/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
død batteri
Fra : HO


Dato : 08-07-11 18:40

Jeg havde en helt fantastisk oplevelse med et batteri der var TOTAL død- 4
microvolt, var der tilbage.
Truma laver / forhandler et batteri med navnet OPTIMA, speciel AGM type som
koster det dobbelte af andre GEL typer.
Jeg fandt batteriet frem, det havde vel stået et års tid med et lille
forbrug, så den var total død.
Men på 3 x opladning af ca. 8 timer var den helt på toppen igen, med fuld
power og dykker ikke under 12,7 volt med belastning.
Det er muligt det er dyrt, men F.... godt
(og tjerner sig vel hurtig ind igen)

Venlig hilsen
Hans Olsen


 
 
Aage Andersen (08-07-2011)
Kommentar
Fra : Aage Andersen


Dato : 08-07-11 19:29

From: "HO"
Subject: død batteri


> Jeg havde en helt fantastisk oplevelse med et batteri der var TOTAL død- 4
> microvolt, var der tilbage.
> Truma laver / forhandler et batteri med navnet OPTIMA, speciel AGM type
> som koster det dobbelte af andre GEL typer.
> Jeg fandt batteriet frem, det havde vel stået et års tid med et lille
> forbrug, så den var total død.
> Men på 3 x opladning af ca. 8 timer var den helt på toppen igen, med fuld
> power og dykker ikke under 12,7 volt med belastning.
> Det er muligt det er dyrt, men F.... godt
> (og tjerner sig vel hurtig ind igen)

Du maa have et godt voltmeter, der kan vise saa smaa spændinger

Jeg ville ogsaa have troet at batteriet var kassabelt. Jeg er selv indehaver
af tre 20 amptimer batterier, fabrikat Varta, fundet kasseret paa havnen.
Efter en opladning kører de som nye.

Det er en god tommelfingerregel aldrig (næsten) at udlade batteriet dybt og
altid sørge for opladning snarest mulig.

Aage



Hans Kjaergaard (08-07-2011)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 08-07-11 19:43

On Fri, 8 Jul 2011 20:28:47 +0200, "Aage Andersen"
<aaan(REMOVE)@email.dk> wrote:

>Du maa have et godt voltmeter, der kan vise saa smaa spændinger
Ja det er ret godt gået.

>Jeg ville ogsaa have troet at batteriet var kassabelt. Jeg er selv indehaver
>af tre 20 amptimer batterier, fabrikat Varta, fundet kasseret paa havnen.
>Efter en opladning kører de som nye.
Og hvad er "som nye" og hvordan har du konstateret det ?

>Det er en god tommelfingerregel aldrig (næsten) at udlade batteriet dybt
Afh. meget af batteritype, nogle er skabt til det, andre er bestemt
ikke.

>og altid sørge for opladning snarest mulig.
Enig og det gælder stort set alle opladelige batterityper.


/Hans

Aage Andersen (08-07-2011)
Kommentar
Fra : Aage Andersen


Dato : 08-07-11 20:25


"Hans Kjaergaard"
>>Jeg ville ogsaa have troet at batteriet var kassabelt. Jeg er selv
>>indehaver
>>af tre 20 amptimer batterier, fabrikat Varta, fundet kasseret paa havnen.
>>Efter en opladning kører de som nye.
> Og hvad er "som nye" og hvordan har du konstateret det ?

Der er tale om tre stk. Varta Accu CF, 12 V 24 Ah.

Efter en fuld opladning belastede jeg det ene batteri med 1 A og efter 16
timer var spændingen sunket til 11,5 V. Saa havde jeg ikke lyst til at
udlade mere. De to andre opførte sig paa lignende maade, dog undlod jeg at
udlade dem saa dybt.

Den indre modstand paa alle batterier blev maalt at være ca. 80 mOhm

Jeg anslaar at kapacitetsmaalingen er bedre end 5 %.

Aage



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste