Ny Octavia
Fra : Jan

Dato : 09-05-11 10:31

Hej

Oveervejer at købe en ny Octavia Combi 1,6 TDI, men modellen har jo
efterhånden været på markedet længe blot med lidt face lift osv.
Nogen der tør spå om der er en helt ny på trapperne snart? Ellers betragter
jeg egentligt den nuværende model som solid og godt gennemtestet.

Mv.

Jan

Fra : Jakob

Dato : 09-05-11 16:12

> [...]
> Nogen der tør spå om der er en helt ny på trapperne snart? Ellers betragter
> jeg egentligt den nuværende model som solid og godt gennemtestet.

Jeg tør ikke sige om der er en ny model på vej. Vi har haft vores 1.6
Greenline HB i 3 uger og er rigtigt godt tilfreds. Vi fravalgte combi
fordi hatchbacken også har et enormt bagagerum, så vi ville hellere have
lidt mere udstyr i stedet for at bruge mere på combien.

Derudover kører Greenline HB længere på literen end Greenline combi,
26,3 vs 23,5 km/l, men hvor meget det betyder i praksis tør jeg ikke
sige. På en tur til Tyskland i weekenden på 750km holdte vi gns. fart på
118 km/t (uden pauser) og kørte 19,7 km/l. Det er absolut godkendt, vi
kørte trods alt 160 hvor der var fri hastighed.

Mvh
Jakob

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-05-11 16:33

Jakob skriver:

> [...]
> 118 km/t (uden pauser) og kørte 19,7 km/l. Det er absolut godkendt, vi
> kørte trods alt 160 hvor der var fri hastighed.

Tjek lige, hvordan det passer med virkeligheden.....

Min Touran og den tidligere Golf var fra fabrikken 8% for "besparende"
i displayvisningen i forhold til virkeligehdens verden.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Jakob

Dato : 10-05-11 18:26

> Tjek lige, hvordan det passer med virkeligheden.....

Har lige tanket og fik det 19,0 km/l i virkeligheden, det synes jeg nu
stadigvæk er flot.

> Min Touran og den tidligere Golf var fra fabrikken 8% for "besparende"
> i displayvisningen i forhold til virkeligehdens verden.

Det er nok marketingafdelingen der har haft en finger med i spillet

Mvh
Jakob

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-05-11 18:30

Jakob skriver:

> Har lige tanket og fik det 19,0 km/l i virkeligheden, det synes jeg nu
> stadigvæk er flot.

Ganske udemærket.

Jeg er nogen gange imponeret over Touranen, der til trods for sine
næste 2 tons kampvægt og en aerodynamik som en lukket dør, kan opnå 18
km/l....

klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Jan

Dato : 10-05-11 07:11

"Jakob" <ubehagelig@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> (uden pauser) og kørte 19,7 km/l. Det er absolut godkendt, vi kørte trods

Gider ikke greenline modellen det bliver en elegance combi hvis det bliver.
Har lige haft en afstikker til en Honda Civic 1.8 sport i godt 3 år, sidst
havde vi en Octavia 1,9 TDI fra 2004 ... men nu skal der st. car og diesel
til tror jeg.
Overvejer til stadighed 1.4 TSI, men er bare bange for at den bliver yderst
svær at få til at gå noget der ligner det opgivne antal km/l.

/Jan

Fra : Klaus G.

Dato : 10-05-11 15:20

> Overvejer til stadighed 1.4 TSI, men er bare bange for at den bliver
> yderst svær at få til at gå noget der ligner det opgivne antal km/l.
Der står lidt om den motor her:
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=2&t=46713

Ikke videre optimistisk det hele :/

--
Klaus G.

Fra : C. Caspersen

Dato : 10-05-11 15:52

"Jan" <notvalid@notvalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Overvejer til stadighed 1.4 TSI, men er bare bange for at den bliver
> yderst svær at få til at gå noget der ligner det opgivne antal km/l.

Lov mig at du tester den 1,6 CRD godt og grundigt inden du køber den, især
når du har prøvet den gamle 1,9 Tdi! Har selv lavet det bytte, og aldrig har
jeg oplevet så bovlam en dieselmotor!

Til gengæld er den rigtig økonomisk !

/Caspersen

Fra : Jan

Dato : 13-05-11 08:37

> [...]
> når du har prøvet den gamle 1,9 Tdi! Har selv lavet det bytte, og aldrig
> har jeg oplevet så bovlam en dieselmotor!

Må afsted og have den prøvet - har nemlig tænkt på selv samme.
Den gamle Octavia vi havde var kørt forbi Thomas Landberg og havde 133 HK så
den var rimelig frisk - Så er den nye 1,6'er for bovlam må den få samme tur
eller en lille boks.

Mvh.

Jan

Fra : Anders Majland

Dato : 13-05-11 09:55

> [...]
> så den var rimelig frisk - Så er den nye 1,6'er for bovlam må den få samme

Hvis det er planen at beholde bilen i mange år er det vel ligemeget om der
går 2 eller 5år inden et større facelift/opdate - Da vil den stadig være den
gamle model når den skal sælges...

Men jeg har valgt den lille 1.6'er til en superb - den er 170kg tungere og
har 5hk mindre end vores c5 1,6hdi. Men til vores brug er de 105hk nok til
adstadigt kørsel...

Og man køber squda ikke en greenline for derefter at 'boxe' den ... Køb
istedet den med motor nok fra starten af ...

--
/A

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-05-11 15:45

Jan skriver:

> Den gamle Octavia vi havde var kørt forbi Thomas Landberg og havde 133 HK så
> den var rimelig frisk - Så er den nye 1,6'er for bovlam må den få samme tur
> eller en lille boks.

Hjerneblødning vil jeg kalde det - købe en "sparegris" og så tun den, så
den ikke er en sparegris længere.

Så ender du ud med en bil som den Passat jeg kørte efter i dag på
motorvejen, når den fik lidt "øre", så røg den værre end en gammel
traktor.

Køb dog en med en ordentlig motor - jeg har prøvet en Passat med den der
1,6BMT. Sådan en skal jeg ihvertfald ikke have!

Klaus
(som valgte den motor han syntes var mest harmonisk)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-05-11 16:17

Jan skriver:

> Overvejer til stadighed 1.4 TSI, men er bare bange for at den bliver yderst
> svær at få til at gå noget der ligner det opgivne antal km/l.

Slet ikke, men det afhænger selvfølgelig af kørestilen....Aircon er
dyrt at slæbe af med.

Min Golf har i snit gået næsten 15 km/l

Klaus
http://www.moppe.dk