Mine erfaringer med V-Power
Fra : Steen F.

Dato : 18-06-11 02:05

På tirsdage i maj måned kørte Shell med tilbud på V-Power 99 oktan
benzin til samme pris som 95 oktan.

Mine personlige erfaringer:

Gns. 12,66 km/l med V-Power
Gns. 12,05 km/l med alm. 95

Dvs 0,61 km/l længere på literen med V-Power (ca. 36 km længere på en
tankfuld).
Men normalt koster denne type benzin omkring 60 øre mere end 95 oktan,
og derved bliver det nøjagtigt lige dyrt om jeg vælger det ene frem for
det andet (baseret på hhv 11,85 og 11,25 pr.liter).

Så eneste grund til V-Power skulle da være additiverne hvis benzinen er
"bedre" for motoren samt at den yder mere. Men jeg kunne ærlig talt ikke
rigtig mærke de 5% ekstra effekt som der blev stillet i udsigt. I
tomgang lod det dog som om den gik mere roligt med V-Power (og
fuldstændig vibrationsfrit).

Bilen er forøvrigt en Mercedes-Benz C180 Kompressor årg. 2006 (w203) med
aut.gear.

Mvh
Steen F.

Fra : KASO

Dato : 18-06-11 08:50

"Steen F." <steen@steenmartin.dk> skrev i meddelelsen
> På tirsdage i maj måned kørte Shell med tilbud på V-Power 99 oktan benzin
> [...]

Nu var det ikke ligefrem en blindtest - så man skal ikke undervurdere
risikoen for at man - ubevidst - kører mere nøjsomt.

Maj måned var også ganske lun - og dermed bedre driftsforhold og lavere
forbrug end i vinterhalvåret (jeg kørte også længere på literen i maj - men
tankede som normalt).

Ikke for at undervurdere dit eksperiment - men der er simpelthen for store
usikkerheder til at man kan drage konklusioner.

Fra : Steen F.

Dato : 18-06-11 21:04

Den 18-06-2011 09:50, KASO skrev:
> [...]
>
> Ikke for at undervurdere dit eksperiment - men der er simpelthen for
> store usikkerheder til at man kan drage konklusioner.

Det er rigtigt nok. Men hvis der havde været nogen kæmpe fordel ved
V-Power, så burde jeg vel have oplevet det. Men den oplevelse udeblev.
Den er måske de 5-6% "bedre" end alm. 95 oktan som folk siger, og det er
præcis for lidt til at jeg kan mærke det. Og det var nu heller ikke
fordi jeg forventede mirakler.
Jeg kørte 1200 km på V-Power på de optankninger jeg nåede i maj, og
derfra mine målinger.

Mvh
Steen F.

Fra : KASO

Dato : 18-06-11 21:11

> [...]
> jeg forventede mirakler.
> Jeg kørte 1200 km på V-Power på de optankninger jeg nåede i maj, og derfra

Nej - jeg må indrømme, at jeg heller ikke tror på nævneværdige fordele - og
FDM var da heller ikke imponeret i sin tid, så du har med stor sandsynlighed
ret i, at evt. fordele er så små, så de drukner i måleusikkerheder....

Fra : Steen F.

Dato : 18-06-11 21:22

Den 18-06-2011 22:11, KASO skrev:
> [...]
> og FDM var da heller ikke imponeret i sin tid, så du har med stor
> sandsynlighed ret i, at evt. fordele er så små, så de drukner i

Men hvis V-Power til dagligt kostede det samme som 95 oktan, så ville
jeg muligvis overveje at tanke V-Power. Og dog... Fordi jeg er en del i
tvivl om den type benzin overhovedet er godt for motoren.
Tidligere adspurgt herinde, fik jeg dog forvisninger om, at der ikke var
grund til bekymring. Men jeg tænker bare, at motoren er bygget til 95
oktan så hvorfor irritere den med at fylde 99 på? Eller 92?
Jeg er nok så autoritetstro, at jeg holder mig til hvad der står i
brugermanualen Der står dog, at bilen kan køre på 92 oktan, hvis der
ikke er andet umiddelbart tilgængeligt. Jeg læser det sådan, at man skal
tanke 95 medmindre der er udsolgt

Mvh
Steen F.

Fra : Klaus G.

Dato : 18-06-11 22:47

> [...]
> brugermanualen Der står dog, at bilen kan køre på 92 oktan, hvis der
> ikke er andet umiddelbart tilgængeligt. Jeg læser det sådan, at man skal
Jo mere oktan, jo mere tryk kan benzinen komme under, før den selvantænder.
Dvs. at hvis din bil er lavet sådan, at 95oktan er nok til at bilen yder det
den skal, så sker der intet ved at hælde 99oktan på. Det kan på ingen måde
blive ringere. For lige at stille det lidt op, så det er nemmere at forstå,
så vil jeg prøve med fiktive tal:
Oktan92 selvantænder ved tryk 8
Oktan95 selvantænder ved tryk 10
Oktan99 selvantænder ved tryk 12
Din bil laver kun tryk 9 og kan derfor fint køre på Oktan95. Får den Oktan
99, så er der ingen forskel. Smider du derimod Oktan92 på, så vil motoren
brokke sig og en bankesensor vil stille på tændingen.

Det finurlige er så, at jo mere hidsige bilerne er, jo mere har de godt af
oktan99.

2.0TFSI motor fra VAG der er opgivet til 200hk. Men på 95oktan har folk målt
dem til 185hk. og på 99oktan 213hk.
Leon Cupra med "samme" motor har standard 240hk, men på 95oktan kun 215hk og
på 99oktan lige godt de 240hk.

Så det er bestemt ikke ligegyldigt hvad man hælder på sine biler.

--
Klaus G.

Fra : Brian Sørup

Dato : 19-06-11 09:35

"Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> og på 99oktan lige godt de 240hk.
>
> Så det er bestemt ikke ligegyldigt hvad man hælder på sine biler.

Nu er både OP's og de biler du nævner med trykladning - og de vil gerne have
så højt oktantal som muligt pga det høje forbrændingstryk
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Henrik B.

Dato : 19-06-11 20:34

> [...]
> er måske de 5-6% "bedre" end alm. 95 oktan som folk siger, og det er
> præcis for lidt til at jeg kan mærke det. Og det var nu heller ikke fordi

Hmmm, det kan måske skyldes at MB ikke kører med en særlig avanceret
motorstyring. Jeg ved det faktisk ikke, da jeg ikke har læst op på det. I
Saab'erne har jeg mærket TYDELIG forskel på 95 oktan og så V-Power 99/100
oktan.

Din bil er bygget til at køre på alt mellem ca. 90 og så 100 oktan. Det
ligger indenfor motorstyringens "mapning". D.v.s. det område, hvor
motorstyringen kan justere tænding, brændstofmængde m.v.

Jeg har en rullefeltsmåling til at bekræfte forskellen på 95 oktan og 99
oktan. )

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/

Fra : Steen F.

Dato : 19-06-11 21:21

Den 19-06-2011 21:33, Henrik B. skrev:
> Jeg har en rullefeltsmåling til at bekræfte forskellen på 95 oktan og 99
> oktan. )

Jo det er da også meget fint, men hvis man ikke kan mærke det i praksis?
Og ellers er det måske aut.gearet der æder hele merydelsen i mit tilfælde.

Fra : Brian Sørup

Dato : 19-06-11 21:58

> Jo det er da også meget fint, men hvis man ikke kan mærke det i praksis?
> Og ellers er det måske aut.gearet der æder hele merydelsen i mit tilfælde.

Hvis du skal kunne mærke en forskel, skal der faktisk ret meget til, en bil
med omkring 200Hk kan du ikke mærke nogen forskel på hvis vi taler om
10-15Hk - der skal noget mere til - nok nærmere mindst det dobbelte for der
skal være en tydelig mærkbar forskel.
Du kan måle en forskel, enten på rullefelt, med en G-Tech eller med et
simpelt stopur.

Fra : Steen F.

Dato : 19-06-11 23:58

Den 19-06-2011 22:57, Brian Sørup skrev:
> [...]
> for der skal være en tydelig mærkbar forskel.
> Du kan måle en forskel, enten på rullefelt, med en G-Tech eller med et

Men det kunne jo være, at
speederresponsen/tomgang/forbruget/starterne/whatever blev bedre af
V-Power. Men jeg synes egentlig kun at tomgangen blev lidt roligere.

Fra : Henrik B.

Dato : 20-06-11 06:33

> "Steen F." skrev i meddelelsen
>
> Jo det er da også meget fint, men hvis man ikke kan mærke det i praksis?

Det var nærmest også blot for at illustrere at der ikke er tale om en
pseudo-effekt.
De gange jer er kørt sydpå om sommeren, hvor vi er skiftet til V-Power kort
efter DK/DE grænsen, mærker man forholdsvis hurtigt en væsentlig forøgelse
af momentet i bilen...
Desuden tror jeg også at effekten er noget mere end 5% (nok nærmere de 10%).
Men igen kan det også skyldes at MB simpelthen har puttet en simpel
motorstyring i bilen, som ikke udnytter potentialet.

Fra : KASO

Dato : 20-06-11 07:39

> [...]
> 10%). Men igen kan det også skyldes at MB simpelthen har puttet en simpel
> motorstyring i bilen, som ikke udnytter potentialet.

Eller nok nærmere, at Mercedes har en mere effektiv motorstyring, så den kan
opnå fuld effekt uden "specialbrændstof"....

Fra : Henrik B.

Dato : 20-06-11 13:24

> "KASO" skrev i meddelelsen
>
> Eller nok nærmere, at Mercedes har en mere effektiv motorstyring, så den
> kan opnå fuld effekt uden "specialbrændstof"....

Jeg er ikke rigtig sikker på, om du forsøger at være morsom, eller du reelt
ikke aner en dyt om, hvordan en moderne trykladet benzinmotor fungerer, samt
dens muligheder?

Fra : KASO

Dato : 20-06-11 13:29

> Jeg er ikke rigtig sikker på, om du forsøger at være morsom, eller du
> reelt ikke aner en dyt om, hvordan en moderne trykladet benzinmotor
> fungerer, samt dens muligheder?

Jeg er sikker på, at MB ved en hel del mere om det end du - og end Saab
gjorde dengang de byggede din bil.....

Fra : Steen F.

Dato : 20-06-11 20:21

Den 20-06-2011 14:29, KASO skrev:
> Jeg er sikker på, at MB ved en hel del mere om det end du - og end Saab
> gjorde dengang de byggede din bil.....

Hehe det må man håbe.

Fra : Henrik B.

Dato : 21-06-11 11:20

> "KASO" skrev i meddelelsen
>
> Jeg er sikker på, at MB ved en hel del mere om det end du - og end Saab
> gjorde dengang de byggede din bil.....

Der er to ting i det:

1. MB benytter stangvaremotorstyringer fra Bosch. Saab's Trionic System er
den dag i dag stadig væsentlig mere intelligent, præcis og moderne, end hos
ca. 90% af den øvrige bilpark.

2. Nu har jeg arbejdet med MB - det har du ikke. SÅ IGEN kloger du dig, i
noget du reelt ikke aner en bønne om!

Fra : KASO

Dato : 21-06-11 19:45

> [...]
> den dag i dag stadig væsentlig mere intelligent, præcis og moderne, end

Selvfølgelig - et Saab-logo kan gøre alt til guld - undtagen deres
bankkonto....

Prøv nu at se ud over fanatismen.....

> 2. Nu har jeg arbejdet med MB - det har du ikke. SÅ IGEN kloger du dig, i
> noget du reelt ikke aner en bønne om!

Du udtaler dig udfra din fanatisme - og intet andet - det har intet med
viden at gøre - kun din næsegrus beundring for det svenske fallitbo og deres
kamuflerede Opel'er......

Fra : Henrik B.

Dato : 21-06-11 20:24

> "KASO" skrev i meddelelsen
>
> Selvfølgelig - et Saab-logo kan gøre alt til guld - undtagen deres
> bankkonto....
>
> Prøv nu at se ud over fanatismen.....

Og prøv du at sætte dig ind i dét du udtaler dig om! Sjovt at selv GM valgte
at skrotte Bosch stangvare motorstyring, til fordel for Trionic.

> Du udtaler dig udfra din fanatisme - og intet andet - det har intet med
> viden at gøre - kun din næsegrus beundring for det svenske fallitbo og
> deres kamuflerede Opel'er......

Endnu engang viser du, at når et emne går over din forstand, så går du efter
manden - typisk... *tsk tsk*

Fra : KASO

Dato : 22-06-11 09:24

> Og prøv du at sætte dig ind i dét du udtaler dig om! Sjovt at selv GM
> valgte at skrotte Bosch stangvare motorstyring, til fordel for Trionic.

Selvfølgelig kan små nybegynderfirmaer som Bosch og MB ikke hamle op med den
fantastiske viden Saab kan præstere - helt uden at have penge på bankbogen
til udvikling - det siger sig selv ....
[/sarkasme]

Prøv nu at være realist.

> Endnu engang viser du, at når et emne går over din forstand, så går du
> efter manden - typisk... *tsk tsk*

Nej - jeg forholder mig til virkeligheden - og du lader din begejstring for
Saab overskygge enhver form for realitetssans. Du forsøger at påstå, at
andre mangler viden, hvis de ikke straks anerkender, at Saab ved alt meget
bedre end alle andre - inkl. Bosch og MB, der har beskæftiget sig med emnet
i årtier før Saab begyndte at bygge køretøjer baseret på andres stumper.
Måske skulle du prøve at se objektivt på tingene FØR du udtaler dig om
andres viden - og altså går efter manden .....

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 18-06-11 09:57

> [...]
> derved bliver det nøjagtigt lige dyrt om jeg vælger det ene frem for det
> andet (baseret på hhv 11,85 og 11,25 pr.liter).

Så skal du bare sætte et w-power mærkat i bilen, og købe alm. benzin. Så får
du samme virkning uden at betale ekstra.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 18-06-11 10:47

On Sat, 18 Jun 2011 03:05:10 +0200, "Steen F." <steen@steenmartin.dk>
wrote:

> [...]
>rigtig mærke de 5% ekstra effekt som der blev stillet i udsigt. I
>tomgang lod det dog som om den gik mere roligt med V-Power (og

De 5% ekstra effekt kom for Sonata'ens vedkommende oppe ved topfart.

Det havde længe irriteret mig, at når vi kørte ned gennem Tyskland, så
svarede databladets opgivelser om topfart ikke overens med de faktiske
forhold.

Da der så en dag, p.gr.a. kø ved de andre pumper, skete det med min
tålmodighed at jeg kørte hen til V-Power standeren, var lidt
"heldigt".

Senere på dagen viste det sig nemlig at topfarten var øget med ca. 9
km/t.

Senere tankede jeg så igen almindelig benzin, og straks faldt
topfarten igen.

Jeg er helt klart af den mening, at V-power er en langt bedre benzin
end en almindelig 95 oktan.

Den helt rolige tomgang har jeg også oplevet.

--

Venlig hilsen
Folmer