Arbejde under backup?
Fra : Niels

Dato : 10-05-11 03:40

Bør man afholde sig fra at arbejde på en maskine, mens den kører Time
Machine?

--
Niels

Fra : Robert Piil

Dato : 10-05-11 10:42

On 10-05-2011 11:39, Niels wrote:
> Bør man afholde sig fra at arbejde på en maskine, mens den kører Time
> Machine?

Nej.

--
Robert Piil

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 10-05-11 11:41

Niels <nboegh@gmail.com> writes:

> Bør man afholde sig fra at arbejde på en maskine, mens den kører Time
> Machine?

Som regel nej. Det kan dog være hvis du roder med meget store filer at
de kommer med i mere end et eksemplar og det fylder.

Bortset fra det, skulle det være 100% usynligt.

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-05-11 11:49

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110510 <nospam0002+20110510@gmail.com> wrote:

> Som regel nej. Det kan dog være hvis du roder med meget store filer at
> de kommer med i mere end et eksemplar og det fylder.
>
> Bortset fra det, skulle det være 100% usynligt.

Heligvis bliver det jo ikke ved med at fylde. Time Machine gemmer kun
backup for hver time i en uge. Derefter slettes de fleste backup, så der
kun gemmes én backup fra hver dag. Hvis en fil kun har ligget på
computeren nogle få timer, risikerer man derfor, at den slet ikke bliver
gemt ud over den første uge.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-05-11 16:15

On 2011-05-10 12:48:59 +0200, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> [...]
> kun gemmes én backup fra hver dag. Hvis en fil kun har ligget på
> computeren nogle få timer, risikerer man derfor, at den slet ikke bliver

Er det korrekt? Hvis Time Machine disken er tilsluttet hele tiden vil
TM køre én gang i timen iflg. dokumentation, men hvis man f.eks.
tilslutter TM disken én gang om dagen eller sjældnere så bliver der
(selvfølgelig) kun kører backup på det tidspunkt og der er ikke nogen
relation til timer.... Jeg har haft min TM disk tilsluttet nogle gange
i flere timer og der findes stadigvæk en backup for hver af disse
timer. En anden ting er, at så vidt jeg har forstået TM (jeg ved ikke
hvor der findes en dybtgående beskrivelse af TM!) så bliver der først
slettet fra backup når der ikke er mere plads tilbage på TM disken. Jeg
går ud fra at det er de ældste backups der bliver slettet og at der
ikke er specialbehandling af slettede filer.

Hvis ellers min opfattelse er korrekt, så vil en enkelt fil, som man
har fået backet op under én backup og slettet derefter så burde denne
fil ikke slettes før den backup hvori den findes er blevet så gammel at
den skal slettes. Hvis man har en backup disk der er flere gange større
end den mængde data der skal backes op, så burde en sådan fil kunne
blive flere måneder gammel før den bliver slettet forudsat at mængden
af opdateret data svarer til at den ældste folder kan bliver flere
måneder gammel.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-05-11 21:16

Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> går ud fra at det er de ældste backups der bliver slettet og at der
> ikke er specialbehandling af slettede filer.

Det er skam rigtigt. Jeg var endda for flink. Nu har jeg slået det op.
Apple skriver:

Time Machine arkiverer en sikkerhedskopi for hver time i de sidste 24
timer, for hver dag i den sidste måned og for hver uge ud over den
sidste måned.

Det er klart, at der kun laves backup, når computeren er tændt og vågen.
Min computer er også slukket eller på vågeblus det meste af tiden. Jeg
skal jo arbejde og sove, og det tager 2/3 af tiden. Derfor har man
normalt ikke 24 backupper hver dag. Men ikke desto mindre slettes der
backup efter 24 timer. Her kiggede jeg på min egen backup og syntes, der
var flere om dagen i indtil en uge, men det er åbenbart ikke rigtigt.
Officielt er det efter 24 timer, der slettes backup, så der kun er én
backup om dagen. Efter en måned slettes der så yderligere backup, så man
har én om ugen. Disse ugentlige backup får så lov at blive, til
harddisken er fuld, og de skal slettes for at skaffe plads.

> [...]
> blive flere måneder gammel før den bliver slettet forudsat at mængden
> af opdateret data svarer til at den ældste folder kan bliver flere

Det er desværre, som jeg siger. Joe Kissell skriver det også i sin "Take
Control of"-ebog om Mac backup. Det er en svaghed i systemet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-05-11 12:44

Niels <nboegh@gmail.com> wrote:

> Bør man afholde sig fra at arbejde på en maskine, mens den kører Time
> Machine?

nix

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 10-05-11 18:06

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> [...]
> kun gemmes én backup fra hver dag. Hvis en fil kun har ligget på
> computeren nogle få timer, risikerer man derfor, at den slet ikke bliver

Nåja. Jeg tænkte på at den begynder at rydde op når disken løber fuld,
men udtyndingen sker vist løbende og ikke først når disken er fuld.

Jeg er stadig særdeles tilfreds med min Time Capsule. Nu mangler jeg
bare at rode med at sikkerhedskopiere dén. Havde du prøvet at lave en
kopi til en USB-disk?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 10-05-11 18:07

> nix

Kan du ikke fatte dig lidt mere i korthed? Det er svært at lure din
pointe med alt det sniksnak

Fra : Niels

Dato : 10-05-11 11:14

> Kan du ikke fatte dig lidt mere i korthed?  Det er svært at lure din
> pointe med alt det sniksnak

Ja, det må du nok sige. N ville have været rigeligt

--
Niels