Søm i dækket !
Fra : frank

Dato : 06-05-11 20:56

Hej. Vi er næsten lige kommet hjem med campingvognen efter et 3 måneders
ophold i sydspanien. Kort efter at vi var kommet der ned, checkede jeg
lufttrykket i dækkene på bilen. Normalt tryk på RAV4eren er 2.2 bar, men på
det ene baghjul var trykket kun 1.0 !!! Pumpede det op til de normale 2.2
bar og det har holdt trykket lige siden. Tænkte så at der havde været lidt
snavs i ventilen.

Da jeg så for et par dage siden skiftede til sommerdæk og rensede
vinterdækkene for småsten opdagede jeg at der sad et lille søm i det dæk som
havde tabt trykket, men som nu var tæt igen!

Hvad gør man ? kører videre med det som det er til vinter eller får det
lappet ? (Hovedet på sømmet er omkring 3 mm i dia - så det er ikke noget
stort søm og det sidder i et mellemrum i dækmønstret, så det vil blive
presset ind efterhånden som dækket slides)

v.h. Frank

Fra : Anders Majland

Dato : 06-05-11 22:15

> [...]
> stort søm og det sidder i et mellemrum i dækmønstret, så det vil blive
> presset ind efterhånden som dækket slides)

Piller dækket af - inspiserer for synlig skade* og lappe det så indefra med
en paddehat

* Men hvis det ikke var tydeligt på dækket at det var fladt med blot en bars
tryk er der nok ikke sket noget - jeg har blot været uheldit at punktere 3
gange inden for samme kalenderår. 2 af gangene ødelagde vi dækket da
punkteringen ikke blev opdateret hurtigt nok. Det kunne man på dæksiden se
at en sor ring rundt

/A

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 06-05-11 23:31

Anders Majland wrote:

> [...]
> punktere 3 gange inden for samme kalenderår. 2 af gangene ødelagde vi
> dækket da punkteringen ikke blev opdateret hurtigt nok. Det kunne man på

Er der noget til hinder for at bruge en "piberenser"? - Det er en slags
selvvulkaniserende gummisnor der kan "sys" i hullet med en speciel syl,
eller er der forbeholdt knallerter og scootere?

Jeg spørger fordi min mekaniker har brugt det til at lappe dæk med
ligesom Falck har lavet en nød-lapning med det en dag jeg havde fået en
hel hjulbolt trykket op i karkassen ude på motorvejen. Efterfølgende har
jeg fået at vide fra anden side at man må ikke bruge det til biler.

Et sæt med piberensere, syl og solution koster under en "hund" hos
T-Hansen og af samme grund har jeg idag et sæt med i bilen sammen med
det øvrige standard værktøj der der fulgte med fra fabrikken og som
omfatter en lille elektrisk kompressor og noget Dæk-pilot.

/Lars

Fra : Anders Majland

Dato : 07-05-11 14:44

> [...]
> selvvulkaniserende gummisnor der kan "sys" i hullet med en speciel syl,
> eller er der forbeholdt knallerter og scootere?

Ja der er en nødlapning - Det har jeg også selv kørt rundt med

Uanset om det er på bil eller mc så bør man få sat en prop i indenfra. MC
dæk holder så typisk ikke ret langt og så kan man jo fristes til at slide
dækket op. På et mc fordæk ville jeg dog ikke køre ret længe med det.... Har
prøvet en hurtig forhjulspunktering der gav streger i underhylerne ...

> [...]
> øvrige standard værktøj der der fulgte med fra fabrikken og som omfatter
> en lille elektrisk kompressor og noget Dæk-pilot.

Det er en udemærket erstatning for et nød-reservehjul. Det kan måske gøre
forskellen på om man kan komme hjem eller til et dækcenter ved egen hjælp

/A

Fra : oz3bto

Dato : 07-05-11 17:18

> [...]
> Har prøvet en hurtig forhjulspunktering der gav streger i underhylerne ...

Det kan det ogå gøre i en bil.. alt efte hvilke dæk der køres med
Jeg sprang et forhjul på terranoen ved motorvejshatighed med trailer..Det
var MEGET tæt på at kræve rene underbukser

> Det er en udemærket erstatning for et nød-reservehjul. Det kan måske gøre
> forskellen på om man kan komme hjem eller til et dækcenter ved egen hjælp
>
> /A

Har kørt med såen piberenser løsning i det ene baghjul de sidste 1½ år...
Dæk manden rådede mig dog til at bruge det om baghjul og ikke forhjul da den
kan opgive livet ret pludseligt

Flere af caravelle taxaerne har sådanne lapninger også uden problemer

Fra : Per Jensen

Dato : 06-05-11 22:16

On 06/05/11 21.56, frank wrote:

> [...]
> stort søm og det sidder i et mellemrum i dækmønstret, så det vil blive
> presset ind efterhånden som dækket slides)

Jeg turde ikke lade det være. Jeg ville bare køre til dækmanden og få
sat en prop i, det koster ikke ret meget, og så er du sikker på at det
holder tæt, og sømmet ikke pludselig ruster op eller smutter ud ved
centrifugalkraft, og alt luften pisser ud inden du kan tælle til 10...

// Per.

Fra : alexbo

Dato : 06-05-11 22:28

"frank" skrev

>opdagede jeg at der sad et lille søm i det dæk Hvad gør man ?

Tager sømmet ud.

mvh
Alex Christensen

Fra : Craner

Dato : 08-05-11 08:53

"alexbo" skrev i meddelelsen

"frank" skrev

>opdagede jeg at der sad et lille søm i det dæk Hvad gør man ?

Tager sømmet ud.

mvh
Alex Christensen

Lad for alt i verden sømmet sidde, indtil det er dækmanden der lapper
hjulet. Fjerner du sømmet taber du med garanti luften.
Det bliver også mere bøvlet at finfe hulllet bagefter.

vh
Poul

Fra : alexbo

Dato : 08-05-11 10:07

"Craner" skrev

> Lad for alt i verden sømmet sidde, indtil det er dækmanden der lapper
> hjulet. Fjerner du sømmet taber du med garanti luften.

Eller også har sømmet intet med lufttabet at gøre, tager Frank sømmet ud,
kan han bedømme skaden.
En dækmand starter med at tage sømmet ud fylde luft i hjulet og smide det
ned i et stort kar med vand, så kan han se hvor det er utæt.

For en selv er noget sæbevand glimrende, med en lille sprøjte med sæbevand
kan man nemt finde evt. utætheder, ofte er det fælgkanten når det skiftevis
er tæt og utæt.

Man skal ikke prøve at smide det i børnepølen, det har så stor bæreevne at
man ikke kan få det under vandet.
Kan man ikke finde en redningskrans kan man bruge sit reservehjul hvis nogen
falder i havnen, det kan bære 4-500 kg.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 08-05-11 10:54

Den 08-05-2011 11:06, alexbo skrev:

> [...]
> Kan man ikke finde en redningskrans kan man bruge sit reservehjul hvis
> nogen falder i havnen, det kan bære 4-500 kg.

Jeg tror den kraftige blæst vi har i dag skyldes at Archimedes roterer
kraftigt oppe i sin himmel.

Hvis udsagnet skulle være sandt, er hjulet så stort at man ikke smider
med det.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-05-11 11:18

Den 08-05-2011 11:53, Ib Jakobsen skrev:
> Jeg tror den kraftige blæst vi har i dag skyldes at Archimedes roterer
> kraftigt oppe i sin himmel.
> Hvis udsagnet skulle være sandt, er hjulet så stort at man ikke smider
> med det.

Hvorfor skulle han dog det?

Hvis du tager 400 kg jern og hænger i hjulet, skal det nok synke.

Men nu nævner Alex det jo som redningskrans. Og der skal det nok kunne
holde de 4-7 mennesker, der skal til for at få en vægt på 4-500 kg,
flydende.

Fra : alexbo

Dato : 08-05-11 11:32

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev

> Men nu nævner Alex det jo som redningskrans. Og der skal det nok kunne
> holde de 4-7 mennesker, der skal til for at få en vægt på 4-500 kg,
> flydende.

Ja men det var nu ikke det jeg mente, mennesker flyder jo næsten af sig
selv, så at holde 100 kg. menneske oppe er ikke det samme som en bæreevne på
100 kg.

Der var en ren fejl.

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 08-05-11 11:26

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev

> Jeg tror den kraftige blæst vi har i dag skyldes at Archimedes roterer
> kraftigt oppe i sin himmel.

Nu ved han jo nok ikke hvor stort et bilhjul er, men et sted mellem 4 og 500
kg, er nu rigtigt nok.
Efter flere protester ændrer jeg til 40-50 kg.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 08-05-11 13:09

Den 08-05-2011 12:25, alexbo skrev:

> "Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev

> Nu ved han jo nok ikke hvor stort et bilhjul er, men et sted mellem 4 og
> 500 kg, er nu rigtigt nok.
> Efter flere protester ændrer jeg til 40-50 kg.

Smid et nul mere væk. Så passer det bedre. Et typisk bilhuls vejer
15-18kg. Og har et volumen på anslået 20-25 liter. Så er der en 2-10kg
bæreevne tilbage. Og det kan som du siger sagtens holder en person oppe.
Husk at et legeme taber lige så meget i vægt som massen at det medie det
fortrænger.

Nu er dette så ikke skrevet for at rette på eller kværulere. Men ene og
alene fordi du selv plejer at komme med og forlange fakta. Og her var
afvigelsen for stor til det kunne kaldes fakta. I modsat fald ville en
personbil kunne køre på vandet.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : alexbo

Dato : 08-05-11 13:53

"Ib Jakobsen" skrev

> [...]
> alene fordi du selv plejer at komme med og forlange fakta. Og her var
> afvigelsen for stor til det kunne kaldes fakta. I modsat fald ville en

Du har ret, det var sjusket og uigennemtænkt.

Mine fakta er så at mine hjul vejer 13 kg. og er størrelse 195/65 15
19,5 cm brede og 12,6 cm høje, så er de en smule runde og noget hulning i
fælg, men hvis vi kun bruger dæktallene er tværnittet 19,5x12,6 cm ca 246
cm2

Snitdiameter 15" plus 12,6cm ca 50 cm, det giver en snitomkreds på 157 cm
Volumen 246x157 = 38.622 cm3

38 kg bæreevne og 13 kg egenvægt.
Så den ledige bæreevne må være 25 kg.

Luften vejer ca 1,5 gram pr liter, så selv om trykket er 2-3 bar tæller det
ikke i regnskabet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 08-05-11 19:28

Den 08-05-2011 14:52, alexbo skrev:

> 38 kg bæreevne og 13 kg egenvægt.
> Så den ledige bæreevne må være 25 kg.

Der kan man bare se. Der er ikke noget som fakta.

Jeg vejede lige et af mine hjul. Det vejede 21kg og har et volumen på
46l. Plus fælgets rumfang. Det lader til være i den størrelsesorden.

Så nu kan Archimedes vist roligt hvile sig lidt.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : alexbo

Dato : 08-05-11 20:36

"Ib Jakobsen" skrev

> Så nu kan Archimedes vist roligt hvile sig lidt.

Jeps han kan roligt sænke sit legeme i vandet igen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 08-05-11 21:28

> "Ib Jakobsen" skrev

> Jeps han kan roligt sænke sit legeme i vandet igen.

Så får han måske en chance for at konstatere at Archimedes 2. lov også
gælder:

Når et legeme nedsænkes i vand, så ringer telefonen!

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-05-11 21:42

Den 08-05-2011 22:28, Uffe Bærentsen skrev:
> Så får han måske en chance for at konstatere at Archimedes 2. lov også
> gælder:
> Når et legeme nedsænkes i vand, så ringer telefonen!

Du er sikker på det ikke var Murphy? Det lyder lidt mere ovre i hans
afdeling.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-05-11 22:07

"Uffe Bærentsen" skriver:

> Så får han måske en chance for at konstatere at Archimedes 2. lov også
> gælder:
>
> Når et legeme nedsænkes i vand, så ringer telefonen!

Archimedes (ca. 287 f.Kr. - 212 f.Kr.) var en ydert forudseende mand.
Alexander Graham Bell (3. marts 1847 - 2. august 1922) tog patent på
telefonen i 1876 og dermed kunne Archimedes spå mere end 2000 år ud i
fremtiden, da han fremsagde sin 2. lov.......

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-05-11 20:27

> [...]
> Så den ledige bæreevne må være 25 kg.
> Luften vejer ca 1,5 gram pr liter, så selv om trykket er 2-3 bar tæller det

Men som redningskrans kommer vi jo en del højere op. Det eneste der skal
holdes oppe der er jo forskellen mellem personens faktiske vægt og
vægten af det vand personen fortrænger.

De 25 kg er jo 'ren' opdrift. Altså den vægt i, f.eks., jern som hjulet
kan holde oppe.

Fordeler du så de kg ud på den ovennævnte forskel kan det da godt ske du
kan sætte nullet på igen, når du regner personernes samlede faktiske
vægt sammen.

Tal er sjove at lege med. Man kan få dem til at fortælle næsten
hvad-som-helst. Bare spørg en statistikker.

Fra : alexbo

Dato : 08-05-11 20:54

"Finn Guldmann" skrev

> De 25 kg er jo 'ren' opdrift. Altså den vægt i, f.eks., jern som hjulet
> kan holde oppe.
Ja.

> Fordeler du så de kg ud på den ovennævnte forskel kan det da godt ske du
> kan sætte nullet på igen, når du regner personernes samlede faktiske vægt
> sammen.
Ja, men det var ikke det jeg skrev.
Jeg vil ikke engang lade som om det var det jeg mente, det var en blanding
af at jeg vidste at det ikke er nemt at trykke et helt hjul ned i et kar og
dette med at det kunne bruges som redningskrans til et antal personer.
Det fik jeg kogt sammen til en bærevne som et par 200 l. olietromler, det er
jo indlysende galt.

> Tal er sjove at lege med. Man kan få dem til at fortælle næsten
> hvad-som-helst. Bare spørg en statistikker.
Man skal nok spørge dem der ikke tror på statistikken.

Som IB så rigtigt skrev er jeg ofte efter disse mærkelige påstande som
dukker op, så må jeg da også tage skraldet uden bortforklaringer
når jeg selv skriver noget der ikke hænger sammen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-05-11 21:41

Den 08-05-2011 21:54, alexbo skrev:
> [...]
> dukker op, så må jeg da også tage skraldet uden bortforklaringer
> når jeg selv skriver noget der ikke hænger sammen.

Og her forsøgte jeg ellers at hjælpe dig med at redde den, og så vil du
slet ikke.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 08-05-11 22:51

Den 08-05-2011 22:40, Finn Guldmann skrev:

> Og her forsøgte jeg ellers at hjælpe dig med at redde den, og så vil du
> slet ikke.

............og du træder vande.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Mcwm

Dato : 08-05-11 23:41

Den 08-05-2011 23:51, Ib Jakobsen skrev:
> ...........og du træder vande.

fortrænger må være korrekt for denne tråd...

Venligst
Mcwm

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-05-11 05:52

> ...........og du træder vande.

Hængende i et reservehjul.

Fra : Andreas Møller Hanse~

Dato : 09-05-11 06:16

> Hængende i et reservehjul.

Til en lastbil - det fortrænger mere vand end et personbilshjul...

Andreas M. Hansen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-05-11 07:31

Den 09-05-2011 07:15, Andreas Møller Hansen skrev:
> Til en lastbil - det fortrænger mere vand end et personbilshjul...

Det er ikke nødvendig. Jeg har en sammensætning der gør at forskellen
mellem det vand jeg fortrænger og min vægt ikke er så stor.

Fra : Mcwm

Dato : 09-05-11 11:05

Den 09-05-2011 08:31, Finn Guldmann skrev:
> Jeg har en sammensætning der gør at forskellen mellem det vand jeg
> fortrænger og min vægt ikke er så stor.

Er du vandskyende?

Venligst
Mcwm

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-05-11 12:59

Den 09-05-2011 12:04, Mcwm skrev:
> Er du vandskyende?

Næsten.

Foretrækker det smager af lidt andet end blot - vand.

Fra : Andreas Møller Hanse~

Dato : 08-05-11 11:14

> Kan man ikke finde en redningskrans kan man bruge sit reservehjul hvis
> nogen falder i havnen, det kan bære 4-500 kg.

Hmmmm - det vil altså betyde at en normal personbil ikke synker hvis den
kører i havnen ??

Andreas M. Hansen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 08-05-11 11:30

> Kan man ikke finde en redningskrans kan man bruge sit reservehjul hvis
> nogen falder i havnen, det kan bære 4-500 kg.

Et hjul kan aldrig bære mere i vand end massen af det vand det fortrænger
minus vægten af hjulet.
Hvis du har en beholder der kan rumme 1 liter og du pumper 2 liter luft i
den vil den ekstra liter luft _ikke_ give øget opdrift.
Tværtimod, så vil vægten af den ekstra liter luft forøge massen og derved
give en ringere opdrift.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 08-05-11 12:40

Uffe Bærentsen wrote:
> [...]
> den vil den ekstra liter luft _ikke_ give øget opdrift.
> Tværtimod, så vil vægten af den ekstra liter luft forøge massen og derved

En rednibgsvest/redningskrans fortrænger mellem 5 og 10 liter vand -
hvilket er rigeligt til at holde et menneske flydende i vandoverfladen
da massefylden af en krop er meget tæt på vands.

Skal man bære 400 - 500 kg er det nok smartere at bygge en tømmerflåde
med tomme olietønder etc. som pontoner frem for lastvognshjul men det er
endnu mere off-topic her.

Ideen med at bruge et reservehjul som redningskrans bliver absolut ikke
ringere af den grund.

/Lars

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 08-05-11 13:11

Den 08-05-2011 13:40, Lars Peter Larsen skrev:

> Ideen med at bruge et reservehjul som redningskrans bliver absolut ikke
> ringere af den grund.

En betingelse er så at man ikke rammer den nødstedte.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 08-05-11 13:28

"Lars Peter Larsen" <lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> skrev i en
meddelelse news:4dc680fb$0$310$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> tomme olietønder etc. som pontoner frem for lastvognshjul men det er endnu

Tag en _tom_ olietønde.
Skær den igennem på den lange led og begge ender skæres over på tværs.
Tønden 'åbnes' ved at klappe de to halvdele fra hinanden.
Der laves en ramme af 100 x 50 mm rundt om den åbnede tønde.
'Skibet' søsættes
NB, redningsveste er en selvfølge ved enhver sejlads.

Metoden fungerer glimragende.
AL ansvar for ALLE følger fraskrives selvfølgelig

> Ideen med at bruge et reservehjul som redningskrans bliver absolut ikke
> ringere af den grund.

Enig!

--
Uffe Bærentsen