Selv montere dæk på GDS-værksted ?
Fra : frank

Dato : 15-05-11 09:12

Hej. Jeg har set at man på et "gør det selv værksted" kan montere egne dæk
på fælge for 40 kr.

Jeg har ikke prøvet at udføre dette arbejde før, men hænderne sidder rigtig
på mig - har lavet masser af reparationsarbejde på biler. Har også stået på
et værksted som kunde og set fremgangsmåden.

Er der mon nogen steder på nettet med en god anvisning til at udføre
arbejdet ?

Eller skal jeg holde fingrene fra dette ?

v.h. Frank

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 15-05-11 10:15

Den 15-05-2011 10:12, frank skrev:
> [...]
> arbejdet ?
>
> Eller skal jeg holde fingrene fra dette ?

Jeg har ikke besøgt et sådant værksted, men kan man ikke få lidt
rådgivning af bestyreren?

Hvad med afbalancering? Det er vist ikke noget man bare lige selv kan gøre.
Hilsen Matthias

Fra : Anders Majland

Dato : 15-05-11 10:28

> Jeg har ikke besøgt et sådant værksted, men kan man ikke få lidt
> rådgivning af bestyreren?

Det er en del med rette håndelag at vride dæk af og på uden at ridse
fælgen - Men maskinen laver jo det grove arbejde.. Væsenligt nemmere end på
gammel maner med løse dækjern på perlegruset. Der virker dog stadig og er
metoden jeg bruger på mc.

> Hvad med afbalancering? Det er vist ikke noget man bare lige selv kan
> gøre.

Afbalanceringsmaskinen gør arbejdet. Det er bare at sætte den vægtklods på
som den beder om... Dog temmelig vigtigt at fælgen er ordentlig rengjort
hvis det skal passe ...

Og netop den dynamiske afbalancering er årsagen til at jeg ikke selv skifter
bil dæk. På mc'en er dækkene så smalle at den sideværst afbalancering ikke
er nødvendig.

Der afbalancerer jeg blot statisk. Dvs en aksel i gennem og vente på den
står stille - så tilføjer jeg lidt vægt på toppen. Drejer hjulet igen - og
tilføjer evt mere væk til hjulet ikke drejer nogen steder.

Fra : Andersen [3650]

Dato : 15-05-11 16:42

Den 15-05-2011 11:27, Anders Majland skrev:

> [...]
> står stille - så tilføjer jeg lidt vægt på toppen. Drejer hjulet igen -
> og tilføjer evt mere væk til hjulet ikke drejer nogen steder.
Som du skriver så gør maskinerne det grove. Det gælder også for hvor
afbalanceringsklodserne skal sidde. Der er pile der viser om det er
på ydersiden eller indersiden, samt der er markering for når hjulet
står med punktet (hvor de skal monteres) i top.
Havde selv set en kammi gøre det nogle gange inden jeg selv gjorde det,
og det er jo temmelig meget lige ud af vejen.

Fra : N Dude

Dato : 15-05-11 23:32

Anders Majland skrev:

> Afbalanceringsmaskinen gør arbejdet. Det er bare at sætte den

Jaaa, hvis der er anti box / unskew detektion...

Ingen af de apparater, jeg har ejet før i tiden og som står på mange GDS i
dag har denne funktion..

Fra : N Dude

Dato : 15-05-11 23:27

frank skrev:

> [...]
> også stået på et værksted som kunde og set fremgangsmåden.
> arbejdet ?

> Eller skal jeg holde fingrene fra dette ?

Du skal holde fingrene væk..!

Du slipper for, at kassen evt. monteres skævt, og at fælggen er i ubalance.
Det er rimelig nemt, når man har udstyr OG erfaring, men det kan IKKE betale
sig at sætte andre og sit eget liv over styr for at spare et i forvejen
latterligt lille beløb.

Fra : Anders Majland

Dato : 16-05-11 05:54

> [...]
> IKKE betale sig at sætte andre og sit eget liv over styr for at spare et i

Helt ærligt, det er da ganske nemt at se om et dæk sidder ordentligt på
fælgen ... Ikke mindst med hjælp af afbalanceringsmaskinen.

Det er da meget andet GDS arbejde som jeg vil betragte som langt
"farligere". F.eks alt med bremserne

--
/A
Der laver alt selv på motorcyklen - eller har andre amatører til at hjælpe

Fra : N Dude

Dato : 16-05-11 08:34

Anders Majland skrev:

> Helt ærligt, det er da ganske nemt at se om et dæk sidder ordentligt
> på fælgen ... Ikke mindst med hjælp af afbalanceringsmaskinen.

Nej, det er lodret forkert. En ud af tyve kasser vrider sig og bliver
fejlmonteret / ballanceret på fælgen!!

Kun en fagmand vil opdagde det.

Og så kommer der en Brian, Muhammad eller Kenneth med 185 i timen med et
dæk, hvor der er spændinger i kassen...

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 17-05-11 16:21

Den 16-05-2011 09:34, N Dude skrev:

> Nej, det er lodret forkert. En ud af tyve kasser vrider sig og bliver
> fejlmonteret / ballanceret på fælgen!!

Hvad er det for noget vrøvl du lukker ud. Det er stort st umuligt at
fejlmontere et dæk. Det skal da lige være et retningsbestemt dæk. Og
skulle det lykkes at lave en afbalancering der ikke er i orden, så vil
det være så ubehageligt at man får det fikset meget hurtigt.

> Og så kommer der en Brian, Muhammad eller Kenneth med 185 i timen med et
> dæk, hvor der er spændinger i kassen...

Spændinger i kassen?.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-11 10:08

"frank" <frankhan@mail.dk> wrote in message
> [...]
> stået på et værksted som kunde og set fremgangsmåden.
>
> Er der mon nogen steder på nettet med en god anvisning til at udføre

Youtube er fuld af gode videoklip. Søg evt. via Google

> Eller skal jeg holde fingrene fra dette ?

Ikke hvis det er en "alm" fælg, læs mindre end 17". Med lavprofildæk kan det
være svært at få dækket på selv om man har maskinen til det.

Men husk rengøring af fælgen og at smøre dækket med det rigtige fedt.

Ville heller ikke frygte alle de ting som KAN gå galt. Det er ikke rocket
sience at montere et dæk.

--
Tom

Fra : Ole Sørensen

Dato : 19-05-11 14:02

> Hej. Jeg har set at man på et "gør det selv værksted" kan montere egne
> dæk på fælge for 40 kr.

40 kroner per hjul eller i alt?
På en del værksteder koster det 400,- for skift og afbalancering af 4 hjul.

Tjek evt listen på daekonline.dk

> Jeg har ikke prøvet at udføre dette arbejde før, men hænderne sidder
> rigtig på mig - har lavet masser af reparationsarbejde på biler. Har
> også stået på et værksted som kunde og set fremgangsmåden.

Også her - men syntes ikke det var besværet værd.

/Ole