Hastighedsgrænser - og overholdelse af sam~
Fra : Anders Majland

Dato : 13-05-11 21:35

Som det er nyhedsgruppen bekendt er der en smart fortwo cdi i min husstand.

Nu har jeg denne uge haft fornøjelsen af at pendle lidt jyske landevej. Fra
mit hjem tæt på hovedvej 13 nord for viborg til en lokation tæt på ringvejen
nord om Silkeborg. Dernede har jeg så også kørt lidt lokalt mellem banegård
og hotel med en kollega.

Men for at se hvad smarten kan gå literen i praksis og for at observere lidt
dansk trafikkultur har jeg denne uge valgt at følge færdselslovens
hastighedsgrænse til punkt og prikke. Som hjælpemiddel har jeg kørt med
GPS'en aktiv og så vidt muligt på fartpilot.

Strækningen på knapt 60km indeholder turen igennem viborg (med 60),
motortrafikvejen mod århus (med 90) og et par byer med 50km/t. Så vidt
muligt lader jeg bilen motorbremse mod rundkørsler og byskilte. men det er
da sket at jeg har kørt på til 10% for stærkt fordi jeg ikke har fået
bremset nok ned ..

- Ganske få af dem der indhenter mig og bliver liggende bag med 80. De
fleste overhaler
- Har kun overalet en bil - en kommunal 4hjulstrækker med trailer der kørte
de lovlige 70 - jeg overskred hastighedgrænsen i overhalingen
- Langt de fleste af de personbiler der har overhalet har ventet på at der
var plads - men jeg var også udsat for chikane med folk der trak ind på
siden af mig eller holdt hornet inde under overhalingen.
- Er også blevet overhalet af nogle motorcyklister men deres
gennemsnitshastihed i overhalingerne har ikke været højere end for bilernes
- Det er direke ubehageligt når en lastvognchauffør viser sin utilfredshed
med ens hastighed ved at køre tæt (<1m afstand)
- Det er direkte farligt når en lastvognchauffør vælger at overhale og
trække ind inden har var forbi (sket 1 gang) og en mere der trak ind inden
han var 5meter forbi

Jeg har ikke tanket endnu men hvis scangaugens udlæsning står til troende
har jeg kørt med omrking 29km/l i snit. Hvis det ikke havde været for
bykørsel i silkeborg havde det no været nærmere 31km/l

Min konklusion - Når bilister herinde proklamere at de altid overholder
hastighedsgrænserne så tror jeg dem ikke - det klinger endn mere hult når de
samme skriver at motorcyklister altid kører for stærkt ....

Efter en uge med lovlig hastigheder er min observation at næsten alle mine
medtrafikanter kørte for stærkt. Mødte kun den kommunale med anhænger og to
traktorer der kørte lovligt. Alle andre på min vej kørte for stærkt !!!!!

Fra : KASO

Dato : 14-05-11 08:01

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> medtrafikanter kørte for stærkt. Mødte kun den kommunale med anhænger og
> to traktorer der kørte lovligt. Alle andre på min vej kørte for stærkt

Hvis jeg ikke husker meget galt, har du også en større køretøj i vognparken
(jeg kan ikke huske, om C5'en er skiftet endnu). Det kunne være interessant,
hvis du lavede samme eksperiment i denne. Min påstand: Du vil ikke blive
overhalet nær så ofte.

Vi havde på et tidspunkt en Daihatsu Charade og en Mercedes 280S. Kørte vi i
den lille, blev vi presset bagfra og overhalet konstant, mens afstanden var
langt større og overhalingerne færre i Mercedes'en. Nærmede vi os andre
biler bagfra på motorvejen, kastede de sig til side for Mercedesen
(overdrivelse fremmer forståelsen ) og ignorerede den lille Daihatsu.
Vi kørte ens i de to biler.

Det virker som om nogle mennesker har et problem ved at køre bag små
biler.....

Fra : jan@froerup.dk

Dato : 14-05-11 08:26

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev :

>Det virker som om nogle mennesker har et problem ved at køre bag små
>biler.....

Mjoehh - det er nok mere et generelt problem med biler der overholder
fartgrænserne de har et problem med.

Når jeg ligger mellem Mørkøv og motorvejens begndelse pisser det
hverdag en masse mennesker af at jeg holder farten på det man må køre.

Det gælder åbenbart høj som lav - både lastbiler og personbiler, der
er ikke forskel overhovedet.

Egentligt er det hylesjovt at køre som der står på alle de der små
skilte "Tag 10 af farten" - Gudfader et rend på sygehuset det kan ende
med, når folk skal have skiftet batteri på pacemakeren

Hvad har de så ravlt med ? Kør for helv... da hjemmefra 5 minutter
tidligere :)

(Jeg er sgu nok bare blevet gammel)
--
Jan_stevns

Life sucks !! - pass the beernut's

Fra : Leif Neland

Dato : 14-05-11 08:35

Den 14-05-2011 09:25, jan@froerup.dk skrev:

> Egentligt er det hylesjovt at køre som der står på alle de der små
> skilte "Tag 10 af farten" - Gudfader et rend på sygehuset det kan ende
> med, når folk skal have skiftet batteri på pacemakeren

Problemet er, hvis du gør det ved hvert skilt, du møder. Så går du jo i
stå tilsidst.

Eller når nogle sætter landevejsfarten ned til 65, så deres speedometer
viser 70.

Men på den anden side, så er det til at overhale dem uden at overskride
hastighedsgrænsen.

Kunne man ikke få kalibreret speedometret ved syn?

Leif

Fra : Jens Olsen

Dato : 14-05-11 21:32

On Sat, 14 May 2011 09:35:16 +0200, Leif Neland <leif@neland.dk>
wrote:

>Problemet er, hvis du gør det ved hvert skilt, du møder. Så går du jo i
>stå tilsidst.

He-he den skal jeg huske, når landbetjenten ligger bagved

Jens

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 14-05-11 11:28

<jan@froerup.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hverdag en masse mennesker af at jeg holder farten på det man må køre.
>
> Det gælder åbenbart høj som lav - både lastbiler og personbiler, der

Samme observation er gjort i denne del af landet.

> Egentligt er det hylesjovt at køre som der står på alle de der små
> skilte "Tag 10 af farten" - Gudfader et rend på sygehuset det kan ende
> med, når folk skal have skiftet batteri på pacemakeren

En trådløs oplader der virker gennem huden kan anbefales

> Hvad har de så ravlt med ? Kør for helv... da hjemmefra 5 minutter
> tidligere :)

og vente på 'Den Gyldne Måge'?
Uheld er dumme

> (Jeg er sgu nok bare blevet gammel)

No comments!!!!

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Leif Neland

Dato : 14-05-11 08:20

Den 13-05-2011 22:35, Anders Majland skrev:

Det er ikke så slemt på Holbæk-Sorø landevejen, jeg kører dagligt.
Der er nogle, der kører lidt for stærkt, men jeg er endnu ikke blevet
chikaneret, når jeg holder hastighedsgrænserne GPS-præcist.

Det værste er, når nogen kører 80 på nålen, dvs 75 i virkeligheden, og
der så kommer et "tag 10 af farten" skilt. Og de så gør det...

På motorvejen synes jeg at hastigheden er faldet på det sidste; folk har
måske fundet ud af at de sidste km/h ikke er pengene værd i ekstra
benzinforbrug, men findes der aktuelle målinger af hastighedsudviklingen?

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 14-05-11 08:22

>"Anders Majland" skrev i meddelelsen
>Efter en uge med lovlig hastigheder er min observation at næsten alle mine
>medtrafikanter kørte for stærkt.

De samme observationer har jeg gjort (eller rettere: det gør jeg hver dag)
på Sjælland.
Og det er ligegyldigt om man køre i/på by/landevej/motorvej.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-11 20:01

> [...]
> medtrafikanter kørte for stærkt. Mødte kun den kommunale med anhænger og
> to traktorer der kørte lovligt. Alle andre på min vej kørte for stærkt

Næe Anders du har overset en enkelt ting.....
Du vil ALDRIG møde de andre der også køre PRÆCIS efter loven.
Du indhenter dem jo ikke, og de indhenter heller ikke dig, så der kan meget
vel værre rigtig mange, det har du intet bevis for. Du har kun bevis for at
dem der overhaler dig køre for stærkt ;)

Mvh Ove

__________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus signature database 6120 (20110513) __________

http://www.eset.com

Fra : Ivan Madsen

Dato : 14-05-11 20:07

On Sat, 14 May 2011 21:00:34 +0200, "Ove" <ovejakobsenREMOVEmail.dk>
wrote:

> [...]
>vel værre rigtig mange, det har du intet bevis for. Du har kun bevis for at
>dem der overhaler dig køre for stærkt ;)

Det er da rigtigt, men når man som jeg så af og til finder 88 passende
indhenter man squ'tte nogen - men bliver stadig overhalet!
Bortset fra naturligvis de heldigvis få, der konstant kører 65-70 -
det gør de fandme også i byområder. Om det er blød hat og kold cigar
der gør sig gældende eller bare almindelig dovenskab ved jeg ikke -
men jeg oplever ofte kort før en by at indhente mr. 70 - følge ham til
byskilt og tabe til ham gennem byen og så indhente ham 1-2-3 km
senere.

Fra : troglodyt

Dato : 14-05-11 21:07

On Sat, 14 May 2011 21:06:46 +0200, Ivan Madsen
<karinogivan@gmail.com> wrote:

> [...]
>men jeg oplever ofte kort før en by at indhente mr. 70 - følge ham til
>byskilt og tabe til ham gennem byen og så indhente ham 1-2-3 km

Du er måske selv en stiv pik og håret tibage?

Jeg selv kan ikke prale af at være en mr.70, kun en mr.65, men jeg kan
da godt genkende det mønster du beskriver. Selv kører jeg ca 60 i de
fleste byer og godt 70 på de små landeveje. På motorveje giver jeg den
gas - 90 km/t.

Forresten er jeg som regel iført bøllehat og har en varm pibe i
munden.

troglodyt

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 14-05-11 21:12

troglodyt skrev den 14-05-2011:
> Forresten er jeg som regel iført bøllehat og har en varm pibe i
> munden.

Det er ingen spøg nu til dags hvis Airbaggen smutter. ;-(

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Ivan Madsen

Dato : 14-05-11 21:31

On Sat, 14 May 2011 22:06:46 +0200, troglodyt <troglodyt@peux.dk>
wrote:

> [...]
>gas - 90 km/t.
>
>Forresten er jeg som regel iført bøllehat og har en varm pibe i

Varm pibe???? Nope - kold cigar passer bedre. Også fordi den bedre
repræsenterer aktiviteten indenfor kraniet! Men here it goes!

Hviorfor fanden er i så så pokkers aggressive hvis nogen beslutter sig
til at overhale jer? I kører 70 hvor 80 er tilladt - i ligger tættest
muligt på midten og giver mig kuldegysninger i retning af Finn
Søeborgs novelle "søndagskortegelederen". Fordi hvis man vil overhale
kan I køre langt over 80 - og stadig 60-70 i byzoner. Dygtige!!!!

Håber indlægget er fra et fjols der vil være sjov - desværre findes
den type han imiterer derude!

Fra : troglodyt

Dato : 14-05-11 21:49

On Sat, 14 May 2011 22:31:17 +0200, Ivan Madsen
<karinogivan@gmail.com> wrote:

>Varm pibe???? Nope - kold cigar passer bedre. Også fordi den bedre
>repræsenterer aktiviteten indenfor kraniet! Men here it goes!

Kender du det psykologiske begreb projektion?

>Hviorfor fanden er i så så pokkers aggressive hvis nogen beslutter sig
>til at overhale jer?

I? Jeg er ikke agresseiv, når jeg kører bil og da slet ikke hvis nogen
overhaler. Det er jeg kun glad for. Så er der én mindre idiot i min
nærhed. Ofte trækker jeg ligefrem ind på en busholdeplads el.lign.
hvis bagvedkørende ser ud til at ville forbi.

> I kører 70 hvor 80 er tilladt - i ligger tættest
>muligt på midten
Jeg gør ikke. Jeg lægger mig altid ekstremt langt til højre. Det står
der jo også i færdselsloven, at man skal. Måske er nogle bange for at
køre i grøften, men jeg har med over 40 års erfaring som
erhvervschauffør meget godt styr på den slags - også selv om min
hjerneaktivitet måske er som en udgået cigar.

> og giver mig kuldegysninger i retning af Finn
>Søeborgs novelle "søndagskortegelederen". Fordi hvis man vil overhale
>kan I køre langt over 80 - og stadig 60-70 i byzoner. Dygtige!!!!
Får du virkelig kuldegysninger af at læse Finn Søeborg? Du må da være
en sart sjæl, men man kan da godt af og til have lidt spas ved at se
15-20 biler bag sig.

>Håber indlægget er fra et fjols der vil være sjov - desværre findes
>den type han imiterer derude!

Hvis mit indlæg er morsomt er det helt og aldeles utilsigtet.

Pas nu på derude i trafikken!

troglodyt

Fra : Ivan Madsen

Dato : 14-05-11 22:06

On Sat, 14 May 2011 22:49:20 +0200, troglodyt <troglodyt@peux.dk>
wrote:

> [...]
>15-20 biler bag sig.

>Hvis mit indlæg er morsomt er det helt og aldeles utilsigtet.

Det gør jeg hver dag - og det er endog lykkes at fragte bil og indhold
uskadt gennem Polen. Jeg kører generelt efter grænserne - især i
byområder - på landevej kan fortolkningen være lidt kreativ,
men.....+10 er nok højden.
Jeg lader folk køre forbi - de krige hørte min ungdom til, og nej, jeg
er ikke stolt af alt jeg har gjort derude.

Fra : jan@froerup.dk

Dato : 14-05-11 23:28

Ivan Madsen <karinogivan@gmail.com> skrev :

>Hviorfor fanden er i så så pokkers aggressive hvis nogen beslutter sig
>til at overhale jer?

Jeg ved ikke hvem er er aggresive - personligt er jeg da ligeglad om
folk overhaler, bare det sker sikkert , men det fjerner ikke min
undren over folks adfærd , igen - hvad fanden har man så travlt for ?

De fleste af "de sortklædte" jeg kender , er efterhånden noget
overraskede af folks forklaringer når de bliver knappet for utilbørlig
adfærd på vejene - noget på pisse mange ustyrligt meget af, og noget
kan tyde på den blotte tilstedeværelse af andre trafikanter, uanset
beskaffenhed, virker bedre end en rød klud på en tyr.

Er folk virkeligt blevet så egocentrerede og navlepillende ?

Fra : Ivan Madsen

Dato : 15-05-11 19:45

On Sun, 15 May 2011 00:28:15 +0200, jan@froerup.dk wrote:

> [...]
>beskaffenhed, virker bedre end en rød klud på en tyr.
>
>Er folk virkeligt blevet så egocentrerede og navlepillende ?

Jeg er sådan ret ligeglad med om vi kører 78 eller 81. Men kommer jeg
op til "mr 65-70" og der er tomt foran overhaler jeg. Og så opdager
jeg af og til, at der kæmpes imod så jeg nærmest må på 100-110 for at
komme forbi. Fordi hvis jeg opgiver ender vi på 70 igen )

Det er heldigvis sjældent - og jeg overhaler kun hvis jeg kan se fri
vej forude, jeg gider simpelt hen ikke kæmpe om en plads i rækken. Og
årsagen er den simple, der så ikke er en foran, hvis mærkelige
opbremsninger jeg skal tage stilling til. Fri vej er altid at
foretrække - selv med 80! )

Fra : troglodyt

Dato : 15-05-11 21:11

On Sun, 15 May 2011 20:44:41 +0200, Ivan Madsen
<karinogivan@gmail.com> wrote:

>Jeg er sådan ret ligeglad med om vi kører 78 eller 81. Men kommer jeg
>op til "mr 65-70" og der er tomt foran overhaler jeg.

Ja, hvad ellers? Altså hvis du ønsker at køre hurtigere end den
forankørende.

>Og så opdager
>jeg af og til, at der kæmpes imod så jeg nærmest må på 100-110 for at
>komme forbi. Fordi hvis jeg opgiver ender vi på 70 igen )

Idioter findes i alle aldersklasser, men dog mest i de yngre. Nogle af
de mere ældre dør jo pga. hjerneblødninger, kræft og andet godt i
tidens løb.

>Det er heldigvis sjældent - og jeg overhaler kun hvis jeg kan se fri
>vej forude, jeg gider simpelt hen ikke kæmpe om en plads i rækken.

Hvor mærkeligt. Du kunne måske komme frem 1-2 sekunder før end ellers.
>Og
>årsagen er den simple, der så ikke er en foran, hvis mærkelige
>opbremsninger jeg skal tage stilling til. Fri vej er altid at
>foretrække - selv med 80! )

Nemli'. Derfor: Kør altid langsommere end alle de andre på vejen. På
den måde holder man sine medtrafikanter bag sig.

Mine egne erfaringer er, at det er yngre bilister der er der 'kæmper'.
Jeg husker så tydeligt en meget morsom episode hvor jeg, som
sædvanligt, tøffer stille og roligt fra Ballerup mod Nørrebro. Tre
yngre mænd i en nyere BMW har frygteligt travlt. På trods af BMW'ens
talrige hidsige accelerationer og vognbaneskift kommer den ikke
hurtigere frem end jeg. BMW'ens fører bliver tilsyneladende så oprevet
at han med fandens vold og magt bare vil foran og lægger sig en
yderbanen hvor han så vil trække ind lidt derefter. I den manøvre er
han åbenbart nødsaget til at se sig tilbage. Desværre for ham bremser
den forankørende brat op for en fodgænger. Bang sagde det. En helt
igennem morsom dag.

troglodyt

Fra : Anders Majland

Dato : 15-05-11 14:22

> [...]

> meget vel værre rigtig mange, det har du intet bevis for. Du har kun bevis
> for at dem der overhaler dig køre for stærkt ;)

Lige præcis - men det argument plejer jo ikke at blive hørt herinde når det
drejer sig om motorcyklister .... De kører jo alle samme for stærkt ...

/A

Fra : .J.S...

Dato : 15-05-11 23:25

"Ove" wrote in message news:4dced152$0$313$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]

vel værre rigtig mange, det har du intet bevis for. Du har kun bevis for at
dem der overhaler dig køre for stærkt ;)

Man får helt ondt i øjnenene som folks glorier skinner her i gruppen

Kører stort set altid lidt for hurtigt og det sker næsten aldrig at jeg
henter ind på nogen, trafikken synes at flyde lige under klippe grænsen så
det kan ikke være her i nærheden i kører.

På motorvej kører jeg dog ikke voldsomt hurtigt, plejer at sætte piloten på
ca 120 og så ignore om det er 110 eller 130.