/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Min Yamaha "rasler" når den er kold?
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 11-08-01 01:34

Hej,

Min nye XJ600 rasler lidt når den er kold og står i tomgang. Det lyder
næsten som om der ligger noget og rasler rundt i motoren. Det gør der jo nok
ikke, men det lyder underligt. Nogle forslag til hvad det kan være?
Tændingen? Ventilerne? Ellers kører den fint og trækker som den skal.

Til info kan jeg oplyse at den har kørt ca. 5000 km

Mvh,
Tony



 
 
Niels Drewes (11-08-2001)
Kommentar
Fra : Niels Drewes


Dato : 11-08-01 08:48


"Tony Lorentzen" <tony@lorentzenNOSPAM.com> wrote in message
news:9l1ufi$ebh$1@news.cybercity.dk...
> Hej,
>
> Min nye XJ600 rasler lidt når den er kold og står i tomgang. Det lyder
> næsten som om der ligger noget og rasler rundt i motoren. Det gør der jo
nok
> ikke, men det lyder underligt. Nogle forslag til hvad det kan være?
> Tændingen? Ventilerne? Ellers kører den fint og trækker som den skal.

Sandsynligvis knastkæden, det betyder ikke noget. En anden mulighed kan være
ventilerne, men de skal først justeres ved 24.000 km. så det er næbbe dem.

Vh

Niels
XJ600S til salg



Thomas Jensen (11-08-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 11-08-01 08:56

min XJ600 har gået 42000 km og gør det samme, har hørt det enten er
knastkæden eller "primærkæden" ?

Thomas
"Niels Drewes" <nd@nospam.get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:2o5d7.16$Qg4.886@news.get2net.dk...
>
> "Tony Lorentzen" <tony@lorentzenNOSPAM.com> wrote in message
> news:9l1ufi$ebh$1@news.cybercity.dk...
> > Hej,
> >
> > Min nye XJ600 rasler lidt når den er kold og står i tomgang. Det lyder
> > næsten som om der ligger noget og rasler rundt i motoren. Det gør der jo
> nok
> > ikke, men det lyder underligt. Nogle forslag til hvad det kan være?
> > Tændingen? Ventilerne? Ellers kører den fint og trækker som den skal.
>
> Sandsynligvis knastkæden, det betyder ikke noget. En anden mulighed kan
være
> ventilerne, men de skal først justeres ved 24.000 km. så det er næbbe dem.
>
> Vh
>
> Niels
> XJ600S til salg
>
>



Tony Lorentzen (11-08-2001)
Kommentar
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 11-08-01 19:19

Ok så er jeg mere "rolig". Jeg tænkte nok at det ikke var noget seriøst.

Tony


"Thomas Jensen" <oelhunden@yahoo.com> wrote in message
news:3b74e42a$0$276$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> min XJ600 har gået 42000 km og gør det samme, har hørt det enten er
> knastkæden eller "primærkæden" ?
>
> Thomas
> "Niels Drewes" <nd@nospam.get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:2o5d7.16$Qg4.886@news.get2net.dk...
> >
> > "Tony Lorentzen" <tony@lorentzenNOSPAM.com> wrote in message
> > news:9l1ufi$ebh$1@news.cybercity.dk...
> > > Hej,
> > >
> > > Min nye XJ600 rasler lidt når den er kold og står i tomgang. Det lyder
> > > næsten som om der ligger noget og rasler rundt i motoren. Det gør der
jo
> > nok
> > > ikke, men det lyder underligt. Nogle forslag til hvad det kan være?
> > > Tændingen? Ventilerne? Ellers kører den fint og trækker som den skal.
> >
> > Sandsynligvis knastkæden, det betyder ikke noget. En anden mulighed kan
> være
> > ventilerne, men de skal først justeres ved 24.000 km. så det er næbbe
dem.
> >
> > Vh
> >
> > Niels
> > XJ600S til salg
> >
> >
>
>



Armand (11-08-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-08-01 14:29


Tony Lorentzen <tony@lorentzenNOSPAM.com> skrev i en
news:9l1ufi$ebh$1@news.cybercity.dk...
> Hej,
>
> Min nye XJ600 rasler lidt når den er kold og står i tomgang. Det lyder
> næsten som om der ligger noget og rasler rundt i motoren.....det lyder
> underligt. Nogle forslag til hvad det kan være?
> Tændingen? Ventilerne? Ellers kører den fint og trækker som den skal.

Næppe tændingen, eftersom det tilsyneladende er noget mekanisk larm og
tændingen er så umekanisk, som den kan være på en (formodet) XJ600S!

Når det er noget der fortrinsvis foregår i kold tilstand, er det
sandsynligt noget der forsvinder efterhånden som et emne bliver varmere
og derfor længere - Muligheden for at det skulle være knast/bund (er der
sådan én i Yamaha'en?) -kæde skulle derfor være minimeret, eftersom at
de jo skulle larme mere(!) når de blev varme/lange!
Tilbage står kun ventilerne, som i kraft af varmeudvidelse på længden
sluger det spillerum der er tilstede af samme grund, hvorefter roen
opstår!

Bliver ventilerne juseret med juster-brikker (såkaldte shims), så kan
ventilerne aldrig blive justeret mere præcist end de spring á 5/100 mm
der er imellem shims'ene. Og for en motor med så langt et ventilservice,
kan spillerummets servicemål endda strække sig over flere shims#,
hvilket vil give noget ventillarm - som altid vil være størst i kold
tilstand

Derfor, set fra en anden synsvinkel:
Er det roen der er normal, eller er det larmen der skal være der
(spillerum), og du blot nyder roen i varm tilstand så meget at det er
den du tilstræber?
Man kan fra Yamaha's side have valgt et langt ventilservice (24.000 km
er op til fire gange længere en mange andre!), på bekostning af
ventilstøj i kold tilstand!?

Faktum er at ventilspillerummet ikke må være så stramt at det på et for
tidligt tidspunkt er helt opbrugt:
Bliver ventilerne derefter varmere ved lidt hidsigere brug, udvider de
sig
yderligere (hvilket der ikke længere er spillerum til!), hvorfor de
istedet ikke længere vil kunne lukke helt i!
Resultatet heraf bliver i første omgang faldende effekt og sidenhen
brændte udstødningsventiler =


Èr Niels D's 24.000 km, første service efter "efterspændingen"?
Hører der sig ikke et 1. service til ved ca. 6.000 km? Det kunne lyde
som at ventilerne allerede nu måske kunne tåle et check!
Ellers find en anden XJ'er i trafikken og sammenlign din med (fremmede
mc-ister, og især på samme model som din, ér særdeles lette at snakke
med!!)!

--
Armand.






Tony Lorentzen (11-08-2001)
Kommentar
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 11-08-01 19:27

Hejsa,

Tak for det detaljerede svar. For en sikkerheds skyld smutter jeg nok lige
forbi forhandlerens værksted (Fisker MC) for at få dem til at lytte på den.
Jeg kunne selvfølgelig også stille mig på Gothersgade og praje en anden
XJ600S ind til siden og sammenligne motorstøj (har hilst på et par andre med
samme køretøj på denne strækning)

Tony )


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:9l3bo1$2pji$2@news.cybercity.dk...
>
> Tony Lorentzen <tony@lorentzenNOSPAM.com> skrev i en
> news:9l1ufi$ebh$1@news.cybercity.dk...
> > Hej,
> >
> > Min nye XJ600 rasler lidt når den er kold og står i tomgang. Det lyder
> > næsten som om der ligger noget og rasler rundt i motoren.....det lyder
> > underligt. Nogle forslag til hvad det kan være?
> > Tændingen? Ventilerne? Ellers kører den fint og trækker som den skal.
>
> Næppe tændingen, eftersom det tilsyneladende er noget mekanisk larm og
> tændingen er så umekanisk, som den kan være på en (formodet) XJ600S!
>
> Når det er noget der fortrinsvis foregår i kold tilstand, er det
> sandsynligt noget der forsvinder efterhånden som et emne bliver varmere
> og derfor længere - Muligheden for at det skulle være knast/bund (er der
> sådan én i Yamaha'en?) -kæde skulle derfor være minimeret, eftersom at
> de jo skulle larme mere(!) når de blev varme/lange!
> Tilbage står kun ventilerne, som i kraft af varmeudvidelse på længden
> sluger det spillerum der er tilstede af samme grund, hvorefter roen
> opstår!
>
> Bliver ventilerne juseret med juster-brikker (såkaldte shims), så kan
> ventilerne aldrig blive justeret mere præcist end de spring á 5/100 mm
> der er imellem shims'ene. Og for en motor med så langt et ventilservice,
> kan spillerummets servicemål endda strække sig over flere shims#,
> hvilket vil give noget ventillarm - som altid vil være størst i kold
> tilstand
>
> Derfor, set fra en anden synsvinkel:
> Er det roen der er normal, eller er det larmen der skal være der
> (spillerum), og du blot nyder roen i varm tilstand så meget at det er
> den du tilstræber?
> Man kan fra Yamaha's side have valgt et langt ventilservice (24.000 km
> er op til fire gange længere en mange andre!), på bekostning af
> ventilstøj i kold tilstand!?
>
> Faktum er at ventilspillerummet ikke må være så stramt at det på et for
> tidligt tidspunkt er helt opbrugt:
> Bliver ventilerne derefter varmere ved lidt hidsigere brug, udvider de
> sig
> yderligere (hvilket der ikke længere er spillerum til!), hvorfor de
> istedet ikke længere vil kunne lukke helt i!
> Resultatet heraf bliver i første omgang faldende effekt og sidenhen
> brændte udstødningsventiler =
>
>
> Èr Niels D's 24.000 km, første service efter "efterspændingen"?
> Hører der sig ikke et 1. service til ved ca. 6.000 km? Det kunne lyde
> som at ventilerne allerede nu måske kunne tåle et check!
> Ellers find en anden XJ'er i trafikken og sammenlign din med (fremmede
> mc-ister, og især på samme model som din, ér særdeles lette at snakke
> med!!)!
>
> --
> Armand.
>
>
>
>
>



Armand (12-08-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-08-01 02:24


Tony Lorentzen <tony@lorentzenNOSPAM.com> skrev i en
news:9l3ta2$lgr$1@news.cybercity.dk...
>
> Jeg kunne selvfølgelig også stille mig på Gothersgade og praje en
> anden XJ600S ind til siden og sammenligne motorstøj (har hilst på et
par
> andre med samme køretøj på denne strækning)

Hvis jeg lige må tage mig selv i dén:
Fejlen herved er at det bliver pokkers vanskelig at finde en kold motor
blandt forbikørende - Endsige kunne præsentere Fisker for DIN kolde
motor, ved fremmøde

--
Armand.





Tony Lorentzen (12-08-2001)
Kommentar
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 12-08-01 23:43

Det er nu ikke slemmere end at jeg kan rulle den derned uden at starte den
på 10 min da jeg bor ret tæt på

Tony

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:9l5j0q$8bs$1@news.cybercity.dk...
>
> Tony Lorentzen <tony@lorentzenNOSPAM.com> skrev i en
> news:9l3ta2$lgr$1@news.cybercity.dk...
> >
> > Jeg kunne selvfølgelig også stille mig på Gothersgade og praje en
> > anden XJ600S ind til siden og sammenligne motorstøj (har hilst på et
> par
> > andre med samme køretøj på denne strækning)
>
> Hvis jeg lige må tage mig selv i dén:
> Fejlen herved er at det bliver pokkers vanskelig at finde en kold motor
> blandt forbikørende - Endsige kunne præsentere Fisker for DIN kolde
> motor, ved fremmøde
>
> --
> Armand.
>
>
>
>



Niels Drewes (12-08-2001)
Kommentar
Fra : Niels Drewes


Dato : 12-08-01 10:22


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:9l3bo1$2pji$2@news.cybercity.dk...
>
>
> Èr Niels D's 24.000 km, første service efter "efterspændingen"?
> Hører der sig ikke et 1. service til ved ca. 6.000 km? Det kunne lyde
> som at ventilerne allerede nu måske kunne tåle et check!
> Ellers find en anden XJ'er i trafikken og sammenlign din med (fremmede
> mc-ister, og især på samme model som din, ér særdeles lette at snakke
> med!!)!
>

Ventilerne på Divvyen justeres med shims.

1. ventiltjek er først efter 24.000 km. Mekanikkerne tjekker ikke ventiler
ved andre service eftersyn, så vidt jeg er orienteret. Min Diversion skulle
have stillet 5 ud af otte ventiler, da den rundede "det skarpe hjørne".
Kærstens cykel skal have 24.000 km. tjek på onsdag, det bliver spændene at
hører hvor meget der skal justeres på den.

Jeg har flere gange været nede hos Fisker med "underlige lyde" der har
aldrig været noget alvorligt der ikke kunne vendte til næste regulere
eftersyn. Nu er Chris Fisker jo en gamel RR-kører så han hører ikke særlig
meget mere

Tony du er velkommen til at kontakte mig hvis du vil hører et par andre
divisoner. Men jeg er ret sikker på der ikke er noget alvorligt galt med din
cykel. Når man har en luftkølet motor må man finde sig i at den "snakker"
lidt med.

Vh

Niels
XJ600S der er på vej til Ungarn på lørdag



Armand (12-08-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-08-01 10:58


Niels Drewes <nd@nospam.get2net.dk> skrev i en
news:MRrd7.1866$f65.1330@news.get2net.dk...
>
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> news:9l3bo1$2pji$2@news.cybercity.dk...
> ................. Min Diversion skulle have stillet
> 5 ud af otte ventiler, da den rundede "det skarpe hjørne". Kærstens
> cykel skal have 24.000 km. tjek på onsdag, det bliver spændene at
> hører hvor meget der skal justeres på den.

- - - - Og hvor meget der kan høres forskel :-/

> Når man har en luftkølet motor må man finde sig i at den "snakker"
> lidt med.

Jup!
Ligesom at brug af ultratynd olie heller ikke gavner "lyddæmpningen".
Men igen: Olie er tykkere og "lyddæmper" derfor bedst i kold tilstand,
hvor omtalte mislyde forekommer, hvorfor en tykkere oliekvalitet ikke
vil afhjælpe disse!

--
Armand.






Tony Lorentzen (12-08-2001)
Kommentar
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 12-08-01 23:45

Hej Niels,

Så længe den ikke rasler mere end den gør pt. så kører jeg videre men siger
til hvis jeg synes det bliver for meget af det "gode". Rigtig god tur til
Ungarn - ville ønske at det var mig der skulle afsted!

Hilsner,

Tony

"Niels Drewes" <nd@nospam.get2net.dk> wrote in message
news:MRrd7.1866$f65.1330@news.get2net.dk...
>
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> news:9l3bo1$2pji$2@news.cybercity.dk...
> >
> >
> > Èr Niels D's 24.000 km, første service efter "efterspændingen"?
> > Hører der sig ikke et 1. service til ved ca. 6.000 km? Det kunne lyde
> > som at ventilerne allerede nu måske kunne tåle et check!
> > Ellers find en anden XJ'er i trafikken og sammenlign din med (fremmede
> > mc-ister, og især på samme model som din, ér særdeles lette at snakke
> > med!!)!
> >
>
> Ventilerne på Divvyen justeres med shims.
>
> 1. ventiltjek er først efter 24.000 km. Mekanikkerne tjekker ikke ventiler
> ved andre service eftersyn, så vidt jeg er orienteret. Min Diversion
skulle
> have stillet 5 ud af otte ventiler, da den rundede "det skarpe hjørne".
> Kærstens cykel skal have 24.000 km. tjek på onsdag, det bliver spændene at
> hører hvor meget der skal justeres på den.
>
> Jeg har flere gange været nede hos Fisker med "underlige lyde" der har
> aldrig været noget alvorligt der ikke kunne vendte til næste regulere
> eftersyn. Nu er Chris Fisker jo en gamel RR-kører så han hører ikke
særlig
> meget mere
>
> Tony du er velkommen til at kontakte mig hvis du vil hører et par andre
> divisoner. Men jeg er ret sikker på der ikke er noget alvorligt galt med
din
> cykel. Når man har en luftkølet motor må man finde sig i at den "snakker"
> lidt med.
>
> Vh
>
> Niels
> XJ600S der er på vej til Ungarn på lørdag
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177524
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408683
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste