Manchet trækaksel revnet
Fra : (-Peter-)

Dato : 10-05-11 10:22

Hej

Jeg har en Peugeot 106, hvor jeg ved dækskift i dag opdagede at
manchetten ved trækakslen i højre side er revnet.. Umiddelbart har jeg
ikke hørt "klonk-lyde" fra bilen... Så tror I man kan være heldig det
kun er manchetten der skal skiftes? Hvis ja, hvad bør det koste?

Mvh
Peter

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 10-05-11 23:43

(-Peter-) skrev:
> hvad bør det koste?

"Møller" hér i gruppen plejede at sætte en cykel-lap på

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : (-Peter-)

Dato : 11-05-11 02:47

On 11 Maj, 00:43, Hans Paulin (6310) <m...@privacy.net> wrote:

> "Møller" hér i gruppen plejede at sætte en cykel-lap på
>
> --
> Med venlig hilsen
>        Hanswww.zofiaoghans.dk
Det er hullet for stort til...

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 11-05-11 09:54

(-Peter-) frembragte:
> Det er hullet for stort til...

Jeg skiftede selv mine da jeg kørte Kadett; den kunne dreje så
forholdsvis meget at manchetterne røg én gang om året.

På den skulle fjederbenet af efter at styrkuglen m.m. var afmonteret;
alt i alt gik der vel en 2-3 timer med dét i perlegruset.

En god mekaniker burde nok kunne lave det på en times tid hvis han ikke
skal køre efter manchetten (der normalt ikke koster det store)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : alexbo

Dato : 11-05-11 08:54

"(-Peter-)" skrev

> [...]
> ikke hørt "klonk-lyde" fra bilen... Så tror I man kan være heldig det
> kun er manchetten der skal skiftes? Hvis ja, hvad bør det koste?

Det kommer stærkt an på hvilket værksted du bruger, mange af de små Peugeot
har en trækaksel der ikke kan skilles ad, det betyder at man ikke lige uden
videre kan skifte manchetten, den sælges ikke løs i original.
Peugeot vil formentlig skifte akslen.
Men der findes andre række løsninger, manchetter der limes sammen, bløde
manchetter der kan udvides så meget at den kan trækkes over endestykket.

Videoen viser sådan en metode.
http://www.youtube.com/watch?v=zO9GSFwreU8&feature=related

Man har så snydt lidt, akslen stikker naturligvis normalt ikke en halv meter
ud, det hele foregår inde i hjulkassen, det er bare svært at filme.

Et godt værksted kan lave det på en time og et par hundrede for delene.

mvh
Alex Christensen

Fra : (-Peter-)

Dato : 11-05-11 02:52

On 11 Maj, 09:54, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
> ud, det hele foregår inde i hjulkassen, det er bare svært at filme.
>
> Et godt værksted kan lave det på en time og et par hundrede for delene.

Mit lokale lille værksted sagde man kun kan skifte hele akslen... men
det er jeg ikke glad for da den blev skiftet for lige over 2 år
siden...

Så må vel prøve et andet værksted...

Fra : alexbo

Dato : 11-05-11 10:51

"(-Peter-)" skrev

> Mit lokale lille værksted sagde man kun kan skifte hele akslen... men
> det er jeg ikke glad for da den blev skiftet for lige over 2 år
> siden...

> Så må vel prøve et andet værksted...

Ja, jeg kan forstå at et Peugeot-værksted følger Peugeotforskrifter, men et
lokalt værksted har muligheden for alternative løsninger, de skal bruges.

Billedet viser et solidt luftdrevet værktøj der kan sætte stort set alle
manchetter
på, selv på biler hvor akslen kan skilles ad er det nemmere, hurtigere og
risikoen for at ødelægge noget ved adskildelsen af akslen er elimineret.

http://www.dieselgiant.com/axlebootreplace24.JPG

Thansen har flere brugbare muligheder.
Hvis du ellers er gode venner med værkstedet, så køb en kegle og en løs
lille manchet sammen med en tupe fedt, og få dit værksted til at montere det
for
dig.
Så kan de få keglen til en anden gang.
Husk at fortælle de skal vende vrangen ud på manchetten hvis de bruger
keglen, manchetten kommer jo omvendt på med den lille åbning udad, så den
skal have indersiden udad, når så den vendes efter montering vil den lille
åbning være inderst og indersiden indad igen.

http://www.thansen.dk/product.asp?c=5291910425&n=-1279842122&pn=-1139728582
http://www.thansen.dk/product.asp?c=5291910425&n=-1279842122&pn=-1139726125
http://www.thansen.dk/products.asp?c=5291910425&n=-1364425039

mvh
Alex Christensen

Fra : (-Peter-)

Dato : 11-05-11 08:40

On 11 Maj, 11:50, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
>
> http://www.thansen.dk/product.asp?c=5291910425&n=-1279842122&pn=-1139...http://www.thansen.dk/product.asp?c=5291910425&n=-1279842122&pn=-1139...http://www.thansen.dk/products.asp?c=5291910425&n=-1364425039

Jeg har nu haft kontakt til to andre værksteder..

Det ene sagde 800+moms=1000 og det andet 1500 (tror det var med
moms)..

Det er vel meget fair?

De mente det tog 1,5 time at skifte..

Mvh
Peter

Fra : alexbo

Dato : 11-05-11 16:33

"(-Peter-)" skrev

> Det ene sagde 800+moms=1000
Det lyder rimeligt.

>og det andet 1500 (tror det var med moms)..
Det er så knap så rimeligt.

Nu er den pris man får opgivet ikke altid den pris det ender med, måske
ender begge to på 1250 kr.

Hvis du synes de virker fornuftige på det første så brug det.

mvh
Alex Christensen

Fra : (-Peter-)

Dato : 11-05-11 10:08

On 11 Maj, 17:32, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> "(-Peter-)"  skrev

> Det lyder rimeligt.

> Det er s knap s rimeligt.
>
> Nu er den pris man f r opgivet ikke altid den pris det ender med, m ske
> ender begge to p 1250 kr.
>
> Hvis du synes de virker fornuftige p det f rste s brug det.
>
> mvh
> Alex Christensen

Tak for kommentarerne..

Fra : (-Peter-)

Dato : 11-05-11 10:54

> [...]
> ender begge to p 1250 kr.
>
> Hvis du synes de virker fornuftige p det f rste s brug det.

Tak for kommentarerne..