Stor trailer
Fra : Christian Stidsen

Dato : 25-04-11 12:49

Sagen er som følger:

En person bliver stoppet i følgende "vogntog":

Personbil med egenvægt 1250 kg - tilladt påhæng med bremse 1100 kg
Herefter spændt en trailer med faktisk totalvægt 1150 kg.

Føreren har haft B kørekort siden før 1/5-2009

Betjenten der stopper bilen postulerer at der kun må køres med trailer på
maksimalt 750 kg, hvorfor der køres med 400 kg overlæs + vogntog der ikke er
kørekort til...

Så nu er spørgsmålet - har betjenten ret ?
Hvad kan man forvente straffen bliver ?

Christian

Fra : alexbo

Dato : 25-04-11 13:14

"Christian Stidsen" skrev

> [...]
> er kørekort til...
> Så nu er spørgsmålet - har betjenten ret ?

Det er svært at bedømme med de oplysninger, det kommer an på forvognens og
trailerens tilladte totalvægt.
Men jeg tror ikke der er mere i sagen end 50 kg. overlæs, sådan det er
skrevet med "betjenten postulerer" tror jeg at 400 kg
overlæs er forkert, han har nok blandet kørekort og overlæsregler sammen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-04-11 16:54

Den 25-04-2011 14:13, alexbo skrev:
> [...]
> skrevet med "betjenten postulerer" tror jeg at 400 kg
> overlæs er forkert, han har nok blandet kørekort og overlæsregler sammen.

Efter det opstillede ser det ud til at Alex har ret i at selve
overlæsset kun er på 50 kg. Hvilket jeg får til 4,5% af trailerens
tilladte totalvægt, altså under de 7% der vistnok er strafgrænsen. Så en
overlæs bøde kan der vist ikke blive tale om.

Derimod er der tale om kørsel med et køretøj (kombination) man ikke har
kørekort til. Den bøde kan vistnok aflæses direkte i bødekataloget.

Fra : Elmand

Dato : 25-04-11 13:22

"Christian Stidsen" <csnews@stidsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er kørekort til...
>
> Så nu er spørgsmålet - har betjenten ret ?

Der er vist en betjent der skal hjem og læse lidt på reglerne.

Brug google - tast Påhængsvogn regler.

Så kommer du ind på " sikker trafik" Her kan du indtaste de rigtige
dataer- og selv tjekke.

Med venlig hilsen
Kurt Bjerretoft Espersen

Fra : Christian Stidsen

Dato : 25-04-11 13:26

"Elmand" <elmand@pc.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Brug google - tast Påhængsvogn regler.
>
> Så kommer du ind på " sikker trafik" Her kan du indtaste de rigtige

Den kender jeg godt, og der er ingen tvivl om at traileren er for tung - men
beregneren tager ikke hensyn til at traileren er for tung til bilen.
Man får jo blot at vide at traileren ikke må læsses mere end at den vejer
1100 kg.

Christian

Fra : N Dude

Dato : 25-04-11 20:00

Elmand skrev:

> Der er vist en betjent der skal hjem og læse lidt på reglerne.

Han har helt ret. Når der er over 750 kg på krogen, og man ikke har BE, så
er det automatisk et overlæs. Humlen er netop, at man må GODT køre med en
trailer større en 750, MEN, den må ikke *læsses* over 750 kg TTvægt.

Ergo, det er med B kort UDEN E tilladt at køre med en tom 1100 kg trailer,
men IKKE med vægt på.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 26-04-11 09:30

"N Dude" <invalid@invalid.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> trailer større en 750, MEN, den må ikke *læsses* over 750 kg TTvægt.
>
> Ergo, det er med B kort UDEN E tilladt at køre med en tom 1100 kg

Den regel du kommer med der er almindelig kendt i campingkredse, hvor
kørelærer og lignende kører en skræmmekampagne i et forsøg på at skabe lidt
omsætning i køreskolerne.

Lige så mange gange den er kommet frem i lyset, lige så mange gange er den
blevet manet til jorden af folk der kender reglerne ;)

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Elmand

Dato : 26-04-11 16:17

"N Dude" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> trailer større en 750, MEN, den må ikke *læsses* over 750 kg TTvægt.
>
> Ergo, det er med B kort UDEN E tilladt at køre med en tom 1100 kg
Du er rigtig gal på den.Der er noget du totalt har misforstået. Mit svar
var ikke
helt skævt,- så var der sikkert også mange, der havde rettet mig.

Og jeg selv står til en stor bøde, men jeg har været hos politiet og fået en
vejledning på hvordan jeg kan køre med lignende vægte.

Med venlig hilsen
Kurt Bjerretoft Espersen

Fra : Elmand

Dato : 25-04-11 13:25

> [...]
> er kørekort til...
>
> Så nu er spørgsmålet - har betjenten ret ?

Vender du tilbage med sagen ? når du får afgørelsen ?

Med venlig hilsen
Kurt Bjerretoft Espersen

Fra : Christian Stidsen

Dato : 25-04-11 13:38

> "Christian Stidsen" <csnews@stidsen.dk> skrev i en meddelelse

> Vender du tilbage med sagen ? når du får afgørelsen ?
>
> Med venlig hilsen
> Kurt Bjerretoft Espersen

Var min svigerfar der var uheldig, men jeg skal nok skrive når jeg hører om
afgørelsen.
Jeg har dog tænkt lidt videre

Totalvægten af vogntoget er 1250+1200 (De 1150 var en skrivefejl) = 2450kg
(Alts´å mindre end 3500)
Påhængskøretøjets totalvægt overstiger ikke bilens egenvægt med 50 kg -
hverken faktisk eller jvf. bilens tilladte påhængsvægt som kan benyttes til
beregningen i og med kørekortet er erhvervet før 1/5 2009.

Ergo - der kan ikke være noget spørgsmål om manglende kørekort, kun et
spørgsmål om 100 kg overlæs hvilket svarer til 9%

Det var så min fortolkning :)
- må se om politiet kan nå frem til samme konklusion!

Christian

Fra : alexbo

Dato : 25-04-11 13:51

"Christian Stidsen" skrev

> Jeg har dog tænkt lidt videre
> Totalvægten af vogntoget er 1250+1200 (De 1150 var en skrivefejl) = 2450kg
> (Alts´å mindre end 3500)
Du regner bilens egenvægt sammen med trailerens faktisk totalvægt for at få
vogntoget tilladte totalvægt.
Det kan dårligt være mere forkert, ingen af tallene er brugbare.
Kørekortets begrænsninger hænger sammen med tilladt totalvægt, bilens og
trailerens, ikke egenvægten og ikke faktiske vægt.

> Ergo - der kan ikke være noget spørgsmål om manglende kørekort, kun et
> spørgsmål om 100 kg overlæs hvilket svarer til 9%
Det kommer ran på traileren tilladt totalvægt, er det en 750 kg trailer er
overvægten 450 kg.

> Det var så min fortolkning :)
Prøv igen.

mvh
Alex Christensne

Fra : Christian Stidsen

Dato : 25-04-11 15:00

> [...]
> Kørekortets begrænsninger hænger sammen med tilladt totalvægt, bilens og
> trailerens, ikke egenvægten og ikke faktiske vægt.

Fair nok, egenvægten var en fejl, men beregningen er god nok alligevel.
I forbindelse med kørekortsberegningen kan trailerens tilladte totalvægt
sættes til den vægt bilen må trække - altså de 1100 kg.
Ref. Kørekortsbekendtgørelsen $111

> Det kommer ran på traileren tilladt totalvægt, er det en 750 kg trailer er
> overvægten 450 kg.

Hvem har nævnt noget om en 750 kg trailer ?

Fra : alexbo

Dato : 25-04-11 16:27

"Christian Stidsen" > skrev i

> Fair nok, egenvægten var en fejl, men beregningen er god nok alligevel.
Den er ubrugelig ingen af tallene er rigtige.

> I forbindelse med kørekortsberegningen kan trailerens tilladte totalvægt
> sættes til den vægt bilen må trække - altså de 1100 kg.
Ja men det gør du ikke, du bruger den faktiske vægt.

> Hvem har nævnt noget om en 750 kg trailer ?
Ingen for du har intet skrevet om det vigtigste, køretøjernes tilladte
totalvægt.
Jeg skriver bare at det er muligt at der er stor overvægt på traileren, som
jeg skrev i første svar kræver en bedømmelse af sagen at man kender de
tilladt totalvægte.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-04-11 18:08

Den 25-04-2011 17:27, alexbo skrev:
> [...]
> Jeg skriver bare at det er muligt at der er stor overvægt på traileren,
> som jeg skrev i første svar kræver en bedømmelse af sagen at man kender

Der er nogle, incl. en betjent, der blander tingene sammen.

Om der er overlæs på traileren, og/eller det trækkende køretøj, afhænger
alene af om deres faktiske totalvægt overstiger deres tilladte
totalvægt. indtil nu har vi ikke hørt hvad TILLADT totalvægt er for
nogen af dem. Og uden dem kan vi kun komme med vilde beregninger.

For at opgøre om der er overlæs på det trækkende køretøj skal vi se på
om trailerens FAKTISKE totalvægt overstiger det det trækkende køretøj må
køre med. Det er det den gør, med de tal der opgives, til først 50 kg og
siden 100 kg. Ved 100 kg bliver der så tale om et overlæs på 10%, altså
over de 7%, og derfor i bødefare.

For at opgøre om der er overlæs på traileren skal vi bruge trailerens
TILLADTE totalvægt så vi kan se om trailerens FAKTISKE totalvægt
overstiger denne. Efter det der skrives ser det ud til at trailerens
tilladte totalvægt er en del højere end de 1200 kg der opgives som
trailerens faktiske totalvægt. Og så kan der ikke blive tale om overlæs
for traileren.

Holder det stik findes overlæs bøden ved at finde ud af hvad 10% overlæs
koster.

Omkring kørekortet kommer vi igen til at skulle bruge trailerens
tilladte totalvægt. Hvis den, sammen med bilens tilladte totalvægt
overstiger 3500 kg, kan §9 stk 4 ikke bruges.

Der kan endda blive tale om at §9 stk 4 er overtrådt to gange. Både ved
at vogntogets tilladte totalvægt overstiger 3500 kg. Og ved at
trailerens tilladte totalvægt overstiger bilens egenvægt (+ 50kg).

Et bud på bøden kunne være;

Overlæs;
1) 10% på bilen, 0% på trailer, 10x250 = 2500,- kr hvis der bødes ud fra
at vogntogets samlede tilladte totalvægt er over 3500 kr.
2) 10% på bilen, 0% på trailer, 10x25 = 250,- kr (oprundes til 500,- kr)
hvis der bødes ud fra at det er personbil under 3500 kg.

Kørekort;
Jeg kan ikke finde det direkte nævnt hvad kørsel med et køretøj
(kombination) i en kategori man ikke har kørekort til, koster.

Men hvis det betragtes som det samme som ikke at have kørekort begynder
bøden ved 5.000,- kr. (op til 10. gangs overtrædelse der udløser 50 dg
fængsel.)

Fra : Christian Stidsen

Dato : 25-04-11 18:31

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> indtil nu har vi ikke hørt hvad TILLADT totalvægt er for nogen af dem. Og
> uden dem kan vi kun komme med vilde beregninger.

Bilen har en tilladt totalvægt på 1775 kg
Maks. anhængervægt m/bremse er på 1100 kg
Trailerens maks. tilladte totalvægt er jeg ikke bekendt med, men ud fra det
faktum at det drejer sig om en autotrailer formoder jeg den ligger på måske
2 tons.

> [...]
> 100 kg. Ved 100 kg bliver der så tale om et overlæs på 10%, altså over de

Faktisk totalvægt på traileren er 1200 kg.
jeg ved jeg skrev fejl i første indlæg - se bort fra det.

> [...]
> tilladte totalvægt er en del højere end de 1200 kg der opgives som
> trailerens faktiske totalvægt. Og så kan der ikke blive tale om overlæs

Korrekt, der er IKKE overlæs på traileren.

> [...]
> totalvægt. Hvis den, sammen med bilens tilladte totalvægt overstiger 3500

Jvf. §111 som er en tilføjelse til §9 kan bilens maksimale anhængervægt
benyttes som trailerens tilladte totalvægt i dette regnestykke.

> Der kan endda blive tale om at §9 stk 4 er overtrådt to gange. Både ved at
> vogntogets tilladte totalvægt overstiger 3500 kg. Og ved at trailerens
> tilladte totalvægt overstiger bilens egenvægt (+ 50kg).

Bilens egenvægt er 1250 kg.
Igen jvf §111 vil hverken vogntogets tilladte totalvægt overstige 3500 kg
eller trailerens tilladte totalvægt overstige bilens egenvægt. + 50kg

> [...]
>
> Men hvis det betragtes som det samme som ikke at have kørekort begynder
> bøden ved 5.000,- kr. (op til 10. gangs overtrædelse der udløser 50 dg

Jvf Statsadvokatens Bødekatalog side vil der ved formildende omstændigheder
(f.eks. Ved bødens fastsættelse bør det anses for en formildende
omstændighed, at den sigtede har modtaget et ikke uvæsentligt antal
undervisningstimer, eller at den pågældende har erhvervet kørekort til et
andet motorkøretøj end det, som han eller hun eventuelt er fører af.) vil
bøden være 1500 kroner for kørsel med trailer uden B/E kørekort - forudsat
dette er krævet

Fra : Ivan Madsen

Dato : 25-04-11 18:56

On Mon, 25 Apr 2011 19:30:39 +0200, "Christian Stidsen"
<csnews@stidsen.dk> wrote:

> [...]
>2 tons.

>Faktisk totalvægt på traileren er 1200 kg.
>jeg ved jeg skrev fejl i første indlæg - se bort fra det.

Problemet er at summen af tilladt totalvægt for trailer + køretøj
overstiger 3500 kg.(man er meget ligeglad med FAKTISK vægt) Så klapper
fælden - undtagelsen er køretøjer med totalvægt på 2750-3500 kg, så er
der 750 kg tilladt på krogen på alm B.

Fra : alexbo

Dato : 25-04-11 19:18

"Ivan Madsen" skrev

> Problemet er at summen af tilladt totalvægt for trailer + køretøj
> overstiger 3500 kg.(man er meget ligeglad med FAKTISK vægt) Så klapper
> fælden -

Om fælden klapper afhænger af kørekortets alder og den kender vi.

§ 111. For kørekort til kategori B udstedt før bekendtgørelsens ikrafttræden
og for fornyelser heraf kan der ved fastsættelsen af vogntogets samlede
tilladte totalvægt og på­hængs­køre­tøjets tilladte totalvægt, jf. § 9, stk.
1, nr. 4, 2. pkt., anvendes enten påhængskøretøjets registrerede totalvægt
eller den eventuelt lavere fastsatte totalvægt i bilens
registreringsgrundlag.

Vogntogets tilladte totalvægt vil efter oplysningerne være 1775 plus 1100
kg. 2875 kg.

mvh
Alex Christensen

Fra : Klaus G.

Dato : 25-04-11 19:25

> [...]
> overstiger 3500 kg.(man er meget ligeglad med FAKTISK vægt) Så klapper
> fælden - undtagelsen er køretøjer med totalvægt på 2750-3500 kg, så er
Det var også derfor der var snak om at lave reglerne om. Nemlig til at max
på B-kort var 750kg på krogen, uanset hvad totalvægten på traileren er. Dvs.
hvad en brovægt viser. Ja altså hvis bilen må trække det naturligvis. Så er
reglerne jo meeget nemmere at gennemskue, men det blev aldrig til noget :/

Firmabilen som har en totalvægt på 3500kg, der må man køre med en fyldt
750kg trailer. Men man må ikke køre med en tom(egenvægt 600kg) 2500kg
trailer. Giver slet ingen mening :S

--
Klaus G.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-04-11 19:22

Den 25-04-2011 19:30, Christian Stidsen skrev:
> [...]
> Trailerens maks. tilladte totalvægt er jeg ikke bekendt med, men ud fra
> det faktum at det drejer sig om en autotrailer formoder jeg den ligger

Det giver en tilladt vogntogsvægt på 3775 kg (hvis traileren har den
tilladte totalvægt på 2000 kr.), hvilket bringer kombinationen ud over
hvad der er tilladt efter §9,4. Altså, den kan ikke lovligt køres på et
"gammelt" B-kørekort.

> Faktisk totalvægt på traileren er 1200 kg.
> jeg ved jeg skrev fejl i første indlæg - se bort fra det.

Det gør vi så, men det betyder blot at overlæs på bilen kommer over 7%.

> Jvf. §111 som er en tilføjelse til §9 kan bilens maksimale anhængervægt
> benyttes som trailerens tilladte totalvægt i dette regnestykke.

For at det regnestykke holder vand skal du se bort fra både tilladt og
faktisk totalvægt for traileren, og alene bruge bilens tilladte
påhængsvægt som grundlag for at bestemme vogntogets tilladte totalvægt,
i forhold til kørekortet. Den tror jeg ikke på går.

Det ville jo betyde at du kunne køre rundt med en hvilken som helst
trailer, blot bilens tilladte totalvægt og bilens tilladte påhængsvogns
vægt ikke overstiger 3500 kg. Blot dit kørekort er gammelt nok.

Der vil så være nogle overlæs regler der nok vil blive overtrådt. Men
kørekortregler er et og overlæs regler er noget andet. Og man kan ikke
blot blande dem sammen, som betjenten tilsyneladende gør.

> Bilens egenvægt er 1250 kg.
> Igen jvf §111 vil hverken vogntogets tilladte totalvægt overstige 3500
> kg eller trailerens tilladte totalvægt overstige bilens egenvægt. + 50kg

Du kan ikke bruge §111 og §9 til noget i forbindelse med afgørelser af
om der er overlæs på vogntoget. Dem kan du kun bruge til at afgøre
lovligheden af kørslen i forhold til kørekortet.

Og omkring overlæs skal man bruge faktisk totalvægt i forhold til
tilladt totalvægt for det enkelte køretøj i vogntoget, og alene tilladt
totalvægt i beregningen af overlæs for køretøjs kombinationen.

Sådan at hvis der forekommer en samlet faktisk totalvægt der overstiger
vogntogets samlede tilladte totalvægt, vil der måske kunne falde to
bøder. En for kombinationen og en for den vogntogs del der nødvendigvis
må have overlæs (Evt. begge vogntogsdele).

> [...]
> eventuelt er fører af.) vil bøden være 1500 kroner for kørsel med
> trailer uden B/E kørekort - forudsat dette er krævet

Det er en mulighed.

Jeg kom så til at tænke på at der stod "lastbil og bus, eller vogntog"
et sted, hvilket sådan set fjerner min mulighed nr 2 under overlæs.

Så ret meget mindre end 4.000,- kr skal I nok ikke regne med bøden bliver.

Fra : Leo Jensen

Dato : 25-04-11 07:00

On 25 Apr., 13:49, "Christian Stidsen" <csn...@stidsen.dk> wrote:
> [...]
> kørekort til...
>
> Så nu er spørgsmålet - har betjenten ret ?

Hvad er tilladt totalvægt for trailer og bil ?? Er summen over 3500
kg ??

MVH Leo

Fra : Christian Stidsen

Dato : 25-04-11 14:54

>"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen

>Hvad er tilladt totalvægt for trailer og bil ?? Er summen over 3500
>kg ??
>
>MVH Leo

Maksimum tilladt totalvægt er vel godt over 3500 idet vi snakker om en
autotrailer, men idet bilen ikke må trække mere end 1100 kg holder vi os
under de 3500 kg.
Maks totalvægt på bilen er 1750 kg (Mener jeg)

Christian

Fra : Armand

Dato : 25-04-11 15:52

Den 25-04-2011 13:49, Christian Stidsen skrev:
> [...]
> ikke er kørekort til...
>
> Så nu er spørgsmålet - har betjenten ret ?

Under alle omstændigheder skal man medbringe registreringsattesten under
kørsel med påhæng, så dér har din far ihvertfald forbrudt sig.
Og havde han nu haft reg.attesten med, havde han kunnet afvise
betjentens 750kg's-påstand!

Derudover aner jeg at der (qua "faktiske totalvægt" á hvad traileren
vejede på tidspunktet!?) er tale om en overvægt på de 50 hhv. 100 kg,
i.h.t. de to tal du har opgivet i løbet af tråden.

--
Armand.

Fra : Christian Stidsen

Dato : 25-04-11 16:21

> [...]
> vejede på tidspunktet!?) er tale om en overvægt på de 50 hhv. 100 kg,
> i.h.t. de to tal du har opgivet i løbet af tråden.

Om registreringsattesten har været med på turen ved jeg ikke, så den kan jeg
ikke udtale mig om.
Mht de 750 kg var påstanden at det ikke er tilladt at køre med påhæng over
750 kg uden at have B/E kørekort.

Christian

Fra : C. Caspersen

Dato : 25-04-11 18:07

> [...]
>
> Personbil med egenvægt 1250 kg - tilladt påhæng med bremse 1100 kg
> Herefter spændt en trailer med faktisk totalvægt 1150 kg.

Er der bremse på traileren ?

/Caspersen

Fra : N Dude

Dato : 25-04-11 19:55

Christian Stidsen skrev:

> Så nu er spørgsmålet - har betjenten ret ?
> Hvad kan man forvente straffen bliver ?

Har du ikke B/E kort osse kaldet trailerkort, så er tungeste trailer, du må
køre 750 Kg.

Fra : alexbo

Dato : 25-04-11 20:29

"N Dude" skrev

> Har du ikke B/E kort osse kaldet trailerkort, så er tungeste trailer, du
> må køre 750 Kg.

Rent sludder.

mvh
Alex Christensen

Fra : N Dude

Dato : 26-04-11 14:40

alexbo skrev:

> Rent sludder.

Læs lovgivningen. Du må med B uden E **IKKE** køre med en faktisk vægt over
750 kg i dit påhængskøretøj.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 26-04-11 15:04

N Dude skrev den 26-04-2011:

> Læs lovgivningen. Du må med B uden E **IKKE** køre med en faktisk vægt over
> 750 kg i dit påhængskøretøj.

Kan du henvise til præcis hvor du finder din oplysning.

Det er mindre end et år siden jeg drøftede med FDM hvordan jeg bedst
kunne justere vægtene på min bil og CV, og der var tale om over 1.400
Kg totalvægt på CV og kun B kort.

FDM og DCU ville sikkert have skrevet om ændringen og her i påsken
ville politiet kunne snuppe de fleste med CV.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Christian Stidsen

Dato : 26-04-11 17:12

> Læs lovgivningen. Du må med B uden E **IKKE** køre med en faktisk vægt
> over 750 kg i dit påhængskøretøj.
Har du reference til §§ ?

Fra : Cykelsmeden

Dato : 05-05-11 12:18

Den 26-04-2011 15:40, N Dude skrev:
> Læs lovgivningen. Du må med B uden E **IKKE** køre med en faktisk vægt over
> 750 kg i dit påhængskøretøj.
Ja, og så er vi dejligt fri for 95% af campingvognene i sommer. Skynd
dig og fortæl landets politikredse det!
:>)

//finn

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 25-04-11 20:39

> Har du ikke B/E kort osse kaldet trailerkort, så er tungeste trailer, du
> må køre 750 Kg.

Det bliver ikke mere rigtigt, at du 2 gange gentager din påstand, som er
helt og aldeles forkert.
Læs kørekortreglerne. Her kan du læse lidt om det, men ikke det hele:
http://www.sikkertrafik.dk/I%20bil/Anhaenger/Regler%20for%20koersel%20med%20anhaenger

Kurt

Fra : Cykelsmeden

Dato : 26-04-11 07:58

Den 25-04-2011 20:54, N Dude skrev:

> Har du ikke B/E kort osse kaldet trailerkort, så er tungeste trailer, du må
> køre 750 Kg.

hvis det står til troende, slipper vi for en masse campingvogne til
sommer!

//finn

Fra : N Dude

Dato : 26-04-11 14:43

Cykelsmeden skrev:

> hvis det står til troende, slipper vi for en masse campingvogne til
> sommer!

Der er flere tumper her, så ikke forstår hvad ordet tungeste og vægt
betyder. Hvorfor mon politiet har *vægte* med i deres biler?!

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 26-04-11 15:55

> Der er flere tumper her, så ikke forstår hvad ordet tungeste og vægt
> betyder. Hvorfor mon politiet har *vægte* med i deres biler?!

De vejer tumper ... så pas på!

Fra : CL

Dato : 26-04-11 17:54

> Har du ikke B/E kort osse kaldet trailerkort, så er tungeste trailer, du må
> køre 750 Kg.

Sakset fra DKU.dk

Må jeg køre med en trailer?

1 Et kørekort til kategori B, alm. bil, giver ret til at føre:
Personbil med højst 8 siddepladser foruden førerens plads og en
tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg.
2 Varebil med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg.
3 Vogntog bestående af person- eller varebil og et påhængskøretøj med en
tilladt totalvægt på ikke over 750 kg.
4 Vogntog bestående af en person- eller varebil og et påhængskøretøj med
en tilladt totalvægt på over 750 kg.
5 Vogntogets samlede tilladte totalvægt må ikke overstige 3.500 kg, og
påhængskøretøjets tilladte totalvægt må ikke overstige bilens egenvægt
med tillæg af 50 kg. Ved fastsættelsen af vogntogets samlede tilladte
totalvægt og påhængskøretøjets tilladte totalvægt, jf. 2.punktum,
anvendes enten påhængskøretøjets registrerede totalvægt eller den
eventuelt lavere fastsatte totalvægt i bilens registreringsgrundlag.
6 Trehjulet motorcykel.
7 Traktor/motorredskab.
8 Registreringspligtig knallert.
For ikke registreringspligtige påhængskøretøjer sker fastsættelsen af
påhængskøretøjets tilladte totalvægt i henhold til foranstående punkt 3
og 4, ved brug af påhængsredskabets faktiske totalvægt.

Carsten Larsen

Fra : Christian Stidsen

Dato : 03-05-11 15:16

Så er første del af "dommen" faldet.

Betjenten måtte "modvilligt" erkende at han ikke havde læst på lektien ang.
trailerkort, så bøden for kørsel med vogntog der ikke er kørekort til er
frafaldet.
Hvad angår overlæs på traileren glemte betjenten at veje traileren, så der
kommer nok ikke nogen bøde for det forhold

M.v.h.

Christian

Fra : alexbo

Dato : 03-05-11 16:37

"Christian Stidsen" skrev

> Betjenten måtte "modvilligt" erkende at han ikke havde læst på lektien
> ang. trailerkort, så bøden for kørsel med vogntog der ikke er kørekort til
> er frafaldet.
Tillykke med det, selv om man kan sige at det ikke var heldigt i den
forstand, der var ikke noget galt.

> Hvad angår overlæs på traileren glemte betjenten at veje traileren,

Ok jeg ville egentlig have spurgt om hvordan traileren blev vejet, vi har
haft en tråd om vejning på eller af krogen.

Min søn der var politimand havde stoppet en Nissan King Cap, en pickup med
et lille rum bag førersædet, der havde et par slanke personer maset sig ned,
dem jagede han ud og fortalte ejeren at det kunne bliver dyrt.
På stationen fandt han ud af at det slet ikke var ulovligt, så han ringede
til ejeren og gav en undskyldning og fortalte at en taxaregning kunne han
bare sende til stationen.
Ejeren blev så glad, dels over at han slap for bøde dels over at han nu
vidste med sikkerhed at det var lovligt, så det med taxa var lige meget.

Det sker hele tiden at politiet tager fejl, det plejer de ikke at tage så
tungt, her skulle han huske at der er forskel på gamle og nye kørekort.
Det synes jeg så også er en mærkelig regel.

mvh
Alex Christensen

Fra : Anders Majland

Dato : 05-05-11 09:41

> Det sker hele tiden at politiet tager fejl, det plejer de ikke at tage så
> tungt, her skulle han huske at der er forskel på gamle og nye kørekort.
> Det synes jeg så også er en mærkelig regel.

En af de "sjovere" var for nogle år siden hvor politiet kørte en stor
indsats i forbindelse med bakkeåbningen (tror det var 2004). De blev hele
grupper af motorcyklister hevet ind til siden og så blev der skrevet for
alt hvad de kunde finde. Bla var der rigtig mange der fik en bøde for en for
kort bagskærm..

Indtil 4 måneder før bakkeåbningen havde Danmark den specielle regler for
mc'er at bagskærmen skulle nå ned til 15cm over bagakslen. En regel der har
gjort at danske mc'er i årtier blev leveret med en extra lang bagskærm (som
folk som det første pillede af). Så hvis man blev stoppet i en kontrol kunne
de næsten altid skrive en bøde for bagskærmen hvis det ikke var andet at
komme efter ... Rigtig sjovt var det for offroadere med lang vandring i
affjedringen når nogle betjente mente at der skulle måles uden fører - Det
ville jo betyde at bagskærmen ville slæbe mod asfalten når man kører ...

Så virkede det mildets talt lidt komisk at man gik ud med en stor indsats
mod en specifik kategori uden at informere betjentene om at de lige skal
være opmærksom på de nyeste ændringer på området ...

Regler for vægte og kørekort ifb med påhæng på personbiler er kompliceret
stof - men man burde kunne forvente at en færdselsbetjent har styr på dem.
Eller ved at han ikke har og så lige tager radioen og får fat på en kollega
der har styr på det inden han udsteder bødeforlæg ...

/A

Fra : alexbo

Dato : 05-05-11 11:31

"Anders Majland" skrev

> Regler for vægte og kørekort ifb med påhæng på personbiler er kompliceret
> stof - men man burde kunne forvente at en færdselsbetjent har styr på dem.

Ja men ved vi jo ikke om det var en betjent fra rigspolitiets
færdselsafdeling, eller en ganske alm. betjent der også skal have styr på
alle andre love.
Hvis ikke man kender en speciel regel, er det heller ikke nemt at vide man
ikke kender den.

Navnlig nogle af disse datogrænser synes jeg er meningsløse, der er da ingen
der lige kan huske fra hvornår personbiler skal have ens dæk f.eks.
Jeg kan godt forstå man ikke vil kræve ABS af en Ford T, men man kan da godt
have ens dækkrav og ens kørekortregler, uanset alderen på bil og kørekort.

Busser fra før en dato må køre med ringere dæk end busser fra efter denne
dato, det kan man da ikke forlange at en tilfældig politimand skal vide, han
skal også klare husspetakler, våbenlov, cykelregler og lukkeloven.
Hvor lang en stige må man transportere på en cykel, hvor højt må man spille
musik om fredagen, må man ryge i et busstopskur, er denne fortovsafpærring
lovlig, det er ikke småting en politimand skal svare på.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-05-11 12:26

Den 05-05-2011 12:30, alexbo skrev:
> Hvis ikke man kender en speciel regel, er det heller ikke nemt at vide
> man ikke kender den.

Kan du ikke lige komme med den der hver gang nogen begynder med det der
med at man da bare skal kende loven.

Selv for almindelige dødelige kan det være svært at overholde en lov man
ikke kender eksistensen af.

Fra : Christian Stidsen

Dato : 06-05-11 06:58

> Kan du ikke lige komme med den der hver gang nogen begynder med det der
> med at man da bare skal kende loven.
>
> Selv for almindelige dødelige kan det være svært at overholde en lov man
> ikke kender eksistensen af.

- og samtidig har man pligt til at holde sig ajour med gældende love i
landet...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 06-05-11 10:09

Den 06-05-2011 07:58, Christian Stidsen skrev:
> - og samtidig har man pligt til at holde sig ajour med gældende love i
> landet...

Tilsyneladende ikke hvis man er betjent.

Fra : Anders Majland

Dato : 06-05-11 10:52

> - og samtidig har man pligt til at holde sig ajour med gældende love i
> landet...

Manglende kendskab til loven friholder ikke for straf ...

Måske politiet trænger til at få opdateret deres it system så den enkelte
betjent på gaden på stedet kan slå reglerne op (eller bare kan ringe til
nogle jurister 24/7).

En anden sjov epsode var omkring år 1999/2000. Jeg kørte da på en 150ccm
scooter. Gaderne var fyldt med "nye" 45-knallerter og der var ikke ret mange
mc-scootere på gaden.
Da jeg skulle hjem over storebælt mod sjælland sat der en "mokke" i
billethuset: "Du må ikke køre over broen på en scooter" Det gentog hun da
jeg fortalte at det var en mc jeg kørte på ... Så foreslog jeg hende at
tilkalde politiet og blive til grin og jeg fik min billet ...

/A