Diesel bil - ikke for alle og enhver !
Fra : Per

Dato : 05-05-11 19:09

Hej NG !

Se her:

http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1549170.ece

Det er desværre ikke alle, der er klar over det....

Mvh. Per

Fra : Leo Jensen

Dato : 05-05-11 14:57

On 5 Maj, 20:09, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1549170.ece
>
> Det er desværre ikke alle, der er klar over det....

Jeg vil nu gætte på at de fleste her i gruppen udmærket ved, at
dieselbiler er lidt ligesom flekslån: Så længe det går godt er det
sjovt og man sparer penge, så man kan grine af dem med fast forentede
lån eller benzinmotor.
Risikoen for katastrofalt store regninger lurer, hvis bilen ikke
bruges meget korrekt. Jeg ville ikke eje en dieselbil med over 100000
km på tælleren...

MVH Leo - med 3 simple benzinbiler (og flekslån...)

Fra : KASO

Dato : 06-05-11 06:09

"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

dieselbiler er lidt ligesom flekslån: Så længe det går godt er det
sjovt og man sparer penge, så man kan grine af dem med fast forentede

Lidt ligesom at køre Jaguar...

[...]

Nu bliver nogle relativt få sager blæst op til det helt store. Man skal ikke
købe diesel, hvis ens kørselsmønster består af småture, men derfra til at
konkludere, at dieselbiler er tikkende bomber under økonomien, er der godt
nok langt. Diesel har været brugt i over 100 år, i store dele af Europa har
diesel været det primære drivmiddel i personbiler i årtier, så problemet er
nok til at overse - hvis man undlader de mange småture med en kold bil.

Her i husstanden har vi to biler - en diesel til de længere ture, og en
lille benzin til småturene. I de 6 år vi har haft dieselbiler, har vi ikke
set skyggen af problemer...

Fra : Henrik B.

Dato : 06-05-11 07:44

> [...]
> lille benzin til småturene. I de 6 år vi har haft dieselbiler, har vi ikke

Sikkert ikke, men serviceomkostninger er ligeledes noget højere på
dieselbiler!

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/

Fra : KASO

Dato : 06-05-11 08:42

> Sikkert ikke, men serviceomkostninger er ligeledes noget højere på
> dieselbiler!

Det har nu ikke været dyrere at skifte olie, oliefilter og luftfilter på
mine dieselbiler end på mine benzinbiler. Hvor er det, du mener, at det er
dyrere?

Nu var serviceomkostninger jo heller ikke emnet, men grøn ejerafgift er
f.eks. højere på en dieselbil - det er parametre, man skal tage med i
regnskabet FØR man vælger mellem benzin og diesel. Det er langt fra alle
tilfælde, hvor en dieselbil er en god forretning.

Diesel er til en vis grad blevet "mode", så mange køber bevidstløst diesel
uden at regne det igennem - og uden at overveje kørselsmønster, og så kan
det godt blive en dårlig forretning.

Fra : Christian Stidsen

Dato : 06-05-11 08:46

> Sikkert ikke, men serviceomkostninger er ligeledes noget højere på
> dieselbiler!

Det er vel med biler som så meget andet - motorcykler og kvinder f.eks.
- hvis det er den model man vil have, så må man tage de omkostninger der
følger med :)

Fra : Anders Majland

Dato : 06-05-11 10:45

> Sikkert ikke, men serviceomkostninger er ligeledes noget højere på
> dieselbiler!

Er det ikke den "gamle" skrøne om at en turbo diesel er dyrere i service end
en suge benziner ?

Sammenligner man aktuelle turbo benzinere mod tilsvarende turbo dieseler er
der så betydelige forskelle ?

Og så er den samlede serviceomkostning på en bil jo ikke kun motoren,
bremser/dæk/klimaanlæg osv er jo det samme

Jeg har også har fået en extra regning på 17700kr på en 4år gammel turbo
diesel

Men alligevel købt turbo diesel igen. De danske afgifter gør det attraktivt
(eller mindst ufordelagtigt). Vores næste bil er opgivet til 22,7km/l på
diesel. Den tilsvarende benziner er opgivet til 14,5km/l (har dog 20hk
mere). De koster det samme i indkøb, benzineren er lidt dyrer i ejerafgift
(560kr/år). Men antager jeg at forholdet mellem EU brændstofforbruget vil
være det samme skal jeg hælde væsenligt mere brændstof på benzineren.

Kan jeg nå 80% af det opgivne i praksis med vores blanding:
80% af 22,7 = 18,16km/l * 4år af 25000km = 5506 Liter diesel af 11,17
(dagens listepris) = 61500 kr
80% af 14,5 = 11,6km/l * 4år af 25000km = 8621 liter benzin af 12,68 =
109310kr

Eller en forskel på 43000kr på brændstof / ~10000kr årligt. En forskel der
jo fortsætter selvom vi skulle blive så glade for den at vi beholder den
længere end de 4år

Så lidt større driftsomkostninger er der da plads til ...

Og kan jeg komme tættere på eu normen bliver forskellen blot større (aktuelt
kører vi med 87% i C5'en og 74% i smarten)

Og så er der lige det med gensalgsværdien. Tror at dieselen vil være mere
attraktiv som brugt medmindre diesel når at blive væsenligt dyrere end
benzin

/A

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-11 14:44

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> wrote in message

> [...]
> jo fortsætter selvom vi skulle blive så glade for den at vi beholder den

Fint eksempel.
Ja, diesel lyder ad h. til især på kold motor, ja der KAN komme dyre
regninger hvis en højtrykspumpe til 20.000 går, ja der er så meget der KAN
gå i stykker.
Men næsten halvdelen af de biler der sælges i dag er dieselbiler og de står
altså IKKE parkeret på værkstederne mere end benzinere.
Hvis det vitterligt var så mange dieselbiler der skulle have skiftet
alverdens ting for at holde sig kørende, så gad folk nok heller ikke købe
dem.

Så selv om der skal skiftes brændstoffilter á 150 kr + 50 Kr til løn, så er
det for langt de fleste virkelig noget man kan mærke i besparelser på
budgettet.
Køber man brugt hvor forskellen i merprisen ofte er mindre, og
mer-forrentning af lån endnu hurtigere ophævet, så kan man da først mærke
besparelsen.
For 10.000 Kr på år er der så rigelig til at betale grøn afgift og et
dieselfilter.....pengene fosser bare ned i ens tegnebog

Men stadig lyder benzinere bedre

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-05-11 12:14

"Henrik B." skriver:

> Sikkert ikke, men serviceomkostninger er ligeledes noget højere på
> dieselbiler!

100.000 km for under 7000 kr i dieselbil.

Hvad skal jeg forvente i en benziner?

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Leo Jensen

Dato : 06-05-11 01:35

On May 6, 8:43 am, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> Sikkert ikke, men serviceomkostninger er ligeledes noget højere på
> dieselbiler!

Hvorfor ? Det kan da ikke være tændrør, der koster. Dieselspecifik
service er vel kun brændstoffilter og noget andet motorolie ?? Resten
af motoren kører vel bare uden service indtil det brækker ned ??
Er serviceintervallerne kortere for diesel ??

MVH Leo

Fra : KASO

Dato : 06-05-11 08:46

> [...]

af motoren kører vel bare uden service indtil det brækker ned ??
Er serviceintervallerne kortere for diesel ??

Min nuværende diesel har serviceinterval på 30.000km. Det havde min MB før
den også, men den valgte at forlænge det til godt 40.000km (baseret på
bilens analyse af olien samt kørselsmønster).

Olien skal være i god kvalitet, men det skal den også til mange benzinbiler.
Det er samme olie, der skal bruges til min diesel som til min benzin Yaris.

Fra : Henrik B.

Dato : 06-05-11 13:26

> [...]
> af motoren kører vel bare uden service indtil det brækker ned ??
> Er serviceintervallerne kortere for diesel ??

Nu skal gløderør så skiftes - og de er noget dyrere end tændrør.
Dertil kommer at der skiftes dyser en del oftere på diesel, end på en
benzinbil.
Ligeledes skiftes der stort set hver (eller hver anden) gang,
brændstoffilter på en diesel. Det gør man heller ikke på en benzin'er.
Ligeledes skiftes der en del brændstofslager i motorrummet på diesella'er.
Det sker også meget, meget sjældent på benzinbiler. Dertil kommer KAT'er og
andre udstødningsdele.
Jo, generelt set er serviceomkostningerne noget højere på dieselbiler -
p.g.a. dyrere dele og hyppigere udskiftning.

Fra : KASO

Dato : 06-05-11 14:28

> Nu skal gløderør så skiftes - og de er noget dyrere end tændrør.

"Skal" de det? Tændrør _skal_ skiftes - gløderør kan man komme ud for skal
skiftes - men ofte ikke de første 200.000km.

> Dertil kommer at der skiftes dyser en del oftere på diesel, end på en
> benzinbil.

Igen: Det _kan_ ske - det er ikke normal praksis.

> Ligeledes skiftes der stort set hver (eller hver anden) gang,
> brændstoffilter på en diesel. Det gør man heller ikke på en benzin'er.
> Ligeledes skiftes der en del brændstofslager i motorrummet på diesella'er.

Nej - du har måske haft med et mærke at gøre, der havde nogle problemer. Det
er ikke generelt.

> Det sker også meget, meget sjældent på benzinbiler. Dertil kommer KAT'er
> og andre udstødningsdele.

KAT skal også skiftes på en benzinbil. Udstødningen på min bil er i rustfri
stål - ligesom på benzinversionen af samme bil.

> Jo, generelt set er serviceomkostningerne noget højere på dieselbiler -
> p.g.a. dyrere dele og hyppigere udskiftning.

Kun i din fordomsverden.

Til gengæld bruger en benzinbil en hel del mere brændstof.

Fra : Henrik B.

Dato : 06-05-11 16:19

> "KASO" skrev i meddelelsen
>
> "Skal" de det? Tændrør _skal_ skiftes - gløderør kan man komme ud for skal
> skiftes - men ofte ikke de første 200.000km.

Oftest jo...

> Igen: Det _kan_ ske - det er ikke normal praksis.

Men langt mere reglen end undtagelsen, på diesel...

> Nej - du har måske haft med et mærke at gøre, der havde nogle problemer.
> Det er ikke generelt.

Alle de dieselbiler jeg har hørt om - jo.

> KAT skal også skiftes på en benzinbil. Udstødningen på min bil er i
> rustfri stål - ligesom på benzinversionen af samme bil.

Jeg taler ikke om rust! Jeg taler om defekt KAT'er. Ligesom der med de nye
partikelfiltre vil komme nogle KÆMPE-regninger til ejerne, når de skal
skiftes (gælder nogle mærker).

> Kun i din fordomsverden.

Øh nej, i den virkelige verden, som jeg arbejder i!

> Til gengæld bruger en benzinbil en hel del mere brændstof.

Ja, men hold kæft, hvor er de sjovere at køre i! (turbo-benzinere).

Fra : Bjørn J.

Dato : 06-05-11 16:23

KLIP

> Ja, men hold kæft, hvor er de sjovere at køre i! (turbo-benzinere).

Jeg morer mig nu også lidt i min diesel-turbo, endda mere end i min
hedengangne benzin-turbo..og så med halvt brændstofforbtug........

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !

Fra : KASO

Dato : 06-05-11 18:32

> Oftest jo...

Oftest nej...

> Men langt mere reglen end undtagelsen, på diesel...

Vrøvl!

> Alle de dieselbiler jeg har hørt om - jo.

Så har du ikke hørt om mange.

> Jeg taler ikke om rust! Jeg taler om defekt KAT'er. Ligesom der med de nye
> partikelfiltre vil komme nogle KÆMPE-regninger til ejerne, når de skal
> skiftes (gælder nogle mærker).

Og en KAT kan også blive defekt på en benzinbil - der er absolut ingen
forskel!

Partikelfiltre er i de fleste tilfælde konstrueret til at holde bilens
levetid ud på nyere dieselbiler.

> Øh nej, i den virkelige verden, som jeg arbejder i!

Den er så ikke den samme som vi andre lever i.

> Ja, men hold kæft, hvor er de sjovere at køre i! (turbo-benzinere).

Ja - jeg synes også, at det er hylemorsomt at tanke bil

Mens du holder på tanken, morer jeg mig så i min bil, nyder det gode moment
(og nej: vi gider ikke tage dén igen ) og glæder mig over ikke brænde
så meget brændstof af.

Fra : Henrik B.

Dato : 06-05-11 20:09

> "KASO" skrev i meddelelsen

> Oftest nej...

Ok, du får lov at fastholde din mening - ud fra idéerne i dit hovede - og
jeg fastholder min - ud fra praktisk erfaring med hundreder af biler!

> Vrøvl!

Igen , jeg har hands-on erfaring - hvad har du? Ud over de få biler du har
ejet selv?

> Så har du ikke hørt om mange.

Så siger vi da bare det...

> Og en KAT kan også blive defekt på en benzinbil - der er absolut ingen
> forskel!

Nej, men nu går de så oftere til, på dieselbiler...

> Partikelfiltre er i de fleste tilfælde konstrueret til at holde bilens
> levetid ud på nyere dieselbiler.

Nu taler jeg så ikke om, hvad filtre "er konstrueret til", men hvad der sker
med dem, når de sidder på bilerne! Ja, du er så heldig at din MB er
konstrueret på den "rigtige" måde, når det gælder partikelfiltre. Det kan
man f.eks. ikke sige om de franske. Og der vil komme blodpropper blandt
f.eks. Nissan-ejere, når de finder ud, at de skal skifte filter til prisen
på et mindre landbrug...

> Ja - jeg synes også, at det er hylemorsomt at tanke bil

Nu skal jeg dels aldrig eje en diesella privat, ligesom jeg ikke går så højt
op i brændstoføkonomi. Det er trods alt en lille del af en bils
totaløkonomi.

Fra : KASO

Dato : 07-05-11 08:08

> Ok, du får lov at fastholde din mening - ud fra idéerne i dit hovede - og
> jeg fastholder min - ud fra praktisk erfaring med hundreder af biler!

Nej - ud fra virkelighedens verden - og ikke udfra dine fordomme!

> Igen , jeg har hands-on erfaring - hvad har du? Ud over de få biler du har
> ejet selv?

Jeg har sjovt nok også forbindelse til autobranchen og følger derfor med -
bl.a. i deres fagblade. Jeg nøjes derfor ikke med en enkelt persons
fordomme, som han forsøger at underbygge med de "erfaringer" han har med et
enkelt mærkes fejl.

> Så siger vi da bare det...

> Nej, men nu går de så oftere til, på dieselbiler...

Og det kan du selvfølgelig dokumentere - ikke sandt?

Sjovt nok har jeg hørt om mange KAT'er, der er døde på benzinbiler, men
aldrig på en diesel.

> [...]
> f.eks. Nissan-ejere, når de finder ud, at de skal skifte filter til prisen

Nu har jeg så forlængst skrottet MB'en, da jeg blev træt af konstant rust,
men det får mig nu ikke til at frygte ekstra regninger - tværtimod.

> Nu skal jeg dels aldrig eje en diesella privat, ligesom jeg ikke går så
> højt op i brændstoføkonomi. Det er trods alt en lille del af en bils
> totaløkonomi.

Nej - men du udtaler dig frygteligt gerne om din afsky for diesel - baseret
på dine fordomme.....

Fra : Henrik B.

Dato : 09-05-11 10:36

> "KASO" skrev i meddelelsen
>
> Nej - ud fra virkelighedens verden - og ikke udfra dine fordomme!

At gentage dine tåbeligheder, gør dem ikke til sandheder.

> [...]
> bl.a. i deres fagblade. Jeg nøjes derfor ikke med en enkelt persons
> fordomme, som han forsøger at underbygge med de "erfaringer" han har med

Se, hér ser vi hele forskellen - jeg er på/i/ved værkstedet - du læser nogle
"kloge" menneskers udtalelser, i nogle fagblade. Jow, jow...
Et enkelt mærke? *LOL*

Jep - og erfaringer...

Fra : KASO

Dato : 10-05-11 09:40

> At gentage dine tåbeligheder, gør dem ikke til sandheder.

Det lader da til at være din taktik.

Hvis du kigger ud over Europa og ser, hvor mange dieselbiler, der kører
problemfrit, ville du indse, at dine fordomme ikke holdt stik.

> Se, hér ser vi hele forskellen - jeg er på/i/ved værkstedet - du læser
> nogle "kloge" menneskers udtalelser, i nogle fagblade. Jow, jow...
> Et enkelt mærke? *LOL*

Ja - jeg får erfaringerne fra hele branchen - du forsøger at underbygge dine
fordomme udfra et enkelt værksted. Statistisk set giver det vist klart
minuspoint til din metode.....

> Jep - og erfaringer...

Hvor mange dieselbiler har du da haft? Nej - vel?
Gad vide, hvorfor diesel har været så udbredt i resten af Europa i mange år,
hvis det var så dyrt og problematisk? Hvorfor taxaer kører diesel - og gerne
2-3 gange så langt som en typisk benzinmotor holder?

Fra : Henrik B.

Dato : 10-05-11 10:10

> "KASO" skrev i meddelelsen

> Det lader da til at være din taktik.
>
> Hvis du kigger ud over Europa og ser, hvor mange dieselbiler, der kører
> problemfrit, ville du indse, at dine fordomme ikke holdt stik.

Og du har ikke læst en skid af, hvad jeg skriver!

> Ja - jeg får erfaringerne fra hele branchen - du forsøger at underbygge
> dine fordomme udfra et enkelt værksted. Statistisk set giver det vist
> klart minuspoint til din metode.....

Muuuuahahahahaha....
Jow, jow, et enkelt værksted? Så siger vi det...

> Jep - og erfaringer...

> Hvor mange dieselbiler har du da haft? Nej - vel?

Der holder bl.a. én udenfor i dette øjeblik...

> Gad vide, hvorfor diesel har været så udbredt i resten af Europa i mange
> år, hvis det var så dyrt og problematisk?

Hvem taler om problematisk?

> Hvorfor taxaer kører diesel - og gerne 2-3 gange så langt som en typisk
> benzinmotor holder?

P.g.a. brændstofforbrug/priser, gensalgsværdi m.v.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 06-05-11 16:55

On Fri, 6 May 2011 14:26:09 +0200, "Henrik B."

>Nu skal gløderør så skiftes - og de er noget dyrere end tændrør.

Puntoen kommer til at have nye gløderør. 4 stk a 170,- plus moms. De
holdt så 300000 km. Det er vist ikke alverden dyrere end holde en
benziner med tændrør over den strækning.

>Dertil kommer at der skiftes dyser en del oftere på diesel, end på en
>benzinbil.

Nå! De klarer sig da endnu!

> [...]
>Jo, generelt set er serviceomkostningerne noget højere på dieselbiler -
>p.g.a. dyrere dele og hyppigere udskiftning.

Dieselbilernes højere udgifter kommer typisk ved kobling og turboer.
Alt andet er ikke specielt dyrt i forhold til tilsvarende biler - og
med de nye turbo-benzinere bliver det nok helt udjævnet!

En stor del af rygterne skyldes nok at en dieselmaskine er "sort land"
for perlegrusmekanikeren, hvor en god gammel Opel var lige til at
skrue på selv. (skift selv med passende bilmærke)

Fra : Henrik B.

Dato : 06-05-11 20:11

> "Ivan Madsen" skrev i meddelelsen
>
> En stor del af rygterne skyldes nok at en dieselmaskine er "sort land"
> for perlegrusmekanikeren, hvor en god gammel Opel var lige til at

Nøøh, det eneste der er sort dér, er inde i motor og ud af røven. Det er
sgutte særligt avanceret, sådan noget diesella-maskineri.

Fra : Leo Jensen

Dato : 06-05-11 01:53

On May 6, 7:09 am, "KASO" <S...@nospam.invalid> wrote:

> [...]
> dieselbiler er lidt ligesom flekslån: Så længe det går godt er det
> sjovt og man sparer penge, så man kan grine af dem med fast forentede

Jep, det er lige det samme. Jeg har en fed bil, som jeg har købt til
Suzuki Swift-pris fordi alle andre købere tror den vil koste en formue
i vedligehold, men foreløbig går det godt på sjette år. Det kunne
ubetinget have været gået galt og gør det sikkert også på et
tidspunkt, men foreløbig hygger jeg med at køre på 1. klasse langt
billigere end i en Mazda 6 eller en lignende trist potte.

> [...]
> lille benzin til småturene. I de 6 år vi har haft dieselbiler, har vi ikke

Næ, men risikoen for en defekt dyse, som ikke kan skrues ud og
skiftes, så det medfører at du skal have nyt topstykke eksisterer.
Eller en defekt brændstofpumpe osv. På en benzinmotor er denne risiko
bare mindre eller tilsvarende reparationer er meget billigere.

MVH Leo

Fra : KASO

Dato : 06-05-11 09:11

> [...]

tidspunkt, men foreløbig hygger jeg med at køre på 1. klasse langt
billigere end i en Mazda 6 eller en lignende trist potte.

Den tid, der er gået godt, kommer ikke skidt tilbage....

Jeg ville ikke løbe risikoen - men jeg forstår da godt fristelsen, og er
glad for at andre løber risikoen, så jeg kan se lidt sjovere biler i
gadebilledet engang imellem.

> [...]

Eller en defekt brændstofpumpe osv. På en benzinmotor er denne risiko
bare mindre eller tilsvarende reparationer er meget billigere.

Ligesom med en Jaguar, hvor nogle stumper kan koste en royal formue....

Jeg har nu også oplevet benzinmotorer, hvor et tændrør var groet fast. Jeg
ved ikke, hvordan indsprøjtningssystemet er i benzinbiler med direkte
indsprøjtning - jeg kunne forestille mig, at det heller ikke var helt
billigt. Mitsubishi's GDI havde yderligere et problem med at kokse til,
hvilket kostede en del penge i rensninger med jævne mellemrum, så
benzinbiler kan heller ikke sige sig fri for risici. VWs motorer med direkte
indsprøjtning krævede brug af V-power eller anden "special" benzin for at
yde det lovede.....

En diesel er billigere i drift - hvis man kører nok. Der kan nok være en
beskeden risiko for fejl, men det er ikke tilfældigt, at f.eks. taxa har
kørt diesel i så mange år. En dieselmotor holder typisk også til flere km -
for de fleste er det dog sjældent relevant, da selv en benzinmotor idag kan
holde til rigeligt mange km.

Man må jo regne på, om man forventer, at det kan betale sig at køre diesel -
det er ikke en god forretning for alle, men kan være en rigtigt god
forretning for de, der kører meget.

Fra : Leo Jensen

Dato : 06-05-11 03:57

Min oplevelse er bestemt ikke at delene generelt er dyre til min
Jaguar. Javel, det koster mere end til min Fiat Panda, men jeg tror
bestemt at stumper til nyere biler i bare nogenlunde samme størrelse
(firmabilklassen) er dyrere.
Jeg har f.eks. lige købt 4 nye Boge støddæmpere, al udstødning efter
kat (4x potte+rør+ophæng), lambdasonde, en forlygte, en stak
undervognsbøsninger samt lidt pakninger og servicedele. Hovedparten er
originaldele, og regningen er under 10000 kr inkl fragt. Bremser
koster lidt, men holder længe. ECU'er koster lidt, men kan renoveres,
da fejlen 9 ud af 10 gange er defekte lodninger. En ny eller renoveret
motor, gearkasse, forbro eller diff kan fås for pænt under 10000 kr.
Brugt er det meget billigere, og der er meget af det på Ebay...

Det der kan koste kassen er renovering af AC, ledningsnet eller
rustarbejde, fordi der går pokkers mange timer i det. Generelt er den
i modsætning til mere moderne biler lavet, så det kan repareres og
udskiftes uden man introducerer 3 nye fejl. Det er en rigtig dejlig
bil at skrue på, ærgerligt at den bare kører uden problemer...
(7-9-13...)

Undskyld hvis vi kom lidt OT ift dieselproblematikken...

MVH Leo

Fra : Benny

Dato : 06-05-11 14:59

On 6 Maj, 21:10, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> N h, det eneste der er sort d r, er inde i motor og ud af r ven. Det er
> sgutte s rligt avanceret, s dan noget diesella-maskineri.

Hej

Nu ikke for at ødelægge noget for jer så er benzin motorene, ifølge
det lille firma der hedder Bosch, på vej ud. Årsagen til denne påstand
er en artikkel om fremtidige motorer der var offentlig gjort i
Ingeniøren for et par år siden.

Her viste Bosch hvordan de tager nutidens 4 cylindret golf motor og
hugger en cylinder deraf. Dernest hæver de ladetrykket og dysetrykket.
Dette bevirker at motorens effekt bibeholdes og brændstof økonomi
bliver bedre en den gamle. Den 3 cylindrede motor skal så sidde i den
Golf der sælges fra 2016.

Teoretisk er diesel motoren benzin ditto langt overlegen. Faktisk er
den teoretiske effektivitet for Diesel motorer (ifølge Diesel selv)
helt oppe på 75,6% (store 2 taks skibsmotorer) hvorimod moderne bil er
i området af 40% (teoretisk er værdien 48%).
Disse 48% er årsagen til at Bosch tror at benzin motorene (teoretisk
virknings grad på ca. 35%) vil blive udfaset.
Du skal ikke tro at vi så får benzin overskud her i verden, for danske
Haldor Topsøe arbejder på et system der kan lave benzin og sprit om
til et brændstof der kan anvendes i diesel motorer.

Benny

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-05-11 22:08

Benny skriver:

> [...]
> Dette bevirker at motorens effekt bibeholdes og brændstof økonomi
> bliver bedre en den gamle. Den 3 cylindrede motor skal så sidde i den

Du mener den 1,2 der sælges i Polo i dag - vel at mærke uden turbo?

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : KASO

Dato : 07-05-11 08:10

> Benny skriver:

> Du mener den 1,2 der sælges i Polo i dag - vel at mærke uden turbo?

OT: Er det egentlig den samme, som de smider turbo på og kalder TSI?
(Den skulle være ganske nøjsom iflg. erfaringerne fra noget familie (i en
Octavia)).

Fra : Benny

Dato : 06-05-11 20:21

On 6 Maj, 23:07, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> Benny skriver:

> Du mener den 1,2 der sælges i Polo i dag - vel at mærke uden turbo?

Nej det sku være 2 literen der sku laves om til 3 cylinder 1,5l og
170HK

Nu jeg har fat i VW. Deres DSG gearkasse. Er den sekventiel, fordi
hvis den er det så er der noget galt. En sekventiel gearkasse sku være
den mest brændstoføkonomiske men DSGen koster mere brændstof end en
alm. gearkasse. Mig ikke forstå.

Benny

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-05-11 07:48

Benny skriver:

> Nu jeg har fat i VW. Deres DSG gearkasse. Er den sekventiel, fordi
> hvis den er det så er der noget galt.

Det er 2 almindelige kasser inden i hinanden og 2 koblinger.

> En sekventiel gearkasse sku være
> den mest brændstoføkonomiske men DSGen koster mere brændstof end en
> alm. gearkasse.

Det kommer an på om du kigger på 6 eller 7 trins.

6 trins til eksempelvis Touran er med vådpladekoblinger og har
eksempelvis en del framdift selvom man holder på bremsen. 7 trins (den
til de små benzinere9 er helt anderledes og biler med den har en bedre
økonomi end biler med 6 trins manuel kasse.

Klaus (med en DSG af hver)
http://www.moppe.dk

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-11 12:07

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message
> Hej NG !
>
> Se her:
>
> http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1549170.ece
>
> Det er desværre ikke alle, der er klar over det....

Jeg mener det er storm i et glas vand.
Man kan læse samme skræmmehistorier om benzinbiler der kører korte ture, at
katalysatoren soder til, at lambdasonde ødelægges og kondensvand i
motorolien som ødelægger motorene og udstødninger som ruster pga. syre.

Om en diesel kører kort eller langt vil jo resultere i ca. samme
opvamningsforløb og samme påståede issue med at dieselolien blandes op med
motorolien. De fleste biler har også "intelligent" serviceinterval for
olieskift. Min BMW hakker f.eks 50 Km af tælleren hver gang jeg starter den
når det er på småture < 10 Km.

At specielt bykørsel skulle ødelægge motorene mere end turen på landevejen,
lyder også lidt søgt. En diesel tøffer bare ikke rundt med mere end
1500 -2500 RPM uanset hvor det er (forudsat at man bruger sine gear).
Taxa'er kører også meget bykørsel og napper da let en 7-800.000 Km med samme
motor.

Jeg frygter mere at de skræmmehistorer baserer på forkerte konklusioner.
Ikke at jeg betvivler rigtighed af FDM har kendskab til mange som har
ødelagt deres motorer. Men det KUNNE jo også være at ikke alle fabrikanter
var lige gode til at lave dieselmotorer og serviceinterval indikatorer.
Jeg synes f.eks det er ret tankevækkende at Smart og Lupo 3L kører med
diesel. Disse biler fungerer fint som bybiler og har endda start / stop
teknik som om noget så slider ekstra meget på motorolien, da motoren er
endnu længere på at blive varm. Ja jeg ved godt at Nupo 3L har ødelagt mange
turboer som jeg mener netop skyldes Start / stop teknikken hvor olien
brænder fast i bøsningerne.

Jeg har et hav af kolleger der tøffer rundt i dieselbiler på korte ture og
nogle af dem kører stadig rundt med biler der har rundet 500.000 Km. Det
giver eder.... mange starter når det primært er korte ture.

En diesel med 200.000 Km på tælleren der har kørt lange ture er næppe så
slidt som en diesel med 200.000 Km på tælleren der har kørt korte ture. Men
reelt set er det ligemeget bare motoren holder ca. 20 år som resten af
bilen.

At bilsyn kasserer "mange" dieselbiler med defekte katalysatorer, det
tvivler jeg ikke på. Det er faktisk det samme for benzinbiler. Skribenter i
gruppen vil også vide at talrige bare her i gruppen har haft problemer med
sammenfaldne kat. og biler der blev kasseret til syn pga. forurening. Lad os
få nogle sammenlignelige tal, tak.

Jeg har kørt med flere kolleger der har diesel og er lidt forundret over at
man lader motorene sejtrække så voldsomt som tilfældet er. Nogle skifter jo
gear bare RPM nålen når 1500 RPM. Hvis det er sådanne biler artiklen
henviser til, så undrer det ikke at det hele soder til. Det er altså lige
knap og nap at turboen i det hele taget begynder at arbejde. Man er nød til
at give lidt gas og omdrejninger selv om man kører diesel. Det har det
fleste vist også forstået, for SÅ mange motorer står der heller ikke på
pallerne i værkstederne, der skal skiftes.

De andre ting med at værkstederne ikke kan finde ud af at fejlfinde på
bilerne og skifter en lang række stumper, gælder i endnu større grad for
benzinbiler. Her sidder endnu flere sensorer og lign. som bliver skiftet på
må og få.
Det vil skribenterne her også vide at benzinbilerne også er svære at
fejlfinde i for værkstederne.

Jeg synes at det er en lang skræmmekampagne fra ende til anden. Intet
dokumentation for ret meget. Kun en masse udtalelser fra personer, som i
princippet kan sige det samme om benzinbiler der kører korte ture.
Ja det slider også på benzinbiler der kører bagerkørsel, sjovt nok.

Om folk foretrækker diesel eller benzin og mener alle andre har købt det
forkerte og vil overbevise dem om dette, er for mig fin nok. Men synes nu
den artikel ligner bestilt arbejde. Der er ingen tal til at underbygge
nogetsomhelst, hverken for benzinere eller diesel der kører korte og lange
ture. Man aner heller ikke en bønne om hvordan bilerne er kørt og om
værkstederne i det hele taget har hældt longlife motorolie på som koster en
arm især til diesel.

Jeg mener man bør have sin dokumentation i orden før man skriver sådan en
artikel. Ellers får den let præg af hvad moster Oda mener. Ikke at jeg har i
sinde at fremskaffe dok. for mine påstande, men jeg tror nu mere at det er
storm i et glas vand med diesel og korte ture. Benzinere er heller ikke
bedre til det er min påstand.

--
Tom

Fra : Anders Majland

Dato : 18-05-11 13:48

> [...]
> diesel. Disse biler fungerer fint som bybiler og har endda start / stop
> teknik som om noget så slider ekstra meget på motorolien, da motoren er

Smart'en i dieseludgaven fåes ikke med start/stop - det er kun en mulighed
på nogle af bezninmodellerne. Desuden er der en del på smartklubbens forum
der har problemer med at dieselen soder egr ventilen til. Så selv en smart
diesel der om noget må betegnes som en lille bybil er ikke uproblematisk ved
"forkert" brug.

Og kigger man på km tallet på brugt 3L modeller så er det vist ikke korte
ture og bykørsel der har været det typiske brugsmønster. De har været en
meget billig pendlerbil for mange pga den rigtig gode brændstoføkonomi. En
kollega har kørt ~400.000 i sin.

/A