motorservice Indsprøjtning Chrysler Grand ~
Fra : N Dude

Dato : 21-04-11 12:02

Hej

Prøvede at spørge i teknik.bil, men der er ikke noget trafik..

Jeg har kørt diesel de sidste 22 år, og har ikke rodet med benzin andet end
på ældre biler og både. Nu har jeg så anskaffet mig en Amerikansk "bastard",
og det er benzin - med en masse elektronik !

Chrysler Grand Voyager 3.3 SE. 1995

Jeg aner ikke meget om den slags moderne motorer, har den computer eller
hvad?
hvordan er motoren styret? Jeg har forsøgt at finde en Haynesbog, men ingen
i kbh havde den på lager til afhentning.

Hvad består et motoreftersyn af på sådan en bil. Tændrør, tændkabler og hvad
mere? Der er vel egentlig ikke rigtig noget at stille eller justerer på ?

Og hvad skal man egentlig komme på at benzin på sådan en gammel motor. Det
er blyfri, men hvad er mon det bedste oktantal. Jeg prøvede 34l 96, oktan
men det gik ikke så godt. Ganske vist var det i forbindelse med, at jeg
kørte bilen stentør, så jeg er bange for at der er kommet skidt i systemet
fra tanken. Den drillede i tomgang og ville ikke starte varm. Så fik den 30l
94 og nu kører og starter den fint.

Er der nogen her, der kender denne motor og evt. ved hvilke tændrør, jeg
skal købe. Jeg kender ikke bilens fortid, så jeg kan ikke rigtig være sikker
på, at det der sidder i er korrekt.

Hvad er der er styring af benzinen på sådan een karl. Jeg har lagt mærke
til, at man endelig ikke skal røre speederen, når man starter - hverken
kold eller varm. Den springer lige i gang af sig selv i tomgang, så jeg
formoder at der er noget computer choker eller hvad det hedder på
indsrøjtning?

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 21-04-11 17:41

Den 21-04-2011 13:01, N Dude skrev:
> [...]
> hvordan er motoren styret? Jeg har forsøgt at finde en Haynesbog, men ingen
> i kbh havde den på lager til afhentning.

Her er muligvis en bog du kan bruge:

http://butik.kosters.dk/reparationsboeger-40/biler-42/chrysler-usa-canada-120/1995-2000-chrysler-voyager-grand-voyager-bucheli-1407.html
Du skal nok regne med at den er på tysk.
Uden at kende noget til bilen overhovedet, så vil jeg tro den har
benzinindsprøjtning og elektronisk tænding.
Det bliver så styret af en elektronisk motorstyring.
Hilsen Matthias