Pas på ! Nyt brændstof indøfrt 1. maj
Fra : Mogens \(K\)

Dato : 30-04-11 08:00

Check om du kan køre sydpå i din bil med benzinmotor, eller om du må blive
hjemme eller handle bil inden sommerferien. Generelt kan biler fra før 2000
ikke tanke oktan 95 sydpå længere. Et link til listen findes på denne side:
www.bilsweden.se/web/E10.aspx

Fra : alexbo

Dato : 30-04-11 08:23

"Mogens (K)" skrev

> [...]
> hjemme eller handle bil inden sommerferien. Generelt kan biler fra før
> 2000 ikke tanke oktan 95 sydpå længere. Et link til listen findes på denne

Man kunne også vælge ikke at tanke E10.
http://www.fdm.dk/nyheder/e10-benzin-modvind

Nu er der ingen motorer der dør af at køre en ferietur med E10, det minder
meget om da den blyfri bensin kom, der var der mange advarsler om gamle
motorer, men de døde jo heller dagen efeter de fik blyfri.
Men udover det synes jeg man er gået meget stille med dørene angående E10

mvh
Alex Christensen

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 30-04-11 08:29

"alexbo" skrev i meddelelsen

> Man kunne også vælge ikke at tanke E10.
> http://www.fdm.dk/nyheder/e10-benzin-modvind

Motor skriver, dette ikke er en mulighed mere vedr. oktan 95 - man har ikke
valget

> Nu er der ingen motorer der dør af at køre en ferietur med E10

Det er blot en oplysning, som folk ka ta som de vil Alex.
De typiske reaktioner UNDER ferien vil iflg. det tyske ADAC være:
1) Motoren kan ikke starte
2) Meget dårlig tomgang
3) Tilstoppet brændstoffilter

Efterfølgende
1) Rustangreb i motoren, da ethanolen binder vandet
2) Øget motorslitage

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 30-04-11 09:25

On Sat, 30 Apr 2011 09:29:03 +0200, "Mogens \(K\)"
<mogensFJERN@DETTEknudsen.dk> wrote:

> [...]
>3) Tilstoppet brændstoffilter
>
>Efterfølgende
>1) Rustangreb i motoren, da ethanolen binder vandet

Har man også mistet muligheden for at købe "Ferrari-benzin"? Altså
oktan 100.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 30-04-11 15:05

skrev i meddelelsen news:lphnr6lhsm8ji3slcrg6fvb3al857g9uap@4ax.com...

> Har man også mistet muligheden for at købe "Ferrari-benzin"? Altså
> oktan 100.

Nope - men da folk herinde helst slipper gennem brændstof-tilværelsen så
billigt som muligt, vil oktan 100 helt sikkert ødelægge feriebudgettet
(jég tager toget)

Fra : AS

Dato : 30-04-11 09:41

"Mogens (K)" <mogensFJERN@DETTEknudsen.dk> wrote in message
> [...]
> 3) Tilstoppet brændstoffilter
>
> Efterfølgende
> 1) Rustangreb i motoren, da ethanolen binder vandet

Mest interessant er, at ethanol indføre pga. økologi. Det kan jeg godt
forstå, hvis motoren kan ikke starte, men alt andet virker antiøkologisk.

Fra : alexbo

Dato : 30-04-11 10:16

"Mogens (K)" skrev

> Det er blot en oplysning, som folk ka ta som de vil Alex.

Det er da også fint, jeg forstod bare dit indlæg som at man blev nødt til at
handle eller blive hjemme hvis bilen ikke stod på listen.
Det synes jeg var en noget dramatisk udlægning.

"Check om du kan køre sydpå i din bil med benzinmotor, eller om du må blive
hjemme eller handle bil inden sommerferien"

Jeg finder det så en smule mærkeligt at 5% er fuldstædig harmløst mens 10%
er ganske forfærdeligt.
I gamle dage hældte man sprit i bensinen, det var rigtigt godt for gamle
biler, nu bryder de åbenbart sammen hvis der er sprit i bensinen.

mvh
Alex Christensen

Fra : -=JF=-

Dato : 30-04-11 10:28

Den 30/04/11 11.15, alexbo skrev:

> I gamle dage hældte man sprit i bensinen, det var rigtigt godt for gamle
> biler, nu bryder de åbenbart sammen hvis der er sprit i bensinen.

Er det ikke fordi katalysatoren bliver så varm at den antænder
karburatorspritten - eller noget i den retning.

--
Mhv.
John

Fra : alexbo

Dato : 30-04-11 11:30

"-=JF=-" skrev i

> Er det ikke fordi katalysatoren bliver så varm at den antænder
> karburatorspritten - eller noget i den retning.

Spritten skulle gerne være brændt af sammen med bensinen, og det desuden de
gamle biler de mener ikke kan køre på en 10% blanding, mens de nye der alle
har katalysator godt kan.
Jeg kan læse at der kan komme rustproblemer, fordi det vand der er i
bensintanken optages af spritten og kommer med ind i motoren, men der kommer
en kvart liter vand gennem luften for hver liter bensin, det gør åbenbart
ingen skade, kun den smule der kommer fra bensintanken.

Jeg skal slet ikke nægte at der kan være problemer med en anden blanding af
sprit og bensin, der er bare ingen grund til at tro at gamle motorer ikke
kan tåle et par tankfulde.

Jeg synes så det er fint at gøre opmærksom på sagen, man kunne sagtens
risikere at stå i Tyskland og spekulere på hvad for en stander man skal
tanke ved.

Jeg kører Mitsubishi GDI den kan ikke tåle E10 skriver de, det må komme an
på en prøve, nu kommer jeg nok ikke til Tyksland sådan lige med et samme,
men der er noget påskesnaps tilovers, det kan den få.
Det ville også kunne forklare spritlugten hvis jeg bliver stoppet.

mvh
Alex Christensen

Fra : AS

Dato : 30-04-11 13:00

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message
> [...]
> de gamle biler de mener ikke kan køre på en 10% blanding, mens de nye der

IMHO forskel er, at de gamle biler har karburator, som blænder benzin/sprit
med luft og sender videre. Ca. 20 år eller lidt mere produceres biler, som
har komputerstyret indsprøjtning. Processen styres via 1 eller flere lambda
sonde. Hvis brændstoffet er anderledes, komputer forsøger at justere
processen, dog ikke sikkert det bliver til fordel.

Fra : Andreas Møller Hanse~

Dato : 30-04-11 14:05

> [...]
>
> Jeg skal slet ikke nægte at der kan være problemer med en anden blanding
> af sprit og bensin, der er bare ingen grund til at tro at gamle motorer

Jeg mener at kunne huske at have læst at skadevirkningen består i at
ethanolen er aggressiv overfor visse typer gummi og kunststof, således
at slanger og pakninger bliver ædt op hvis ikke de er lavet af de
rigtige typer materialer.

Andreas M. Hansen

Fra : AS

Dato : 30-04-11 16:48

"Andreas Møller Hansen" <nokke99@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> ethanolen er aggressiv overfor visse typer gummi og kunststof, således at
> slanger og pakninger bliver ædt op hvis ikke de er lavet af de rigtige

Det er også, men det er endnu mere rigtigt til bioester aka. biodiesel.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 30-04-11 09:36

Den 30-04-2011 09:23, alexbo skrev:
> [...]
> gamle motorer, men de døde jo heller dagen efeter de fik blyfri.
> Men udover det synes jeg man er gået meget stille med dørene angående E10

E10, er det det der brændstof der udløser flere miljøproblemer end det
løser?

Nyere undersøgelser har vist at det er mere miljørigtigt at skifte fra
almindelig benzin til diesel end det er at skifte fra almindelig benzin
til benzin der indeholder bioethanol.

Mængden af ethanol kan end ikke gøres så lille at forskellen ophæves.
Bl.a. fordi det koster mere energi at fremstille bioethanol end der er i
den når den forbrændes.

Fra : AS

Dato : 30-04-11 09:42

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message
> Bl.a. fordi det koster mere energi at fremstille bioethanol end der er i
> den når den forbrændes.

Hvis det var omvendt, så bliver perpetuum mobile.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 30-04-11 12:04

Den 30-04-2011 10:42, AS skrev:
> Hvis det var omvendt, så bliver perpetuum mobile.

Vi snakker 2-20 gange så meget energi, afhængig af hvad du bruger at
lave ethanolen af. (Måske derfor det behøver lovgivning for at blive
"populær".)

Fra : AS

Dato : 30-04-11 13:01

> Vi snakker 2-20 gange så meget energi, afhængig af hvad du bruger at lave
> ethanolen af. (Måske derfor det behøver lovgivning for at blive
> "populær".)

Derfor hænger det sammen med marketing, dog ikke økologi, som marketing
fortaller.

Fra : Benny

Dato : 01-05-11 13:19

> 3) Tilstoppet brændstoffilter

Ahh. Hvis brændestoffet har nogenlunde samme viskositet som benzin, så
tror jeg ikke at en ny type brændstof stopper filtret. Det har nærmere
noget med renlighed at gøre.

Det vil svare til at du har et filter til Grøn Tuborg og det stoppes
hvis du filtrede Hheineken. Det holder ikke en meter.

Benny

Fra : Benny

Dato : 01-05-11 13:28

On 30 Apr., 10:40, "AS" <n...@mail.com> wrote:
> "Mogens (K)" <mogensFJ...@DETTEknudsen.dk> wrote in message

Jamen jamen. Hvad laver de i sydamerika. Der kommer de mere eller ren
sprit på tanken. Og i Sverige er E85 udbredt.
Motor messig mener jeg at kompressionen skal hæves til 13:1 for at
være optimalt

Benny

Fra : KT

Dato : 30-04-11 14:03

Generelt er det en forvrøvlet advarsel - man laver naturligvis ikke en
ændring som med et slag ubrugeliggør alle biler, som stammer fra forrige
årtusinde!

For det første er den vedhæftede liste til bilsweden jo ikke eksklusiv
således forstået at ikke nænvte modeller IKKE kan køre på E10, men der står
kun hvilke der KAN.

For det andet er skæringen (= 2000) noget vrøvl - det vil jo helt afhænge af
motoren og hvornår den er konstrueret (og i hvilke bilmærker den anvendes) -
ingen skal bilde mig ind at alle mærker skiftede pr. 2år 2000!

Jeg tror såmænd nok at 99,9% af alle sydgående udflugter kommer hjem igen -
i samme køretøj.

Knud

Fra : Finn Guldmann

Dato : 30-04-11 14:17

Den 30-04-2011 15:03, KT skrev:
> [...]
> 2000!
> Jeg tror såmænd nok at 99,9% af alle sydgående udflugter kommer hjem

Det sidste kan du så være helt sikker på ikke er rigtig. Men af helt
andre årsager.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 30-04-11 14:31

On Sat, 30 Apr 2011 15:03:02 +0200, "KT" <knt.t@privat.dk> wrote:

> [...]
>ingen skal bilde mig ind at alle mærker skiftede pr. 2år 2000!
>
>Jeg tror såmænd nok at 99,9% af alle sydgående udflugter kommer hjem igen -

Du har da ret så langt, at jeg tvivler på ret mange maskiner dør pga.
det nye brændstof. Men har man en maskine der ikke har godt af det
skal det nok passe, at kommbineret med at den for første gang i lang
tid "fyres af" får det sidste knæk til at give helt op.
Men besvær eller dril, ja! - egentlige totale nedbrud kun i begrænset
antal, helt enig.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 30-04-11 15:09

"KT" skrev i meddelelsen

> Clip af en hel masse ævl fra Knud

OK - dét må så straks meddeles "Motor" som helt sikkert sætter pris på
henvendelsen

Fra : alexbo

Dato : 30-04-11 15:20

"Mogens (K)" skrev

Tja, Knud anser det ikke for sandsynligt at man afskærer alle biler ældre
end ti
år fra at køre.
Han mener at det må være motorkontruktionen der er afgørende og ikke
årgangen.

At du anser det for ævl siger mere om dig end om Knud.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 30-04-11 15:21

"alexbo" skrev i meddelelsen

> At du anser det for ævl siger mere om dig end om Knud.

Here we go again, Alex

Fra : alexbo

Dato : 30-04-11 15:47

"Mogens (K)" > skrev

> Here we go again, Alex

Jeps.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 30-04-11 15:53

"alexbo" skrev i meddelelsen

> Jeps.

Det er synd for mig, men sikkert berettiget ift. Knud, der aldrig jagter
folk og altid er en behagelig skribent mod andre ha ha

Nuvel Alex -> Jég hæfter mig ved dit indlæg, som udviser (min tolkning), du
alligevel forstod budskabet trods dét, at du i starten lige havde "snøren
ude" :)
"Jeg synes så det er fint at gøre opmærksom på sagen, man kunne sagtens
risikere at stå i Tyskland og spekulere på hvad for en stander man skal
tanke ved..."

Øh - jeg tror, jeg fik alle disclaimere med, LOL

Fra : alexbo

Dato : 30-04-11 16:23

"Mogens (K)" skrev

> Det er synd for mig, men sikkert berettiget ift. Knud, der aldrig jagter
> folk og altid er en behagelig skribent mod andre ha ha

Jeg synes han har ret i sine synspunkter ang. bensinen.
Du synes det er noget ævl, åbenbart ikke på grund af synspunkterne, dem har
du ikke kommenteret, men fordi du ikke kan lide ham.

> [...]
> "Jeg synes så det er fint at gøre opmærksom på sagen, man kunne sagtens
> risikere at stå i Tyskland og spekulere på hvad for en stander man skal

Det mener jeg så også, men det betyder ikke at jeg anser bensinen for et
problem.
Men at det er rart at være opmærksom på muligheden, jeg har da selv for
mange år siden stået ved en stander og spekuleret på hvad "sans plomb"
betød.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 30-04-11 16:27

"alexbo" skrev i meddelelsen

Men at det er rart at være opmærksom på muligheden, jeg har da selv for
mange år siden stået ved en stander og spekuleret på hvad "sans plomb"
betød.
---------------
Jamen dog -> just præcis !

Fra : Ole Sørensen

Dato : 01-05-11 15:49

> [...]
> ældre end ti
> år fra at køre.
> Han mener at det må være motorkontruktionen der er afgørende og ikke

For min bil (Honda) står der at den blot skal være udstyret med
elektronisk indsprøjtning. Og det er min gamle spand fra 1995.

Selvfølgelig er det konstruktionen der afgør det.

Fra : jan@froerup.dk

Dato : 30-04-11 16:27

"Mogens \(K\)" <mogensFJERN@DETTEknudsen.dk> skrev :

>OK - dét må så straks meddeles "Motor" som helt sikkert sætter pris på
>henvendelsen

Øehh - Mogens - Du er da ingeniør ikke ?

Så ved du jo godt inderst inde hvad det handler om - og at det er
konstruktionen der afgører tingene.

ikke en tilfældig skæringsdato

Jeg undres !

--
Jan_stevns

Life sucks !! - pass the beernut's

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 30-04-11 16:31

skrev i meddelelsen

Øehh - Mogens - Du er da ingeniør ikke ?
Så ved du jo godt inderst inde hvad det handler om - og at det er
konstruktionen der afgører tingene.
ikke en tilfældig skæringsdato
Jeg undres !
-----
I lægger alt for meget faktuelt i min skriv, der var taget fra "Motor".
Enhver ved jo, hva der menes, og jeg ka undres over, at jeg ska jages på
punktet. Nuvel som jeg skriver et andet sted, handler det om, jeg ville gøre
opmærksom på den ændring, der var sket således, at når man stod foran
standeren ja så vidste man besked.

At jeg anvendte en metodik, kendt fra Ekstra Bladet (overdrivelse fremmer
forståelsen) må beklages

Fra : jan@froerup.dk

Dato : 30-04-11 16:34

"Mogens \(K\)" <mogensFJERN@DETTEknudsen.dk> skrev :

>At jeg anvendte en metodik, kendt fra Ekstra Bladet (overdrivelse fremmer
>forståelsen) må beklages

Tjaeh - den gavnede da ikke forståelsen for sagen :)

Sådan er der så meget ...

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 02-05-11 05:42

skrev i meddelelsen

>At jeg anvendte en metodik, kendt fra Ekstra Bladet (overdrivelse fremmer
>forståelsen) må beklages

Tjaeh - den gavnede da ikke forståelsen for sagen :)
---------------

"MÅ BEKLAGES" står der sgu da også - fatter du det?
Ellers er det bare ærgerligt, og sådan er der så meget.

Fra : Steen F.

Dato : 30-04-11 19:06

Den 30-04-2011 15:03, KT skrev:
> [...]
> 2000!
>
> Jeg tror såmænd nok at 99,9% af alle sydgående udflugter kommer hjem

Og hvis slanger og pakninger har taget skade, som først viser sig
senere? Jow, god fornøjelse med tankningen. Der har været MEGET postyr i
Tyskland vedr. E10, så det er helt fint at Mogens bringer det op her,
til oplysning for dem der har en gammel bil.

Fra : Martin [6000]

Dato : 30-04-11 15:02

Den Sat, 30 Apr 2011 15:03:02 +0200 skrev KT:

> Generelt er det en forvrøvlet advarsel - man laver naturligvis ikke en
> ændring som med et slag ubrugeliggør alle biler, som stammer fra forrige
> årtusinde!

Det ville såmend ikke overraske mig hvis det skete...

--
Martin

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 30-04-11 17:00

Mogens (K) wrote:
> [...]
> blive hjemme eller handle bil inden sommerferien. Generelt kan biler fra
> før 2000 ikke tanke oktan 95 sydpå længere. Et link til listen findes på

Med risiko for at få hele nyhedsgruppen på nakken, men det er altså en
gammel nyhed at der er blevet blandet 10% bioethanol i benzinen nede
sydpå. Jeg kender pt ikke lige noget til om det også blandes i diesel så
det holder jeg udenfor.

http://ferie-i-harzen.de/slags-benzin-og-diesel-motorbraendstoffer-i-tyskland.145.0.html

E10 er blevet solgt på tankstationerne siden årsskiftet men for nogen
tid siden blev det nævnt i dagspressen at det blev trukket tilbage fra
markedet fordi ingen ville tanke det hvis der var andre muligheder.
Jeg skal ikke kunne sige om E10 nu bliver trukket ned over hovedet på
forbrugerne ved lov ad politisk vej.

Så er det at jeg kommer jeg til at tænke på Brasilien hvor der køres på
Bioethanol fremstillet af rester fra rør-sukker produktion - Hvilke
forskel er der på deres motorer i forhold til vores? Det har været
snakket om bioethanol i så mange år nu at alle nyere motorer i
europæiske (og brasilianske) biler må være konstrueret til at kunne køre
på det og bare venter på at det bliver indført.

Som nogen siger kan der være kunststoffer i slanger og pakninger der
ikke kan tåle alkoholer, men at påstå at motoren ruster op indefra fordi
alkohilerne opsuger vand er jeg forbeholden overfor - Vand i benzinen
har det med at udfælde sig uheldige steder hvis det ikke udfældes i et
filter - Men her sørger alkoholerne netop for at fjerne det.

Det uøkonomiske ved at fremstille Bioethanol er at der bruges en del af
den energi der er bundet i råmaterialet (Halm f,eks) til processen og
derved bliver udnyttelsen mindre end hvis man brænder halmen af i et
kraftvarmeværk. Det er et spørgsmål om perspektivet.

Det korte af det lange er at jeg ikke ville være bange for at hælde det
på en bil der kører på blyfri benzin på grund af katalysatoren.

/Lars

Fra : Henrik B.

Dato : 30-04-11 17:31

> [...]
> hjemme eller handle bil inden sommerferien. Generelt kan biler fra før
> 2000 ikke tanke oktan 95 sydpå længere. Et link til listen findes på denne

Sjovt som kun én bilproducent (+ egentlig også Volvo), bygger ordentlige
motorer:

"E10 kan användas i alla bensindrivna Saab-modeller, inklusive
BioPower-modeller från och med årsmodell 1979."

*LOOOL*

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-04-11 19:24

"Henrik B." skriver:

> [...]
>
> "E10 kan användas i alla bensindrivna Saab-modeller, inklusive
> BioPower-modeller från och med årsmodell 1979."

Måske du overså BMW, der er der jo også kun en ganske kort notits:

E10 kan användas i alla bensindrivna BMW-bilmodeller oberoende av
tillverkningsår, men min.
oktantal, enligt instruktionsboken måste alltid följas.

Det vil sige at der er der ikke begrænsning på årstallet som ved SÅB

Klaus (hvis bil åbenbart ikke tager skade af E10)
http://www.moppe.dk

Fra : Martin [6000]

Dato : 30-04-11 21:17

> Sjovt som kun én bilproducent (+ egentlig også Volvo), bygger ordentlige
> motorer:

Tja Kia kan også... ved så ikke hvilken producent det siger mest om...LOL

--
Martin

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-04-11 22:08

"Martin [6000]" skriver:

> Tja Kia kan også... ved så ikke hvilken producent det siger mest om...LOL

Kia kan først med motorer bygget efter 2002 står der. Kia har troda
alt bygget biler siden 1974...dog kun solgt dem i Europa siden 1991.

BMW kan med _alle_, på samme vis som "småmærkerne" Smart og Maybach.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Martin [6000]

Dato : 30-04-11 22:25

> Har de overhovedet produceret biler så længe. ) *ROFL*

LOL det aner jeg sq slet ikke...

--
Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 30-04-11 22:27

> Kia kan først med motorer bygget efter 2002 står der. Kia har troda alt
> bygget biler siden 1974...dog kun solgt dem i Europa siden 1991.

Citat:
"KIA
Alle Modelle sind E10-verträglich."

--
Martin

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-04-11 22:44

"Martin [6000]" skriver:

> Citat:
> "KIA
> Alle Modelle sind E10-verträglich."

Svenskerne og tyskerne er ikke enige:

http://www.bilsweden.se/web/E10.aspx

Kia
E10 kan användas i alla bensindrivna Kia-modeller från och med
modellår 2002 och framåt.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Martin [6000]

Dato : 30-04-11 22:59

> Svenskerne og tyskerne er ikke enige:

Jeg tror mere på en punktlig tysker end en fuld svensker.

--
Martin

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-04-11 23:20

"Martin [6000]" skriver:

> Jeg tror mere på en punktlig tysker end en fuld svensker.

Det er jo så spørgsmålet. Svenskerne har en længere erfaring emd sprit
i "blodet"

Finnerne har en anden holdning:
http://www.e10bensiini.fi/files/221/Compatibility_of_E10_Petrol_with_Various_Passengers_Vehicles_28_04_2011.pdf

Kia
E10 is cleared for use in all petrol driven Kia vehicles starting from
model year 2004. E10 may be
suitable for use also in earlier models.

Men Kia i Tyskland siger det selv:
http://kips2.kia.de/Service/E_10/

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Martin [6000]

Dato : 01-05-11 15:54

> Det er jo så spørgsmålet. Svenskerne har en længere erfaring emd sprit i
> "blodet"

Ja :)

Tror bare jeg lader være med at fylde det på den lille diesel uanset..

--
Martin

Fra : Anders Houmark

Dato : 01-05-11 17:03

"Mogens (K)" <mogensFJERN@DETTEknudsen.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> hjemme eller handle bil inden sommerferien. Generelt kan biler fra før
> 2000 ikke tanke oktan 95 sydpå længere. Et link til listen findes på denne

Blot lige en lille info til folk der kører med plastik-benzintanke lavet af
Acerbis (f.eks. Ducati og KTM gør på deres motorcykler), så kan de ikke tåle
bioethanol, og det får tanken til at slå / udvide sig. Nogle i så stor grad,
at tanken bliver utæt.

Ducati er ved at blive sagsøgt i USA.
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?s=6e6d090b495165c1c22ca94f6c37114a&t=638633
http://www.ducatimonsterforum.org/index.php?topic=43639.0

Og vi har også problemet med vores KTMere :-/
http://www.superduke.net/forum/viewtopic.php?f=1&t=16061

Mvh Anders