Stafetten: Gammelt jazz/blues i ny forklæd~
Fra : Karina

Dato : 11-05-11 22:27

Hej gruppe,

Jeg synes, vi skal tage en omgang jazz/blues i stafetten denne gang. Det
virker umiddelbart meget bredt, så derfor vælger jeg at begrænse det til
gamle numre i nyere genindspilninger, dvs. at de udgaver, jeg søger,
skal være fra 2000 eller nyere, men selve nummeret skal være så gammelt
som muligt

Lad mig lægge for med et par eksempler:

Mack The Knife - helt oprindeligt fra 1928, genindspillet noget nær en
million gange, men personligt er jeg vild med Robbie Williams' udgave
fra 2001:
http://www.youtube.com/watch?v=XpkCazstUhM

Cry me a river - Ella Fitzgerald sang den i 1955, Lisa Ekdahl tog den
til sig i 2003:
http://www.youtube.com/watch?v=NLD1nxRVUwc

Og en sidste: What a diff'rence a day make... Oprindeligt et
spansk/mexikansk nummer, men den fik engelsk tekst i 1934. Jamie Cullum
udgav den i 2003 - her i en live version:
http://www.youtube.com/watch?v=F1r6GcPqFSo

- og hey, læg venligst mærke til, at jeg denne gang IKKE poster noget
Shu-bi-dua

Mvh
Karina

Fra : Carl Drud

Dato : 11-05-11 22:54

Karina <khjorth@FJERNoncable.dk> writes:

> [...]
> begrænse det til gamle numre i nyere genindspilninger, dvs. at de
> udgaver, jeg søger, skal være fra 2000 eller nyere, men selve nummeret

Love in Vain af Robert Johnson oprindelig fra 1937. Her med Eric Clapton
som havde den på sin 2004 "Me and Mr. Johnson" plade.

http://www.youtube.com/watch?v=OZCREueK6OI

--
Carl

Fra : Karina

Dato : 11-05-11 23:37

> Love in Vain af Robert Johnson oprindelig fra 1937. Her med Eric Clapton
> som havde den på sin 2004 "Me and Mr. Johnson" plade.
>
> http://www.youtube.com/watch?v=OZCREueK6OI

Fantastisk nummer fra lige præcis de IMO allerbedste jazz/blues-år.
30'erne og 50'erne er uden tvivl mine foretrukne årgange indenfor denne
genre, og her gør Clapton det jo til både UG, 12, 13, A, og hvad
topscore på de forskellige skalaer ellers er

Mvh
Karina

Fra : Allan Krautwald

Dato : 11-05-11 23:41

"Carl Drud" <carl.drud@gmx.com> skrev i en meddelelse

> Love in Vain af Robert Johnson oprindelig fra 1937. Her med Eric Clapton

Her med en lidt anden tilgang, nemlig Rolling Stones
http://www.youtube.com/watch?v=sjVRkOGlr9I

Fra : Karina

Dato : 11-05-11 23:45

> Her med en lidt anden tilgang, nemlig Rolling Stones
> http://www.youtube.com/watch?v=sjVRkOGlr9I

Absolut også en fremragende version - dog falder den lidt udenfor
kravene for stafetten i og med, at denne genindspilning er væsentligt
ældre end fra 2000 og fremefter Men kudos skal de have for måske nok
at have indspillet den mest kendte udgave af nummeret

Mvh
Karina

Fra : Allan Krautwald

Dato : 11-05-11 23:47

"Karina" <khjorth@FJERNoncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fra 2000 og fremefter Men kudos skal de have for måske nok at have
> indspillet den mest kendte udgave af nummeret

Damn den detalje havde jeg sgu overset...så gælder mit andet bidrag heller
ikke....øv altså

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 12-05-11 14:25

"Karina" <khjorth@FJERNoncable.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> fra 2000 og fremefter Men kudos skal de have for måske nok at have
> indspillet den mest kendte udgave af nummeret

Krutte kan få Rolling Stones (Rolling Oldefar) til at passe ind i alt.

Hilsen Åge

Fra : Allan Krautwald

Dato : 12-05-11 14:42

meddelelse news:4dcbdfae$0$56793$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Krutte kan få Rolling Stones (Rolling Oldefar) til at passe ind i alt.
>
> Hilsen Åge
Ikke hvis det skal være coverversioner af numre fra før 2000...havde det
derimod været originale hjmmekomponerede blues numre fra efter år 2000 kunne
jeg sagtens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 13-05-11 07:38

> [...]
>
> "Karina" <khjorth@FJERNoncable.dk> skrev i meddelelsen

> Krutte kan få Rolling Stones (Rolling Oldefar) til at passe ind i alt.

Det kunne du også, hvis du anstrengte dig... Der gror jo ikke mos på
rullesten... Og der er jo mere end rigeligt at tage af...

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 12-05-11 14:24

"Allan Krautwald" <allan@kanelbolle.dk> skrev i meddelelsen

> Her med en lidt anden tilgang, nemlig Rolling Stones

"Rolling Stones" ? - Dem synes jeg aldrig vi har hørt om. Hvem er det?

Hilsen Åge

Fra : Allan Krautwald

Dato : 11-05-11 23:45

> Hej gruppe,
>
> Jeg synes, vi skal tage en omgang jazz/blues i stafetten denne gang.

Hvad med denne ætsende onde klassiker:
Billie Holiday-Strange Fruit
http://www.youtube.com/watch?v=h4ZyuULy9zs

Fra : Karina

Dato : 12-05-11 19:51

> Hvad med denne ætsende onde klassiker:
> Billie Holiday-Strange Fruit
> http://www.youtube.com/watch?v=h4ZyuULy9zs

Vil du ha' en ny chance?

Mvh
Karina

Fra : Henning Jensen

Dato : 12-05-11 00:31

On 11-05-2011 23:26, Karina wrote:

> [...]
> gamle numre i nyere genindspilninger, dvs. at de udgaver, jeg søger,
> skal være fra 2000 eller nyere, men selve nummeret skal være så gammelt

Dette nummer med Patricia Barber er fra 2000. Her er hun med "Autumn
Leaves", som oprindelig er en fransk sang fra 1945:
http://www.youtube.com/watch?v=D0wRSuU-mx0&feature=related

Viktoria Tolstoy, Lisa Ekdahl efterfølger. Hun gæstede 'Jazzhus
Montmartre' i København, sidste sommer.
CD'en "My Russian Soul" er fra 2008, og derfra er "Stranger in
Paradise", som er sunget af mange, såsom f.eks. Sinatra.
Musikken er oprindelig "Polovetser danse" from Borodin's opera "Fyrst
Igor", påbegyndt i 1869 og premiere i 1890:
http://www.youtube.com/watch?v=sG2DNC_2tC4

Eva Cortés. Hendes første album udkom i 2007 og det sidste album i år.
Her er hun med Piaf's populære sang fra 1946, "La vie en rose":
http://www.youtube.com/watch?v=UPInOUmJ5Xk

Henning

Fra : Karina

Dato : 12-05-11 19:59

> Dette nummer med Patricia Barber er fra 2000. Her er hun med "Autumn
> Leaves", som oprindelig er en fransk sang fra 1945:
> http://www.youtube.com/watch?v=D0wRSuU-mx0&feature=related

Det er liiidt for kedeligt for min smag - for trist og for stille...

> [...]
> Musikken er oprindelig "Polovetser danse" from Borodin's opera "Fyrst
> Igor", påbegyndt i 1869 og premiere i 1890:

Klart mere swing og en udgave, jeg synes, virker tiltalende... ikke
dårligt

> Eva Cortés. Hendes første album udkom i 2007 og det sidste album i år.
> Her er hun med Piaf's populære sang fra 1946, "La vie en rose":
> http://www.youtube.com/watch?v=UPInOUmJ5Xk

Fransk musik minder mig altid om de gamle cabaréter, og Piafs numre fra
40'erne er klassiske og får mig resolut til at se gamle billeder fra
tiden omkring 2. verdenskrig for mig. Her bliver mine indre billeder
klart forstyrret af en meget indlevende sangerinde, som leverer en
dejlig varm udgave, hvis du forstår, af La vie en rose. Godt bud, ganske
godt...

Mvh
Karina

Fra : Karina

Dato : 14-05-11 16:40

> Eva Cortés. Hendes første album udkom i 2007 og det sidste album i år.
> Her er hun med Piaf's populære sang fra 1946, "La vie en rose":
> http://www.youtube.com/watch?v=UPInOUmJ5Xk

Det lader ikke til, der kommer flere bud på denne stafet, så jeg har
fundet en vinder - og det bliver (måske ikke overraskende) Henning med
dette bud på gammelt jazz i ny forklædning, og fordi han både fandt et
velkendt nummer og en - for mig - ukendt sangerinde.

Tillykke med stafetten, Henning

Mvh
Karina

Fra : Henning Jensen

Dato : 14-05-11 16:45

On 14-05-2011 17:39, Karina wrote:
> Tillykke med stafetten, Henning

Tak skal du ha', jeg finder et nyt emne, og vender tilbage inden Grand
Prix'et.
Jeg satsede ellers på, at have garderet mig godt.

Henning

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 12-05-11 14:40

> [...]
> gamle numre i nyere genindspilninger, dvs. at de udgaver, jeg søger, skal
> være fra 2000 eller nyere, men selve nummeret skal være så gammelt som

In the mood, Glen Miller 2005: http://www.youtube.com/watch?v=V1nqj74LHWo

The Swingcats - Chattanooga Choo Choo 2009
http://www.youtube.com/watch?v=JzgTPuDZ5KE

Late Nite Big Band - Opus One http://www.youtube.com/watch?v=jQwCTOLPf5E

Hilsen Åge

Fra : Karina

Dato : 12-05-11 20:04

> In the mood, Glen Miller 2005: http://www.youtube.com/watch?v=V1nqj74LHWo
>
> The Swingcats - Chattanooga Choo Choo 2009
> [...]

Alle tre er jo typiske big band-numre. Udgaverne lægger sig meget tæt op
ad original-udgaverne (ikke at det gør dem dårlige).

Mvh
Karina

Fra : Carl Drud

Dato : 12-05-11 18:02

> [...]

> årgange indenfor denne genre, og her gør Clapton det jo til både UG,
> 12, 13, A, og hvad topscore på de forskellige skalaer ellers er

Og han billedet af mester selv i baggrunden (starten af videoen).

I øvrigt var den 8 maj 100 året for Robert Johnsens fødsel.

--
Carl

Fra : Carl Drud

Dato : 12-05-11 18:06

"Allan Krautwald" <allan@kanelbolle.dk> writes:

> Her med en lidt anden tilgang, nemlig Rolling Stones
> http://www.youtube.com/watch?v=sjVRkOGlr9I

Er i øvrigt igang med Keith Richards biografien "Life". Kan anbefales,
overordentlig underholdende.

--
Carl