De farligste og sikreste biler
Fra : Ukendt

Dato : 13-05-11 15:05

http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1554154.ece

Jeg havde nær fået min Cola galt i halsen.
At BMW 3 serien e46 skulle være den næst dårligste bil og livsfarlige bil at køre i.
Så jeg ....fluks in på Ncap og søge på resultaterne og opdager så at BMW har lavet
markante forbedringer fra 2001 modellerne så e46 går fra 1½ til 4 stjerner og fra
2005 er der endda 5. Puha....at den ligefrem skulle være dårligere end min gamle
Mondeo mk2 fra 97 synes jeg heller ikke kunne passe

Men også lidt overraskende at SAAB 900 scorer så ringe. Det var jo ikke ligefrem
det SAAB er (var) kendt for.

Listen rummer mange overraskelser synes jeg.
At Audi A4 1997 er den værste l*rtekasse mht. sikkerhed var jeg heller ikke klar over

I øvrigt scorer de store biler fra dengang da ufatteligt ringe når man tænker på at det
også er de dyreste. Ok ved godt man ikke kan sammenligne på tværs af klasserne,
men alligevel.

--
Tom

Fra : AS

Dato : 13-05-11 16:40

"der kører flere end 400.000 biler rundt på de danske veje med tre stjerner
eller derunder"

1000 tak til den dyreste i verden bilbeskatningspolitik.

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-11 17:46

"AS" <no@mail.com> wrote in message news:4dcd50e1$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "der kører flere end 400.000 biler rundt på de danske veje med tre stjerner eller derunder"
>
> 1000 tak til den dyreste i verden bilbeskatningspolitik.

ja, det har sikkert kostet en del liv og handicappede at der ikke er råd til gode biler :(

--
Tom

Fra : KT

Dato : 13-05-11 17:51

"AS" <no@mail.com> wrote in message
> "der kører flere end 400.000 biler rundt på de danske veje med tre
> stjerner eller derunder"
>
> 1000 tak til den dyreste i verden bilbeskatningspolitik.

Nu er der jo ikke noget signal om at det nødvendigvis er de dyreste biler
som også er de sikreste.

Knud

Fra : AS

Dato : 13-05-11 18:36

"KT" <knt.t@privat.dk> wrote in message

> Nu er der jo ikke noget signal om at det nødvendigvis er de dyreste biler
> som også er de sikreste.

Nej, men klar tendens, at de nyeste (= alligevel næsten dyreste) er
sikreste.

Fra : KT

Dato : 14-05-11 05:08

> "KT" <knt.t@privat.dk> wrote in message

> Nej, men klar tendens, at de nyeste (= alligevel næsten dyreste) er
> sikreste.

Det er jo indlysende at en ny bil x er dyrere end end 10 år gammel af samme.
Det er jo også ret indlysende at der med de nyeste krav at det er (bør være)
en mere sikker bil.

men det har bare ikke noget med prisen på sammenlignelige biler a t gøre -
bil a til 150.000 kroner kan sagtens være en mere sikker bil end bil B til
300.000 kroner

Knud

Fra : AS

Dato : 14-05-11 14:07

> men det har bare ikke noget med prisen på sammenlignelige biler a t gøre -
> bil a til 150.000 kroner kan sagtens være en mere sikker bil end bil B til
> 300.000 kroner

Et par eksepler til studio, please Helst i den samme
størelsen/bilklassen.

Fra : KASO

Dato : 14-05-11 15:02

"AS" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> "KT" <knt.t@privat.dk> wrote in message

> Et par eksepler til studio, please Helst i den samme
> størelsen/bilklassen.

En Audi A3 2004 vs. Renault Mégane samme årgang. Audi'en kan sagtens koste
det dobbelte (afhængig af version), de er samme størrelse - og Audien er
4-stjernet mod Renault'ens 5 stjerner.

Fra : AS

Dato : 14-05-11 15:33

"KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote in message

> En Audi A3 2004 vs. Renault Mégane samme årgang. Audi'en kan sagtens
> koste det dobbelte (afhængig af version), de er samme størrelse - og
> Audien er 4-stjernet mod Renault'ens 5 stjerner.

Hvis uden bells og whistles? og... Er ikke A3 noget mindre, end Megane? En
ting mere. IMHO Aubi er noget mere sikkert, at den starte hver gang. Crast
test laver man ikke hver dag med sin egen bil. Klart, her er helt andre
marker, men det tæller også en del, når man skal vælge.

Fra : KASO

Dato : 15-05-11 08:45

> [...]
> test laver man ikke hver dag med sin egen bil. Klart, her er helt andre
> marker, men det tæller også en del, når man skal vælge.

De er samme størrelse/klasse ("Golfklassen"). De starter sikkert begge hver
dag - med mindre Audien er udstyret med 2.0TDI PD - så kan det godt være, at
den skal nogle ture forbi værkstedet

http://www.bilbasen.dk/nyheder/franske-biler-falder-ikke-laengere-fra-hinanden_ID29151.htm

"Rapporten, der beskæftiger sig med 1-6 år gamle biler, dokumenterer, at
Twingo, Clio, Mégane, Scenic og Laguna har gennemgået en markant udvikling
siden 2005.

Mens de tilbage i 2005 blot havde en vurdering som gennemsnitlig, rykkede
modellerne året efter op i klassen med betegnelsen god, og fra 2008 og frem
her de nu betegnelsen excellent. Det højeste man kan opnå i ADAC
undersøgelsen."

Men det har nu ikke ret meget med emnet at gøre: Det handlede om
kollisionssikkerhed og hvorvidt den afhang af prisen - og det er gør den
ikke nødvendigvis.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-05-11 09:09

KASO skriver:

> De er samme størrelse/klasse ("Golfklassen"). De starter sikkert begge hver
> dag - med mindre Audien er udstyret med 2.0TDI PD - så kan det godt være, at
> den skal nogle ture forbi værkstedet

Efter?

Jeg brugte en del år i søsterbilen (Golf) uden at den krævede andet end
normal service.

Den var ikke med 2,0 TDI.

Klaus

Fra : AS

Dato : 15-05-11 09:51

> Men det har nu ikke ret meget med emnet at gøre: Det handlede om
> kollisionssikkerhed og hvorvidt den afhang af prisen - og det er gør den
> ikke nødvendigvis.

Generalt er alligevel tydeligt, at nyere biler har bedre kollisionsikkerhed
mens samtidigt koster de mere. Klart, man kan finde afvigelser fra denne
direkt udtale, dog generalt er det den retning. Hvis enkelt bil ligner en
anden på papirer, i virkelig verden kan man finde en årsag, hvorfor koster
noget mere.

Fra : KT

Dato : 15-05-11 10:20

> [...]
> enkelt bil ligner en anden på papirer, i virkelig verden kan man finde en

Kolissionssikkerhed handler om begge parter som indgår i en kollision -
derfor er det noget vrøvl at man bare skal have en stor (dyr) bil for at
opnå bedst mulig sikkerhed. Det er jo indlysende, at en eller anden stor
Mercedes let kan puste en Aygo af banen - men hvor meget af skaderne skyldes
vægten og hvor meget skyldes sikkerhedsniveauet.

Skal du sammenligne sikkerhed for begge parter i en kollision må du også
sammenligne på nogenlunde lige vilkår!

Derfor sammenlign en Mercedes mod en BMW f.eks. - eller en Aygo mod en Getz

Knud

både den bil s

Fra : AS

Dato : 15-05-11 10:52

> Derfor sammenlign en Mercedes mod en BMW f.eks. - eller en Aygo mod en
> Getz

Lige det, som jeg har sagt før.

Fra : Leo Jensen

Dato : 14-05-11 00:03

On 14 Maj, 06:08, "KT" <kn...@privat.dk> wrote:
> [...]
> bil a til 150.000 kroner kan sagtens være en mere sikker bil end bil B til

Bilen til 150000 kr er ofte mindre og lettere end den til 300000 kr.
En tungere bil er som udgangspunkt mere sikker, hvis den rammer ind i
en anden gennemsnitlig bil.
Man kan sikkert finde en vandmelon og en vindrue, som går lige meget i
stykker ved at blive kastet mod en væg med samme hastighed, men hvis
de i stedet rammer hinanden vinder vandmelonen...

MVH Leo

Fra : KT

Dato : 14-05-11 08:48

[...]

Det forhold har jo intet med sikkerhed at gøre - det er bare intertiens
love.

Det er jo helt naturligt at den tungeste genstand - alt andet lige - vil
overleve et sammenstød bedst.
Men sikkerhedsniveau er du jo nødt til at måle på nogenlunde lige vilkår.

Alternativet er at vi alle skal køre i 50 tons Leopard kampvogne - så øger
vi sikkerheden i relation til at køre fodgængere ned - men ikke fodgængerens
sikkerhed.

Knud

Fra : AS

Dato : 14-05-11 14:05

> Det forhold har jo intet med sikkerhed at gøre - det er bare intertiens
> love.

Er der ikke på fysikens love baseret sikkerheden? Det er også ren mekanik.

Fra : KT

Dato : 14-05-11 20:32

> "KT" <knt.t@privat.dk> wrote in message

> Er der ikke på fysikens love baseret sikkerheden? Det er også ren mekanik.

Naturligvis gælder fysikkens love - men som sagt så skal vi alle køre i 50
tons kampvogne - så er der samme sikkerhed for alle kørende - men den er nok
blevet forringet for alle andre.

Sikkerhed drejer sig ikke udelukkende om at beskutte sig selv - men især at
gøre det mindre farligt for alle andre (såfremt uheldet er ude).
Det gøres måske endog bedst ved at gå over til de lettest og blødest mulige
køretøjer - frem for kampvogne!

Knud

Fra : AS

Dato : 15-05-11 09:46

> Sikkerhed drejer sig ikke udelukkende om at beskutte sig selv - men især
> at gøre det mindre farligt for alle andre (såfremt uheldet er ude).

Bestemt, men sagen var, hvordan forskellige biler opfører sig under
kollision. Kort sagt, ikke noget om kørsel, omtanke og førerens erfaring.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 14-05-11 09:04

On Fri, 13 May 2011 23:02:41 -0700 (PDT), Leo Jensen
<leo.5500@gmail.com> wrote:

> [...]
>stykker ved at blive kastet mod en væg med samme hastighed, men hvis
>de i stedet rammer hinanden vinder vandmelonen...

Leo Jensen.

Jeg har haft og har stadig en betydelig respekt for dig, når det
kommer til biler og trailere, meeeeeen vindruer og meloner skal du
holde nallerne fra.

Jeg har holdt ude på Bondens Mark nr. 2 henne i Grækenland, hvor jeg
har tilbragt en hel dag, mens alle kooperativets bønder kom og
afleverede deres bidrag af meloner direkte i min lastbil.

Jeg har ligeledes transporteret adskillige læs vindruer hjem fra
Spanien og Italien.

Konklusionen på al den transporteren er, at meloner ikke er så
hårdføre som vindruer.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : KASO

Dato : 13-05-11 18:26

"Tom >" <<nospam> skrev i meddelelsen
> [...]
> gamle
> Mondeo mk2 fra 97 synes jeg heller ikke kunne passe

Du er godt opmærksom på, at der er tale om 3 forskellige modeller - ikk'?

Det er kun den ene, der er en e46...

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-11 18:52

"KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote in message news:4dcd699a$0$56776$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Du er godt opmærksom på, at der er tale om 3 forskellige modeller - ikk'?

ups, troede at e46 kom frem i 97 men kan se at det er 98.

> Det er kun den ene, der er en e46...

ja du har ret

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 13-05-11 19:06

> [...]
> tænker på at det
> også er de dyreste. Ok ved godt man ikke kan sammenligne på tværs af

Det skyldes at tumpen har fået stjernerne galt i halsen! Han blander de
gamle 4 stjerner ratings med de nyere (juni 2001) 5 stjerners! De har bare
klasket alle de "gamle" bilers stjerner direkte ind i det nyere system. Det
giver et helt skævt billede!
De sammenligner æbler med (heste)pærer...
Typisk sensationsjournalistik.

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/

Fra : Ivar

Dato : 13-05-11 21:53

Tom skrev:

> Men også lidt overraskende at SAAB 900 scorer så ringe. Det var jo ikke
> ligefrem
> det SAAB er (var) kendt for.

Der er sket enormt meget med sikkerheden de sidste 15 år.
Borset fra de helt billige biler, er næsten alle på listen fra
før 2000.

Ivar Magnusson

--
- Sendt fra min standerlampe

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 14-05-11 17:50

On Sat, 14 May 2011 10:04:18 +0200, folmer wrote:

> [...]
> og Italien.
>
> Konklusionen på al den transporteren er, at meloner ikke er så hårdføre

Jo større de er, jo hårdere falder de

Og i øvrigt: de druer der rammer jorden først tager stødet for dem der
kommer bagefter.

--
sayonara
Martin Mose Larsen