Varevogn til udlejning, hvilken "farve" nu~
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 19-06-11 20:47

En varevogn der skal bruges til udlejning (både til private og firmaer),
skal/må den have gule nummerplader eller papegøjeplader?

Bilen er indregistreret på gule plader nu (bruges i firma, men må i forvejen
benyttes privat), men skal ind/om-registreres som udlejningsbil og der er
det både private og firmaer der kommer til at benytte den.

Motorkontoret er spurgt, men de ved det ikke, ikke engang den overordnede
som blev ringet op og spurgt, kunne svare på, om bilen måtte fortsætte på de
gule plader eller der skulle papegøjeplader på.
Vedkommende ville gerne bare omregistrere bilen på de gule plader den har
nu, men på vores eget ansvar, såfremt der kom en evt. bøde/andet senere.

Så hvis det skulle være på den sikre side, så ville hun anbefale
papegøjepladerne, men kunne ikke svare på, om det var lovligt med de gule.
Hvem kan man spørge om sådan noget, når nu ikke skat/motorkontoret ved det?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Ivan Madsen

Dato : 19-06-11 20:57

On Sun, 19 Jun 2011 21:47:24 +0200, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote:

> [...]
>Hvem kan man spørge om sådan noget, når nu ikke skat/motorkontoret ved det?

De gule skulle jo være helt i orden eftersom det stadig er som led i
erhvervsvirksomhed, at bilen benyttes privat. Det jeg mener er, at der
består et forretningsforhold mellem kunde og ejer, som medfører at der
betales et beløb for benyttelse af køretøjet. Såfremt alt momses
korrekt burde de hel gule skilte være OK! For man kan jo dårligt kalde
det misbrug, når køretøjet er ude at tjene penge - hvor bilen kører
kan være ligegyldigt, så længe der betales for leje af bilen.
Men man kan da tage livrem og seler på og betale ½
privatbenyttelsesafgift!

Fra : Leif Neland

Dato : 20-06-11 10:03

Den 19-06-2011 21:47, Per Beer Hansen skrev:

> Så hvis det skulle være på den sikre side, så ville hun anbefale
> papegøjepladerne, men kunne ikke svare på, om det var lovligt med de gule.
> Hvem kan man spørge om sådan noget, når nu ikke skat/motorkontoret ved det?

Man kan da vist få en bindende udtalelse fra skat.

Det er selvfølgelig ikke en garanti imod ubehageligheder i sagen, tænk
f.ex. på fru Fønsby...

Leif