Reg.Afgift på Politibiler m.fl.
Fra : Brian Sørup

Dato : 28-04-11 15:39

Hello Folks..

Jeg kom til at diskutere med min svoger om hvorvidt der er betalt Reg.afgift
af Kongehuset's, Politiet's og andre *hvidplade* tjenestebiler så som
Forsvaret, SKAT, Redningstjenester m.v.

Jeg holder på der ikke er betalt Reg.afgift af ovennævnte køretøjer.....
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : oz3bto

Dato : 28-04-11 16:10

"Brian Sørup" <brizzen@live.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så som Forsvaret, SKAT, Redningstjenester m.v.
>
> Jeg holder på der ikke er betalt Reg.afgift af ovennævnte køretøjer.....

Militær biler er uden afgift ... Man skal ihvertfald betale afgift når man
køber en bil ved dem

Fra : alexbo

Dato : 28-04-11 16:36

"Brian Sørup" skrev

> [...]
> så som Forsvaret, SKAT, Redningstjenester m.v.
> Jeg holder på der ikke er betalt Reg.afgift af ovennævnte køretøjer.....

Det er også rigtigt.
§ 2.
Fritaget for afgift er:
1) køretøjer, der tilhører kongen og dennes ægtefælle, medlemmer af
kongehuset, som er børn af danske konger, eller for hvem der i henhold til
grundlovens § 11 er fastsat årpenge, samt disses enker,

2) personkøretøjer og varevogne som nævnt i § 5, stk. 1, 2 og 8, der
udelukkende anvendes af danske statsinstitutioner, bortset fra køretøjer,
der anvendes erhvervsmæssigt i konkurrence med private erhvervsdrivende,

3) køretøjer, der specielt er indrettet og udelukkende anvendes ved
udrykning til brandsluknings- og redningsopgaver, samt køretøjer, der
udelukkende anvendes af beredskabskommissioner og ikke anvendes
erhvervsmæssigt i konkurrence med private erhvervsdrivende,

4) ambulancer og rustvogne, der specielt er indrettet og udelukkende
anvendes til ambulance- og rustvognskørsel,

5) køretøjer, der er omfattet af lov om buskørsel,

6) køretøjer som omhandlet i § 5 a, stk. 1, der
a) af plejehjem, ældrecentre og lignende institutioner, eventuelt med
reduceret sædetal, anvendes til befordring af egne beboere eller
hjemmeboende ældre, der er visiteret til aktiviteter på institutionen for at
få vedligeholdt deres fysiske eller psykiske færdigheder,
b) er fritaget for vægtafgift efter vægtafgiftslovens § 16 eller omfattet af
§ 7 i lov om afgift efter brændstofforbrug for visse personbiler, og som
eventuelt med reduceret sædeantal anvendes af eller til brug for
kørestolsbrugere,
c) eventuelt med reduceret sædeantal udelukkende benyttes til erhvervsmæssig
befordring af patienter og donorer (sygetransportkøretøjer),
d) er specielt indrettet til erhvervsmæssig transport af teater- og
orkestergrupper, film- og tv-hold samt deres udstyr. Køretøjerne må ikke
anvendes til privat personbefordring,e) af køreskoler alene anvendes til
undervisningsformål. Køretøjerne må ikke anvendes til privat
personbefordring,

Der er så nogle regler om elbiler, brintbiler og andre særlige køretøjer.
mvh
Alex Christensen

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 28-04-11 17:38

"alexbo" skrev i meddelelsen

> Det er også rigtigt.

Derfor ska man tænke sig rigtig godt om, hvordan man kører i disse biler.
Altså tager en "firmabil" hjem og læser familien ind i den for at trille en
tur, eller krydser landegrænsen uden tilladelse. Jeg ved det, fordi jeg har
haft een

Fra : Henning

Dato : 28-04-11 20:04

On Thu, 28 Apr 2011 18:37:47 +0200, "Mogens \(K\)" <mogensFJERN@DETTEknudsen.dk> wrote:

> [...]
>tur, eller krydser landegrænsen uden tilladelse. Jeg ved det, fordi jeg har

Det er jo ligegyldigt om det er en afgiftsbelagt bil eller ej. Beskattes du ikke af den, må du ikke
bruge den privat!

Fra : Martin Bak

Dato : 28-04-11 17:52

> [...]
> kongehuset, som er børn af danske konger, eller for hvem der i henhold til
> grundlovens § 11 er fastsat årpenge, samt disses enker,

Hvorfor dælen futter de så rundt i en Renault eller hvad det nu er de
transporterer ungerne i? Damen har vist haft det sidste ord i den sag...

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-04-11 18:08

Den 28-04-2011 17:35, alexbo skrev:
> [...]
> personbefordring,
> Der er så nogle regler om elbiler, brintbiler og andre særlige køretøjer.

Da Falck også bruger deres sygetransport biler til transport af
abonnenter, kan de ikke have dem uden afgift under §2 pkt 6 c.

Derimod mener jeg de har dem på 20% (taxi) plader.

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 28-04-11 23:09

> Da Falck også bruger deres sygetransport biler til transport af
> abonnenter, kan de ikke have dem uden afgift under §2 pkt 6 c.
>
> Derimod mener jeg de har dem på 20% (taxi) plader.

De har i hvert fald nogen på det der i gamle dage hed 20%-plader, men de har
faktisk en del på gule plader.
Og en del af deres abonnenter er typisk patienter når de transporteres af
Falck - men ikke alle er det.
Så kan man altid gisne om hvorvidt de tager højde for hvilken type
abonnenten er "i dag" når der disponeres en bil afsted.
Jeg har mine tvivl...

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved