Oplade batteri
Fra : Ukendt

Dato : 11-06-11 01:23

Skal man tage batteriledningerne af batteriet før man begynder at oplade
et bilbatteri? Eller kan man sagtens lade ledningerne sidde på?
Batteriet er halvt fladt ca.

Opladeren er sådan en:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4572&n=10

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 11-06-11 04:27

Ole S. sendte dette med sin computer:
> Skal man tage batteriledningerne af batteriet før man begynder at oplade et
> bilbatteri?

Nej, det er ikke nødvendigt at tage dem af :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-11 13:57

Den 11-06-2011 05:27, Hans Paulin (6310) skrev:
> Ole S. sendte dette med sin computer:
>
> Nej, det er ikke nødvendigt at tage dem af :)

Super. Plejer du at lade opladerens kabelsko sidde på batteriets + og ÷
eller bruger man bilens stelkontakt (hvis den har sådan en)?

Fra : J W Nielsen

Dato : 11-06-11 17:42

> Super. Plejer du at lade opladerens kabelsko sidde på batteriets + og ÷
> eller bruger man bilens stelkontakt (hvis den har sådan en)?

Normalt sætter man laderen til + på batteriet samt finder et godt "stelsted"
til -
Dette er for at undgå at dampe fra batteriet ekploderer ved gnistdannelse,
når man flytter klemmerne.

Mvh Jørgen

Fra : Steen F.

Dato : 18-06-11 21:26

Den 11-06-2011 18:41, J W Nielsen skrev:
> Normalt sætter man laderen til + på batteriet samt finder et godt
> "stelsted" til -
> Dette er for at undgå at dampe fra batteriet ekploderer ved
> gnistdannelse, når man flytter klemmerne.

I min bil er det lige omvendt. Det sidder en lille rød boks med et stort
+ på ved siden af batteriet. Den sidder ovenpå noget elektronik som nok
skal forhindre spændingsudsving.
Og til minus er det bare at sætte næbet direkte på batteriet.

Mvh
Steen F.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 11-06-11 18:35

Ole S. formulerede lørdag:
> Plejer du at lade opladerens kabelsko sidde på batteriets + og ÷ eller
> bruger man bilens stelkontakt (hvis den har sådan en)?

Jeg har monteret det stik i vore biler og på min mc som fulgte med til
Ctek-opladerne :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Klaus G.

Dato : 11-06-11 06:48

> Skal man tage batteriledningerne af batteriet før man begynder at oplade
> et bilbatteri? Eller kan man sagtens lade ledningerne sidde på?
> Batteriet er halvt fladt ca.
Lad endelig batteriet blive på bilen. Ellers nulstiller diverse ure. Nogle
radioer kræver aktiveringskode. Rudehejs kan drille. Samme med ESP og andet
elektronik.

--
Klaus G.

Fra : oz3bto

Dato : 11-06-11 14:10

"Ole S." <nomail> skrev i en meddelelse
> Skal man tage batteriledningerne af batteriet før man begynder at oplade
> et bilbatteri? Eller kan man sagtens lade ledningerne sidde på?
> [...]

Både Volvo og Suzukien har fuld defa pakke med bla batterilader... Vi
piller ikke noget fra for at bruge laderen

Fra : Roderiet

Dato : 11-06-11 19:51

Hej der Gå hellere i jem og fix og køb laderen så sparer du 100,- kr. der
koster den 249,- da jeg købte et par stykker.. Godt nok er den så rød men
virkningen er den samme. mvh Niels F.