"Klassisk bil" forsikring og syn
Fra : Lars Arup

Dato : 01-05-11 20:53

Jeg har i mange år undret mig over at forsikringsselskaberne på
motorcykelansvarsfors. har kunnet indføre den regel at der ikke er dækning i
de 3 vintermåneder uden at man skal aflevere pladerne. DVS at man har et
køretøj på plader men alligevel uden fors. dækning, man har jo i gl dage
altid været vant til at plader var ensbetydende med lovlig forsikring.

Nå men det er en ting, men nu er jeg blevet opmærksom på et andet dilemma.
Jeg har fået min '82 Taunus van forsikret hos Alm brand som en "klassisk
bil". Det er billigere, men her er den samme klausul som ovenfor nævnt
nemlig at forsikringen ikke dækker fra 15 november til 15 marts. Jeg må jo
indrømme at jeg stort set ikke bruger bilen så det går nok, MEN jeg er
blevet indkaldt til periodisk syn (det skal den som alle andre biler hver 2.
år) med sidste fremmøde 1 marts!

Det har jeg så syltet lidt så nu hvor den er ved at være klar er det jo
blevet mig tilladt at køre den til syn. ( i øvrigt er jeg meget modtagelig
for anbefalinger om en flink synshal i Kbh !).

Men hvad gør de mere lovlydige i en lign situation, både vedr syn og evt
mekanikerbesøg inden syn ?

MVH Lars Arup

Fra : -=JF=-

Dato : 01-05-11 21:13

Den 01/05/11 21.53, Lars Arup skrev:

> Men hvad gør de mere lovlydige i en lign situation, både vedr syn og evt
> mekanikerbesøg inden syn ?

Ringer, og beder om at synet udsættes til efter 15. marts.

--
Mhv.
John

Fra : jan@froerup.dk

Dato : 01-05-11 22:34

-=JF=- <null@null.null> skrev :

>Ringer, og beder om at synet udsættes til efter 15. marts.

Good luck !

De vil ikke ændre sidste dag.
--
Jan_stevns

Life sucks !! - pass the beernut's

Fra : Leo Jensen

Dato : 02-05-11 02:25

On May 1, 11:34 pm, j...@froerup.dk wrote:

> Good luck !
>
> De vil ikke ndre sidste dag.
> --
> Jan_stevns
>
> Life sucks !! - pass the beernut's

Man må få lavet periodisk syn op til 6 mdr før dato, så du gør det
bare før 15. november...

MVH Leo

Fra : alexbo

Dato : 02-05-11 10:18

"Lars Arup" skrev

> [...]
> køretøj på plader men alligevel uden fors. dækning, man har jo i gl dage
> altid været vant til at plader var ensbetydende med lovlig forsikring.

Der er to muligheder som jeg ser det, enten betaler selskabet en
ansvarsskade og kræver beløbet af forsikringsstager, eller alle selskaberne
er blevet enige om at lade den slags skader dække af puljen for uforsikrede
køretøjer, der så kræver beløbet af ejer.

Der er reelt ingen køretøjer der ikke er ansvarsdækket i forhold til
modparten.

Alm Brand skriver om deres klassisk forsikring.
..Køretøjet må kun benyttes til hobbykørsel. Almindelig brugskørsel, som har
det primære formål, at opfylde et almindeligt transportbehov f.eks. kørsel
til og fra arbejde, shopping og lignende er ikke dækket.

Det betyder at man selv risikerer at ende med regningen for en skade, men
modparten får altid sin erstatning uanset hvilke forsikringsbetingelser den
ansvarlige har.

Jeg vil foreslå at du trækker synet så langt som muligt, syner og 2 gange
samme i træk.
Først det syn du skylder, periodesynet, så et registreringssyn hvor du
flytter synsdatoen til den nye dato.
Syner du på 2 gange den 5 maj, vil du blive indkaldt næste gang til maj 2013

Hvis din mekaniker ikke ved hvordan man gør så ved synshallen det, de har
også de nødvendige papirer.

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 02-05-11 10:21

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev

> Jeg vil foreslå at du trækker synet så langt som muligt, syner og 2 gange
> samme i træk.
Det blev da noget makværk, jeg prøver lige igen.
Jeg vil foreslå du trækker synet så langt som muligt og syner 2 gange i

Fra : Lars Arup

Dato : 02-05-11 20:55

Skal dit svar forstås sådan at det ikke er ulovligt(set fra et politimæssigt
synspunkt) at køre i vintermånederne, men at man måske kan risikere at hæfte
for en skade på en modpart?

Som Jørgen skriver er man "i princippet " dækket hele året.

MVH Lars Arup

Fra : alexbo

Dato : 02-05-11 21:38

"Lars Arup" skrev

> Skal dit svar forstås sådan at det ikke er ulovligt(set fra et
> politimæssigt synspunkt) at køre i vintermånederne, men at man måske kan
> risikere at hæfte for en skade på en modpart?

Ja, hvis ansvarsforsikringen ophører skal forsikringen meddele politiet at
bilen ikke er forsikret så de kan hente pladerne.

Hvilken aftale selskab og forsikringtager har indbyrdes er en anden ting.
Mange forsikringer har også en selvrisiko på ansvarsforsikringen, om den er
på 2 tusind, 2 millioner eller ubegrænset ændrer ikke lovligheden af
kørslen.

Registreringsbekendtgørelsen.
§ 44. Et motordrevet køretøj kan kun registreres, hvis der i
overensstemmelse med færdselsloven er tegnet en ansvarsforsikring for
køretøjet.

Jeg tror man skal se aftalen på linie med andre aftaler med forsikringen,
ingen fører under 25 år, sladreboks monteret og hvad der ellers findes.
Bryder man aftalen kan det koste, men ulovligt er det ikke.

mvh
Alex Christensen

Fra : Futte&Co

Dato : 02-05-11 14:57

Den 01-05-2011 21:53, Lars Arup skrev:

> Men hvad gør de mere lovlydige i en lign situation, både vedr syn og evt
> mekanikerbesøg inden syn ?
>
> MVH Lars Arup

Du ringer til forsikringsselskabet og aftaler den nødvendige kørsel. Du
er i pricippet forsikringsdækket hele året, men har lavet en aftale med
forsikringen om at du kun kører i det i betingelserne nævnte omfang.
Dette giver så en lavere præmie end hvis du bare tegnede en almindelig
forsikring. Et eller andet sted i betingelserne burde du kunne finde en
forklaring på hvilke dokumentationer forsikringen kræver. Men start med
en opringning

--
Jørgen, Brøndby
Victoria KR26N Aero, 1954, sælges måske