Proteinkur?
Fra : Britta Madsen

Dato : 11-08-01 06:10

Hejsa...
Er der nogle af jer der kender proteinkuren? Jeg har e veinde der har tabt
34 kg på den på 1 år med pauser ind imellem. Jeg vil gerne høre om der er
andre(jer her i gruppen), der har haft lige så gode resultater som hende,
for ejg har tænkt mig at prøve/gå igang med den!
Håber på svar....
Knus fra Britta

Fra : Modesty

Dato : 11-08-01 11:12

On Sat, 11 Aug 2001 07:10:26 +0200, "Britta Madsen"
<bm_tigerdyr@get2net.dk> wrote:

> [...]
>andre(jer her i gruppen), der har haft lige så gode resultater som hende,
>for ejg har tænkt mig at prøve/gå igang med den!

Hej Britta

Proteinkuren? Jeg kan huske der var en Jakobsens proteinkur på et
tidspunkt, der vist fokuserede på om man fik nok protein og en del af
det, men er det den du mener?
Kunne du ikke skrive lidt om hvad den går ud på og hvad du får at
spise, så skal der da nok være et par af os, der kan give et respons
på opbygning umiddelbart. Det lyder da af noget at tabe 34 kg på et
år. Er det kombineret med motion?

Venlig hilsen
Maria
--
http://www.stopcopydan.dk/

Fra : Britta Madsen

Dato : 11-08-01 20:15

Hejsa...
Den proteinkur jeg her snakker om, det er en jeg selv har givet navnet
proteinkuren og det man må spise som min veninde har fortalt er:
Kød i allle afskygninger
Ost i alle afskygninger
Fløde
Drikke light sodavand
Ja der skal bare ikke være nogle kulhydrater i det du spiser og hvis der er,
må der højst være mellem 5-10 g. Du spørger også om min veninde har
motioneret imens hun har tabt de 34 kg og til det kan jeg svare at nej det
har hun ikke, for motion er ikke lige hendes mest stærke side.
Håber at nu jeg har skrevet det at der er flere der kan give mig lidt
respons :)
Knus fra Britta

Fra : Lau Saugman Hansen

Dato : 12-08-01 12:19

> [...]
> har hun ikke, for motion er ikke lige hendes mest stærke side.
> Håber at nu jeg har skrevet det at der er flere der kan give mig lidt

Det lyder som en ketogen diæt hvor man ikke spiser andet end fedt og protein
+ meget få kulhydrater. På den måde nedbryder kroppen konstant fedt og
former "ketones" - deraf navnet ketogen diet. Disse ketoner kan bruges som
energi. Mange taber sig på denne måde fordi appetiten nedsættes og man kan
med motion godt forbrænde 1 kg fedt om ugen med meget lidt tab af
muskelmasse.

Læs mere her:
www.atkins.com
eller søg på www.google.com - brug søgeord som "ketogenic diet", ketones og
Dr. atkins.

Mvh Lau Saugman Hansen

Fra : Anders Sewerin Johan~

Dato : 12-08-01 15:11

> Læs mere her:
> www.atkins.com

Citerer fra www.atkins.com:
"At least fourteen distinct Atkins trademarks exist. None of these
trademarks involve this site.
If you came here looking for information on ginseng, thermometers, humidity
measuring devices, New Zealand lamb products, guitars, canned pickled
products, quilts, clothing, raincoats, shawls, saws, knives, files, *****
diet supplements, diet information *****, or plush bears you will not find
it here. Try refining your search. "

***** er min fremhævning. Har du mon fat i den rette side?

Anders S. Johansen

Fra : Lau Saugman Hansen

Dato : 12-08-01 16:02

">
> ***** er min fremhævning. Har du mon fat i den rette side?

Ups, nej. adressen er www.atkinscenter.com

mvh Lau

Fra : Anders Jørgensen

Dato : 14-08-01 08:37

Jeg kender ingen proteinkur , men til gængæld en som er meget effektiv.
Mere bevægelse og være opmærksom på hvad som glider indenbords
har selv smidt 10 kg i sommer , det har været hårdt ...
Hilsen Anders

Fra : Mette Frederksen

Dato : 23-08-01 18:35

Proteinkur:

Effektiv: JA
Sund: Nej
Farlig: JA

Det er så min opfattelse af proteinkure! Og det gælder dem alle!!!!

Når man indtager protein sker der det at man hurtigere opnår en
mæhedsfølelese, fordi protein mætter mere end kulhydrat og fedt.
Det er meget godt.
Men når kroppen får for store mængder protein begynder den at udskille
affaldsstoffer. Hvilket gør at man går på toilettet ofte.
Sammen med alle disse affaldstoffer der skal ud af kroppen kommer også en
masse anden.. For pga. af kroppens primære energikilde er kulhydrat vil
kroppen finde en måde at forbrænde disse på...
Så det der sker at at man taber væske, samt at kroppen begynder at tære på
din lever... Din hjerne arbejder med kulhydrater som brændstof... og kroppen
siger til sig selv at hjernen er vigtigere end leveren... og derfor sker
denne reaktion.

Jeg håber at dette har givet jer lyst til at prøve en anden måde at tabe jer
på!

Mange hilsner Mette

--
\!/
(@ @)

Fra : Kata

Dato : 23-08-01 21:49

Mette Frederksen <rollike@frederiksen.mail.dk> skrev:
> masse anden.. For pga. af kroppens primære energikilde er kulhydrat
vil
> kroppen finde en måde at forbrænde disse på...
Nej, ikke kroppens, men hjernens primære energikilde er kulhydrat.
Faktisk kan alle andre væv sagtens leve af fedt og protein.

> Så det der sker at at man taber væske, samt at kroppen begynder at
tære på
> din lever...
[snip]
> siger til sig selv at hjernen er vigtigere end leveren... og derfor
sker
> denne reaktion.

Uha, som du får det til at lyde... Det du taler om er glycogenolyse (og
muligvis tænker du også på gluconeogenesen) - dvs. nedbrydning af
glykogen (=glukose)depoter i leveren (og syntese af glucose i leveren).
Nedbrydning af glykogen er meget almindelig - sker når glucose
koncentrationen i blodet falder. Denne reaktion sker f.eks. når du sover
(medmindre du har spist meget inden du gik i seng eller spiser i
søvne) - om du er på proteinkur eller ej. Dette skyldes at hjernen har
brug for en (mere eller mindre) konstant glucose tilførsel - dagligt
forbruger den ca. 120 g.

Hvis du faster, får for lidt kulhydrat ind, kan man også nedbryde
leverens glykogen om dagen. Leveren opbygger glykogenet fra det spiste
kulhydrat om dagen, og nedbryder det om natten... Når leverens
glykogendepot er ved at være tømt vil leveren lave glukose fra amino
syrer (bestanddele af proteiner), laktat, glycerol (fra fedtvævet).

Kroppen kan faktisk let "veksle" mellem forskellige energikilder
(kulhydrat, fedt, protein). Under faste kan hjernen gå over og også
forbrænde ketonstoffer (som laves udfra fedt i leveren).

--
Kata
http://hjem.get2net.dk/kata

Fra : Mette Frederksen

Dato : 24-08-01 06:46

Tak, så fik vi det på plads!!!
Grunden til at jeg advarer er at det var stor detbat omkring proteinkure
dengang Atkins toppede allermest herhjemme.... Og jeg ved at dr bl.a. var et
magazin (men mener det var M! eller Mens health) der havde en stor artikkel
i der anvarede imod at gå på protein kur, da det kunne få alvorlige
konsekvenser for kroppen over længere sigt!

Mvh mette

--
\!/
(@ @)

Fra : Mette Frederksen

Dato : 24-08-01 06:56

Her er et lille udsnit fra Iforms Hjemmeside: I kan læse det hvis i har
lyst! *S*

Jeg håber at i kan bruge det til noget! *S*

Dr. Atkins diæt

Dr. Atkins diæt er blevet utrolig populært i USA og utrolig udskældt fra
ekspertside. Kuren går stort set ud på, at man skal spise det modsatte af,
hvad de officielle anbefalinger ellers fortæller. Man skal i praksis spise
mere fedt, også det ellers usunde mættede fedt, og samtidig spise mindre
kulhydrater. Det lyder som det rene volapyk og det er det også. Med mindre
man samtidig tæller kalorier eller spiser meget ensformigt, så er det
usandsynligt, at man vil tabe sig på denne diæt. Tværtimod vil de fleste
tage på af Dr. Atkins kostsammensætning.

Derudover kan diæten ikke dække alle kroppens behov for vitaminer og
mineraler, og den indeholder alt for meget mættet fedt, der øger blodets
indhold af kolesterol.

Anti-kulhydrat diæten

Denne diæt ligner i praksis meget Dr. Atkins kur. Den er baseret på en
misforstået frygt for kulhydrater og deres evne til at stimulere frigørelsen
af hormonet insulin.

I USA er kuren blevet et stort hit, siden den populære talkshow vært Oprah
Winfrey begyndte at støtte kuren offentligt. Kuren giver ganske rigtigt et
stort vægttab de første dage, da man i starten tømmer kulhydratdepoterne,
hvori der også er lagret meget vand. Men det er ikke fedt, man taber.

På længere sigt er kuren ret ulidelig at følge, da både hjernen og musklerne
foretrækker kulhydrater som energikilde.

DESVÆRRE SKRIVER DE DETTE OM DENNE KUR SOM JEG ELLERS SELV ER RIMELIG
BETAGET AF.... (HMMM.... KÆRLIGHED GØR BLIND!)

Zonediæten

Zonediæten er endnu et eksempel på smart amerikansk fidus. Princippet
påstår, at man kun kan tabe sig effektivt, hvis man spiser en bestemt
fordeling mellem kulhydrat, fedt og protein. Hvis man sammensætter sin kost
inden for denne zone, så forbrænder man mere fedt.

Zonen indebærer, at man skal spise betydeligt mere fedt og protein end
anbefalet. Det indebærer de samme helbredsmæssige risici som Dr. Atkins diæt
og de øvrige anti-kulhydrat slankeprincipper. Der er intet magisk ved
zonen.

--
\!/
(@ @)

Fra : Britta Madsen

Dato : 24-08-01 08:48

Hej Mette!
Tak for advarslen, jeg blev helt bange.....nu har jeg snart været på denne
proteinkur i en uge......og jeg syntes at det er ok, men med det du skriver,
tror jeg at jeg slutter denne kur :( jeg vil ikke ødelægge mig selv pga. en
kur!
Har du nogle andre forslag til noget kur-værkl man kan gå på istedet. di må
jo have nogle erfaringer?????
M.v.h
Britta

Fra : Mette Frederksen

Dato : 24-08-01 11:52

Jeg synes du skal gå ind på iforms hjemmeside

www.iform.dk

her giver de beskrivelser af forskellige kure og fortæller hvilke de
anbefaler!

Mette

--
\!/
(@ @)

Fra : Anders Sewerin Johan~

Dato : 24-08-01 12:04

"Britta Madsen" <bm_tigerdyr@get2net.dk> wrote in message

> Har du nogle andre forslag til noget kur-værkl man kan gå på istedet. di

> jo have nogle erfaringer?????

Der er almen enighed om, at det eneste der med sikkerhed virker er at
indtage færre kalorier end man forbruger. Den mest anvendte strategi er at
gøre en eller flere af følgende, nævnt i faldende prioritet:

* Omlægning af kost til at prioritere proteiner, kulhydrater og fedt i
nævnte rækkefølge, samt at undgå alkohol i dagligdagen. Proteiner giver mest
mæthed pr. kalorie, herefter følger kulhydrater og endelig fedt, hvilket er
årsagen til at der ofte fokuseres så meget på fedtenergiprocent. Det er dog
ikke sådan at fedt er decideret skadeligt (ej heller sukker) - bare at det
ikke mætter særligt i forhold til, hvor meget energi det indeholder. Hvis
man vil være mæt uden at indtage så meget energi, skal man altså helst spise
proteiner eller kulhydrater, snarere end fedt. Kostomlægning alene er ofte
nok til at påbegynde et vægttab. Med nævnte strategi kan man normalt lade
være med at tælle og regne, og i stedet blot spise sig mæt. Hvis man primært
spiser proteiner og kulhydrater, er det meget svært at spise "for meget".
Alkohol indeholder relativt megen energi, og giver ingen mæthedsfornemmelse.
En øl til frokosten er derfor en "skjult kaloriebombe", på linje med smør på
brødet eller ristede løg.

* Begynde at dyrke motion, dvs. areobiske udfoldelser, såsom løb, jogging,
svømning, cykling, aerobic, og ikke styrketræning såsom vægtløftning. Motion
forbrænder ikke som sådan voldsomt mange kalorier, sådan at forstå at du
skal løbe MANGE kilometer for at forbrænde den energi, der er i en stor,
lækker, gammeldaws isvaffel, men i forbindelse med kostomlægning, hvor man
undgår eller kompenserer for isvaflerne, kan det hjælpe til at påbegynde
eller accelerere et vægttab. Det er for de fleste mennesker uoverkommeligt
at tabe sig gennem motion alene, da der typisk skal motioneres intensivt
mere end en time dagligt, før det har den ønskede effekt, hvis man KUN
motionerer uden samtidigt at omlægge sin kost. Andre fordele ved motion er
forbedret helbred, forbedret kondi og generelt højere forbrænding. Bemærk at
forskellen på ikke at dyrke motion, og at dyrke motion i moderate mængder
(gennemsnitligt >=15 minutter om dagen ca.) er langt større end forskellen
mellem de mere udbredte motionsformer, så det er vigtigere at komme i gang
overhovedet, end at bruge timer og dage på at vælge den "optimale" motion.
Det gælder nok i højere grad om at finde en motionsform, man har det godt
med, end den der forbrænder flest kalorier.

* Begynd at dyrke styrketræning/bodybouilding. Denne form for ikke-aerobisk
træning forbruger ikke som sådan særligt mange kalorier under udførslen, men
større muskler giver dig en større hvileforbrænding. Den kosmetiske effekt
kan også være en fordel, selvom den ikke som sådan er udtryk for et vægttab,
i den forstand at stærkere ryg- og mavemuskler giver dig en mere rank
holdning, som får en eventuel topmave til at se mindre fremtrædende ud.
Bemærk at du kan være nødt til at modificere din kostsammensætning for at
opnå gode resultater her, da en kost der fremmer muskeludvidelse ikke
nødvendigvis er den optimale til at opnå vægttab - det er i hvert fald min
erfaring. Desuden kan styrketræning får nålen på vægten til at stå stille i
en periode i starten - igen min erfaring - hvilket kan virke
demoraliserende, hvis vægttab er det primære mål. Årsagen er, at man tager
på i form af muskler, samtidigt med at man taber sig i form af fedtdepoter,
og de to ting kan balancere hinanden ud, især i starten. Det er dog kun min
erfaring, og kan veksle fra person til person.

Så: Det vigtigste er at spise mindre energirigt. Nemme strategier er at
droppe smør, ost, fløde, mayonnaise og sødmælk. Det behøver ikke at være
kedeligt - tværtimod. Bemærk at en burger (UDEN mayonnaise) er ret tæt på at
være et optimalt måltid, da den matcher kostpyramiden fint, og indeholder
mættende proteiner. Sushi er f.eks. også både spændende og et godt
slankemåltid, da det indeholder rå mængder af proteiner og kulhydrater, og
meget lidt fedt. Motion giver ekstra fart på vægttabet, og giver en rar
fornemmelse af at have mere energi i dagligdagen, samt kan virke
motiverende, da man føler man AKTIVT gør noget for sagen. Styrketræning ser
jeg mest som en eftertanke, der ikke bør tage tiden fra motionen, hvis
vægttab er det primære mål.

Ting du typisk godt kan spare dig:
* Fantastiske vidunderligheder, i form af motionsmaskiner, slankepiller,
pulverkure, healing/aura og slankethe fra Korea. Bemærk at de fleste
reklamer for den slags har en lille note i bunden af skærmen, der nævner
(med med meget små bogstaver) at du skal følge vedlagte kostplan, for at
opnå de lovede resultater.
* Pulstræning. Pulsure (der virker) er dyre, og er typisk en mindre
optimering i forhold til blot at dyrke den motion man nu kan affinde sig med
i de mængder man føler man kan overkomme. Endvidere er mine personlige
erfaringer med pulstræning ("pyramide" træning mm.) at det nok opbygger min
eksplosionsstyrke, men dræner mig for kræfter, og dermed giver mig kortere
effektiv motionstid pr. session. Der er også en del debat om grundlaget for
pulstræning versus effekten af "bare" at træne så intenst som man nu kan
overkomme, så længe man har overskud til. For mit vedkommende er det også
irriterende at skulle fokusere på tal og tider, og jeg får en kedelig
fornemmelse af, at skulle indhente noget, hvis jeg har en off-dag, og ikke
får opfyldt min "kvota".
* Ensidig fokusering på fedt og fedtenergiprocenter. Det er kedeligt, og
ofte unødvendigt. Husk at fedtet som sådan ikke er "fjenden" - det er
energioptaget og energiforbrændingen der skal fokuseres på. Der er ikke
noget i vejen med at spise bacon af og til, så længe det er i moderate
mængder :) Du bliver heller ikke pludselig fed af at "synde", og snuppe et
par stykker lagkage til mormors fødselsdag. Det er det daglige
(gennemsnitlige) forbrug der batter.
* Målrettet træning ("Target training"). Er man fed på maven, skal man da
lave mavebøjninger, ikke? Nej! Forkert! Eller snarere: Det er ikke den mest
effektive strategi. Vores fedtdepoter er prioriterede, og bliver forbrugt i
en bestemt rækkefølge, som man ikke kan lave om på, og som - typisk! for de
fleste! med meget få undtagelser! - er den samme for alle af samme køn. Det
rykker altså mere at jogge i en time, hvilket måske forbruger 4-600
kalorier, end det gør at lave 100 mavebøjninger, der forbruger langt færre
kalorier.

Ting der er værd at bemærke:
* Specielt kom det som en overraskelse for mig, at en god slankekost var så
varieret, og gerne indeholdt store mængder (forholdsmæssigt altså...) af kød
og fisk. Man har det her mentale billede af, at sidde og rode med en gaffel
i en skål med salat uden dressing, medens folk kigger medlidende på en over
deres røde bøffer. Det er langt fra sandheden, i hvert fald for mig.
* Næste overraskelse var, at motion og træning var sekundært. Man har OGSÅ
det her billede af, at man står og sveder i timevis i centeret. Min
virkelighed er i stedet at jeg svømmer 2-3 gange om ugen, i et rimeligt
tempo. Det får jeg mere forbrænding ud af, end de 1-2 gange om ugen jeg
roder med håndvægte på gulvet i lejligheden.
* Sidste store overraskelse var, at målrettet træning mod fedtområderne var
mindre effektivt end generel motion. Min svømning gør mere for at fjerne
topmaven end mine mavebøjninger...
* Husk at have det sjovt! Når først det begynder at rykke, er det en
fantastisk fornemmelse. Især når man finder ud af, at det slet ikke er
nødvendigt at "straffe" sig selv for at have "været slem". Hvis du
overtræner, og bliver øm og forvreden, er du jo ikke specielt motiveret for
at træne mere. Du får således i sidste ende typisk trænet mere ved at vælge
en intensitet, du har det godt med.
* Du skal ikke forvente et dramatisk vægttab, som man tit hører om i
ugebladene ("Radiovært tabte 10 kilo på en uge!!!!"). Det er usundt, farligt
og giver ofte bagslag. Man skal helst ikke tabe sig mere end 3-4 kilo pr.
uge, og et realistisk mål er nok snarere ½-1 kilo om ugen, målt over en
måned eller to.

Held og lykke! Og husk at ovenstående kun er tommelfingerregler, og ikke en
bibel. Brug hovedet og fornuften, så skal det nok gå fint.

Med venlig hilsen
Anders S. Johansen

Fra : Frank Hahn

Dato : 24-08-01 17:09

"Mette Frederksen" <rollike@frederiksen.mail.dk> wrote in message
> Her er et lille udsnit fra Iforms Hjemmeside: I kan læse det hvis i har
> lyst! *S*

<snip>

> [...]
>
> DESVÆRRE SKRIVER DE DETTE OM DENNE KUR SOM JEG ELLERS SELV ER RIMELIG
> BETAGET AF.... (HMMM.... KÆRLIGHED GØR BLIND!)

Bortset fra at være ulidelig at følge, er der så skadelige bivirkninger ved
at undgå kulhydrater ?

/Frank

Fra : Frank Hahn

Dato : 24-08-01 17:07

"Kata" <kata@get2net.dk> wrote in message

> [...]

> (kulhydrat, fedt, protein). Under faste kan hjernen gå over og også
> forbrænde ketonstoffer (som laves udfra fedt i leveren).

Mine tre spørgsmål kommer her:

Ketonstoffer, er det dem, der dannes efter komplet gennemførsel
af de først 4-5 dage af Cambridge-kuren (pulver, ja, uff)?

Er der skadelige bivirkninger ved at skifte til "keton"-stoffer som
primær energi-kilde (når alle kulhydrat-depoter er væk)?

Er der noget man skal være specielt opmærksom på, når man
benytter sig af den "rene" Cambridge-kur ?

/Frank

Fra : Mette Frederksen

Dato : 24-08-01 17:51

\!/
(@ @)
~~~~~~~~~~~o00-(_)-00o~~~~~~~~~~~~~~
http://www.valo.dk

ok det var mig der bragte det op at proteinkure kunne være skadelige.. men
jeg må indrømme at jeg ikke har den mindste erfaring omkring cambrige end
det ene glasfuld jeg engang drak.

Min konklusion var:

grunden til at man taber sig med cambridge og de andre pulverkure er at man
mister appetitten pga. smagen!

Mette

Fra : Frank Hahn

Dato : 24-08-01 19:10

> [...]
> det ene glasfuld jeg engang drak.
>
> Min konklusion var:
>
> grunden til at man taber sig med cambridge og de andre pulverkure er at

Heh, jeg synes egentlig at det smager udmærket, det mætter bare ikke
specielt meget,
men man kan da vænne sig til det ...

/Frank

Fra : Kata

Dato : 25-08-01 00:32

Frank Hahn <efgehoNO@SPAMcs.auc.dk> skrev:

> Ketonstoffer, er det dem, der dannes efter komplet gennemførsel
> af de først 4-5 dage af Cambridge-kuren (pulver, ja, uff)?

Jeg kender ikke Cambridge-kuren, men kan gætte mig til at det er en
"lav-energi"-kur.
Afhængig af hvor mange kalorier du indtager, vil der dannes
ketonstoffer, men jeg tvivler på at det er så få kalorier, at det
ligefrem øger ketonstofproduktionen i særlig stor grad.

> Er der skadelige bivirkninger ved at skifte til "keton"-stoffer som
> primær energi-kilde (når alle kulhydrat-depoter er væk)?

Mig bekendt skulle hjernen ikke ta' skade af ketonstoffer...
(det er hjernen som "skifter" til ketonstoffer, musklerne og andre væv
bruger kun ketonstoffer i mindre grad).

--
Kata
http://hjem.get2net.dk/kata

Fra : jpholm

Dato : 25-08-01 12:06

> Mig bekendt skulle hjernen ikke ta' skade af ketonstoffer...
> (det er hjernen som "skifter" til ketonstoffer, musklerne og andre væv
> bruger kun ketonstoffer i mindre grad).
Det gør den heller ikke. Men vi står jo med en risiko for keto-acidose, hvis
folk sletikke spiser kulhydrat.

Er det iøvrigt ikke på tide at vi får bragt podegra (urinsyregigt) ind i
denne protein-diskussion? heheh.

jonas.

Fra : Britta Madsen

Dato : 26-08-01 06:21

Hmm...kan I ikke bare fortælle mig om den er farlig denne ptoteinkur eller
ej, for nogle siger JA, mens andre siger NEJ...... ja så det er ikke let for
mig som er lidt uvidende om den :(

jpholm <jpholm@oncable*NOSPAM*.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b8785af$0$314$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Camilla Larsen

Dato : 26-08-01 08:18

Hej Britta

Jeg synes du skulle få fat i bogen "slank for altid" af birgitte nymann, der
fortæller hun om hvad en proteinkur er, hvorfor hjerne lever af kuhydrater
osv. Det er ikke en bog der tvinger folk til at leve efter hendes
principper, men faktisk giver info til selv at danne sit indtryk af kuren.

mvh
Camilla

Fra : Anders Sewerin Johan~

Dato : 26-08-01 09:38

> [...]
> ej, for nogle siger JA, mens andre siger NEJ...... ja så det er ikke let

Det er en af den slags ting, som ikke kan besvares med et klart ja eller
nej. I dette tilfælde af flere årsager.

Først og fremmest er der typisk ikke noget der hedder "farlig" - der er
/grader/ af farlighed. Den kan være meget svær at etablere, og da især når
man har med et kompliceret system som kroppen at gøre. Der er meget få ting
i livet der er 100% farlige eller 100% uskadelige. Selv at blive kørt ned af
en lastbil, er ikke med sikkerhed dræbende eller invaliderende.

For det andet er den idémæssige basis for proteinkur (HVIS vi taler om Dr.
Atkins-inspireret kur OG jeg har forstået det materiale jeg har læst om det
korrekt) er, at en meget usædvanlig kostsammensætning skulle fremprovokere
en forbrændings-cyklus i kroppen, som er mere effektiv ifbm.
fedtforbrænding. Der er flere bekymrende ting ifbm. dette:

* Iflg. det materiale jeg har læst, og de folk jeg har snakket med om det
(biokemikere), ville de umiddelbart forvente (dog uden af have lavet en
decideret videnskabelig undersøgelse) at denne kost medførte udvikling af en
lang række skadelige stoffer i kroppen. Det er de, som Jonas skriver i sit
svar bla. Dr. Atkins giver en række argumenter for, at det ikke vil finde
sted, som jeg IKKE er i stand til at vurdere lødigheden af. Det bør dog mane
til forsigtighed, at dem der arbejder med emnet til daglig umiddelbart
bliver bekymrede... Du ville jo også lytte efter, hvis din blikkenslager
havde meninger om placeringer af hårde hvidevarer osv.

* Rent bortset fra videnskabelig teori, er det klart når man ser på den
foreslåede kostsammensætning, at den ligger meget langt fra en balanceret
kost (kostpyramide). Det gør så /mig/ bekymret. På savannen var det i hvert
fald ikke den måde vores forfædre spiste på!

Om den er farlig eller ej... I år har vi set forbud mod diverse former for
solcreme, samt for nylig olivenolie på mistanke om at de indeholdt små
mængder af (mistænkte) kræftfremkaldende stoffer. Det lyder hysterisk
isoleret set, men jeg er - selv som arg modstander af hysteri - faktisk helt
for den udvikling. I den slags sammenhænge, er der nemlig ikke /en/ ting der
dræber dig - det er den samlede påvirkning over længere tid.

Det er så ét mål for risikovurdering, som man ofte benytter i forbindelse
med madvarer, og andre ting der kommer i forbindelse med vores kroppe og
miljø: Forsigtighedsprincippet. Hvis noget ikke med sikkerhed er
uskadeligt - selv i meget store mængder - forsøger vi at undgå det i vores
dagligdag.

Det er så det princip, jeg mener bør anvendes her.

Specielt fordi der i denne sammenhæng er tale om, at de fleste neutrale
eksperter udtrykker større eller mindre (typisk større) betænkelighed ved
denne form for kostsammensætning - den holdning som Jonas i sit svar giver
udtryk for - og da især, fordi der er andre alternativer, såsom en
traditionel kostomlægning og mere motion, der med sikkerhed virker
glimrende, og indebærer en minimal risiko for folk, der ikke har et meget
afvigende stofskifte, sukkersyge eller hjerteproblemer.

Andre ville så vælge at anlægge en anden form for risikovurdering, f.eks.
den, som jeg bruger når jeg står på ski i alperne, som er en mere kompleks
vurdering, der tager højde for min fornemmelse for mine evner, føret og
pisten. Men det er kun en jeg anvender, når jeg med sikkerhed mener jeg har
en rimeligt korrekt viden om de involverede faktorer. Det ser - som sagt -
ikke ud til at være tilfældet her.

Summa summarum vurderer jeg, at der er tale om en kur der er populær, fordi
den /lyder/ videnskabelig, og hævder at have fundet en "genvej" til at
slanke sig. Folk bliver imponeret over (tilsyneladende) videnskabelighed, og
søger - egentlig fornuftigt nok - altid efter den "smarte" løsning. Det kan
så give bagslag, og da især i forbindelse med ønsket om vægttab.

Hvad gælder forskellen på /tilsyneladende/ videnskabelighed og
videnskabelighed ville det række for langt, at give dækkende svar på det
her, men er nok tilstrækkeligt at sige, at som tommelfingerregel er folk der
udtaler sig skråsikkert om effekter i komplekse, kun delvist forståede
systemer, som f.eks. kroppen, typisk ikke videnskabelige, da de ikke i
rimelig grad sørger for at præcicere og perspektivere usikkerhederne og
tvivlsspørgsmålene i deres teorier. Eller med andre ord: Det er ikke
videnskab at fremsætte en kompleks teori - det er videnskab at be- eller
afkræfte den, ved anvendelse af den videnskabelige metode. Det ene er noget
ham fyren med kittelen på gør i amerikaniserede TV-reklamer for tvivlsomme
produkter - det andet er noget en forsker gør, når han eller hun forsker.

Så det korte svar er:
* Bare fordi nogen mennesker har gennemført denne form for kur uden at tage
skade - så vidt vi ved - betyder det ikke, at den er 100% uskadelig.
* Langt de fleste eksperter er betænkelige ved den.
* Der er andre alternativer, der virker, og som i langt de fleste tilfælde
er uskadelige.
* Den indebærer en kostsammensætning, som ikke harmonerer med den etablerede
viden om sund kostsammensætning.
* Den er kompliceret og besværlig at administrere.

På den baggrund bør man - hvis man anvender forsigtighedsprincippet - nok
undgå denne form for slankekur.

Med venlig hilsen
Anders S. Johansen