Fordel med næse
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 15-05-11 13:59

Hvad er fordelen ved de (ganske få) lastbiler man ser med "kølerhjelm"?

Det må da mindske antal ladmeter til rådighed?

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 15-05-11 15:21

On Sun, 15 May 2011 14:59:12 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
<phkfjern@klikpost.dk> wrote:

>Hvad er fordelen ved de (ganske få) lastbiler man ser med "kølerhjelm"?
>
>Det må da mindske antal ladmeter til rådighed?

>--

I vore dage er det stort set ikke til at købe en næsebil i Europa.

Det bedste argument jeg har hørt for at købe sådan én, var at de sad
ikke så nemt fast, når de kom udenfor alfarvej. Det har vel noget med
vægtfordelingen at gøre.

Derfor så man oftest næsebiler som entreprenørbiler.

--

Venlig hilsen
folmer

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 15-05-11 15:37

>skrev i meddelelsen news:i2ovs61qmgu1l26lgsa2b1bgf1rq2kjdgk@4ax.com...
>
>I vore dage er det stort set ikke til at købe en næsebil i Europa.

Der findes nu nogle, der køber dem:
http://www.scania-vabis.dk/20978127?i=24105443
http://www.youtube.com/watch?v=8-vB9CkwatE
http://www.google.dk/search?hl=da&q=scania%20t500&gs_sm=e&gs_upl=167946l172841l1l6l6l0l3l3l0l296l621l0.2.1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&wrapid=tlif130546993133731&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&biw=1266&bih=934

Men det er ikke dem man ser flest af på vejene.

Vi har dog haft nogle Peterbilt, White, Mack og Scania igennem hos os, dog
skulle de ikke alle køre i EU.

Jeg ved heller ikke hvad fordele/ulemper skulle være, ved at køre med/uden
snude.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Henrik B.

Dato : 15-05-11 15:40

> [...]
>
> Det bedste argument jeg har hørt for at købe sådan én, var at de sad
> ikke så nemt fast, når de kom udenfor alfarvej. Det har vel noget med

*Tsk tsk* Det undrer ikke at du ikke ved det, når du ikke er vandt til
"ordentlige" lastbiler.
Langsnudede biler købes oftest p.g.a. mere plads i kabinen og mindre støj
(motoren ligger jo ude foran og ikke under røv**). Desuden har man brede
styr over, hvor ens snude = hjulene befinder sig, eftersom man ligesom på en
personbil har hjulene foran sig, og ikke bag sig, som på en fladsnudet.

> Derfor så man oftest næsebiler som entreprenørbiler.

Også fordi at de oftest ikke behøver så langt et lad, for alligevel at nå
maks. totalvægt. Der kører i øvrigt stadig en del langsnudede trækkere.

Rigtige truckere kører T-model.

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 15-05-11 15:45

> [...]
> en personbil har hjulene foran sig, og ikke bag sig, som på en fladsnudet.

Den med at man ved hvor hjulene er - den køber jeg ikke. Men det kan være
det er fordi jeg er vokset op med et folkevognsrugbrød ;)

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 15-05-11 20:09

On Sun, 15 May 2011 16:44:52 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
<phkfjern@klikpost.dk> wrote:

> [...]
>

>Den med at man ved hvor hjulene er - den køber jeg ikke. Men det kan være
>det er fordi jeg er vokset op med et folkevognsrugbrød ;)

Et af de folkevognsrugbrød hvor der bagpå var skrevet:

Jesus lever!

Så vil jeg bare minde dig om, at du i mange år har holdt påskegerei
under falske forudsætninger.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Leif Neland

Dato : 16-05-11 05:30

Den 15-05-2011 21:09, folmer@rasmussen.dk skrev:

> Et af de folkevognsrugbrød hvor der bagpå var skrevet:
>
> Jesus lever!
>
> Så vil jeg bare minde dig om, at du i mange år har holdt påskegerei
> under falske forudsætninger.

Så har vi endelig fået bevist at du kun er en halvstuderet røver.
Det hedder jo netop i trosbekendelsen:

"...på tredje dag opstanden fra de døde,..."

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 16-05-11 08:46

On Mon, 16 May 2011 06:30:16 +0200, Leif Neland <leif@neland.dk>
wrote:

>Så har vi endelig fået bevist at du kun er en halvstuderet røver.
>Det hedder jo netop i trosbekendelsen:
>
>"...på tredje dag opstanden fra de døde,..."
>

>--

Ja, man skal ikke lade hverken kone eller svigermor begrave i Israel.

Og jeg vil godt minde om, at dele af påskeferien tilbringes med flaget
på halv pind, hvilket indikerer at nogen er død.

At man så er kommet til at begrave en tømrersvend levende, det må
myndighederne redde sig ud af. )

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 15-05-11 20:07

On Sun, 15 May 2011 16:39:45 +0200, "Henrik B."
<saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>personbil har hjulene foran sig, og ikke bag sig, som på en fladsnudet.

Hvad er det dog for noget bull-shit at lukke ud? Find bare én
ikke-amerikansk snudebil, der har mere plads inde i kabinen, end en
DAF XF. Mht. hvor du har snude og forhjul er et simpelt spørgsmål om
at kunne køre bil.

>--

>Også fordi at de oftest ikke behøver så langt et lad, for alligevel at nå
>maks. totalvægt. Der kører i øvrigt stadig en del langsnudede trækkere.

>--

Det læste du mellem linierne i mit skriv, ikk'?

>--

>Rigtige truckere kører T-model.

>--

Inden du nu svinger dig for meget rundt i lianerne, så vil jeg bare
minde om, at det er mange år siden at Scania havde andet tilfælles med
SAAB, end Gripen.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Steen F.

Dato : 15-05-11 18:25

Den 15-05-2011 14:59, Per Henneberg Kristensen skrev:
> Hvad er fordelen ved de (ganske få) lastbiler man ser med "kølerhjelm"?
>
> Det må da mindske antal ladmeter til rådighed?

Jeg har undret mig over det samme, men tror det har noget med størrelse
og manøvrering at gøre. Den fylder mere, da der kan være trangt ved
nogle læsseramper og til bykørsel kan man intet se ude foran snuden.
Noget i stil med, hvis Dansk Vognmænd skulle læsse varer af på Strøget i
en lastbil med snude. Prøv og vende i sådan en. Good luck! hehe

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 15-05-11 20:12

On Sun, 15 May 2011 19:25:16 +0200, "Steen F." <steen@steenmartin.dk>
wrote:

> [...]
>Noget i stil med, hvis Dansk Vognmænd skulle læsse varer af på Strøget i
>en lastbil med snude. Prøv og vende i sådan en. Good luck! hehe

Hvad er det lige problemet skulle være ved det?

Hvis vi taler om en forvogn alene, så må den ikke være længere end
max-målene, snude eller ej.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Steen F.

Dato : 15-05-11 21:35

Den 15-05-2011 21:12, folmer@rasmussen.dk skrev:
> Hvad er det lige problemet skulle være ved det?
>
> Hvis vi taler om en forvogn alene, så må den ikke være længere end
> max-målene, snude eller ej.

Jeg tænker mere på hvor uoverskuelig sådan et skrummel må være foran
til. Jeg har godt nok aldrig kørt i sådan en, men alene dens udformning
siger mig, at det ikke er det rigtige inde i en by Lidt i stil med
en almindelig personbil kontra den gamle Hiace varevogn. Sidstnævnte var
nem at manøvrere rundt i pga kort snude.
Og så er det vel noget med, at det streng taget ikke er nødvendigt med
sådan en lang snude på en lastbil (andet end de entreprenørmaskiner du
nævnte).
Den med længere totallængde pga. kortere førerhus køber jeg også.

Fra : Brian Sørup

Dato : 15-05-11 19:11

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen
> Hvad er fordelen ved de (ganske få) lastbiler man ser med "kølerhjelm"?

en fordel er den længere akselafstand, den giver en mere rolig kørsel og
dermed bedre komfort for sjafutten....
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 15-05-11 20:13

On Sun, 15 May 2011 20:10:31 +0200, Brian Sørup <brizzen@live.dk>
wrote:

>"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen
>>

>en fordel er den længere akselafstand, den giver en mere rolig kørsel og
>dermed bedre komfort for sjafutten....

>--

Det er et glimragende argument, men det er der s'gu ikke nogen
vognmænd der køber biler efter. .o))

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Brian Sørup

Dato : 15-05-11 20:21

<folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen

> Det er et glimragende argument, men det er der s'gu ikke nogen
> vognmænd der køber biler efter. .o))

Det har du sgu nok ret i, ikke desto mindre kører der jævnligt en langhornet
Skånia 143 ind på pladsen hos den lokale foderstof-butik....

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 15-05-11 20:28

On Sun, 15 May 2011 21:21:19 +0200, Brian Sørup <brizzen@live.dk>
wrote:

><folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen

>Det har du sgu nok ret i, ikke desto mindre kører der jævnligt en langhornet
>Skånia 143 ind på pladsen hos den lokale foderstof-butik....

>--

Så er det nok vognmanden selv der sidder ved rattet af
Södertälje-vibratoren. Det er ikke så galt med spareiveren, når det er
til dem selv. .o))

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 15-05-11 21:38

"Brian Sørup" <brizzen@live.dk> skrev i meddelelsen

> Det har du sgu nok ret i, ikke desto mindre kører der jævnligt en
> langhornet Skånia 143 ind på pladsen hos den lokale foderstof-butik....

Så hen og spørg hvad han mener er forskellen :)

Fra : SvenP

Dato : 15-05-11 20:31

<folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse
> On Sun, 15 May 2011 20:10:31 +0200, Brian Sørup <brizzen@live.dk>
> wrote:
>
> Det er et glimragende argument, men det er der s'gu ikke nogen
> vognmænd der køber biler efter. .o))

Så har de andre argumenter når fakta nu er at der kører sådan nogle. Her er
en der mener de er stærkere: http://www.e-pages.dk/melfarposten/60/ (melfar
posten side 53)
Der er nok noget religiøst over det.

Mvh. Sven

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 15-05-11 20:56

On Sun, 15 May 2011 21:31:11 +0200, "SvenP" <saerlig@gmail(ns).com>
wrote:

><folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse

>Så har de andre argumenter når fakta nu er at der kører sådan nogle. Her er
> [...]

Jeg kan garantere dig for, at der er religion i det.

Jeg kender bl.a. eksempler på, at en gammel ordentlig
vognmandsforretning købte en T-Scania til en chauffør der havde
jubilæum i forretningen.

Kun fordi chaufføren gerne ville have sådan én.

Det er den her:

http://www.dola-group.dk/27291727?i=31244353

Læg mærke til at den kører med en kortere specialbygget trailer.

Peter Bech er desværre ikke mere. Han var også et ordentligt menneske.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 15-05-11 21:37

> "Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen
>>

> en fordel er den længere akselafstand, den giver en mere rolig kørsel og
> dermed bedre komfort for sjafutten....

Den længere akselafstand giver også langsommere styrekorrektioner ved
baglænskørsel ...

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 15-05-11 20:26

<phkfjern@klikpost.dk> wrote:

>Hvad er fordelen ved de (ganske få) lastbiler man ser med "kølerhjelm"?
Det er nok ikke så meget fordel du skal se på, men derimod
udviklingshistorie.

De første lastbiler var med motorrum forude derefter kom kabinen til
chaufføren og derefter selve ladet/varerummet.

Nogle fandt så ud af at man kunne få mere lad/varerum på samme
totallængde ved at flytte chaufføren op oven på motorrummet og da det
jo er godstransport der er formålet med lastbiler så er rigtig mange
fabrikanter hoppet på den vogn der giver mest lad/varerum.

At man så stadig kan få de "gammeldags" snude udgaver er jo bla. fordi
nogle kunder ikke vil have det nymodens design, så der er stadig et
lille marked tilbage til den slags.

De fleste fordele du vil blive præsenteret for vil nok bygge mere på
ammestuesnak end realiteter.

>Det må da mindske antal ladmeter til rådighed?
Ja.

/Hans

Fra : Henrik B.

Dato : 15-05-11 22:33

> "Hans Kjaergaard" skrev i meddelelsen
>
> At man så stadig kan få de "gammeldags" snude udgaver er jo bla. fordi
> nogle kunder ikke vil have det nymodens design, så der er stadig et
> lille marked tilbage til den slags.

Der er begyndt at køre en del nye Iveco (Strator) - med snude - herhjemme...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-05-11 16:36

Den 15-05-2011 21:26, Hans Kjaergaard skrev:
> [...]
> lille marked tilbage til den slags.
> De fleste fordele du vil blive præsenteret for vil nok bygge mere på

Den Brian kommer med med den bedre kørsel med den længere akselafstand,
passer godt nok.

Men det gør den med antallet af ladmeter også.

Og da det er økonomien der bestemmer vil det oftest blive den
"braksnudede", da det er den der kan være indenfor de 16,5 m, med en
13,6-trailer.

For ikke konstant at skulle køre på særtransporttilladelse skal
traileren til en langsnudet trækker være det kortere der skal til for at
holde vogntoget indenfor de 16,5 m.

Da plads til lastbiler ikke er noget der kommer arkitekter (den der
tegner lagre, og ramperne til dem - og udenomspladsen) ret meget ved,
vil det mange steder ikke være muligt at komme ind med en langsnudet
trækker, selv med en tilsvarende kortere trailer.

Så for at det bliver relevant at købe en langsnudet trækker skal man ud
og finde noget kørsel der; 1) indebærer lange strækninger, og 2) fast
kørsel med en kort trailer. Og med de "moderne tider" der råder indenfor
transportbranchen er, specielt, pkt 2 ikke så sikkert at der er ret
mange der vil begynde på det projekt.

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 16-05-11 00:16

On Sun, 15 May 2011 14:59:12 +0200, Per Henneberg Kristensen wrote:

> Hvad er fordelen ved de (ganske få) lastbiler man ser med "kølerhjelm"?
>
> Det må da mindske antal ladmeter til rådighed?

I følge http://www.ehow.com/about_5387387_history-cabover-trucks.html så
handler det om ladmeter.

Streng lovgivning i Amerika mht længde gjorde at cabovers (dem uden næse)
havde en fordel fremfor dem med næse.

Lovgivningen derovre blev siden lettet noget (større max længde) og dem
med snude har, som andre i tråden har skrevet, bedre komfort og mindre
motorstøj.

Og i Amerika hvor alt er større, er der også bedre plads til "næsebiler".

--
sayonara
Martin Mose Larsen

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 16-05-11 23:46

Den 16.05.2011 kl. 01:16 skrev Martin Mose Larsen <mamola.dk@gmail.com>:

> Og i Amerika hvor alt er større, er der også bedre plads til "næsebiler".

Prøv at stille en DAF ved siden af en Amerikaner og se, hvem der er den
lille.

mvh
Henning

Fra : Henrik B.

Dato : 17-05-11 07:38

> Prøv at stille en DAF ved siden af en Amerikaner og se, hvem der er den
> lille.

Prøv at stille en hvilken som helst europæisk lastbil ved siden af en
amerikaner....

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 17-05-11 16:35

On Tue, 17 May 2011 08:37:46 +0200, Henrik B. wrote:

> Prøv at stille en hvilken som helst europæisk lastbil ved siden af en
> amerikaner....

Jeg så en Peterbilt i Aalborg for et par år siden, cirka lige som den her:
http://flowerybranch.olx.com/2000-379-exhd-peterbilt-tractors-
iid-4302162#pics

Lidt ældre, lidt kortere sovekabine og ikke nær så flot, men den var ikke
større end europæiske lastbiler på nær at den var længere på grund af
sovekabinen.

Hvad med at pille "værktøjskassen" af og sætte en skammel på sådan en her:
http://www.gkv.dk/toender-bredebro---asp

Det er sgu da en hytte der er noget plads i!

--
sayonara
Martin Mose Larsen

Fra : EjS

Dato : 17-05-11 09:59

On 15 Maj, 14:59, "Per Henneberg Kristensen" <phkfj...@klikpost.dk>
wrote:
> Hvad er fordelen ved de (ganske få) lastbiler man ser med "kølerhjelm"?
>
> Det  må da mindske antal ladmeter til rådighed?

> [...]

Jeg har arbejdet for en stor lastbilsfabrikant - og forklaringen er
følgende:

I Europa er der en øvre grænse for hvor lang lastbilen må være. Det er
der ikke i USA og derfor har stort set alle lastbiler snude af
følgende årsag: vindmodstand.

En snude minimerer cw-værdien og dermed den absolutte vindmodstand /
brændstofforbruget.

Lastbilsfabrikanterne (i hvert fald de største af dem) konkurrerer i
virkelighed på én eneste parameter (når det drejer sig om store
vognmænd): brændstoføkonomi.

Er du bare et par procent foran de andre i besparelser får du ordrene.

Man har på nyere lastbiler gjort meget med den stejle front ved at
afrunde hjørnerne. Tænk over det næste gang I ser en nyere lastbil. På
den måde kan man nedsætte vindmodstanden med op til 3-4%. Og det er
ret meget.

VH Esben