Køre bil med hovedtelefoner
Fra : Steen

Dato : 22-04-11 10:58

Affødt af en helt anden diskussion andetsteds, hvor nogen mente det var
forbudt at køre bil med hovedtelefoner(med musik i ørerne)på, kom jeg
til at tænke på hvordan man så skelnede mellem hovedtelefoner/headets.

Nogen der ved hvordan landet ligger?

Fra : jan@froerup.dk

Dato : 22-04-11 11:23

Steen <isteen@gmail.com> skrev :

> [...]
>forbudt at køre bil med hovedtelefoner(med musik i ørerne)på, kom jeg
>til at tænke på hvordan man så skelnede mellem hovedtelefoner/headets.

I og med det ikke er forbudt - ligger der nok ikke nogen skelnen.

de der tror det er forbudt, kan jo prøve at finde et sted i
færdselsloven der forbyder døve/hørehæmmede at køre bil :)

--
Jan_stevns

Life sucks !! - pass the beernut's

Fra : Christian Stidsen

Dato : 22-04-11 12:02

> de der tror det er forbudt, kan jo prøve at finde et sted i
> færdselsloven der forbyder døve/hørehæmmede at køre bil :)

I og med det ikke er færdselsloven der dikterer hvem der må køre bil er det
nok svært at finde
Den slags klares istedet i "Bekendtgørelse om kørekort", og her står faktisk
ikke noget om krav til hørelse hvis man skal erhverve kørekort til kategori
A eller B

M.v.h.

Christian

Fra : -=JF=-

Dato : 22-04-11 12:09

Den 22/04/11 13.01, Christian Stidsen skrev:

> Den slags klares istedet i "Bekendtgørelse om kørekort", og her står
> faktisk ikke noget om krav til hørelse hvis man skal erhverve kørekort
> til kategori A eller B

Sure?
Jeg havde på et tidspunkt en kollega der var tunghør på grænsen til døv,
og i hans kørekort var det nævnt at bilen skulle være udstyret med
sidespejl i højre side af bilen (hvad der ikke var standard i 'gamle
dage').

--
Mhv.
John

Fra : Finn Guldmann

Dato : 22-04-11 15:20

Den 22-04-2011 13:09, -=JF=- skrev:
> [...]
> og i hans kørekort var det nævnt at bilen skulle være udstyret med
> sidespejl i højre side af bilen (hvad der ikke var standard i 'gamle

Nu er det jo begrænset hvad man kan høre gennem et højre sidespejl.

Så mon ikke vi skal betragte det som et ekstra krav til udsyn, kva
manglerne ved hørelsen?

Derimod kan der måske blive tale om at afdyrkelsen af musikken bliver så
intens at den fjerner opmærksomhed fra trafikken.

Men med den måde visse unge mennesker hører musik på, vil brug af
hovedtelefoner nok kun blive en lettelse for omgivelserne.

Fra : N Dude

Dato : 22-04-11 13:31

Christian Stidsen skrev:

> [...]
> Den slags klares istedet i "Bekendtgørelse om kørekort", og her står
> faktisk ikke noget om krav til hørelse hvis man skal erhverve

Det betyder *** IKKE **** at det så automatisk er lovligt!

Der er tilstrækkelige paragraffer i færdelsesloven man kan bruge, fx.
uforsvarlig og uopmærksom kørsel osv.

At der så måske aldrig har været en prøvesag er noget andet. Mon ikke det
skyldes den samme grund, at der heller aldrig har været en sag, hvor en
Brian har insisteret på at køre med bind for øjnene (selv om det sker
dagligt)

Fra : jan@froerup.dk

Dato : 22-04-11 13:50

"N Dude" <invalid@invalid.invalid> skrev :

>Det betyder *** IKKE **** at det så automatisk er lovligt!

Nu er dansk lovgivning så praktisk indrettet, at man har defineret
hvad er ikke er lovligt.

>Der er tilstrækkelige paragraffer i færdelsesloven man kan bruge, fx.
>uforsvarlig og uopmærksom kørsel osv.

Ok - nævn bare 1 argument for at en døv ikke må føre et køretøj.

Tror du ikke der er tænkt på tingene, når udrykningskørsel foregår med
både lys og lyd ?

Vi kan nok hurtigt være enige om at det ikke er særligt smart, at
foretage sig ting i en bil, der fjerner opmærksomheden fra det at føre
køretøjet, på betryggende vis, men spille høj musik, eller iføre sig
hovedtelefoner - er ikke iblandt. Visse typer køretøjer kan være så
støjende indendøre, ganske lovligt - at det ganske enkelt ikke lader
sig gøre at høre udrykningskøretøjer, med mindre de er lige i røven af
en .

Nogensinde kørt i et "ægte" rally køretøj ?

Fra : Christian Stidsen

Dato : 22-04-11 14:32

> Ok - nævn bare 1 argument for at en døv ikke må føre et køretøj.
>
> Tror du ikke der er tænkt på tingene, når udrykningskørsel foregår med
> både lys og lyd ?

Kan ikke lade være - er lyde så beregnet på de blinde billister ? :)

Fra : -=JF=-

Dato : 22-04-11 15:30

Den 22/04/11 15.32, Christian Stidsen skrev:

> Kan ikke lade være - er lyde så beregnet på de blinde billister ? :)

Jep - helt på samme måde som hvid chokolade er beregnet på negere

--
Mhv.
John

Fra : N Dude

Dato : 22-04-11 17:42

jan@froerup.dk skrev:

> Ok - nævn bare 1 argument for at en døv ikke må føre et køretøj.

Hvorffor det det har ikke en skid med sagen at gøre!

Der er betydelig forskel på at have *STILHED* i ørene og så have 137 dB
Ramstein...

Brug nu hovedet!

Fra : jan@froerup.dk

Dato : 22-04-11 18:15

"N Dude" <invalid@invalid.invalid> skrev :

>Hvorffor det det har ikke en skid med sagen at gøre!

Ikke det ?

Argumentet for at tro hovedtelefoner/ørepropper er forbudt, er vel at
man ikke kan høre hvad der foregår udenfor kabinen - eller hva' ?

Fra : Armand

Dato : 22-04-11 19:25

Den 22-04-2011 14:30, N Dude skrev:

> Det betyder *** IKKE **** at det så automatisk er lovligt!
>
> Der er tilstrækkelige paragraffer i færdelsesloven man kan bruge, fx.
> uforsvarlig og uopmærksom kørsel osv.

I så fald skulle det være ligeså kriminelt at bruge volumen-knappen helt
i bund, som det ofte gøres blandt den yngre del af trafikanterne :-/

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-04-11 20:03

Armand skriver:

> I så fald skulle det være ligeså kriminelt at bruge volumen-knappen helt
> i bund, som det ofte gøres blandt den yngre del af trafikanterne :-/

Har du aldrig været ung?

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Armand

Dato : 22-04-11 20:13

Den 22-04-2011 21:03, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Armand skriver:

> Har du aldrig været ung?

Nu ikke lige i dén grad.

Men det er ikke en bebrejdelse, men derimod blot til sammenligning!

--
Armand.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 22-04-11 22:43

Den 22-04-2011 20:24, Armand skrev:
> I så fald skulle det være ligeså kriminelt at bruge volumen-knappen helt
> i bund, som det ofte gøres blandt den yngre del af trafikanterne :-/

Det burde det også være. Om ikke andet så på grund af den støjforurening
der pågår udenfor bilen.

Jævnt ofte er det musik, og ikke biler, du kan høre køre forbi.

Fra : Armand

Dato : 24-04-11 11:08

Den 22-04-2011 23:43, Finn Guldmann skrev:

> Det burde det også være. Om ikke andet så på grund af den støjforurening
> der pågår udenfor bilen.
>
> Jævnt ofte er det musik, og ikke biler, du kan høre køre forbi.

Jeg oplever ligeså ofte at en eller gennemrustet karosseri-detalje i
øsen af same værdi som bilstereoen monteret, vibrerer i tak med musikken

--
Armand.