GPS køb ? TomTom
Fra : GPSmand

Dato : 08-06-11 08:06

Kan ikke finde en gruppe om gps, så jeg prøver her.

Skal have en gps til bilen og har besluttet mig for en TomTom (af
forskellige grunde jeg ikke vil komme ind på her)

Men overvejer

europa 25
Via 125
og
go Live 1005

Men er i dyb tvivl , hvad er forskellen på Europa 25 og via 125 ?

Kan Go Live svare sig, når man ikke bruger bilen så meget (kun ferier og en
længere tur en gang om måneden) ? tcm og google poi er nok ikke de 700 kr.
mere værd , desuden skal man så købe et årligt abonnement.
Skal kun bruge den i bilen.

Har nogen erfaringer med ovennævnte gsp'ser og og kan man bruge alle "ud af
boksen", dvs. uden at skulle opdatere først (ved godt det så ikke er nyeste
kort.)

Mvh
Gps amatøren

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 08-06-11 08:25

GPSmand skrev:
> Kan ikke finde en gruppe om gps

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : GPSmand

Dato : 08-06-11 09:12

> --
> Med venlig hilsen
> Hans
> www.zofiaoghans.dk

Tak for hjælpen, den havde jeg overset.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 08-06-11 09:14

GPSmand sendte dette med sin computer:
> Tak for hjælpen, den havde jeg overset.

Ok :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-11 17:44

"GPSmand" <gpsnet@dannevirkesgpsforening.dk> wrote in message news:4def1f73$0$56767$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Kan ikke finde en gruppe om gps, så jeg prøver her.
>
> Skal have en gps til bilen og har besluttet mig for en TomTom (af forskellige grunde jeg ikke vil komme ind på her)

Tja jeg har selv en tomtom 930 men tror ikke jeg vil vælge tomtom igen.
GPS'en er egentlig ok, men deres politik omkring kortopdateringer er da
helt hen i vejret sammenlignet med Garmin.
Jeg får konstant "tilbud" om at opdatere mine kort til omkring 5-600 Kr pr
år. Ved Garmin får man for samme beløb livslang opdatering. Så tomtom
kan over tid godt nok blive et dyrt bekendtskab.

--
Tom

Fra : AS

Dato : 08-06-11 18:40

På enkelte nye Toms modeller kort kan slet ikke opdateres. Producent har
ikke haft den mulighed i overvejelserne.

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-11 19:07

"AS" <no@mail.com> wrote in message news:4defb404$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> På enkelte nye Toms modeller kort kan slet ikke opdateres. Producent har ikke haft den mulighed i overvejelserne.

og ¨på andre fylder eu kort nu så meget at der ikke længere er plads til det hele på 1 kort
hvilket der var før opdateringen. Det betyder man skal skifte SD kort som i gamle dage
når man krydser landegrænder.
Nej tomtom er ved at falde noget tilbage i forhold til de andre.

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 08-06-11 20:04

> "AS" skrev i meddelelsen
> På enkelte nye Toms modeller kort kan slet ikke opdateres. Producent har
> ikke haft den mulighed i overvejelserne.

Har de ikke også stadig problemer med at finde "Vej" før "By"?

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-11 21:19

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote in message news:4defc7ab$0$56793$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Har de ikke også stadig problemer med at finde "Vej" før "By"?

jo og de opdaterer aldrig softwaren. I de sidste 2 år er der ikke kommet noget
selv om det var den dyreste tomtom jeg kunne købe. Så jeg tror også at det
bliver den sidste

--
Tom

Fra : GPSmand

Dato : 09-06-11 08:11

"Tom >" <<nospam> skrev i en meddelelse

> [...]
> noget
> selv om det var den dyreste tomtom jeg kunne købe. Så jeg tror også at det

Det er også det eneste jeg har at udsætte på TomTom.

En TomTom via 125 koster 1149 i elgiganten med nyt kort (indenfor 90 dage) ,
en TMC koster 400 kr. til den og koster ikke noget i abbonnement.
Om to år går jeg ud og køber den nyeste TomTom for ca. samme pris. Så får
jeg igen et nyt kort og endnu flere funktioner.

Det tror jeg er den billigste måde at have GPS på, da kortopdateringer både
på Garmin og TomTom er ret dyre.

Det jeg har læst om GPS er at TomTom, Garmin og Navigon er de store
herhjemme. Der er forskellige fordele og ulemper ved de forskellige mærker,
da f.eks. TomTom og Garmin har forskellige kort leverandører.

Så ligesom på mobiltelefoner (Iphone - Android), kommer der ofte mærke
religion ind i billedet, men jeg tror selv at man skal se på sine behov, se
på produkterne og så vælge den der passer bedst uanset hvad der står af
mærke på tingen.

Så hvorfor valgte jeg TomTom.
1) Skal bruge den på ferie i morgen og jeg da jeg har haft TomTom før , skal
jeg ikke bruge tid på at sætte mig ind i menuer mv.
2) Har bedre erfaring med kort i TomTom ifht. min Garmin.
3) Prisen var rigtig, sammenlignet med Garmin og Navigon produkter , her og
nu.

Hvorfor jeg var tæt på at købe Garmin
1) Man kan søge på vejnavne
2) Designet er mere lækkert end TomTom

Så havde Garmin haft et godt tilbud, var det den der var røget i kurven.

Men om to år skal min ny indkøbte TomTom skiftes ud, også bliver barnet en
???? Google GPS ??

Fra : Henrik B.

Dato : 09-06-11 13:05

> "GPSmand" skrev i meddelelsen
> Så hvorfor valgte jeg TomTom.

Kan ikke følge din logic, men your choice...

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-11 19:15

Jeg beholder min Mio C520T.
Den præsenterer ruten, informationerne
og grafikken på en ret lækker måde
sammenlignet med hvad jeg har
set fra Garmin. Elsker den glider
ret flydende i grafikken og man via
faner kan kalde det frem man har brug for.
Eks. POI-fanen hvor eens foretrukne
poi´s vises på rutes vej med afstandsvisning.

Synes tegnefilms grafikken på Garmin
er direkte grim.

Fra : AS

Dato : 10-06-11 14:20

"GPSmand" <gpsnet@dannevirkesgpsforening.dk> wrote in message
> Om to år går jeg ud og køber den nyeste TomTom for ca. samme pris. Så får
> jeg igen et nyt kort og endnu flere funktioner.

That's your choice.

> Det tror jeg er den billigste måde at have GPS på, da kortopdateringer
> både på Garmin og TomTom er ret dyre.

Hvis man kikke mere på nettet, kan man finde billigere, op til helt gratis,
men alt det er op til bestemt person.

> Det jeg har læst om GPS er at TomTom, Garmin og Navigon er de store
> herhjemme.

Der er rygter, at Navigon bliver snart købt af Garmin. Hvad det kan betyde
for hardware og kortopdateringer, vi skal se.

Der er forskellige fordele og ulemper ved de forskellige mærker,
> da f.eks. TomTom og Garmin har forskellige kort leverandører.

Garmin kan også bruge Open Street Maps, dvs. open source. De er gratis og
kan findes til meget eksotiske områder. Tom er lukket standart.

> Så hvorfor valgte jeg TomTom.
> 1) Skal bruge den på ferie i morgen og jeg da jeg har haft TomTom før ,
> skal jeg ikke bruge tid på at sætte mig ind i menuer mv.

Stor forskel, hvor er ferie. Til Garmin er lavet mange kort af lokale
producenter i Øst Europa. Lige gyldig, om man sammenligner med G eller T,
disse kort er bare bedre detaljeret, men de findes kun til Garmin. Muligvis
pga. open source blev disse aparatter mere udbredt.

> 2) Har bedre erfaring med kort i TomTom ifht. min Garmin.

Min erfaring er omvendt, but your mileage may vary.

Fra : Henrik B.

Dato : 15-06-11 11:48

> "AS" skrev i meddelelsen
> Der er rygter, at Navigon bliver snart købt af Garmin. Hvad det kan betyde
> for hardware og kortopdateringer, vi skal se.

Og det er ikke længere rygter:
http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=5190&zoneid=5

Fra : AS

Dato : 15-06-11 15:02

> Og det er ikke længere rygter:
> http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=5190&zoneid=5

Her snakker mest om apps og bilnavigation. Indtryk, at der er noget
usikkerhed om PNA.

Fra : Anders Majland

Dato : 10-06-11 23:55

> [...]

> se på produkterne og så vælge den der passer bedst uanset hvad der står af

Jeg har så valgt at gå ind i begge krige på en gang - har valgt en Garmin
Asus A50 med lifetimeupdate til 1700kr. Den kan også køre google naviagation
men det halter imho bag garmin selvom kortene nogen gange er bedre
opdaterede (eller man med satelitfotos alligevel kan finden stedet som der
ikke er navn på)

Jeg er vandt til garmins måde at gøre tingene på da jeg har brugt dem i en
længere årrække og har udover telefonen også en gpsmap60scx og en gammel
ique. De fungerer alle fint sammen med mapsource på pc'en så det er nemt
hjemmefra at få lagt nogle waypoints ind.

F.eks når jeg skal på arbejde i ukendt land, så lige at sørge for at have
lufthavn, arbejdsplads og hotel lagt ind som hjemmefra og se at kortet
dækker deromkring. Hvor er f.eks Indaiatuba og hvad er nærmeste lufthavn.

Men med garmin er det selvfølgelig ret dyrt lige at tilkøbe andre dele af
verden når nu europa ikke dækker - der har google en kæmpe fordel, men jeg
tør ikke slå baggrundsdata til og forsøge på telefonen ... Derfor har jeg
også den gamle gpsmap med da jeg har kort på den over området. Og det
koster så lige en formue igen at få det åbnet til telefonen ...

/A

Fra : Anders Majland

Dato : 10-06-11 23:58

> Og det koster så lige en formue igen at få det åbnet til telefonen ...

Dvs jeg troede at det var dyrt - men kan se at jeg kan købe det online for
blot 45 euro. Og så er det adskillige år nyere end det kort jeg har i min
gpsmap

/A

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-11 09:41

"GPSmand" <gpsnet@dannevirkesgpsforening.dk> wrote in message news:4df07209$0$56780$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
>
> Men om to år skal min ny indkøbte TomTom skiftes ud, også bliver barnet en ???? Google GPS ??

I dag er der ikke ret stor forskel på garmin og tomtom mht. selve kernen "At navigere"
Det kan de begge fremragende og begge har små fejl i kortene som man så kan slå
dem med.
Jeg mener primært det som man skal vælge gps ud fra, er de services og aftaler som
følger med eller som man tilkøber.

Har ikke sat mig så meget ind i Garmin de sidste mange år, men er i hvert fald stærkt
utilfreds med tomtom. De udvikler jo stort set ikke mere på deres software.
Som det er i dag virker det kun som om de vil trække penge ud af næsen på folk. Deres
"spam mails" er direkte misvisende. Opdater dine kort for kun 89 Kr.....og går man så
ind på hjemmesiden viser det sig at man skal binde sig til opdateringer i 12 mdr og ender
med at skulle af med 5-600 Kr. Der er da lige noget ombudsmanden burde kigge på.
TomToms latterlige funktion med at brugere kan rapportere fejl i kort og de så automatisk
rettes, har da ALDRIG virket. De nye rundkørsler som er kommet her i området og som jeg
og bekendte talrige gange har rapporteret, står stadig som vejkryds.
TMC er også noget bras i jylland. Det er nærmest ikke eksisterende. Men ok det kan tomtom
ikke klandres for.

Sluttelig skulle tomtom have smæk med en våd Berlinger. De har lavet en kæmpe konstruktions-
fejl i deres 900 serie som jeg frygter går igen i deres nye seirer.
Hvis man bare lader sin GPS sidde i doggingstationen tilsluttet PC'en så ødelægges Lipo
batteriet over tid. Hver gang man tænder sig PC. så er det som at tilslutte et ladeapparat til
GPS'en og når batteriet i forvejen er fuldt opladet, så får det lige et skud ekstra inden lade-
kredsløbet finder ud af at det er helt opladet. Resultatet er at efter 1-2 år så er batteriet så
ødelagt at GPS'en ikke kan køre mere end 1-2 min før batteriet er tomt. Samme bøf var også
ved de forskellige PDA'er skal jeg hilse og sige

--
Tom