Flænge i dæk - kan man reparere sådan noge~
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-05-11 09:49

Jeg fik taget et hjørne lidt for snævert på vej hjem fra arbejde i
dag. Tænkte ikke videre over det men da jeg havde parkeret så jeg
dette: http://dl.dropbox.com/u/6885849/IMAG0915.jpg

En "skæring" i dækket, der er ikke hul igennem og jeg har lidt svært
ved at vurdere hvor dybt der er skåret ind.

Hvad siger eksperterne? Kan det repareres eller skal der nye dæk til?
(der skal vel skiftes i begge sider?) Er det forsvarligt at køre
videre end hen til mekkeren rundt om hjørnet?

....og ja, sådan en ridse i fælgen gør ondt :(

Fra : Mcwm

Dato : 25-05-11 17:09

Den 25-05-2011 17:49, Henrik Stidsen skrev:
> [...]
> videre end hen til mekkeren rundt om hjørnet?
>

> ...og ja, sådan en ridse i fælgen gør ondt :(
Det er lidt svært at vurdere hvor dybt det er på det billede. 3Men det
*ser* dybt ud.

der kan vel forstærkes med en lap på indersiden, skulle det være, men
jeg havde nok valgt at lave dækket til reservedæk derefter.

Nu er det ikke til at se hvor meget dit dæk er slidt, men er det ikke
meget, kan du da nøjes med kun at skifte det ene, med mindre din spand
er ligeså følsom som min, hvor der ikke skal stor forskel mellem
dækkene, får antispind osv lader høre fra sig.

Venligst
Mcwm

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-05-11 10:20

On May 25, 6:08 pm, Mcwm <m...@home.invalid> wrote:
> Det er lidt svært at vurdere hvor dybt det er på det billede. 3Men det
> *ser* dybt ud.

Det gør det også i virkeligheden :/

> der kan vel forstærkes med en lap på indersiden, skulle det være, men
> jeg havde nok valgt at lave dækket til reservedæk derefter.

En lap på indersiden - kan man så lime "flappen" fast så den ik rammer
imod noget og rykker dækket i stykker?

Under alle omstændiger er det vist en løsning der kun skal bruges
indtil der er kommet nye dæk hjem...

> [...]
> er ligeså følsom som min, hvor der ikke skal stor forskel mellem
> dækkene, får antispind osv lader høre fra sig.

De er 3-4, måske 5, år gamle men har da en lille centimeter spor
tilbage. Bilen er forhjulstrukket og det her er højre baghjul så jeg
tror ikke antispinnen bliver sur - men jeg tænker også på
lovgivningen, gider ik have en bøde oveni jo...

/Henrik

Fra : Henrik B.

Dato : 25-05-11 18:06

> [...]
> tror ikke antispinnen bliver sur - men jeg tænker også på
> lovgivningen, gider ik have en bøde oveni jo...

A'hva'???? Min bekymring ville være familiens ve og vel!
Personligt giver jeg gerne et par tusser (til to nye dæk), for at eliminere
enhver tvivl om et dæks holdbarhed (specielt ved motorvejskørsel. Men sådan
tænker vi så forskelligt...

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 25-05-11 20:46

On Wed, 25 May 2011 09:20:13 -0700 (PDT), Henrik Stidsen
<inbox@henrikstidsen.dk> wrote:

> [...]
>tror ikke antispinnen bliver sur - men jeg tænker også på
>lovgivningen, gider ik have en bøde oveni jo...

Det var da utroligt! Hvilket dækmærke taler vi om?

Et splitternyt dæk har ikke engang 1 cm. mønster, så det vil jeg gerne
vide hvad det er for noget.

Har du derimod skrevet forkert, og mener 1 mm., så vil jeg gøre dig
opmærksom på at mindste lovlige mønsterdybde er 1.6 mm.

Forklar, forklar og forklar.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-05-11 17:53

Henrik Stidsen skriver:

> En "skæring" i dækket, der er ikke hul igennem og jeg har lidt svært
> ved at vurdere hvor dybt der er skåret ind.

Det bedste du kan gøre er at tage en meget skarp kniv og så se hvor dybt
"såret" er, ved at skære det flænsede af.

Er der hul ind til karkassen (trådene) er det bare at kassere dækket med
det samme. Er der ingen synlige tråde og taber den ikke luft og er såret
ike længere ind, kan du godt køre på hjulet indtil et nyt dæk kommer
hjem.

Jeg ville ikke køre i flere år på det, specielt ikke, hvis det er 5 år
gammelt.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-05-11 11:23

On May 25, 7:06 pm, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> A'hva'???? Min bekymring ville v re familiens ve og vel!
> Personligt giver jeg gerne et par tusser (til to nye d k), for at eliminere
> enhver tvivl om et d ks holdbarhed (specielt ved motorvejsk rsel. Men s dan
> t nker vi s forskelligt...

Jeg forstår ikke rigtig dit udbrud ... som du kan se spørger jeg i min
første post om det er forsvarligt at køre på og når Mcwm foreslår at
skifte 1 dæk spørger jeg om det er lovligt. Det handler altså ikke om
at undgå at skifte det hvis det er det der skal til, men om det er 1
eller 2 dæk der skal købes.

/Henrik

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-05-11 11:41

On May 25, 6:52 pm, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> Er der hul ind til karkassen (tr dene) er det bare at kassere d kket med
> det samme. Er der ingen synlige tr de og taber den ikke luft og er s ret
> ike l ngere ind, kan du godt k re p hjulet indtil et nyt d k kommer
> hjem.

Umiddelbart ser det ikke ud til at være nået helt ind til trådene og
den har ikke tabt luft - så vidt jeg kan se - siden jeg parkerede den.
Min "frygt" er at stedet nødvendigvis må være et svagt punkt nu og
derfor være i risikozonen i forhold til punktering.

> Jeg ville ikke k re i flere r p det, specielt ikke, hvis det er 5 r
> gammelt.

Det har jeg heller ikke lyst til, så det er mest et spørgsmål om
hvorvidt det kan holde indtil jeg kan få nye på.

--
Henrik

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-05-11 18:44

Henrik Stidsen skriver:

> [...]
> Min "frygt" er at stedet nødvendigvis må være et svagt punkt nu og
> derfor være i risikozonen i forhold til punktering.

Et normalt dæk "arbejder" meget når du kører, det sted du nu mangler
gummi, mangler lidt bæreevne og det kan give en revne.

> Det har jeg heller ikke lyst til, så det er mest et spørgsmål om
> hvorvidt det kan holde indtil jeg kan få nye på.

De 3 dage kan du nok overleve.

Ellers må vinterdækkene på baghjulene.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-05-11 11:57

On May 25, 7:43 pm, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:

> De 3 dage kan du nok overleve.
> Ellers m vinterd kkene p baghjulene.

De ligger i en garage 50km herfra :/

--
Henrik

Fra : Christian Stidsen

Dato : 27-05-11 03:47

>De ligger i en garage 50km herfra :/

Dem kan du vel få leveret

Christian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-05-11 19:01

Henrik Stidsen skriver:

> De ligger i en garage 50km herfra :/

Så lister du derud...

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-05-11 15:57

On May 25, 9:45 pm, fol...@rasmussen.dk wrote:

> Det var da utroligt! Hvilket d km rke taler vi om?

Yokohama S-Drive

> Et splitternyt d k har ikke engang 1 cm. m nster, s det vil jeg gerne
> vide hvad det er for noget.

Sidst jeg købte dæk havde de 1,3 cm spor ;)

> Har du derimod skrevet forkert, og mener 1 mm., s vil jeg g re dig
> opm rksom p at mindste lovlige m nsterdybde er 1.6 mm.
> Forklar, forklar og forklar.

Jeg syns du er lidt træls for du tvang mig jo ud og måle spordybde ...
det skadede dæk har 6mm spor og det er som sagt min 3 år gammelt og de
kan være helt op til 6 år. Så min hurtige øjemålsvurdering var da ik
helt ved siden af ;)

--
Henrik

Fra : Anders Majland

Dato : 26-05-11 07:58

> Jeg syns du er lidt træls for du tvang mig jo ud og måle spordybde ...
> det skadede dæk har 6mm spor og det er som sagt min 3 år gammelt og de
> kan være helt op til 6 år.

Du kan finde produktionstidspunktet på siden af dækket som 4 cifre i en oval
ring. f.eks som 4010 betydenden uge 40 2010

/A

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-05-11 16:41

On May 26, 8:57 am, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> Du kan finde produktionstidspunktet på siden af dækket som 4 cifre i en oval
> ring. f.eks som 4010 betydenden uge 40 2010

Der står DOT DCYF og så er der en stregkode præget i dækket med en
"rund" ramme omkring. Jeg kan ikke finde noget andet der kunne ligne
en angivelse af produktionssporing.

--
Henrik

Fra : Anders Majland

Dato : 27-05-11 10:58

> Der står DOT DCYF og så er der en stregkode præget i dækket med en
> "rund" ramme omkring. Jeg kan ikke finde noget andet der kunne ligne
> en angivelse af produktionssporing.

Afaik så er skal det stå der i klar tekst - men måske det står på indersiden
?

/A

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-05-11 16:46

On May 25, 5:49 pm, Henrik Stidsen <in...@henrikstidsen.dk> wrote:

> Hvad siger eksperterne? Kan det repareres eller skal der nye dæk til?
> (der skal vel skiftes i begge sider?) Er det forsvarligt at køre
> videre end hen til mekkeren rundt om hjørnet?

Jeg var en tur for det lokale værksted i morges. Det så bedre ud end
forventet. Det viser sig at dækkene har en såkaldt "fælgskåner", et
"ekstra" lag gummi der stikker lidt ud og det er det gummi der er
skåret i og ikke det der udgør selve dækket. Mekanikerens dom var at
jeg sagtens kunne køre på det men at jeg skulle være opmærksom på om
skaden blev værre eller om dækket begyndte at tabe luft. Det forstår
jeg som at jeg skal til at kigge i dæk-brochurer men at det ikke
haster ... værkstedet anbefaler UniRoyal men kan skaffe stort set hvad
som helst hjem.

Er UniRoyal et mærke der kan anbefales?

Ellers har jeg har haft lidt kig på Continental Sportcontact 2 eller
Goodyear Eagle F1 som begge to har udemærkede anbefalinger - er der
nogen herinde der bruger dem eller kender dem?

Og sidst men ikke mindst, er det en bedre ide at købe dæk af samme
slags som dem der sidder på i forvejen når de nu stadig kan fås?

--
Henrik

Fra : Henrik B.

Dato : 27-05-11 11:01

> [...]
> Goodyear Eagle F1 som begge to har udemærkede anbefalinger - er der
> nogen herinde der bruger dem eller kender dem?

Conti ér nogle af de bedste dæk på markedet. Du kan roligt tage en
SportContact 2 - eller hvis du kan leve med lidt færre kilometer, så et
SportContact 3. Og skal det være billigere, så er PremeiumContact. Hvilken
bil er det?

> Og sidst men ikke mindst, er det en bedre ide at købe dæk af samme
> slags som dem der sidder på i forvejen når de nu stadig kan fås?

Der er ingen problemer ved at skifte til et andet fabrikat.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-05-11 08:59

On May 27, 11:57 am, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> Afaik så er skal det stå der i klar tekst - men måske det står på indersiden
> ?

Det kan være svært at se indersiden af dækket :)

Men det kunne da egentlig være rart at finde ud af, hvis det er fra da
bilen blev registreret første gang så er det 6 år gammelt og så kan
man jo egentlig godt argumentere for at skifte alle 4 ud når jeg nu
skal igang.

--
Henrik

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-05-11 09:02

On May 27, 12:00 pm, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> SportContact 3. Og skal det være billigere, så er PremeiumContact. Hvilken

Yaris T-Sport, kører med 195/45 16", Yokohama S-Drive.

Jeg syns jeg kunne forstå på mekanikeren at der Sportcontact 3 ik er
nået ud i butikkerne endnu og der derfor kan være lang leveringstid,
har jeg hørt forkert?

--
Henrik

Fra : Henrik B.

Dato : 27-05-11 16:52

> "Henrik Stidsen" skrev i meddelelsen

> Yaris T-Sport, kører med 195/45 16", Yokohama S-Drive.

SÅ kan du roligt vælge SportContact 2.

> Jeg syns jeg kunne forstå på mekanikeren at der Sportcontact 3 ik er
> nået ud i butikkerne endnu og der derfor kan være lang leveringstid,
> har jeg hørt forkert?

Du har hørt helt forkert - eller han aner ikke en bønne! Jeg havde dem på
Saab'en, for to år siden. )

Fra : Henrik B.

Dato : 27-05-11 18:59

> "Henrik Stidsen" skrev i meddelelsen

> Yaris T-Sport, kører med 195/45 16", Yokohama S-Drive.

P.S.: Bor du ved Århus?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-05-11 12:35

On May 27, 7:58 pm, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> P.S.: Bor du ved rhus?

Yep

--
Henrik

Fra : Henrik B.

Dato : 27-05-11 19:59

> "Henrik Stidsen" skrev i meddelelsen

> Yep

Hmmm....og bilen er sort?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-05-11 02:24

On May 27, 8:59 pm, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> Hmmm....og bilen er sort?

Yep :)

Fra : Henrik B.

Dato : 29-05-11 15:06

> "Henrik Stidsen" skrev i meddelelsen

> Yep :)

2 x hmmm.....
Og den bebyggelse du bor i, er i røde mursten?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-05-11 11:12

On May 29, 4:06 pm, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> 2 x hmmm.....
> Og den bebyggelse du bor i, er i røde mursten?

Hehe, ja, er vi naboer eller sådan noget? ;)

--
Henrik

Fra : Henrik B.

Dato : 29-05-11 18:13

> "Henrik Stidsen" skrev i meddelelsen

> Hehe, ja, er vi naboer eller sådan noget? ;)

Det var vi indtil midten af januar. Jeg boede i 14 A.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-05-11 18:14

Henrik Stidsen skriver:

> Yep

Residerede du ikke nede omkring Esnjerg?

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-05-11 11:18

On May 29, 7:13 pm, "Klaus D. Mikkelsen"

Indtil 1/4 2010 gjorde jeg.

--
Henrik

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-05-11 11:28

On May 29, 7:13 pm, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> Det var vi indtil midten af januar. Jeg boede i 14 A.

Ahhh, ja så har jeg jo parkeret ud for din have en hel del gange :)

--
Henrik

Fra : Henrik B.

Dato : 29-05-11 18:45

> "Henrik Stidsen" skrev i meddelelsen

> Ahhh, ja så har jeg jo parkeret ud for din have en hel del gange :)

Jep.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-05-11 18:33

Henrik Stidsen skriver:

> Indtil 1/4 2010 gjorde jeg.

OK, du har også været "væk" fra gruppen i et langt stykke tid.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-05-11 11:38

On May 29, 7:33 pm, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> Henrik Stidsen skriver:

> OK, du har også været "væk" fra gruppen i et langt stykke tid.

Jep, jeg bruger meget sjældent usenet - er faktisk kun når jeg har
specifikke spørgsmål som nu at jeg kommer forbi.

--
Henrik