Hvad skal man passe på henne i Polen?
Fra : Ivan Madsen

Dato : 29-04-11 20:21

Vi overvejer at starte familiemobilen og drysse en tur til Polens land
nogle dage for at besøge nogle bekendte. Hvad skal man være særligt
opmærksom på dernede - bortset fra at de kører som vanvittige?
Vi skal til Warszawa-området. Og det går fra Rostock gennem Tyskland
og så videre.

Brandslukker er på vej - DK skilt det samme. Navi opdateret og klar
til at følge med ud af bilen. Bil serviceret Og fartgrænser,
spritgrænser mv. checket. Grønt kort er vist ikke nødvendigt, men en
god ide ifølge mine kilder.

Fra : AS

Dato : 29-04-11 21:06

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> wrote in message
> [...]
> opmærksom på dernede - bortset fra at de kører som vanvittige?
> Vi skal til Warszawa-området. Og det går fra Rostock gennem Tyskland

Man skal vælge hovedvejene, medmindre ingen anden mulighed. Fra egen
erfaring: det er bedst at lægge hele routen før man kører. GPS sender tit
til de korteste veje, som skal være lige så gode, men de er ikke. Berlin -
Warszawa er som hevedvej mellem øst og vest med alle konsekvenser. Meget
trafik, specielt lastbiler. Der er motorvej i Polen i ca.300km strækning med
3 betalingspunkter. For 2-3 år siden har de akcepteret kun cash 10 PZL hver
gang. Omkring Berlin kan også være svært indimellem. Jeg vil helst tage den
nordlige motorvej i Tyskland og så forbi Szcecin, Bydgoszcz, Torun. Her er
akceptable landeveje, stor del nybyget, en del stadigvæk i gang, kort gratis
motorvej. Ikke sikekrt om de tager længere tid, som Google siger. Ellers kan
man prøver en vej frem, den anden tilbage for at danne sin mening

> Brandslukker er på vej - DK skilt det samme. Navi opdateret og klar
> til at følge med ud af bilen. Bil serviceret Og fartgrænser,
> spritgrænser mv. checket.

Maser politi på vejene venter for hurtige bilister Heldigvis, tit går
det til siden, når opdager underlige nummerplader. IMHO årsagen, at de
fleste ikke taler godt engelsk eller tysk. Men ... you never know, nogen
gang kan de standser og tale bare polsk.

> Grønt kort er vist ikke nødvendigt, men en
> god ide ifølge mine kilder.

Det er altid bedre at have, end omvendt.

Ellers skal man køre bare. Oh, ja, hvis man skal tanke diesel, skal man
vælge ON, som betyder "Olje Naturalne".

Fra : Ivan Madsen

Dato : 29-04-11 21:36

On Fri, 29 Apr 2011 22:05:34 +0200, "AS" <no@mail.com> wrote:

> [...]
>
>Det er altid bedre at have, end omvendt.
>
>Ellers skal man køre bare. Oh, ja, hvis man skal tanke diesel, skal man

Tak for gode råd. Og jeg har ikke planer om at køre meget stærkt, nu
vi endelig har fået lært Xsara at køre 20+ km/l ) Men jeg følger da
med

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 29-04-11 23:25

> [...]

>erfaring: det er bedst at lægge hele routen før man kører. GPS sender tit
>til de korteste veje, som skal være lige så gode, men de er ikke.

Jeg holder på at man skal passe på hvor GPS viser en hen. Det her
http://www.fambj.dk/pages/land-rover/pomerania-2009.php?dir98=&pic98=49&dir98=&&lang=DA
er en vej som Garmin har på kortet, trist at blive vist den vej i en
personbil......

Og ja, de lokale kører med hovedet oppe i røven, ikke underligt at der
står et kors ved hvert vejtræ og hvert sving...

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TDi '86

Fra : Finn Guldmann

Dato : 29-04-11 23:44

Den 30-04-2011 00:25, Morten From Søndergaard skrev:
> Og ja, de lokale kører med hovedet oppe i røven, ikke underligt at der
> står et kors ved hvert vejtræ og hvert sving...

Hvis mennesket skal overleve ret mange generationer mere på denne jord,
skal der gøres noget ved befolkningstilvæksten.

At indføre polsk trafikkultur kunne måske være en del af løsningen?

Fra : Andersen [3650]

Dato : 29-04-11 21:23

Den 29-04-2011 21:20, Ivan Madsen skrev:
> [...]
> til at følge med ud af bilen. Bil serviceret Og fartgrænser,
> spritgrænser mv. checket. Grønt kort er vist ikke nødvendigt, men en

Service på bilen kan ellers godt betale sig dernede.
Deres arbejdskraft er hamrende billig, så derfor er alt
der primært koster menneskehænder billigt.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 29-04-11 21:49

On Fri, 29 Apr 2011 22:23:09 +0200, "Andersen [3650]"
<FJERNaa@FJERNindbakke.FJERNdk> wrote:

>Service på bilen kan ellers godt betale sig dernede.
>Deres arbejdskraft er hamrende billig, så derfor er alt
>der primært koster menneskehænder billigt.

Nu var der sådan set kun en spand olie og en pære at gøre noget ved -
hvis der er nogen, der har en ide om, hvem der er ansvarlig for
placeringen af forlygtepærer på en Xsara, så lad mig det vide.

Jeg vil også gerne låne en guillotine for at kunne stryge vedkommende
over håret på passende vis for at tilkendegive min beundring for vel
udført job.

Jeg har stadig sår på armene af at krølle mig ned til bare den ene
pære.

Fra : Martin Bak

Dato : 29-04-11 22:01

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> udført job.
>
> Jeg har stadig sår på armene af at krølle mig ned til bare den ene

Lægger låg på mine fordomme. Men dit forslag om guillotinen sørger da for,
at det bliver i det land hvor det hører til. Egentlig utroligt at den
opfindelse faktisk virker i praksis.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : KASO

Dato : 30-04-11 08:02

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Lægger låg på mine fordomme. Men dit forslag om guillotinen sørger da for,
> at det bliver i det land hvor det hører til. Egentlig utroligt at den

Det var nu japanerne, der lagde ud med forlygter, der ikke er til at komme
til. Siden har andre (desværre) fulgt op, men nogle kan da heldigvis
fortryde. Vi havde en Renault Grand Scénic II, hvor det var ualmindeligt
besværligt at skifte pærer, men i vores nuværende generation III er det ikke
noget problem. Til gengæld er det grænsende til umuligt på vores Toyota
Yaris, så Toyota har endnu ikke lært det

Fra : SvenP

Dato : 30-04-11 07:29

> [...]
> udført job.
>
> Jeg har stadig sår på armene af at krølle mig ned til bare den ene

Tjae, som min mekaniker siger, så skal franskmænd holde sig til at producere
vin og ost. Biler skal de holde sig fra.

Mvh.Sven

Fra : Steen F.

Dato : 02-05-11 15:52

Den 30-04-2011 08:28, SvenP skrev:
> Tjae, som min mekaniker siger, så skal franskmænd holde sig til at producere
> vin og ost. Biler skal de holde sig fra.

Og at de producerer Airbus fly med voldsom avanceret teknik, er endnu
mere skræmmende.

Fra : Steen F.

Dato : 30-04-11 19:19

Den 29-04-2011 22:48, Ivan Madsen skrev:
> [...]
> udført job.
>
> Jeg har stadig sår på armene af at krølle mig ned til bare den ene

Køb en bil der passer til danske forhold? Volvo eller Saab.
En fransk bil fra de årgange som er eksporteret til et land hvor der er
kørelyspåbud... Ja, det går galt. Uden kørelys kan sådanne pærer sagtens
holde 100.000 km under normale omstændigheder. Bilen er med andre ord
ikke konstrueret til hyppige pæreskift. Ligesom så mange andre biler fra
før sommeren 2006 da der kom EU lovkrav om lettere adgang til pæreskift
(skulle kunne udføres af ejeren og vejledning skulle forefindes i manualen).

Mvh
Steen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-04-11 19:29

"Steen F." skriver:

> Køb en bil der passer til danske forhold? Volvo eller Saab.

VW Golf?

Der kan man skifte pære med den ene hånd på ryggen. Been there done
that got the m.f t-shirt.

Se evt:
http://www.youtube.com/watch?v=nXCZ2v-nIF4&feature=player_detailpage

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Ivan Madsen

Dato : 30-04-11 19:38

On Sat, 30 Apr 2011 20:29:27 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>"Steen F." skriver:

>VW Golf?
>
>Der kan man skifte pære med den ene hånd på ryggen. Been there done
> [...]

Jeg er da glad for at vide, at nogen kan slippe nemt om ved
operationen - men det får mig nu ikke til at opgive drømmen om en
guillotine og den ansvarlige for pærernes placering på en Xsara
placeret hensigtsmæssigt (og der skal nok være delte meninger om hvad
hensigtsmæssigt er - min placering er at han aldrig får problemer med
håret mere ))))

Fra : Steen F.

Dato : 01-05-11 22:26

Den 30-04-2011 20:37, Ivan Madsen skrev:
> [...]
> placeret hensigtsmæssigt (og der skal nok være delte meninger om hvad
> hensigtsmæssigt er - min placering er at han aldrig får problemer med

Vær glad for at du ikke har kusinen til din bil, en lille Renault som
jeg ikke husker navnet på men hedder noget endnu mere ynkeligt end
Twingo, mener jeg. Der skal hele kofangeren af og koster i omegnen af
750 kr. at få skiftet pærer. Plus pærernes pris naturligvis

Mvh
Steen F.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 30-04-11 07:59

"Ivan Madsen" skrev i meddelelsen

Hvad skal man være særligt opmærksom på dernede?
------------------------------------
Du ska passe på, hvad du hælder i tanken hele vejen!
En ny brændstoftype E10 er allerede indført i Tyskland til erstatning for
den vanlige oktan 95, hvor biler generelt fra før 2000 og med benzinmotor
ikke kan anvende brændstoffet. Et link til listen er hér:
www.bilsweden.se/web/E10.aspx

Fra : Ivan Madsen

Dato : 30-04-11 08:11

On Sat, 30 Apr 2011 08:59:25 +0200, "Mogens \(K\)"
<mogensFJERN@DETTEknudsen.dk> wrote:

> [...]
>den vanlige oktan 95, hvor biler generelt fra før 2000 og med benzinmotor
>ikke kan anvende brændstoffet. Et link til listen er hér:

Tak for input - nu er det dieselbrænder vi har, men det kunne have
været pinligt at brænde maskinen af fordi man bare tog den nærmeste
benzinstander.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 30-04-11 08:31

Tak for input - nu er det dieselbrænder vi har, men det kunne have
været pinligt at brænde maskinen af fordi man bare tog den nærmeste
benzinstander.
-----------
Your welcome :)

Motoren brændes ikke af, men kørslen kompliceres væsentlig, hvis man
anvender benzintypen - og det gider man jo ikke på en ferie. På sigt er
benzinen ødelæggende for motoren (se tråden derom)

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 30-04-11 09:21

On Fri, 29 Apr 2011 21:20:46 +0200, Ivan Madsen
> [...]

>til at følge med ud af bilen. Bil serviceret Og fartgrænser,
>spritgrænser mv. checket. Grønt kort er vist ikke nødvendigt, men en

Først og fremmest tror jeg slet ikke at sådan en tur til Polen er
noget for dit nervesystem. )) Dig der normalt får vrøvl med
ringmuskulaturen bare du ser en civiliseret Netto-bil. )

Nå, men hvis det ikke kan holde dig hjemme, så:

Pas på "de andre"! De kører endog meget alternativt.

Vejstandarden uden for motorvejene er meget forskellig. Hvor
sporrillerne er værst, er der grund til at passe på bundkarret. Og jeg
behøver vel ikke at gå i detaljer med hvor meget vand der kan stå i
dem, hvis det regner?

Når du ligeledes ude på det sekundære vejnet ser skilte om
jernbaneoverskæring, så er de 30 km/t. der er skiltet ofte alt for
meget.

I byzoner med 50 km/t. skal du ikke køre mere end 50 km/t. Der er
kontroller alle steder, og de står med kikkerter og udpeger dem med
udenlandsk registrering. De har flest penge! )

Hvis du skal køre meget motorvej dernede, kan du på tanke i Polen før
motorvejen, købe en vignet der gælder i 7 eller 10 dage. Så slipper du
for roderiet med lokale kontanter.

Og endelig skal du ikke gå helt nostalgisk når du møder din første
hestekærre, og ej heller når du ser at en Skoda Favorit sagtens kan
ombygges til ambulance. )

Ud over disse betragtninger kan jeg kun ønske god tur.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ivan Madsen

Dato : 30-04-11 10:01

On Sat, 30 Apr 2011 10:21:00 +0200, folmer@rasmussen.dk wrote:

> [...]
>ringmuskulaturen bare du ser en civiliseret Netto-bil. )
>
>Nå, men hvis det ikke kan holde dig hjemme, så:

Det er noget med en hund altså!

>Pas på "de andre"! De kører endog meget alternativt.

Det har jeg ladet mig fortælle.

> [...]
>sporrillerne er værst, er der grund til at passe på bundkarret. Og jeg
>behøver vel ikke at gå i detaljer med hvor meget vand der kan stå i

Det har jeg fattet - at " ujævn vej" betyder nye støddæmpere hvis man
kommer over 30 og ny undervogn eller bil ved 50 )

> [...]
>kontroller alle steder, og de står med kikkerter og udpeger dem med
>udenlandsk registrering. De har flest penge! )

Jeg har hørt om den slags.

>Hvis du skal køre meget motorvej dernede, kan du på tanke i Polen før
>motorvejen, købe en vignet der gælder i 7 eller 10 dage. Så slipper du
>for roderiet med lokale kontanter.

Det lyder som en god ting - tak for rådet.

>Og endelig skal du ikke gå helt nostalgisk når du møder din første
>hestekærre, og ej heller når du ser at en Skoda Favorit sagtens kan
>ombygges til ambulance. )

Jeg forventer da også at møde Tatra, Skoda 105, Wartburg osv. De kan
da ikke allesammen køre Passat og A6 som vi ser mange af på polske
skilte heromkring.

>Ud over disse betragtninger kan jeg kun ønske god tur.

Takker.

Fra : Z

Dato : 02-05-11 00:11

http://www.youtube.com/watch?v=LFiig8wNV74

Denne video kan du faktisk lære en del af. Ok, de her to klovne kører
alt for hurtigt. De trafikanter de vil overhale når næsten ikke at se
dem før de er oppe i røven på dem. Men 100+ på en 70-vej bare for at
følge med trafikken er ikke et særsyn.

Hold øje med dine spejle - kommer der en bagfrakommende i høj fart og
blinker ud mens han kører på midt på midterstriberne, så træk ind i det
lille nødspor så du kører halvt inde i det og halvt i din egen vejbane.
Når han så blinker ud, så burde den modkørende også trække ind, og der
bliver så en bane i midten hvor der kan overhales.

Dine modkørende overhaler i sagens natur også sådan, så ser du en
modkørende bag en anden modkørende som blinker ud og ligger halvt ovre i
din bane, så ikke noget med at dytte eller give langt lys, bare træk så
meget ind som du kan.

Vi blinker generelt til venstre under hele overhalingen, så ved
medtrafikanterne hvor længe vi vil holde banen, og så til højre når vi
vil i egen vognbane igen. Blinker du ind bliver der som regel gjort
plads til dig med det samme, da folk ved at det går helt galt hvis ikke
de giver dig plads.

Her er et par stykker til:
http://www.youtube.com/watch?v=7E3OoAhCb24&feature=related
Læg mærke til den modkørende ved 0:29.

http://www.youtube.com/watch?v=e1RzZcG8ups&feature=related

Fra : AS

Dato : 02-05-11 07:21

"Z" <svari@gruppen.invalid> wrote in message
> [...]
> Når han så blinker ud, så burde den modkørende også trække ind, og der
> bliver så en bane i midten hvor der kan overhales.

Denen variant af overhaling har jeg set først i Sverige, lidt senere i
Polen. IMHO i Polen ver noget dårligere veje uden nødspor til den tid.