1 år med Skoda Superb
Fra : Allan F

Dato : 27-04-11 13:45

D. 22 april 2010 tog jeg min nye Superb i drift. Nu er der gået et år, og
den har kørt ca. 73.000 km.

2x service ifølge servicebogen 2600 + 5600 kr.
1x bremseklodser 2500 kr.
1x garantireparation - nye koblinger. 0 kr.
4x nye Michelin Primacy á 1240 kr/stk.
5x alufælge med Michelin Alpine ialt 11.000 kr.
Pakket ind i plastic for 15.600 kr (sponseret af klub).

Driftsstop: 0.

Km/liter ca. 12.5.

Det er en 170 Hk 2.0 TDi Commonrail DSG Variant (St.car) Elegance.

Udover defekten på koblingerne, har den ikke haft andre problemer end et
svagt batteri, som bliver skiftet i morgen på garanti. De erstatter det
lille 72 Ah batteri med et større, nemlig samme type som politiet bruger i
deres biler. Jeg har haft problemer med at holde stille med
positionslys/radio/taxiudstyr tændt i mere end en time, uden at skulle bruge
starthjælp.

Allan F

Fra : KASO

Dato : 27-04-11 13:53

"Allan F" <A_Folmer@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> deres biler. Jeg har haft problemer med at holde stille med
> positionslys/radio/taxiudstyr tændt i mere end en time, uden at skulle

Jeg undrede mig over km-tallet og det tidlige skift af bremseklodser samt
brændstoføkonomien - indtil jeg nåede til ordet "Taxi"

Fra : Allan F

Dato : 27-04-11 13:56

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Jeg undrede mig over km-tallet og det tidlige skift af bremseklodser samt
> brændstoføkonomien - indtil jeg nåede til ordet "Taxi"

Tjah - 47.000 km på et sæt bremseklodser er faktisk fremragende. Tidligere
har jeg kørt en passat, der skulle have nye forbremser for hver 18.000 km
(!) og det var ikke fordi den blev kørt voldsomt.

Allan F

Fra : KASO

Dato : 27-04-11 22:18

> [...]
> har jeg kørt en passat, der skulle have nye forbremser for hver 18.000 km
> (!) og det var ikke fordi den blev kørt voldsomt.

Bliver (næsten) alle km kørt i bykørsel?

Intervallet på min forrige Renault Grand Scénic var svjh. 90.000km, men jeg
solgte bilen v. 75.000km - og dér var der stadig en del tilbage. På en gl.
MB 280S kan jeg huske, at jeg kørte +100.000km på et sæt bremser. En stor
del af min kørsel foregår på motorvej, hvilket jo ikke er så belastende for
bremserne.

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 27-04-11 22:44

"Allan F" <A_Folmer@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Tjah - 47.000 km på et sæt bremseklodser er faktisk fremragende. Tidligere
> har jeg kørt en passat, der skulle have nye forbremser for hver 18.000 km
> (!) og det var ikke fordi den blev kørt voldsomt.

Det er da ik' så ringe endda.
Har en kollega der har rundet 60.000 på sine klodser på SuperB'en men han
kører også utroligt pænt.
Generelt siger de kolleger der har Superb'en at den holder overraskende godt
(og vi andre tilføjer naturligvis "ja her i starten" alene for at drille

Min egen MB E-klasse skal have nye klodser i næste uge - så har de holdt
42-43.000 og det er sådan set OK med tanke på at det netop primært er
"by-km" der er kørt.
18.000 lyder helt skørt. Har jeg aldrig hørt om på nogen af de Passat'er der
kører her i byen.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Allan F

Dato : 27-04-11 23:23

"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> "Allan F" <A_Folmer@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> 18.000 lyder helt skørt. Har jeg aldrig hørt om på nogen af de Passat'er
> [...]

Det var en 2002-model, som SMC skruede på. Jeg havde chauffører på, og kørte
selv nat. Jeg syntes selv det var lidt overdrevet, men der var ikke noget at
gøre. På trods af nye skiver, sled den bremserne lige hurtigt ned.
2005-modellen, som jeg primært kørte selv, var meget mere nøjsom. Der var
jeg oppe på 57.000 km på et sæt.

Den eneste klage jeg har på bilen er, at førerdøren knirker når jeg kører
over bump. Og at den ikke har auto-hold, som 2005-passaten.

Allan F

Fra : /HB

Dato : 28-04-11 04:04

On 28 Apr., 00:23, "Allan F" <A_Fol...@post5.tele.dk> wrote:
> Den eneste klage jeg har på bilen er, at førerdøren knirker når jeg kører
> over bump. Og at den ikke har auto-hold, som 2005-passaten.

Kan lidt silikone smurt på gummilisterne ikke tage det med døren? Jeg
har samme "problem" i min Octavia og der hjælper silikone et par
måneder

--
/HB

Fra : Henning

Dato : 27-04-11 15:31

>deres biler. Jeg har haft problemer med at holde stille med
>positionslys/radio/taxiudstyr tændt i mere end en time, uden at skulle bruge
>starthjælp.

Jeg troede ellers altid taxer holdt i tomgang

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-04-11 16:26

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

> Jeg troede ellers altid taxer holdt i tomgang

De går i tomgang ;)

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Klaus G.

Dato : 28-04-11 20:19

> 1x garantireparation - nye koblinger. 0 kr.
Hvad var undskyldningen for at der skulle nye koblinger i DSG kassen?

--
Klaus G.

Fra : Allan F

Dato : 28-04-11 20:22

"Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> skrev i meddelelsen
> Hvad var undskyldningen for at der skulle nye koblinger i DSG kassen?
>
> --
> Klaus G.

Jeg beklagede mig over at den gav et par ryk, efter man satte den i frigear.
Så ville de skifte koblingerne, og det hjalp.

Allan F