Re: imac 2,1 ghz
Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-05-11 15:04

Den mandag den 9. maj 2011 22.45.16 UTC+2 skrev Erik Richard Sørensen:

> Flere end du tror... - Faktisk kender jeg kun nogle få stykker - både
> Mac og Win brugere - i min omgangskreds, der /ikke/ bruger den fulde
> Photoshop enten i standalone eller som CS pakke.

Vi har tidligere været inde på at din omgangskreds måske ikke er representativ ...

Hvis du er fotograf så er f.eks. Aperture nok til 95% af din RAW konvertering og retouch ... de sidste 5% kan Photoshop Elements klare, hvis du absolut skal ind og "pixelpette"

> Og med en udskrivning på min. 6000kr. ekstra for en standalone Photoshop
> - eller ca. 17.500 for CS Design pakken...

Hvis du køber fulde versioner ja ... de fleste jeg kender køber opgraderinger ...

Serøse amatørfotografer kaster jo gladeligt 17k efter et 5DmkII eller 5000 efter et godt prime objektiv ...

> Nej, men hvis der er flere om at lave opgaverne, så er det vigtigt, at
> filerne er _100%_ kompatible - uanset, hvem der laver det og på hvilken
> platform, det laves. Og de pt. alternative muligheder er ikke 100%
> kompatible med hverken Photoship, Illustrator eller InDesign.

Nu flytter du målstolperne igen ... Men hvis alle i gruppen bruger Photoshop Elements og Pages så er de jo på samme niveau ...

> Aha, dvs., at os andre 'amatører' bare skal finde os i at bruge en værre
> gang revl og krat? - Vi har så åbenbart ikke samme ret som de såkaldt
> 'professionelle' brugere?

Sat på spidsen ? .. nej ..

Nej, det er måske ikke retfærdigt, og rønnebærene er sure, og alt det der.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-05-11 22:42

Thomas von Hassel wrote:

> Vi har tidligere været inde på at din omgangskreds måske ikke er
> representativ ...

Nå, det véd jeg nu ikke. - De strækker sig lige fra ganske almindelige
lagerarbejdere over en rengøringskone, arbejdsløse og til akademikere
både i og uden job. - Nåja, så er der da også et par folkeskolelærer
imellem.

> Hvis du er fotograf så er f.eks. Aperture nok til 95% af din RAW
> konvertering og retouch ... de sidste 5% kan Photoshop Elements
> klare, hvis du absolut skal ind og "pixelpette"

Jeg /har/ prøvet Aperture, og jeg kan ganske enkelt ikke lide den. Det
samme gælder også for Lightrooms vedkommende. Bruger jeg endeligt et
biblioteksprogram, så foretrækker jeg klart OlympusMaster 2.x med
Photoshop som editor.

> Hvis du køber fulde versioner ja ... de fleste jeg kender køber
> opgraderinger ...

Ret så, men mine ver. er så gamle, at det stadig vil koste en halv
bondegård at opgradere til fx. CS5.5 Master Collection...

> Serøse amatørfotografer kaster jo gladeligt 17k efter et 5DmkII
> eller 5000 efter et godt prime objektiv ...

Hvorfor 'nøjes' med en 5D MkII, når der også er noget, der hedder 1D
MkIII. - Jeg køber ikke igen DSLR med kropfaktor. - Alene
søgerbilledet er jo ikke mere end got 50% af fullframe...

Mht. optik, så ja, - folk er åbenbart fulde af penge, siden de har råd
til det. - Jeg har en del klasseoptik, men der er ingen af dem, jeg har
givet mere end 1500kr. for som brugte. - Sammenligningen holder bare
ikke helt, da du normalt ikke kan gå ud og finde en opgradering - eller
fuld pakke - af CS til en femtedel af nyprisen. - Jeg har fx. kiggget på
eBay efter en opg. kompatibel med CS2 til CS5. Den billigste opg. var
til 7800kr. omr. til Dkr., og en fuld pakke inkl. licensoverførsel
kostede godt 12.500kr. omr. til Dkr.....

> Nu flytter du målstolperne igen ... Men hvis alle i gruppen bruger
> Photoshop Elements og Pages så er de jo på samme niveau ...

Øh? - Det er da ret unormalt at alle i en red. gruppe fx. kører med
samme system og programpakke, hvis ikke lige netop redaktionen selv
råder over en computer med tilhørende software.

> Sat på spidsen ? .. nej ..
>
> Nej, det er måske ikke retfærdigt, og rønnebærene er sure, og alt
> det der.

Det tænkte jeg nok. - Men de er hverken sure eller syrlige her. - Jeg
vil bare have lovlig software til en fornuftig pris! - Havde jeg råd til
det, kørte jeg også i Rolls-Royce med privatchaufør.

mvh. Erik Richard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 10-05-11 07:40

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> Jeg /har/ prøvet Aperture, og jeg kan ganske enkelt ikke lide den. Det
> samme gælder også for Lightrooms vedkommende. Bruger jeg endeligt et

Der er nok heller ikke nogen der kan lide at køre i bus, hvis de kan få
en Ferrari til samme pris.