Mere trailer forvirring.
Fra : Bjarne K.

Dato : 26-04-11 13:32

Det har været oppe og vende før, men har ikke lige kunnet google mig til et
svar fra gruppen.
Har checket tråden "Stor trailer", men ikke lige fundet/overset svar på mit
konkrete spørgsmål.

Jeg har også lige været en tur forbi FDM's og Politiets hjemmesider, og er
stadig
lettere forvirret.

Jeg mener at have fundet ud af følgende.

1. Din bil må trække det der står på registreringsattesten. f.eks 1350 kg
total (med påløbsbremse)

2. Din bil må gerne trække en trailer på over de 1350 kg totalvægt , bare
trailerens egenvægt + last ikke overstiger 1350kg

3. Med et b kørerkort må jeg (med lidt hjælp fra bilen) trække en
trailer med totalvægt på (bilens egenvægt + 50 kg)
(dog selvf. max 3500 for bils egenvægt + trailer)

Så mit spørgsmål er simpelt.
Hvis man har et B kørekort, er trailerens max påtrykte totalvægt altid
begrænset af (bilens vægt + 50) f.eks 1150kg, og man kan altså ikke lave
"fidusen"
med at have en trailer med en totalvægt større end 1150kg, men kun laste den
op til 1150kg.

Er det rigtigt forstået ?

Bjarne K.

Fra : alexbo

Dato : 26-04-11 14:27

"Bjarne K." skrev

> Jeg mener at have fundet ud af følgende.

> 1. Din bil må trække det der står på registreringsattesten. f.eks 1350
> kg total (med påløbsbremse)
Ja.

> [...]

> trailer med totalvægt på (bilens egenvægt + 50 kg)
> (dog selvf. max 3500 for bils egenvægt + trailer)
Nej, det er bilens tilladte totalvægt og ikke egenvægten der tæller.

Du må trække en trailer op til 750 kg uanset forvognens tilladte totalvægt.
Du må trække en trailer på over 750 kg hvis bilens tilladte totalvægt og
trailerens tilladte totalvægt tilsammen ikke overstiger 3500 kg., samt at 50
kg. grænsen holdes.

Du må endvidere hvis dit kørekort er fra før 1 maj 2009 bruge bilens
tilladte trækvægt i stedet for trailerens tilladte totalvægt når du regner
totalvægtene sammen.

> [...]
> "fidusen"
> med at have en trailer med en totalvægt større end 1150kg, men kun laste

Spørgsmålet er simpelt men svaret er ikke.
Nye B kørekort kan ikke lave fidusen, men gamle kan i visse tilfælde.
Hvis summen af bilens godkendte vægte er under 3500 kg og bilens trækvægt er
under grænsen kan gamle kørekort lave fidusen.

> Er det rigtigt forstået ?
Nej.

Jeg har klippet det aktuelle ud af de officielle regler.

Kørekortbekendtgørelsen:

§ 9. Kørekort til kategori B (almindelig bil) giver ret til at føre:
3) Vogntog bestående af person- eller varebil og et påhængskøretøj med en
tilladt totalvægt på ikke over 750 kg.
4) Vogntog bestående af en person- eller varebil og et påhængskøretøj med en
tilladt totalvægt på over 750 kg. Vogntogets samlede tilladte totalvægt må
ikke overstige 3.500 kg, og påhængskøretøjets tilladte totalvægt må ikke
overstige bilens egenvægt med tillæg af 50 kg. Bilens egenvægt med tillæg af
50 kg svarer til bilens køreklare vægt med fradrag af 75 kg.

§ 111. For kørekort til kategori B udstedt før bekendtgørelsens ikrafttræden
og for fornyelser heraf kan der ved fastsættelsen af vogntogets samlede
tilladte totalvægt og på­hængs­køre­tøjets tilladte totalvægt, jf. § 9, stk.
1, nr. 4, 2. pkt., anvendes enten påhængskøretøjets registrerede totalvægt
eller den eventuelt lavere fastsatte totalvægt i bilens
registreringsgrundlag.

§ 113. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. maj 2009

Den sidste tråd handler om en bil på cirka tilladt totalvægt på 1800 kg
egenvægt på 1200 kg og trækvægt på 1100 kg, med en trailer med tilladt
totalvægt på 2.000 kg.

Det vogntog må ikke kører af et nyt B kørekort, det falder ind under
"Vogntogets samlede tilladte totalvægt må ikke overstige 3.500 kg"

Men et gammelt B kørekort kan bruge bilens vægte, 1800 kg plus 1100 kg.

Det er ikke nemt og de mange forkerte svar gør det ikke nemmere.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjarne K.

Dato : 26-04-11 14:50

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> Nej, det er bilens tilladte totalvægt og ikke egenvægten der tæller.

Ja, kan godt se, at det er bilens totalvægt + trailer totalvægt, der skal
være <= 3500kg

> Spørgsmålet er simpelt men svaret er ikke.

Tak for svaret. Skal vist lige have bilens registrerings attest til at ligge
foran mig, inden jeg regner videre, på hvor stor en trailer, jeg må trække
rundt med.

Bjarne K.

Fra : alexbo

Dato : 26-04-11 16:24

"Bjarne K." skrev

> Tak for svaret. Skal vist lige have bilens registrerings attest til at
> ligge foran mig, inden jeg regner videre, på hvor stor en trailer, jeg må
> trække rundt med.

Ja bilens registeringsattest og kørekortets alder kan fortælle dig hvilke
trailere du kan bruge.

mvh
Alex Christensen

Fra : N Dude

Dato : 26-04-11 14:51

alexbo skrev:

> [...]
> tilladte totalvægt og trailerens tilladte totalvægt tilsammen ikke
> overstiger 3500 kg., samt at 50 kg. grænsen holdes.

Forkert. Den samlede totalvægt er 3500 PLUS 750 altså 4250kg. Forudsat! at
bilen må køre med traileren.

Fra : N Dude

Dato : 26-04-11 14:53

N Dude skrev:

> Forkert. Den samlede totalvægt er 3500 PLUS 750 altså 4250kg.
> Forudsat! at bilen må køre med traileren.

Det er dog afhængigt af, hvornår føren har taget kørekort samt hvilke regler
bilen er godkendt efter første gang.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-04-11 15:24

Den 26-04-2011 15:53, N Dude skrev:
> Det er dog afhængigt af, hvornår føren har taget kørekort samt hvilke regler
> bilen er godkendt efter første gang.

Du vader rundt i det.

Fra : alexbo

Dato : 26-04-11 16:09

"N Dude" skrev

> Det er dog afhængigt af, hvornår føren har taget kørekort samt hvilke
> regler bilen er godkendt efter første gang.

Det er som alt andet du har skrevet om emnet det rene pladder.

Retten til at køre med 750 kg er uafhængig af kørekortets alder og bilens
godkendelse.
Et B kørekort giver ret til at køre med en 750kg. trailer, om bilen må køre
med den har ikke det ringeste med kørekortrettigheder at gøre.

Det er muligt at bilen ikke har monteret træk, det er også muligt at man er
pissefuld, det ændrer ikke ved at et B kørekort giver ret til at køre med en
750kg trailer.
Du har skrevet en række indlæg angående kørsel med trailer, det ene mere
tåbeligt end det andet.
Jeg gider ikke svare på de andre.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-04-11 15:23

Den 26-04-2011 15:51, N Dude skrev:
> Forkert. Den samlede totalvægt er 3500 PLUS 750 altså 4250kg. Forudsat! at
> bilen må køre med traileren.

Har du problemer med at forstå hvad du læser?

Du kalder det forkert hvad Alex skriver, og så skriver du selv det samme.

Alex skriver at du på B-kort må køre med 750 kg trailer UANSET
forvognens tilladte totalvægt. Da B-kort jo kun gælder op til 3500 kg
betyder det at du må køre med en bil med en totalvægt på 3500 kr + en
trailer på 750 kg = 4250 kg ialt.

Så hvis det Alex skriver er forkert er det du selv skriver også forkert.

Så inden du skriver næste gang så læs lige hvad du svarer på - og forstå
det. Så undgår vi andre måske at skulle kigge på vrøvl.

Fra : N Dude

Dato : 26-04-11 14:49

Bjarne K. skrev:

> [...]
> lave "fidusen"
> med at have en trailer med en totalvægt større end 1150kg, men kun

Nej, det er netop *lastningen* det hele går på. Du må ikke køre med mere end
750 kg last, susidiært 4250 kg TT.

Kommer du mere på, så skal du have E i tillæg til dit kørekort.

AL last over 750 kg. uanset om det er en tank, camping, eller hestevogn
fordrer BE.

Det er jo derfor at alle færdselsbetjente og synsfolk i dag har vægte i
bilerne.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 26-04-11 15:53

"N Dude" <invalid@invalid.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Kommer du mere på, så skal du have E i tillæg til dit kørekort.
>
> AL last over 750 kg. uanset om det er en tank, camping, eller hestevogn

Det er godt nok sjældent at se een person komme med så meget sludder på så
få dage...

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Bjarne K.

Dato : 26-04-11 20:38

"Bjarne K." <no@niet.ik> skrev i meddelelsen

Tak til alle forinput.

Jeg har nu fundet min registreringsattest, så hvis der er en af jer kyndige,
der lige gider at checke resultatet af mine ubehjælpelige udregninger.

Bilens (Mazda 626) Egenvægt = 1150kg
Bilens tilladte total vægt = 1650kg
Bilens må trække = 1350 kg.
Indehaver er udstyret med et = B kørekort
Kørekort er fra 1980'erne

Så som jeg forstår det, må jeg drøne rundt med en trailer, der har påtrykt
en totalvægt på 1850kg , men lastet til max 1350
(Det er garanteret forkert, men så må jeg lige have det Jørn Klevin style)

Bjarne K.

Fra : alexbo

Dato : 26-04-11 21:49

"Bjarne K." skrev

> [...]
> en totalvægt på 1850kg , men lastet til max 1350
> (Det er garanteret forkert, men så må jeg lige have det Jørn Klevin style)

Du har ret det er forkert.

Bilens trækvægt kræver E kort, og da den påtænkte trailer også gør er der
ingen smutvej.

[...]

Der er ingen af ovenstående der overholder 50 kg. grænsen.

Du må køre med en trailer med tilladt totalvægt på 1200 kg.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-04-11 22:27

Den 26-04-2011 22:48, alexbo skrev:
> [...]
> Der er ingen af ovenstående der overholder 50 kg. grænsen.
> Du må køre med en trailer med tilladt totalvægt på 1200 kg.

Glemte du at observere hvad kørekort der er tale om?

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 27-04-11 00:35

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i meddelelsen

> Glemte du at observere hvad kørekort der er tale om?

Som jeg ser det har Alexbo ikke overset noget. I det aktuelle tilfælde er
problemet, at bilen må trække 1350 kg, hvilket er 200 kg over egenvægt,
hvilket igen giver problemet med egenvægt + 50 kg.
Reglerne er jo ikke lavet for at tingene skal være logiske.
Hvis man taster tallene ind her:
http://www.sikkertrafik.dk/I%20bil/Anhaenger/anhaengerberegner
Vil man både med nyt og gammelt kørekort kunne se, hvorledes tingene hænger
sammen, uden at det dog bliver mere logisk af den grund.
Men hvis man tager ovenstående eksempel og "leger", at man får lavet den
tilladte totalvægt om til kun at være egenvægt + 50 kg, er lig med 1200 kg,
og herefter taster ind igen, vil man opdage, at nu må han godt køre med den
anførte trailer, men kun lastet op til 1200 kg.
Jeg har selv haft problematikken inde på livet. På et tidspunkt havde min
søn en golf, som måtte trække egenvægt plus 100 kg.
Jeg havde en campingvogn med en tilladt totalvægt som netop svarede til
dette, men den måtte han ikke køre med, da han løb ind i + 50 kg reglen. Så
fik vi vejet hans bil ned, til kun at måtte køre med egenvægt + 50 kg, og så
måtte han godt køre med den, når bare han ikke fyldte mere i campingvognen,
så den vejede mere end bilens egenvægt + 50 kg.

Så ved at veje ned, måtte han køre med den. Logikken længe leve.

Kurt

Fra : Bjarne K.

Dato : 27-04-11 10:27

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@gmail.com> wrote in message

> [...]
> campingvognen, så den vejede mere end bilens egenvægt + 50 kg.
>
> Så ved at veje ned, måtte han køre med den. Logikken længe leve.

Så hvis jeg laver stuntet med at veje bilens "totale træk vægt" ned til
1150+50, så kan jeg godt tillade mig at køre med en trailer op til 1800
påtrykt total vægt ?

Bjarne K.

Fra : Bjarne K.

Dato : 27-04-11 11:29

"Bjarne K." <no@niet.ik> wrote in message

> [...]
>>

> Så hvis jeg laver stuntet med at veje bilens "totale træk vægt" ned til
> 1150+50, så kan jeg godt tillade mig at køre med en trailer op til 1800

Jeg har læst det hele igennem igen igen, og jeg tror endda, at jeg nu
forstår hvordan det hænger sammen.

Altså hvis man har et old boys B kort, så må man erstatte trailerens total
vægt med bilens trækvægt.
Dette må dog ikke overstige bilens egenvægt + 50kg.

Så hvis man som jeg har en bil, der må trække 1350, overstiger det egenvægt
+ 50 (1200), og jeg kan derfor ikke bruge de 1350 som erstatning for
trailerens totalvægt.

Hvis jeg derimod "nedvejer" bilens trækvægt til 1200, er det det samme som
egenvægt + 50, og kan derfor sættes istedet for trailerens totalvægt, og jeg
må derfor gerne køre med en trailer med større påtrykt totalvægt end 1200.

--

MVH

Bjarne K.

Fra : alexbo

Dato : 27-04-11 14:25

"Bjarne K." skrev

> [...]

> Så hvis man som jeg har en bil, der må trække 1350, overstiger det
> egenvægt + 50 (1200), og jeg kan derfor ikke bruge de 1350 som erstatning
Ja.

> [...]
> egenvægt + 50, og kan derfor sættes istedet for trailerens totalvægt, og
> jeg må derfor gerne køre med en trailer med større påtrykt totalvægt end
Ja.

Tre gange ja, du har ikke alene ret du har også forstået det, skrevet uden
at ville være spydig.

Det betyder at du så kan være opmærksom på dette med kørekortet i andre
tilfælde, skal du hjælpe med en flytning kan det være de "gamle" der skal
køre og de unge der kan drikke.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjarne K.

Dato : 27-04-11 14:42

> Det betyder at du så kan være opmærksom på dette med kørekortet i andre
> tilfælde, skal du hjælpe med en flytning kan det være de "gamle" der skal
> køre og de unge der kan drikke.

Ja, så skal man være endnu mere påpasselig med at tilbyde sin hjælp.

Endnu engang tak til alle for input.

Bjarne K.

Fra : alexbo

Dato : 27-04-11 08:07

"Kurt B. Andersen" skrev

> På et tidspunkt havde min søn en golf, som måtte trække egenvægt plus 100
> kg.

Man skal have rigtig gode grunde til at sætte trækvægten til mere end de
50kg. over egenvægten, der skal være brug for det.
At sætte den 100 kg over er nærmest tåbeligt de 50 kg. der vindes skaber
andre problemer.

mvh
Alex Christensen