Motorvej
Fra : Craner

Dato : 03-05-11 07:32

Dette har sikker været diskuteret mange gange, men nu er konen også begyndt
at stille spørgsmål.
Tirsdag morgen kl 0730 er der igenigen en bil der er havereret i
Limfjordstunnellen.
Jeg kører på motorvejen på tilkørslen ved Øster Sundby. (mod nord)
Fra dette punkt er der ca. en kilomet til tunellen
Bilerne er begyndt at pakke i begge vognbaner.
Dem der er overhalingsbanen er pakket ca 3 km bagud og en km frem til
tunellen
Inderbanen er pakket fra ca samme sted og ca 200 meter efter tilkørslen til
motovejen.(der hvor jeg kommer)
Altså når jeg kører ned sammen med andre, er der nogle foran mig, som med
det samme, prøver at komme ind på motorvejen, (ud over spærreflader mm) jeg
vil bruge hele tilkørselvejen, således at jeg kommer ca 200 meter længere
frem.
Når jeg så er kommet frem er dem i inderbanen ved at trække ind i
overhalingsbanen og de er herfra ca. 7 til 800 meter inden der er overhaling
forbudt. Jeg kører i den inderste frie bane og trækker så ud, ca en 100
meter når der er plads.
Nu siger konen til mig, at det må jeg ikke, for jeg underhaler alle de biler
der snegler sig afsted i ydersporet. Jeg selv kører vel omkring de 50, som
er hastighedern ifølge vejskiltene.
Selv om nu nogle syntes det er iriterende at jeg kører i den frie vognbane
og trækker ud umiddelbart før tunelllen er dette så lovligt?? eller har
konen ret i at jeg er en synder

mv
Poul

Fra : Craner

Dato : 03-05-11 07:42

"Craner" skrev i meddelelsen

[...]

Jeg glemte lige at sige at dem der kører på motorvejen bagved og som skal af
ved den frakørsel der ligger ved Østersundby kan ikke komme af, da bilerne
der holder i inderste vognbanen ikke kører frem til tunellen.
Hvis bilerne brugte begge vognbaner, ville de der skal af have mulighed for
at komme af, uden at bruge nødsporet som ikke er lovligt.
Selvfølgelig, hvis haveriet varer flere timer, vil vejene blive fyldt op,
men det gør det sjældent i tunellen.
Tilsidst har jeg og mange andre bilister aldrig forstået, hvorfor der ikke
er en afkørsel nord samt en tilkørsel syd ved humlebakken, da dette kunne
løse mange problemer.

vh
Poul

Fra : alexbo

Dato : 03-05-11 09:06

"Craner" skrev

> Selv om nu nogle syntes det er iriterende at jeg kører i den frie vognbane
> og trækker ud umiddelbart før tunelllen er dette så lovligt??
Ja.

> Hvis bilerne brugte begge vognbaner, ville de der skal af have mulighed
> for at komme af, uden at bruge nødsporet som ikke er lovligt.

Hvis der kun er et brugbart spor i tunnellen og bilisterne kan se det på
skilte, synes jeg det er bedre at alle der skal gennem tunnellen bruger
ydersporet og overlader højresporet til fra og tilkørsel, der kan være en
næsten ubegrænset kø af biler ned gennem Jylland i venstre spor uden at
spærrre for noget.
Ved at bruge højre bane spærrer man da netop for frakørsel.
Jeg mener så også at man kunne tillade afkørsel af nødsporet, et 30 km/t
begrænsning og stiplede afkørselspile, for at vise at man må forbikøre en
ligeudkø i de rigtige vognbaner hvis man skal fra i første afkørsel.
Holder der så nogen i nødsporet må man trække ud i højre vognbane og udenom.

[...]

Hvis køen rækker 3 km bagud får du da ikke frakørselen fri ved at rykke
højre bane 1 km. frem

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik B.

Dato : 03-05-11 07:43

> [...]
> biler der snegler sig afsted i ydersporet. Jeg selv kører vel omkring de
> 50, som er hastighedern ifølge vejskiltene.

Du "underhaler" ikke, men laver en "forbikørsel". Efter min opfattelse gør
du intet forkert...

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-05-11 10:18

Den 03-05-2011 08:31, Craner skrev:
> [...]
> vognbane og trækker ud umiddelbart før tunelllen er dette så lovligt??
> eller har konen ret i at jeg er en synder

Der vil være mange der vil være sure over det du gør, men det er, i
princippet, ikke forkert.

I tilkørslen er du forpligtiget til at søge at tilpasse din hastighed
til den der køres med i 1. spor.

Det vil sige at hvis de kører med lav hastighed må du egentlig ikke
"underhale". Men du har lov til at køre frem til hvor der er et passende
hul i trafikken i 1. spor, som du kan trække ud i.

Fra hvor spærrefladen ophører er dem i 1. spor forpligtiget til at give
dig den plads du behøver.

Det store problem i det du beskriver ser ud til at være at dem i 2. spor
benytter de huller i 1. spor der bliver lavet for at give plads til dig,
og andre, fra tilkørslen, til selv at trække i 1. spor.

Her burde det være, som det er i andre lande, at der blev lavet en fuld
optrukken vognbane adskillelse så dem i 2. spor ikke må trække i 1. spor
før efter sammenfletningen mellem tilkørsel og 1. spor.