Ratgear - hvorfor ikke mere ?
Fra : Per

Dato : 04-05-11 19:17

Hej NG !

I gamle biler 70´erne var der ofte et ratgear i stedet for gulvgear.

Hvad var grunden til dette valg ? (var det mode ?)

PÅ den anden side - hvorfor bruger man det ikke mere ?

vh. Per

Fra : ABJ

Dato : 04-05-11 20:48

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Hvad var grunden til dette valg ? (var det mode ?)
>
> PÅ den anden side - hvorfor bruger man det ikke mere ?

Det var en mode.

Anvendes sjældent, der er mange ekstra led mellem gearstang og gearkasse så
det var noget dingelværk.

Fra : alexbo

Dato : 04-05-11 21:07

"Per" > skrev
> I gamle biler 70´erne var der ofte et ratgear i stedet for gulvgear.
Der var ikke ratgear i stedet for gulvgear, der var bare ratgear, det var
praktisk når forsædet var en bænk eller sofa.

> Hvad var grunden til dette valg ? (var det mode ?)
Nej, det var praktisk når der skulle sidde tre personer på forsædet.

> PÅ den anden side - hvorfor bruger man det ikke mere ?
Fordi man begyndte at lave enkelte forsæder og så var det praktisk og smart
at gearstangen gik næsten lige ned i gearkassen, sådan var det på
sportsvogne så det fik familiebiler også.
Da så man begyndte med forhjulstræk, hvor ratgear er meget enklere, så ville
man ikke lave det om igen.

Reelt er det tåbeligt, dengang stort set alle gearkasser sad bag motoren
nærmest helt ind i kabinen havde man et kompliceret stangsystem fra rattet
ned til gearkasssen, så flyttede man gearkassen til venstre forhjul og
lavede et kompliceret stangsystem fra mellem sæderne og derud.

Jeg synes navnlig nogle europæiske automatgearvælgere er helt tåbelige, et
kæmpehåndtag lige midt i bilen, i stedet for det amerikanske system med en
gearvælger under rattet.
Man skal trods alt kun sætte i gear en gang på en normal køretur, så behøver
hele midterkonsollen ikke at være fyldt op med dette store håndtag.

mvh
Alex Christensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-05-11 21:17

Per skriver:

> Hvad var grunden til dette valg ? (var det mode ?)

Til dels, det var smart med et plant gulv uden en forstyrrende
gearstang.

> PÅ den anden side - hvorfor bruger man det ikke mere ?

Flere biler har gearstand på instrumentpanelet. Har selv haft en Vito
som firmabil med det.

Min egen har så en gearstang, men skiftepaler på bagsiden af rattet -
det må da tælle list

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Martin Bak

Dato : 05-05-11 00:05

> [...]
> som firmabil med det.
>
> Min egen har så en gearstang, men skiftepaler på bagsiden af rattet -

Min første tanke, da jeg så tråden Gearskiftet skal da sidde på rattet.
Findes der løsninger, der også klarer udkoblingen? (men hvor man selv skifte
gear stadig)

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Andreas Møller Hanse~

Dato : 05-05-11 05:18

> Min første tanke, da jeg så tråden Gearskiftet skal da sidde på rattet.
> Findes der løsninger, der også klarer udkoblingen? (men hvor man selv skifte
> gear stadig)

De gamle Saab'er havde jo ratgear og friløb, så da brugte man kun
koblingen til igangsætning - ved de andre gearskift, slap man bare
gassen, skiftede gear og gav gas igen.
Meget enkelt og genialt i grunden - egentlig en skam at Saab lige nu
slås for at leve videre....

Andreas M. Hansen

Fra : Anders Majland

Dato : 05-05-11 09:21

> Min første tanke, da jeg så tråden Gearskiftet skal da sidde på
> rattet. Findes der løsninger, der også klarer udkoblingen? (men hvor man
> selv skifte gear stadig)

Ja Smart Fortwo i Pure udgaven har skifterobot til foretage skiftene incl
udkopling, men gearstangen (der blot er et par elektriske kontaktor) skal
stadig betjenes manuelt. Forskellen til den fulde automatik som kommer i
højere udstyrsniveauer er "kun" en software licens og en anden skiftekulisse
der har en extra knap så man kan skifte mellem manuelt og automat skift af
gear. Den sidder tradtionelt mellem sæderne. Btw skifter den manuelle selv
gear op når man rammer omdrejningsbegrænseren og nedad igen når man
motorbremser. Så med manuelt gear er det i praksis kun nødvendigt at geare
op

Man kan så også vælge paddles bag rattet - men der jo også et par kontakter.

Kan ikke lige komme på biler med mekanisk forbindelse fra gearstangen men
automatisk udkopling

/A

Fra : bme

Dato : 05-05-11 17:02

> [...]
>
> Kan ikke lige komme på biler med mekanisk forbindelse fra gearstangen men

Saab (ja, nu dukker den op igen) havde noget sensonic halløjsa engang i
90'erne, hvor kobling blev styret af en robot, men hvor gear skulle
skiftes manuelt (så vidt jeg husker).

/bme

Fra : Ivan Madsen

Dato : 05-05-11 17:35

On Thu, 05 May 2011 18:01:37 +0200, bme <bme@fritid.tele.hej> wrote:

>Saab (ja, nu dukker den op igen) havde noget sensonic halløjsa engang i
>90'erne, hvor kobling blev styret af en robot, men hvor gear skulle
>skiftes manuelt (så vidt jeg husker).
>
>/bme

Taunus 12 M Super fra '64 kunne fås med noget Saxomat-kobling.
Manuelle ratgearskift med automatkobling. (ifølge instruktionsbogen)

Der var ellers god vandring på sådan et ratgear.

Men så begyndte Ford at bruge automatkasser helt ned i Escort og det
gled vist ud.

Jeg mener at have noget lignende som ekstraudstyr i 80'erne og
90'erne, men hæng mig ikke på bilmærker.

Fra : ABJ

Dato : 05-05-11 22:54

> [...]
> rattet.
> Findes der løsninger, der også klarer udkoblingen? (men hvor man selv

Det er en gammel opfindelse, jeg havde engang en Ford Taunus (den med globus
i fronten) den havde ratgear og en elektrisk kobling.

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 05-05-11 14:45

On Wed, 04 May 2011 21:48:28 +0200, ABJ wrote:

> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Det var en mode.
>
> Anvendes sjældent, der er mange ekstra led mellem gearstang og gearkasse
> så det var noget dingelværk.

Hæ, ja. Jeg har engang kørt i en tudsegammmel Toyota Dyna (hed den vist)
Ratgearstangen havde så meget slør at bilen kun kunne bruge første og
andet gear (som sad tættest på rattet). Hvis man forsøgte tredje eller
fjerde gear stødte gearstangen imod instrumentbrædtet.

Et ord: træls

--
sayonara
Martin Mose Larsen

Fra : Ivar

Dato : 06-05-11 22:27

Per skrev:

> I gamle biler 70´erne var der ofte et ratgear i stedet for gulvgear.

> Hvad var grunden til dette valg ? (var det mode ?)

Ratgear kom på mode i 50'erne. I slutningen af 60'erne gik det
af mode igen, og i løbet af 70'erne forsvandt det næsten helt.

Det dog ikke ualmindeligt med ratgear på amerikanske biler. Hvis
man altså kan kalde det for ratgear, når det er en bil med
automatgear.

Ivar Magnusson

--
- Sendt fra min standerlampe

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-11 13:49

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message
> Hej NG !
>
> I gamle biler 70´erne var der ofte et ratgear i stedet for gulvgear.
>
> Hvad var grunden til dette valg ? (var det mode ?)
>
> PÅ den anden side - hvorfor bruger man det ikke mere ?

Fordi flere og flere får DSG :)
Har selv kørt med det i SAAB. Mit indtryk var at det var rimelig precist,
men hold fast hvor det var let at hvæsse tænder i gearkassen hvis man
skiftede lidt for hurtigt.

Tror bare det er billigere at lave hvor gearstangen sidder i bunden. Ikke så
mange stænger og så har kunderne nok bare foretrukket dem med gear i bunden.

--
Tom