Bilsyn. -Nu strammes skruen
Fra : Martin Bak

Dato : 05-05-11 17:43

Også her i gruppen er der jo jævnligt spørgsmål om hvor længe man kan trække
et syn over tiden osv. Nu gider de ikke mere pjat:

http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/ECE1273769/nu-koster-det-snart-paene-boeder-at-misse-bilsyn/

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Mcwm

Dato : 06-05-11 09:48

Den 05-05-2011 18:43, Martin Bak skrev:
> Også her i gruppen er der jo jævnligt spørgsmål om hvor længe man kan trække
> et syn over tiden osv. Nu gider de ikke mere pjat:

Sakset fra dit link; Transportminister Hans Christian Schmidt (V) og
regeringen har strammet reglerne for bilister, der ikke møder op til
bilsyn, eller som ikke får bilen godkendt.

Men kan undre sig over, at fru Jensen på 72, nu skal have styr på
hvorvidt hendes bil kan gå gennem syn. Hun får nemlig også en bøde, hvis
den ikke går igennem, selvom hun er mødt rettidigt til syn. Man må ikke
håbe hun kommer på et af de "dårligere værksteder".

Venligst
Mcwm

Fra : Steffen

Dato : 06-05-11 10:15

Mcwm <me@home.invalid> wrote:

> [...]
> den ikke går igennem, selvom hun er mødt rettidigt til syn. Man må ikke
> håbe hun kommer på et af de "dårligere værksteder".

Der står nederst i artiklen:
"Bøden kommer fire uger efter, at bilisten har fået besked om omgående
at aflevere nummerpladerne til Skat og stadig ikke har fået det gjort."

-og hvornår får man sådan en besked, efter at være mødt til syn
rettidigt? Det gør man når fristen på en måned til omsyn er overskredet.

Det er rigtigt, at man kan læse de føreste linier sådan som du har
gjort, men kun hvis man absolut vil finde ting, som kan mistolkes i
artiklen.

mvh
steffen (jeg tør godt skrive, hvad jeg hedder)

Fra : Mcwm

Dato : 06-05-11 10:18

Den 06-05-2011 11:14, Steffen skrev:
> -og hvornår får man sådan en besked, efter at være mødt til syn
> rettidigt? Det gør man når fristen på en måned til omsyn er overskredet.

Nu står der også "eller som ikke får bilen godkendt.".

Ikke godkendt kan skam godt ske til tiden...

Venligst
Mcwm

Fra : Steffen

Dato : 06-05-11 10:29

Mcwm <me@home.invalid> wrote:

> Nu står der også "eller som ikke får bilen godkendt.".
>
> Ikke godkendt kan skam godt ske til tiden...
>
> Venligst
> Mcwm

Det var det jeg skrev, hvis man vil misfortolke, så kan det næsten altid
lade sig gøre.

mvh
steffen (der godt tør skrive, hvad jeg hedder)

Fra : Mcwm

Dato : 06-05-11 12:57

Den 06-05-2011 11:28, Steffen skrev:
> Det var det jeg skrev, hvis man vil misfortolke, så kan det næsten altid
> lade sig gøre.
Jamen så forklarer du da gerne, hvordan "eller som ikke får bilen
godkendt." skal forstås.

Venligst
Mcwm

Fra : Steffen

Dato : 06-05-11 18:10

Mcwm <me@home.invalid> wrote:

> Jamen så forklarer du da gerne, hvordan "eller som ikke får bilen
> godkendt." skal forstås.
>
> Venligst
> Mcwm

Nej det vil jeg ikke, for lige nu er du i gang med at pille artiklen fra
hinanden i enkelt-sætninger, og så giver det ingen mening at fortsætte.

Fra : Ole Sørensen

Dato : 06-05-11 18:20

> mvh
> steffen (jeg tør godt skrive, hvad jeg hedder)

Ganske OT - men hvor ved vi fra at du ikke hedder Niels?
Det kan da være ligegyldigt hvad man kalder sig herinde.

Fra : Mcwm

Dato : 07-05-11 01:33

Den 06-05-2011 19:10, Steffen skrev:
> Nej det vil jeg ikke, for lige nu er du i gang med at pille artiklen fra
> hinanden i enkelt-sætninger, og så giver det ingen mening at fortsætte.

Nu gik jeg ud fra - med din ironi og bedrevidende holdning - at du selv
kunne gennemlæse artiklen igen. Der tog jeg så fejl.

Det står skrevet "Transportminister Hans Christian Schmidt (V) og
regeringen har strammet reglerne for bilister, der ikke møder op til
bilsyn, eller som ikke får bilen godkendt."

Forklar nu sidste del i sætningen.

Venligst
Mcwm - som ønsker dig tillykke med dit store mod...

Fra : Cykelsmeden

Dato : 07-05-11 10:28

Den 06-05-2011 11:14, Steffen skrev:
> -og hvornår får man sådan en besked, efter at være mødt til syn
> rettidigt? Det gør man når fristen på en måned til omsyn er overskredet.

og det kan åbenbart svigte

Jeg har en ældre dame (88) i omgangskredsen, hvis mand døde for 8 år siden.
Hun bruger stadig bilen, og den har ikke været til syn siden. Om hun har
fået indkaldelser via edb, aner jeg ikke, da damen aldrig har ejet en
computer
Jeg har ikke villet gøre hende nervøs, så hun er lykkeligt uvidende.
Kørekortet bliver fornyet hvert år!

//finn

Fra : Mcwm

Dato : 07-05-11 10:38

Den 07-05-2011 11:28, Cykelsmeden skrev:
> og det kan åbenbart svigte

Alt kan smutte...

> [...]
> computer
> Jeg har ikke villet gøre hende nervøs, så hun er lykkeligt uvidende.

Så skulle du hjælpe hende lidt, med at undersøge det, så hun ikke holder
med en bil fuld af varer - måske endda ude på det åbne land - med
klippede plader

Venligst
Mcwm

Fra : alexbo

Dato : 07-05-11 11:14

"Cykelsmeden" skrev

> [...]
> computer
> Jeg har ikke villet gøre hende nervøs, så hun er lykkeligt uvidende.

Måske er den er udgået af registreringen, så hun hverken er forsikret eller
registreret.
Prøv at se om du kan finde den her.

http://www.bilviden.dk/sw97160.asp
http://www.refako.dk/index.php?cPath=1&vis_fp=yes

Det er ikke en helt sikker metode, men et udmærket sted at begynde.

mvh
Alex Christensen

Fra : Cykelsmeden

Dato : 07-05-11 11:48

Den 07-05-2011 12:13, alexbo skrev:
> Måske er den er udgået af registreringen, så hun hverken er forsikret
> eller registreret.
> Prøv at se om du kan finde den her.
>
> http://www.bilviden.dk/sw97160.asp

Takker. er nu spændt på at se hendes nummerplade!
Nu er det kun en 3 km hun bruger den, når hun skal til købmanden, så et
stop på vejenvil ikke være et problem, da hun er udmærket gående.
Men jeg er lidt bekymret for hendes mentale tilstand, hvis jeg kommer og
fortæller hun kører ulovligt og uden forsikring
Jeg har ikke adgang til hendes økonomi, så jeg aner ikke om der faktisk
betales vægtafgift og forsikring!
Men med plader på, som den altid har været indregistreret med, har hun
vel en chance for at klare frisag, i tilfælde af en razia

//finn

Fra : Henning

Dato : 07-05-11 12:06

>Men jeg er lidt bekymret for hendes mentale tilstand, hvis jeg kommer og
>fortæller hun kører ulovligt og uden forsikring
Hellere gøre det før det er for sent! Hvis hun en dag er skyld i et uheld (de kan opstå på ganske få
meter!) vil det ruinere hende og ganske givet tage hende af dage!

>Jeg har ikke adgang til hendes økonomi, så jeg aner ikke om der faktisk
>betales vægtafgift og forsikring!

Ring til politiet og spørg - sig det som det er!

Fra : ib tinning

Dato : 07-05-11 12:27

> Hellere gøre det før det er for sent! Hvis hun en dag er skyld i et uheld
> (de kan opstå på ganske få
> meter!) vil det ruinere hende og ganske givet tage hende af dage!

>hvis en altid har været indregistereret hos hende eller hendes mand var
>politiet nok kommet forbi og hentet pladerne hvis der var problemer

det var det der skete for en vens mor da hans far ikke var mere

Fra : alexbo

Dato : 07-05-11 12:08

"Cykelsmeden" skrev

> Men med plader på, som den altid har været indregistreret med, har hun vel
> en chance for at klare frisag, i tilfælde af en razia

Ja så længe der ikke bliver kontrolleret bil, men kun kørekort og sprit.

Men hvis den viser sig at være udgået bør det bringes i orden, en manglende
forsikring kan jo godt blive dyr, ikke fordi det bør kunne skræmme en 88
årig, hun er jo næsten uden for rækkevidde, og kan sagtens påstå god tro,
hvad jo også er rigtigt.

En modpart får sin erstatning uanset om hendes bil er forsikret eller ej, så
der er ikke andre der kommer i vanskeligheder på grund af manglende
forsikring.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-11 10:34

"Mcwm" <me@home.invalid> wrote in message

> [...]
> går igennem, selvom hun er mødt rettidigt til syn. Man må ikke håbe hun
> kommer på et af de "dårligere værksteder".

Man får da ikke en bøde for at møde rettidig op selv om bilen ikke går
gennem syn.
Man skal bare sørge for at bringe køretøjet i orden inden for 4 uger, mener
jeg det står.
Det er vel også fair nok. Så svært er det ikke at booke en tid, og til omsyn
plejer man bare at skulle komme uanmeldt.
Hvis man ikke kan finde ud af at booke en tid enten via tlf. ud fra den
liste der medleveres ved indkaldelsen eller bare via online-booking, så er
spørgsmålet om man så er frisk nok til at føre en bil.

Er bilen så træt at man heller ikke får den synet inden 4 uger fra den blev
kasseret, så er det også fint nok med mig man får en bøde for ikke at have
bilen godkendt eller afleveret pladerne.

Synes det er en fin ordning at folk der sylter det med synet, får en bøde.
Det kommer næppe som en overraskelse at bilen skal til syn, ej heller at
køretøjet skal være i så forsvarlig stand at man må køre i det.

Men jeg vil tro at antallet af stjålne nummerplader så også vil stige, med
de nye forslag.

--
Tom

Fra : Mcwm

Dato : 09-05-11 11:02

Den 09-05-2011 11:34, Tom skrev:
> Man skal bare sørge for at bringe køretøjet i orden inden for 4 uger, mener
> jeg det står.

Det er muligt jer ser mig blind på en enkelt del af sætningen nemlig;
"eller som ikke får bilen godkendt".

Når man så lige før det skriver; "der ikke møder op til bilsyn", så er
det jo to forskellige udsagn.

Møder du ikke op: Bøde
Får du ikke bilen godkendt: Bøde

Iøvrigt er vi enige. Møder man ikke op, så er en bøde en fin ting.

Venligst
Mcwm