Saab i strategisk samarbejde med kinesiske~
Fra : Henrik B.

Dato : 02-05-11 21:45

Der afholdes i morgen - tirsdag - en pressekonference i Kina, hvor det
offentliggøres at Saab vil indgå et strategisk samarbejde med kinesiske
Hawtai Motor Group:
http://www.hawtaimotor.com/english/

Samarbejdet vil være medvirkende til financiering af Saab's fremtidige drift
og udvikling, da Hawtai vil købe teknologi, platforme m.v. af Saab. Samtidig
vil det give Saab adgang til det store kinesiske marked.

Mere om Hawtai:

FRA WIKIPEDIA:
History

The company was founded in 2000. Hawtai became a small SUV maker, but its
products make a splash because they look upscale. Some models have in-car
entertainment systems. As of 2010 sedans are now also a product. Technology
transfers. The company has purchased foreign technology repeatedly including
engine and transmission technologies. It does make automatic transmissions.
Around the time of the 2009 Chrysler Chapter 11 reorganization, this
American automaker discussed the possibility of an asset sale with Hawtai.
Hyundai Hawtai purchased technology from the Korean Hyundai Motors including
some used in the first generation Santa Fe.

Hyundai joint venture
In 2002 Hawtai began a joint venture with Hyundai motors, but as of late
2010 this partnership has ceased. It made Chinese-market versions of the
Hyundai Matrix, a people carrier, the Hyundai Santa Fe and the Hyundai
Terracan. The Santa Fe was the fifth most-purchased SUV in China in 2010,
and at least some of its versions may differ significantly from those sold
in other markets.
Both Hyundai SUVs have experienced continued popularity in the Chinese
market.

Name

Originally romanized Huatai, the now-preferred way to spell the name of this
Chinese automaker with the Latin alphabet is Hawtai.

Engines

Some Hawtai models use SAIC engines, but other powerplants are Hawtai’s own
perhaps using technology purchased from an Italian firm, VM.

Production bases and facilities

Hawtai has at least two production bases, one each in Ordos, Inner Mongolia,
and in Rongcheng, Shandong.
The Inner Mongolia site has a production capacity of 300,000 units/year,
manufactures modern diesel engines and may have been under construction as
of February, 2010. A former process technology/engine localization office in
Beijing may be site for R&D efforts.

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/

Fra : Henrik B.

Dato : 02-05-11 21:51

> [...]
> Der afholdes i morgen - tirsdag - en pressekonference i Kina, hvor det
> offentliggøres at Saab vil indgå et strategisk samarbejde med kinesiske

Og deres modeller kan ses hér:
http://en.hawtaimotor.com/

Også de gamle biler, baseret på gammel Huyndai teknologi (det samarbejde
ophørte i 2010).
Specielt viser B11 modellen, at kinøjserne er stærkt på vej...

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-11 22:24

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote in message news:4dbf1916$0$56775$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> Specielt viser B11 modellen, at kinøjserne er stærkt på vej...

hmmm, den sang har jeg hørt før. Men faktisk har kineserne overhovedet ikke fat i hverken det amerikanske eller europæiske
bilmarked. De laver rent ud sagt kopivarer som sikkerhedsmæssig er som biler var for 20 år siden.
De sælger primært deres skrammel til hjemmemarkedet og til rusland, hvor sikkerhed er en by i rusland.

Bare fordi de kan lave kopier der skinner og se "rigtige" ud, så har de lang vej endnu.
Det sagde man også at japanerne osv osv, men de laver stadig nogle skrammelkasser i kina som ingen ved sine fulde fem vil købe. Skal
så ikke udelukke at der måtte findes en enkelt model der klarer Ncap rimeligt, men laangt de fleste kineserbiler er lige til at
smide i skidtpressen.

Man kunne så tro at kineserne ville flytte SAABs know-how med sikkerhed til kina, hvilket kun kan hjælpe.

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 02-05-11 22:45

> [...]
> sikkerhed er en by i rusland.
>
> Man kunne så tro at kineserne ville flytte SAABs know-how med sikkerhed

Netop! Hvorfor tror du at netop kinøjserne købte Volvo, ligesom der var
kinesiske interessenter til Saab? I denne omgang er der forhandlinger med
intet mindre end 3 kinesiske bilproducenter - om teknologiudveksling.

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-11 16:24

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote in message news:4dbf25df$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Netop! Hvorfor tror du at netop kinøjserne købte Volvo, ligesom der var kinesiske interessenter til Saab? I denne omgang er der
> forhandlinger med intet mindre end 3 kinesiske bilproducenter - om teknologiudveksling.

Lader til at aftalen er i hus
http://epn.dk/brancher/industri/bil/article2418432.ece

Nu kender jeg ikke aftalen, men hvis ikke SAAB laver noget anderledes, så er det
vel kun at trække den (eller som at tisse i bukserne). Problemet som jeg har læst
det, er at SAAB ikke tjener penge. Så selvfølgelig er det rart med nyt ekstra kapital
men det alene gør jo ikke forretningen sundere.

Noget af en satsning om SAAB kan finde fodfeste på det kinesiske bilmarked. De
fleste kinesere der har råd til bil, køber enten deres eget skrammel eller også de
tyske mærker VW, BMW, MB.

Personligt synes jeg ikke om at europa sælger know-how til fjernøsten for så at
blive udkonkurreret i sidste ende. Men OK der er nok ikke så mange skud SAAB
har tilbage i bøssen længere.

Men spændende er det da om SAAB formår at vende skuden.

--.
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 03-05-11 21:43

> "Tom>" skrev i meddelelsen
>
> Lader til at aftalen er i hus
> http://epn.dk/brancher/industri/bil/article2418432.ece

Øh ja, som jeg skrev i går...

> vel kun at trække den (eller som at tisse i bukserne). Problemet som jeg
> har læst
> det, er at SAAB ikke tjener penge. Så selvfølgelig er det rart med nyt
> ekstra kapital

Nej, problemet er, at de ikke har solgt biler nok, til at nå forbi
break-even punktet.

Fra : KASO

Dato : 03-05-11 18:41

Interessant. Spørgsmålet er, hvad det vil føre til, og hvilken indflydelse
kineserne vil få på Saabs fremtid. Der er næppe tvivl om, at de vil købe sig
til viden, men de vil formentlig også gerne have indflydelse på den
fremtidige drift og udvikling.

Aftalen kan jo betyde, at Saab skal køre med kinesiske motorer og
gearkasser - men den kan også betyde, at Saab får vanskeligere ved at indgå
aftaler om platforme med europæiske producenter, der måske ikke ønsker at
levere viden til Kina.

Som jeg ser det, er det et åbent spørgsmål, om det er Saabs redning, eller
om det er en kortsigtet levetidsforlængelse - lige længe nok til at
kineserne har malket Saab for den viden, der måtte være tilbage.

> [...]
> ophørte i 2010).
> Specielt viser B11 modellen, at kinøjserne er stærkt på vej...

Dét giver jeg ikke meget for. Kineserne har tidligere vist biler, der på
billeder så fine og moderne ud, men som under skallen var forældede og uden
sikkerhed.

Fra : Henrik B.

Dato : 03-05-11 21:48

> [...]
> gearkasser - men den kan også betyde, at Saab får vanskeligere ved at
> indgå aftaler om platforme med europæiske producenter, der måske ikke

Nu benytter Hawtai motorer fra VM Motori, så Saab vil bl.a. få adgang til en
manglende større diesella motor. Ser man på Hawtai's motordata, så ser deres
CO-tal RIGTIG fine ud.

> Som jeg ser det, er det et åbent spørgsmål, om det er Saabs redning, eller
> om det er en kortsigtet levetidsforlængelse - lige længe nok til at
> kineserne har malket Saab for den viden, der måtte være tilbage.

Planen er, at Hawtai skal producere den kommende Saab 9-3, til det kinesiske
marked. Resten af verden skal forsynes fra Trollhättan (klog beslutning).
Ligesom Hawtai skal distribuere Saab i Kina...

Fra : KASO

Dato : 04-05-11 05:51

> Nu benytter Hawtai motorer fra VM Motori, så Saab vil bl.a. få adgang til
> en manglende større diesella motor. Ser man på Hawtai's motordata, så ser
> deres CO-tal RIGTIG fine ud.

Som jeg læste det (kort), har VM hjulpet Hawtai med udviklingen - resten
står Hawtai selv for. Jeg har ingen anelse om, hvordan motoren er....

Kinesiske dataopgivelser ville jeg nok ikke lægge så megen vægt på.

> Planen er, at Hawtai skal producere den kommende Saab 9-3, til det
> kinesiske marked. Resten af verden skal forsynes fra Trollhättan (klog
> beslutning). Ligesom Hawtai skal distribuere Saab i Kina...

Det er så planen på kort sigt, men spørgsmålet er, hvad der sker derefter,
men det kan kun blive gætteri.

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-11 20:34

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote in message news:4dc069d8$0$56785$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Planen er, at Hawtai skal producere den kommende Saab 9-3, til det kinesiske marked. Resten af verden skal forsynes fra
> Trollhättan (klog beslutning).

Hvorfor er det klogt?
Mange virksomheder får de største succeer ved at udvikle i europa og køre produktionen
i et lavtløns land. Når SAAB ikke kan lave sorte tal og sælge nok biler, kunne man jo
også reducere sine onkostninger ved at flytte produktionen ud.

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 06-05-11 20:12

> [...]
> kunne man jo
> også reducere sine onkostninger ved at flytte produktionen ud.

Fordi man trods alt stadig producerer i en lidt anden kvalitet, i Europa.
Med mindre man står konstant og holder kinøjseren i nakken!

Fra : KASO

Dato : 10-05-11 15:22

> Fordi man trods alt stadig producerer i en lidt anden kvalitet, i Europa.
> Med mindre man står konstant og holder kinøjseren i nakken!

At dømme efter børnesygdommene på den nye 9-5, kan man jo overveje, om det
vil blive væsentligt ringere i Kina....

(Men generelt vil jeg nu give dig ret: Jeg ville heller ikke være helt tryg
ved kvaliteten. Det er f.eks set før, at materialer er skiftet ud til
billigere versioner - blot det ikke ses på overfladen)

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 10-05-11 19:01

On Tue, 10 May 2011 16:22:28 +0200, "KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote:

> [...]
>ved kvaliteten. Det er f.eks set før, at materialer er skiftet ud til
>billigere versioner - blot det ikke ses på overfladen)

De problemstillinger der omtales her, behøver man ikke at tage til
Kina for at oppleve.

Henne i England på Nissan's fabrik, som fremstillede Primera, var der
også en hel armé af japanske "passepåmænd"

Japanerne havde ikke nogen større tiltro til den engelske
arbejdskraft.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik B.

Dato : 10-05-11 20:11

> [...]
> også en hel armé af japanske "passepåmænd"
>
> Japanerne havde ikke nogen større tiltro til den engelske

Det samme skete på Toyota's fabrik i England, da man begyndte at producere
Carina E dér. Da bilerne havde alt for mange fejl, blev hele den engelske
ledelse udskiftet, med en ditto japansk.