Polen tur-retur
Fra : Ivan Madsen

Dato : 14-05-11 09:26

Så fik jeg da lært polsk trafik at kende. Det var nu ikke så slemt,
men der er da en del alternativt tænkende.

Turen fra Frankfurt an der Oder til Warszawa er noget træls, da man er
i fuld sving med at bygge motorvej og derfor er der en del zig-zag og
ekstra rundkørsler.

De første ca. 120 km er gammeldags landevej. Den vestligste del er
man ved at reparere på, så vi mødte både ud og hjem et vejarbejde,
hvor en vognbane var spærret og manuel dirigering af trafikken. Vi
slap med en time ekstra østgående, men der var kø at se vestgående de
næste 15 km. Så kan man finde en alternativ rute til de første ca. 40
km fra grænsen er det en god ide. Hjemad slap vi med 5 minutter - men
der var så 10 km kø østgående.

Så kommer ca. 250 km motorvej hvor der skal betales på en del af den.
Der er lige nu tre betalingssteder - for personbiler 13 zloty hvert
sted (25 kr) - men to mere er på vej og ser ud til at åbne snart. Fine
rastepladser og pt ikke voldsomt meget trafik - men mange tror de
stadig er i Tyskland )

Stykket fra motorvejen til Warszawa er trææææls. Masser af trafik - så
det vil være en god ide at planlægge sin tur så man undgår
myldretiderne.

Men polsk trafik er meget alternativ på visse punkter:
- man kan opleve at blive overhalet af en bil som så er uhyggeligt
tung i røven ved næste stop (betalingsanlæg eller lyssignal)

- overhalinger på landeveje er en menneskeret! På de bredere veje er
det helt fint, men man skal sq være vågen på de mindre veje for er der
knebent med plads vælter de bare til højre uanset om de er forbi eller
ej. Især når det er en lastbil der overhaler (og de gør det sq ofte i
70-zonerne) kan der blive lidt trangt.

- vejene er et kapitel for sig. Meget svingende i kvalitet og hvis der
står en tavle med ujævn vej - SÅ ER DEN STYG!

- pas for guds skyld på deres fartbump - de er heftige. Selv DK's
værste kan ikke være med her!

- der er et hav af ubevogtede jernbanekrydsninger, hvor der faktisk
kører tog. Fuld stop betyder fuld stop - også fordi krydsningen kan
være så ringe at du kan ødelægge din undervogn med 10 km/t.

- hvis du skal ud i en kø fra en sidevej er man generelt meget flinke
til at give plads - her kunne danskerne lære noget.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 14-05-11 10:03

On Sat, 14 May 2011 10:25:50 +0200, Ivan Madsen
<karinogivan@gmail.com> wrote:

> [...]
>
>- hvis du skal ud i en kø fra en sidevej er man generelt meget flinke
>til at give plads - her kunne danskerne lære noget.

Jamen det er jo ganske som jeg fortalte dig før du kørte. )

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ivan Madsen

Dato : 14-05-11 10:40

On Sat, 14 May 2011 11:03:27 +0200, folmer@rasmussen.dk wrote:

>Jamen det er jo ganske som jeg fortalte dig før du kørte. )

Du kom da ganske tæt på
Og vi fik set en Trabi ) Da vi havde åbne vinduer netop da fik vi
hele stemningen med )

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 14-05-11 10:53

On Sat, 14 May 2011 11:39:34 +0200, Ivan Madsen
<karinogivan@gmail.com> wrote:

>Du kom da ganske tæt på
>Og vi fik set en Trabi ) Da vi havde åbne vinduer netop da fik vi
>hele stemningen med )

>--

En anden ting jeg tit og ofte har tænkt om polakkerne er, at med alle
de polske lastbiler der er over hele Europa, så kan der ikke være
mange tilbage hjemme i Polen.

Aldrig nogensinde i mit liv har jeg taget så meget fejl!! )

De er simpelthen alle vegne.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ivan Madsen

Dato : 14-05-11 11:06

On Sat, 14 May 2011 11:52:33 +0200, folmer@rasmussen.dk wrote:

>En anden ting jeg tit og ofte har tænkt om polakkerne er, at med alle
>de polske lastbiler der er over hele Europa, så kan der ikke være
>mange tilbage hjemme i Polen.

Jow-jow da. Men der er godt nok også mange LT, RU, BY og hvad ved jeg.
Og de er endnu mere alternative end de lokale )

Fra : AS

Dato : 14-05-11 14:14

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> wrote in message
> ..Men der er godt nok også mange LT, RU, BY og hvad ved jeg.
> Og de er endnu mere alternative end de lokale )

Det synes jeg ikke. IMHO de alle lærer fælles tricks på de lange ture.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 14-05-11 11:12

> Du kom da ganske tæt på
> Og vi fik set en Trabi ) Da vi havde åbne vinduer netop da fik vi
> hele stemningen med )

Det behøver du såmænd ikke køre helt til Polen for - jeg så en i går her
i Søborg. Og endda uden synderlig rust.

--
Mvh. Martin

Fra : Elmand

Dato : 14-05-11 19:53

"Martin Sørensen" <demolition@laxity.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Det behøver du såmænd ikke køre helt til Polen for - jeg så en i går her i
> Søborg. Og endda uden synderlig rust.
>
> --
> Mvh. Martin
Martin - har du glemt at hele overfladen er lavet af såkaldt duroplast.

Med venlig hilsen
Kurt Bjerretoft Espersen
200000 km i Trabi - 1964-1985

Fra : Martin Sørensen

Dato : 14-05-11 20:29

> Martin - har du glemt at hele overfladen er lavet af såkaldt duroplast.

Nej, for jeg vidste det slet ikke, men det gør jeg så nu.
Det kan så forklare manglen på synlig rust.

--
Mvh. Martin

Fra : Ivan Madsen

Dato : 14-05-11 20:38

On Sat, 14 May 2011 21:28:31 +0200, Martin Sørensen
<demolition@laxity.dk.invalid> wrote:

>Nej, for jeg vidste det slet ikke, men det gør jeg så nu.
>Det kan så forklare manglen på synlig rust.

til gengæld lader et sniff fra udstødningen dig ikke tvivl om, at det
er en 2-takter ) Eller en Audi fra 70'erne - de fyldte olie på og
så efter benzin.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 14-05-11 20:39

> til gengæld lader et sniff fra udstødningen dig ikke tvivl om, at det
> er en 2-takter ) Eller en Audi fra 70'erne - de fyldte olie på og
> så efter benzin.

Ja, jeg var godt klar over at det var en 2-takter. Man behøver ikke
engang at sniffe til den - man er ikke i tvivl når man hører den.

--
Mvh. Martin

Fra : Ivan Madsen

Dato : 14-05-11 20:42

On Sat, 14 May 2011 21:39:25 +0200, Martin Sørensen

>Ja, jeg var godt klar over at det var en 2-takter. Man behøver ikke
>engang at sniffe til den - man er ikke i tvivl når man hører den.

Med en russisk LKW foran og almindelig trafikstøj iøvrigt kan man ikke
høre en Trabi 2-takter ) Men duften er ikke til at tage fejl af -
udover den blå tåge der breder sig ud over landskabet!

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 15-05-11 15:47

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Med en russisk LKW foran og almindelig trafikstøj iøvrigt kan man ikke
> høre en Trabi 2-takter ) Men duften er ikke til at tage fejl af -
> udover den blå tåge der breder sig ud over landskabet!

Det er også begrænset hvor meget 19HK kan larme ;)

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Jensen

Dato : 14-05-11 04:30

On 14 Maj, 12:12, Martin Sørensen <demolit...@laxity.dk.invalid>
wrote:

> Det behøver du såmænd ikke køre helt til Polen for - jeg så en i går her
> i Søborg. Og endda uden synderlig rust.

Formpresset pap ruster ikke...