taget op i 80'erne:

Sandra: "Everlasting Love" - http://www.youtube.com/watch?v=45PCiyVZnWI

Mange hilsner
Michel

Fra : Kert Rats

Dato : 21-05-11 13:01

"Trekroner" <xx> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Shocking Blue/Venus fra 1970
> http://www.youtube.com/watch?v=2a5AICDKs7g
>
> og cover-versionen af Bananarama fra 1986

Sangen "Image Me and You" er lavet i et utal af coversioner, bl.a. har Frank
Zappa lavet en på LP'en Fillmore East fra 1971. Hans coversion kan jeg ikke
finde på Tuben.
I må nøjes med en anden coversion, der akkompagnerer en film også med titlen
"Image Me and You":
http://www.youtube.com/watch?v=98erlm_4GE8

Hvem lavede originalen? Det kan jeg ikke finde svar på på Tuben eller på
Google.

Venligst

Kert Rats

Fra : Kert Rats

Dato : 21-05-11 21:03

"Kert Rats" <nat@hestedag.nu> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.youtube.com/watch?v=98erlm_4GE8
>
> Hvem lavede originalen? Det kan jeg ikke finde svar på på Tuben eller på

Originalen er jo med The Turtles, og vi skal da lige have The Original:
http://www.youtube.com/watch?v=OTvhWVTwRnM

Og her er versionen med Frank Zappa:
http://www.youtube.com/watch?v=2_GNqKrZkYs

Venligst

Kert Rats

Fra : Kert Rats

Dato : 21-05-11 21:32

> "Kert Rats" <nat@hestedag.nu> skrev i en meddelelse

> Originalen er jo med The Turtles, og vi skal da lige have The Original:
> [...]

Vedr. Zappas coversion kan jeg tilføje lidt info, på engelsk, taget fra
Wikipedia:

"Kaylan and Volman (accompanied by Pons) joined the Mothers of Invention as
"The Phlorescent Leech & Eddie", since the use of the Turtles name (and even
their own names in billings) was prohibited by their contract with White
Whale. Flo & Eddie, as they soon became known, recorded albums with the
Mothers, appeared in Frank Zappa's film 200 Motels in 1971 and later
released a series of records on their own."

Venligst

Kert Rats

Fra : P.Petersen

Dato : 21-05-11 23:32

"Kert Rats" <nat@hestedag.nu> skrev i meddelelsen

> [...]
> the Mothers, appeared in Frank Zappa's film 200 Motels in 1971 and later
> released a series of records on their own."

Ved ikke lige om den her coverversion er bedre end originalen.
:)
Men er vild med Flo & Eddie.
http://www.youtube.com/watch?v=xXCqDbCQVdw

Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Jan Kronsell

Dato : 21-05-11 13:44

"Trekroner" <xx> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Shocking Blue/Venus fra 1970
> http://www.youtube.com/watch?v=2a5AICDKs7g
>
> og cover-versionen af Bananarama fra 1986

Bob Dylan lavede All along the watchtower, men Jimi Hendrix gjorde den
kendt.
http://www.youtube.com/watch?v=BzanOzyqgas&feature=related

Efter min ringe mening er Jimi's version langt bedre end originalen:
http://www.youtube.com/watch?v=bng3agUOYiI&feature=related

Til gengæld lavede Melanie Safka en glimrende cover-version af Jimi's Purple
Haze. Om den er bedre er selvfølgelig som altid et spørgsmål om smag:
Her Hendrix
http://www.youtube.com/watch?v=Xax3tIOb0Pg

og her Melanie
http://www.youtube.com/watch?v=aB1WKWK6XO0

Og så en helt anden slags coverversion. Aram Khatjaturiasn Sabeldans er
lavet i rigtigt mange versioner. Her er et par af dem:

Budapest Gypsy Symphonie orchestra
http://www.youtube.com/watch?v=3KzUe7I4UHA&feature=related

Vanessa Mae på en moderne elektrisk violin, ikke på den 1761 Guadagnini, som
hun også har.
http://www.youtube.com/watch?v=rxtKeYBQdr0

Dave Edmunds, som er den version jeg selv synes er bedst:
http://www.youtube.com/watch?v=GpqYU3Nzbts

Jan

Fra : Carl Drud

Dato : 21-05-11 13:53

"Trekroner" <xx> writes:

> Jeg har ikke fulgt med, men vover pelsen med cover-versioner. Fra godt til
> bedre.

Originalen:
The Beatles - With A Little Help From My Friends
http://www.youtube.com/watch?v=jBDF04fQKtQ

Og her cover versionen fra Woodstock 1969 med Joe Cocker
http://www.youtube.com/watch?v=uQYDvQ1HH-E

--
Carl

Fra : Max

Dato : 21-05-11 22:22

Hej Michael

> Jeg har ikke fulgt med, men vover pelsen med cover-versioner. Fra
> godt til bedre.

Den er jo svær, mange prøver jo nærmest at lave en kopi af
originalen, og det er jo ikke sagen i mine øre, der skal tilføjes
noget ekstra eller noget andet.

Jeg ville gerne have spillet Je Taime med Jesper Klein, men den
kunne jeg ikke finde på røret.

Så jeg fandt lige på den her

Ben E. King - Stand by me
http://www.youtube.com/watch?v=Vbg7YoXiKn0

og så en coverversion hvor en af de største musikere verden
endnu har set udtrykker sin kærlighed for netop disse gamle
Rock&Roll numre i al deres simpelthed.

John Lennon stand by me
http://www.youtube.com/watch?v=O4_ghOG9JQM&NR=1

Max

Fra : Ole Damgaard

Dato : 22-05-11 11:09

On 22 Maj, 18:23, "Trekroner" <xx> wrote:

> [...]
> rejse sig.
>
> Hun har forøvrigt også lavet denne cover, originalt med Bruce Springsteen:

Tak for stafetten - jeg vender tilbage med et nyt stafet-forslag
snarest.
Ole