/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Varevognsdæk til CV og dæk til Sonata
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 18-06-11 00:12

Jeg har en campingvogn, som skal have nye dæk, og der plejer varevognsdæk jo
at være bedst på grund af stivhed osv.
Den skal tempo 100 godkendes. P.t. sidder der Dunlop 185/60R 15C 94/92T dæk
på.
Er det 15C som viser, om det er varevognsdæk?
Jeg vil nok handle hos daekonline, og der er ikke umiddelbart noget, som
hedder varevognsdæk, men man kan vinge af ved, at man leder efter C-dæk
(transporter), så det er måske dem man skal vælge? Så er udvalget jo ikke
imponerende, idet der kun dukker 2 op på listen.
Jeg trænger også til nye dæk på Sonataen, og der sidder p.t. KUMHO Solus
KH15, som jeg har været rimeligt tilfredse med, men synes nok ikke, at der
har været så mange kilometer i dem, som jeg kunne tænke mig. Jeg ved ikke
lige præcis, hvor meget de har kørt, idet jeg har vinterdæk hver vinter. Når
jeg selv skal vælge plejer det at være Michelin af en eller anden art, og
flere gange har det være energy dækkene, som jeg altid synes har kørt mange
kilometer og været rimelige støjsvage, så er det dem man skal vælge igen?
Jeg er ikke ude efter det ypperste, som koster en halv bondegård, men noget
som er rimelig kvalitet i forhold til prisen samt slidstærke. Daekonline har
også KUMHO dæk, men så vidt jeg har kunnet set, har de ikke fået særlig gode
karakterer på slidstærkhed.


Kurt


 
 
Klaus G. (18-06-2011)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 18-06-11 08:11

> Den skal tempo 100 godkendes. P.t. sidder der Dunlop 185/60R 15C 94/92T
> dæk på.
> Er det 15C som viser, om det er varevognsdæk?
15C tyder på det er 15" hjul de sidder på. 94/92T tyder på lastevnen, men
hvorfor der er opgivet to tal, ved jeg ikke helt.

Varevognedæk ved jeg ikke om der er noget der hedder, men jeg ved at du skal
kigge efter hvad lasteevne dækket har. Hvis din CV vejer 1500kg, så skal
hvert dæk som minimum kunne klare 750kg. Jeg ville nok gå et hak eller to
højere op, for at være på den sikre side.

Lastevne tabel:
http://www.ivansdaekcenter.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=9&Itemid=10

nr92 = 630kg
nr94 = 670kg
nr98 = 750kg.

Ang. lastevne til bil, så er det ikke nok bare at tage totalvægten og
dividere med 4. For på mange biler er der forskel på akseltrykke for vs.
bag....


--
Klaus G.


Kurt B. Andersen (18-06-2011)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 18-06-11 11:49


"Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> skrev i meddelelsen
news:4dfc4f84$0$312$14726298@news.sunsite.dk...
>> Den skal tempo 100 godkendes. P.t. sidder der Dunlop 185/60R 15C 94/92T
>> dæk på.
>> Er det 15C som viser, om det er varevognsdæk?
> 15C tyder på det er 15" hjul de sidder på. 94/92T tyder på lastevnen, men
> hvorfor der er opgivet to tal, ved jeg ikke helt.
>
> Varevognedæk ved jeg ikke om der er noget der hedder, men jeg ved at du
> skal kigge efter hvad lasteevne dækket har. Hvis din CV vejer 1500kg, så
> skal hvert dæk som minimum kunne klare 750kg. Jeg ville nok gå et hak
> eller to højere op, for at være på den sikre side.
>
> Lastevne tabel:
> http://www.ivansdaekcenter.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=9&Itemid=10
>
> nr92 = 630kg
> nr94 = 670kg
> nr98 = 750kg.
>
> Ang. lastevne til bil, så er det ikke nok bare at tage totalvægten og
> dividere med 4. For på mange biler er der forskel på akseltrykke for vs.
> bag....
>
>
Det står direkte på dækkene, at de har 670 kg lasteevne, så 94 er åbenbart
det gældende. Det rækker så også ligetil, idet den har en totalvægt på 1300
kg.
Når jeg taler om varevognsdæk, så er det fordi jeg gentagne gange har set og
hørt, at der så er tale om forstærkede og mere stive dæk. Noget med at der
skulle være flere lag på et varevognsdæk.
Når jeg lige løber udvalget igennem til min cv, så er der hos daekonline
faktisk kun 2 dæk at vælge i mellem, idet jeg angiveligt skal vinge af ud
for transporter for at få opfyldt kravet om lasteevne.
Det fører så til 2 forskellige Continental dæk med følgende tal
185/60 R15C 94/92T 6PR BSW
Hvis jeg søger på alle andre konstellationer får jeg ikke noget dæk, som har
en belastning højere end 88. Jeg kan heller ikke finde nogen, som er over
94, som jo kunne være rart for at få lidt mere luft end de 40 kg, som de
samlet må bære mere end totalvægten.
Så jeg må nok prøve at lede nogen andre steder.
Linket til Ivans dækcenter er meget godt for at forstå tallene på dækkene.

Kurt


Anders Majland (19-06-2011)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 19-06-11 22:06

>Hvis jeg søger på alle andre konstellationer får jeg ikke noget dæk, som
>har en belastning højere end 88. Jeg kan heller ikke finde nogen, som er
>over 94, som jo kunne være rart for at få lidt mere luft end de 40 kg, som
>de samlet må bære mere end totalvægten.

Bare for at gøre dig endnu mere forvirret er der noget med at vægtindekset
kan overskrides hvis man reducerer maks hastighed. Så hvis nu du kan finde
et dæk med lastindex 94 der er godkendt til 160km/t - så må det reelt bære
noget mere ved 80km/t.

De specifikke regler kan jeg ikke finde - men det kan måske være en ide at
tage en snak med nærmeste campingvognsforhandler og se om ikke han kan sælge
dig de rigtige dæk - monteret - til en pris ikke så langt fra løse dæk
sydfra ?



Kurt B. Andersen (20-06-2011)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 20-06-11 00:20


"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen
news:4dfe64e1$0$305$14726298@news.sunsite.dk...
> >Hvis jeg søger på alle andre konstellationer får jeg ikke noget dæk, som
> >har en belastning højere end 88. Jeg kan heller ikke finde nogen, som er
> >over 94, som jo kunne være rart for at få lidt mere luft end de 40 kg,
> >som de samlet må bære mere end totalvægten.
>
> Bare for at gøre dig endnu mere forvirret er der noget med at vægtindekset
> kan overskrides hvis man reducerer maks hastighed. Så hvis nu du kan finde
> et dæk med lastindex 94 der er godkendt til 160km/t - så må det reelt bære
> noget mere ved 80km/t.
>
> De specifikke regler kan jeg ikke finde - men det kan måske være en ide at
> tage en snak med nærmeste campingvognsforhandler og se om ikke han kan
> sælge dig de rigtige dæk - monteret - til en pris ikke så langt fra løse
> dæk sydfra ?
>
>
Dem jeg finder er faktisk godkendt til 190 km/t, og så skal man nok heller
ikke trække den meget hurtigere
Man kan jo prøve hos cv forhandler, men det der ellers karakteriserer dem,
at alt hos dem er dyrere end man kan få det andre steder - hvis man kan få
det andre steder. Når vi skal finde noget til vognen forsøger vi altid at
finde det andre steder, for det er helt ekstremt så dyre de kan være i
forhold til de generelle markedspriser.

Kurt


Anders Majland (20-06-2011)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 20-06-11 11:58


> > Bare for at gøre dig endnu mere forvirret er der noget med at
> > vægtindekset
> > kan overskrides hvis man reducerer maks hastighed.
....
> Dem jeg finder er faktisk godkendt til 190 km/t, og så skal man nok heller
> ikke trække den meget hurtigere
> Når vi skal finde noget til vognen forsøger vi altid at finde det andre
> steder, for det er helt ekstremt så dyre de kan være i forhold til de
> generelle markedspriser.

Når den nu skal Tempo 100 godkendes vil en tysk campingvognsforhandler nok
være oplagt at spørre / handle hos

Men en anden har smidt et link der beskrev at det med at overskride vægten
med 10% kun gik i DK og ikke til en tempo 100 godkendelse.

Men nu du er igang med postordre, kunne jeg også nemt forestille mig at de
rigtige dæk til den rigtige pris var hos en campingbutik og ikke et
dækfirma - der måske mest gør i gængse størrelser til personbiler hvor
volumet er størst.

/A
/A


Kurt B. Andersen (20-06-2011)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 20-06-11 19:01


"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen
news:4dff27f5$0$313$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> > Bare for at gøre dig endnu mere forvirret er der noget med at
>> > vægtindekset
>> > kan overskrides hvis man reducerer maks hastighed.
> ...
>> Dem jeg finder er faktisk godkendt til 190 km/t, og så skal man nok
>> heller ikke trække den meget hurtigere
>> Når vi skal finde noget til vognen forsøger vi altid at finde det andre
>> steder, for det er helt ekstremt så dyre de kan være i forhold til de
>> generelle markedspriser.
>
> Når den nu skal Tempo 100 godkendes vil en tysk campingvognsforhandler nok
> være oplagt at spørre / handle hos
>
> Men en anden har smidt et link der beskrev at det med at overskride vægten
> med 10% kun gik i DK og ikke til en tempo 100 godkendelse.
>
> Men nu du er igang med postordre, kunne jeg også nemt forestille mig at de
> rigtige dæk til den rigtige pris var hos en campingbutik og ikke et
> dækfirma - der måske mest gør i gængse størrelser til personbiler hvor
> volumet er størst.
>
> /A
> /A
Ja, jeg må prøve, men som sagt mangler jeg stadig at blive imponeret af de
priser, som campingvognsforhandlerne generelt har.
Men det er jo gratis at lade dem få en chance.

Kurt


Ib Jakobsen (18-06-2011)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 18-06-11 08:35

Den 18-06-2011 01:11, Kurt B. Andersen skrev:
> Jeg har en campingvogn, som skal have nye dæk, og der plejer
> varevognsdæk jo at være bedst på grund af stivhed osv.
> Den skal tempo 100 godkendes. P.t. sidder der Dunlop 185/60R 15C 94/92T
> dæk på.
> Er det 15C som viser, om det er varevognsdæk?

Ja. C-dæk er dæk til varebiler. Der er konstrueret til den langvarige
store belastning. De kan også hedde "Reinforced". Der sætter du bare
flueben ved søgning.





MVH
Ib Jakobsen

Kurt B. Andersen (18-06-2011)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 18-06-11 11:51


"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:4dfc552c$0$310$14726298@news.sunsite.dk...
> Den 18-06-2011 01:11, Kurt B. Andersen skrev:
>> Jeg har en campingvogn, som skal have nye dæk, og der plejer
>> varevognsdæk jo at være bedst på grund af stivhed osv.
>> Den skal tempo 100 godkendes. P.t. sidder der Dunlop 185/60R 15C 94/92T
>> dæk på.
>> Er det 15C som viser, om det er varevognsdæk?
>
> Ja. C-dæk er dæk til varebiler. Der er konstrueret til den langvarige
> store belastning. De kan også hedde "Reinforced". Der sætter du bare
> flueben ved søgning.
>
>
Der er bare det problem, at når jeg søger på Reinforced, så er der ingen af
disse dæk, som har højere belastning end 88, og som det fremgår at indlægget
fra Klaus G, skal jeg op på mindst 94 i belastning for at de er lovlige på
cv.en.
Der er i øvrigt heller ingen af de dæk som dukker op ved søgning på
reinforced, som hedder 15C, så det tyder heller ikke på, at det er de
såkaldte varevognsdæk.

K


Ib Jakobsen (18-06-2011)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 18-06-11 13:19

Den 18-06-2011 12:51, Kurt B. Andersen skrev:

> Der er bare det problem, at når jeg søger på Reinforced, så er der ingen
> af disse dæk, som har højere belastning end 88, og som det fremgår at
> indlægget fra Klaus G, skal jeg op på mindst 94 i belastning for at de
> er lovlige på cv.en.
> Der er i øvrigt heller ingen af de dæk som dukker op ved søgning på
> reinforced, som hedder 15C, så det tyder heller ikke på, at det er de
> såkaldte varevognsdæk.


Det er mere hvordan de er lagt ind i databasen. C-dæk er forstærkede
dæk. Du kan godt have et forstærket dæk med påskriften "reinforced" uden
det er et varevognsdæk. Det er kan virke noget forvirrende.

Men kik på lastindekset. Så er du sikker.


--
MVH
Ib Jakobsen

Brian Sørup (18-06-2011)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 18-06-11 13:44


"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:4dfc82de$0$56785$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Der er bare det problem, at når jeg søger på Reinforced, så er der ingen
> af disse dæk, som har højere belastning end 88, og som det fremgår at
> indlægget fra Klaus G, skal jeg op på mindst 94 i belastning for at de er
> lovlige på cv.en.

For at dine dæk er lovlige skal belastningsindex'et på dækkene være mindst
90% af CV'ens totalvægt.
Hvis du skal have vognen Tempo 100 godkendt skal de have belastningsindex på
mindst 100% af totalvægten.

Se evt. dette link :
http://www.altomcamping.dk/Campingvogne/Tilbehoer/Tempo100-og-de-rigtige-daek.html
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.
1986 Oldsmobile Custom Cruiser


Kurt B. Andersen (18-06-2011)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 18-06-11 14:43


"Brian Sørup" <brizzen@live.dk> skrev i meddelelsen
news:4dfc9d93$0$1064$d40e179e@shockwave.dk.telia.net...
>
> "Kurt B. Andersen" <kurtanospam@gmail.com> skrev i meddelelsen
> news:4dfc82de$0$56785$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> Der er bare det problem, at når jeg søger på Reinforced, så er der ingen
>> af disse dæk, som har højere belastning end 88, og som det fremgår at
>> indlægget fra Klaus G, skal jeg op på mindst 94 i belastning for at de er
>> lovlige på cv.en.
>
> For at dine dæk er lovlige skal belastningsindex'et på dækkene være mindst
> 90% af CV'ens totalvægt.
> Hvis du skal have vognen Tempo 100 godkendt skal de have belastningsindex
> på mindst 100% af totalvægten.
>
> Se evt. dette link :
> http://www.altomcamping.dk/Campingvogne/Tilbehoer/Tempo100-og-de-rigtige-daek.html
> --
Ja, det er nu retteligt:
De skal have en bæreevne svarende til tilladt akseltryk.
Det er i det her tilfælde så også tilfældet, idet tilladt akseltryk og
totalvægt er det samme.
Jeg har i mellemtiden surfet en del rundt, og det er åbenbart en noget
usædvanlig dækstørrelse i forhold til bæreevne, idet jeg kun har været i
stand til at finde 2 muligheder hos daekonline og 1 enkelt hos sortedaek.
Det er måske fordi, at der er alufælge på, som ikke har samme
standardstørrelse som de alm. stålfælge.

Kurt


alexbo (18-06-2011)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 18-06-11 14:52



"Kurt B. Andersen" skrev

> Den skal tempo 100 godkendes. P.t. sidder der Dunlop 185/60R 15C 94/92T
> dæk på.
> Er det 15C som viser, om det er varevognsdæk?

Ja delvis, C står for 6 lags dæk, antallet af forstærkningslag, det vil sige
at der ikke nødvendigvis er dette antal lag men dækket er stærkt som som et
6 lagsdæk

A:B:C:D 2:4:6:8 lags forstærkning,

Her der dobbeltkonfekt både et C og 6PR.
Forstærket som et 6 lags og er 6 lag.
185/60 R15C 94/92T 6PR BSW

Et "rigtigt" varevogndæk er 8 lags.
http://www.billigedaek.dk/shop/195-80-14-q-274p.html

mvh
Alex Christensen




Kurt B. Andersen (18-06-2011)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 18-06-11 23:18


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i meddelelsen
news:4dfcad9a$0$309$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
> "Kurt B. Andersen" skrev
>
>> Den skal tempo 100 godkendes. P.t. sidder der Dunlop 185/60R 15C 94/92T
>> dæk på.
>> Er det 15C som viser, om det er varevognsdæk?
>
> Ja delvis, C står for 6 lags dæk, antallet af forstærkningslag, det vil
> sige
> at der ikke nødvendigvis er dette antal lag men dækket er stærkt som som
> et 6 lagsdæk
>
> A:B:C:D 2:4:6:8 lags forstærkning,
>
> Her der dobbeltkonfekt både et C og 6PR.
> Forstærket som et 6 lags og er 6 lag.
> 185/60 R15C 94/92T 6PR BSW
>
> Et "rigtigt" varevogndæk er 8 lags.
> http://www.billigedaek.dk/shop/195-80-14-q-274p.html
>
> mvh
> Alex Christensen
>
>
OK - tak for informationen.

Kurt


Bjarne (18-06-2011)
Kommentar
Fra : Bjarne


Dato : 18-06-11 14:59

Kurt B. Andersen wrote:

> Jeg har en campingvogn, som skal have nye dæk, og der plejer varevognsdæk
> jo at være bedst på grund af stivhed osv.
> Den skal tempo 100 godkendes. P.t. sidder der Dunlop 185/60R 15C 94/92T
> dæk på.
> Er det 15C som viser, om det er varevognsdæk?
> Jeg vil nok handle hos daekonline, og der er ikke umiddelbart noget, som
> hedder varevognsdæk, men man kan vinge af ved, at man leder efter C-dæk
> (transporter), så det er måske dem man skal vælge? Så er udvalget jo ikke
> imponerende, idet der kun dukker 2 op på listen.
> Jeg trænger også til nye dæk på Sonataen, og der sidder p.t. KUMHO Solus
> KH15, som jeg har været rimeligt tilfredse med, men synes nok ikke, at der
> har været så mange kilometer i dem, som jeg kunne tænke mig. Jeg ved ikke
> lige præcis, hvor meget de har kørt, idet jeg har vinterdæk hver vinter.
> Når jeg selv skal vælge plejer det at være Michelin af en eller anden art,
> og flere gange har det være energy dækkene, som jeg altid synes har kørt
> mange kilometer og været rimelige støjsvage, så er det dem man skal vælge
> igen? Jeg er ikke ude efter det ypperste, som koster en halv bondegård,
> men noget som er rimelig kvalitet i forhold til prisen samt slidstærke.
> Daekonline har også KUMHO dæk, men så vidt jeg har kunnet set, har de ikke
> fået særlig gode karakterer på slidstærkhed.
>
>
> Kurt
Ja lidt underligt.
Jeg købte Vredstein 185R14 loadindex 102, vinterdæk til min campingvogn på
dækonline for to år siden, men det ser noget tyndt ud nu.
Nu skriver du ikke hvad CC vejer, men der er da to continental at vælge
imellem.


--
mvh,
Bjarne

Kurt B. Andersen (18-06-2011)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 18-06-11 23:19


"Bjarne" <bjb@INGENSPAMc.dk> skrev i meddelelsen
news:4dfcaf0b$0$36565$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Kurt B. Andersen wrote:
>
>> Jeg har en campingvogn, som skal have nye dæk, og der plejer varevognsdæk
>> jo at være bedst på grund af stivhed osv.
>> Den skal tempo 100 godkendes. P.t. sidder der Dunlop 185/60R 15C 94/92T
>> dæk på.
>> Er det 15C som viser, om det er varevognsdæk?
>> Jeg vil nok handle hos daekonline, og der er ikke umiddelbart noget, som
>> hedder varevognsdæk, men man kan vinge af ved, at man leder efter C-dæk
>> (transporter), så det er måske dem man skal vælge? Så er udvalget jo ikke
>> imponerende, idet der kun dukker 2 op på listen.
>> Jeg trænger også til nye dæk på Sonataen, og der sidder p.t. KUMHO Solus
>> KH15, som jeg har været rimeligt tilfredse med, men synes nok ikke, at
>> der
>> har været så mange kilometer i dem, som jeg kunne tænke mig. Jeg ved ikke
>> lige præcis, hvor meget de har kørt, idet jeg har vinterdæk hver vinter.
>> Når jeg selv skal vælge plejer det at være Michelin af en eller anden
>> art,
>> og flere gange har det være energy dækkene, som jeg altid synes har kørt
>> mange kilometer og været rimelige støjsvage, så er det dem man skal vælge
>> igen? Jeg er ikke ude efter det ypperste, som koster en halv bondegård,
>> men noget som er rimelig kvalitet i forhold til prisen samt slidstærke.
>> Daekonline har også KUMHO dæk, men så vidt jeg har kunnet set, har de
>> ikke
>> fået særlig gode karakterer på slidstærkhed.
>>
>>
>> Kurt
> Ja lidt underligt.
> Jeg købte Vredstein 185R14 loadindex 102, vinterdæk til min campingvogn
> på
> dækonline for to år siden, men det ser noget tyndt ud nu.
> Nu skriver du ikke hvad CC vejer, men der er da to continental at vælge
> imellem.
>
>
I et andet indlæg skrev jeg, hvad den måtte veje, (1300 kg) og som jeg også
anfører, så finder jeg netop de 2 continental dæk, som du også har fundet.

Kurt


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177455
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408149
Brugere : 218880

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste