imac 2,1 ghz
Fra : pepijo

Dato : 07-05-11 09:22

hej er NYBEGYNDER på mac.men har lige købt en brugt imac mac oxs 10.4
på det stratede med af den opførte sig som om den var i fejlsikret
tilstand så ud ligesom win i fs.ved ikke hvad der var blevet trykket
på havde prøvet alt under system inds.men der spurgte den hele tiden
efter et password og han jeg havde købt den af kunne ikke huske det
prøvet så nogle andre løsninger somjeg fandt på google med det resutat
af nu skiver den no bootabledevice insertboot disk and press any key.
har prøvet med en dvd medf unbuto og kan se af mac osx stadigvæk er på
er der noget jeg kan gøre andet end af installerer et nyt osx og så
vil den virke og køre i normal stand igen og ikke som i fejl
sikrettilstand undskyld hvis det er lidt (meget rodet) sat op men
håber i kan forestå mit problem.
vh pepijo

Fra : Lyrik

Dato : 07-05-11 10:05

On 7 Maj, 17:22, pepijo <perjon...@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> vil den virke og køre i normal stand igen og ikke som i fejl
> sikrettilstand undskyld hvis det er lidt (meget rodet) sat op men

Tillykke med den pepijo.
Du skal helst installere nyt styresystem på den fra en install-DVD,
køb også en iLife '11 med programmer hvis du har råd.
Sæt DVD i, start op med alt-knappen nede for eksempel og vælg install
Mac DVD. Så går det hele af sig selv.
Er du ludfattig så kan du nok få fat i en install dvd et eller andet
sted. piratebay.org kan bruges, hvis du besøger hidemyass.com først.
"Snow leopard" eller den nye "Løve" kan gøre arbejdet som en mis.
Ingen passwords eller andet snavs.
Det hele går som smurt.

MvH
Jens

Fra : Langgaard

Dato : 07-05-11 10:23

> [...]
> vil den virke og køre i normal stand igen og ikke som i fejl
> sikrettilstand undskyld hvis det er lidt (meget rodet) sat op men

Hej

Køb bare "MacOS X 10.6.3 DK Snow Leopard Upgrade" ja, upgrade, den er
god nok, den koster kun ca 230,- kr. indeholder hele systemet og er
lige hvad du skal bruge for at få liv i dyret igen. Husk at opdatere
det nye styresystem når du har installeret

--
Langgaard

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 07-05-11 19:42

Langgaard <langgaard@klarupnet.dk> wrote:

> den koster kun ca 230,- kr.

Nemlig, og hvorfor så gøre sig til pirat!?

--
Mvh Martin

www.facebook.com/martin.bredthauer

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 09-05-11 22:54

On Mon, 09 May 2011 22:45:16 +0200, <Erik Richard Sørensen> wrote:

> Flere end du tror... - Faktisk kender jeg kun nogle få stykker - både
> Mac og Win brugere - i min omgangskreds, der /ikke/ bruger den fulde
> Photoshop enten i standalone eller som CS pakke.

'har brug' og 'bruger' har vel forskjellig betydning.

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 07-05-11 19:42

pepijo <perjonsen@yahoo.dk> wrote:

> men der spurgte den hele tiden
> efter et password og han jeg havde købt den af kunne ikke huske det

Det lyder ikke betryggende at forrige ejer ikke har styr på password.

Fulgte der de obligatoriske install-cd'er med?

Fra : pepijo

Dato : 07-05-11 13:49

On 7 Maj, 20:41, s...@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) wrote:

> Det lyder ikke betryggende at forrige ejer ikke har styr på password.
>
> Fulgte der de obligatoriske install-cd'er med?

> [...]

der fulgte ingen ting af nogen art inst.skiver med

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 07-05-11 23:18

pepijo <perjonsen@yahoo.dk> wrote:

> der fulgte ingen ting af nogen art inst.skiver med

Det burde der. De hører til Mac'en, og har som sådan ingen selvstændig
værdi. Du burde kunne henvende dig til sælger og få dem eftersendt.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 08-05-11 15:33

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Det burde der. De hører til Mac'en, og har som sådan ingen selvstændig
> værdi. Du burde kunne henvende dig til sælger og få dem eftersendt.

Hvis den ikke er varm, er den sandsynligvis pensioneret fra en
virksomhed. En medarbejder har fået den med hjem og sælger den. Der er
ikke noget mærkeligt i at skiverne er væk i den situation.

En 2,1 GHz iMac må være en ældre hvid iMac. Hvis det er præcis 2,1 GHz
kan det kun være en 20" G5 iSight.

Fra : Lyrik

Dato : 07-05-11 15:28

> Nemlig, og hvorfor så gøre sig til pirat!?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Gode grunde:

For at spare 230,- kroner.
For at slippe for ventetid med at skaffe skiven.
For spændingens skyld.
For at du kan ærgre dig.
For at hjælpe dig til at føle dig dydigere.
For at få en version der ikke kan købes. 10.4 for eksempel. Eller
"Løven"

Kan du se mange gode grunde.

Jens

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 07-05-11 23:18

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> Kan du se mange gode grunde.

Næh

Fra : -=JF=-

Dato : 07-05-11 23:48

Den 07/05/11 23.27, Lyrik skrev:

> For at spare 230,- kroner.
Vil du virkelig gøre dig til tyv for så latterligt lille et beløb?

--
Mhv.
John

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-05-11 07:41

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Gode grunde:
>
> For at spare 230,- kroner.

Hvis man ikke har råd til styresystem så har man heller ikke råd til
selve maskinen ...

> For at slippe for ventetid med at skaffe skiven.
> For spændingens skyld.

Du har et kedeligt liv ..

> For at du kan ærgre dig.
> For at hjælpe dig til at føle dig dydigere.
> For at få en version der ikke kan købes. 10.4 for eksempel. Eller
> "Løven"

10.7 kan du få helt regulært ved at betale for et årligt Mac developer
program ...

> Kan du se mange gode grunde.

Jeg kan ikke se en eneste ..

/thomas

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 10-05-11 08:42

> [...]

> For at du kan ærgre dig.
> For at hjælpe dig til at føle dig dydigere.
> For at få en version der ikke kan købes. 10.4 for eksempel. Eller

Selv om det er muligt, og (måske) udbredt, gør man sig også til pirat
ved at spinge 10.5 over og bruge 10.6 update på tidligere versioner.

EULA'en siger:
"Leopard Upgrade Licenses. If you have purchased an Upgrade for Mac OS X
Leopard license, then subject to the terms and conditions of this
License, you are granted a limited nonexclusive license to install, use
and run one (1) copy of the Apple Software on a single Apple-branded
computer as long as that computer has a properly licensed copy of Mac OS
X Leopard already installed on it. If you have purchased a Family Pack
Upgrade for Mac OS X Leopard license, then subject to the terms and
conditions of this License, you are granted a limited non-exclusive
license to install, use and run one (1) copy of the Apple Software on up
to a maximum of five (5) Apple-branded computers at a time as long as
those computers are located in the same household (as defined above),
are used by persons who occupy that same household, and each such
computer has a properly licensed copy of Mac OS X Leopard already
installed on it. The Family Pack Upgrade for Mac OS X Leopard License
does not extend to business or commercial users."

Mvh.
Kaj
--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-05-11 00:04

-=JF=- <null@null.null> writes:

> Vil du virkelig gøre dig til tyv for så latterligt lille et beløb?

Det er så et spørgsmål om man er tyv i netop dénne situation.

Som jeg har forstået det, er det ophavsretsovertrædelse man går efter
normalt. Altså at ejeren ikke har givet dig lov til at bruge værket.

Det er dog formentligt hip som hap for Lyrik, bare han ikke skal betale
for grisen...

Fra : Lyrik

Dato : 08-05-11 04:31

On 8 Maj, 00:47, -=JF=- <n...@null.null> wrote:

> Vil du virkelig gøre dig til tyv for så latterligt lille et beløb?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Hvilket beløb vil du gøre dig til tyv for John?

På trods af de amerikanske reklamekampagner og indledende trailere du
er hjernevasket med, så er det ikke tyveri i Danmark.
Ved tyveri skal noget konkret fjernes, således at det mangler et sted.

Hvis du eller jeg downloader "Lion" og installerer den, så mangler den
ikke noget sted. Thor havde en buk som man kunne slagte, hvorefter man
samlede knoglerne i skindet. Derefter voksede den sammen igen og kunne
slagtes næste gang. Begrebet kendes også fra Særimnergrisen man kunne
æde af, hvorefter den voksede ud igen.
På den måde kunne alle blive mætte uden at det kostede noget. Andet
end små anstrengelser. En urdrøm for hele menneskeheden!

"Lion" og andet software er en endnu større rigdom. Uansét hvor mange
der downloader den, så mangler den ikke et eneste lem eller en eneste
byte på noget tidspunkt! Den er en kilde til rigdom for hele verden.
Den er en menneskehedens urdrøm realiseret! Denne drøm vil fæle trolde
dræbe!
De vil gøre det til en forbrydelse at æde af Særimnergrisen!!!

Men nu er det INGEN FORBRYDELSE I DANMARK! Kun hvis "Shylock" kan
påvise et økonomisk tab, kan han ved privat søgsmål søge at få en
erstatning svarende til dette tab.
Han kan prøve at få "Sit skålpund kød!"(Shakespeare: Købmanden i
Venedig) Men som vi ved kommer han altid til at stå med lang næse og
se dum ud! På længere sigt-se dum ud, ud over grim og led! Ud over
ond, ufølsom og nærrig! Ud over bekæmpes og dræbes, som den lede satan
han er! Så menneskeheden kan få sin drøm opfyldt! Alt hvad du kan
spise-gratis, eller næsten gratis!

For det var Thor der leverede bukken alle kunne spise af! Så "Lion" må
også have en "Thor". Hvad løn får han så? Han bliver gud! Noget større
kan en virksomhedsleder vel ikke stile imod?
Er det ikke løn i sig selv? "Gud Jobs?" Jeg ved godt at han allerede
har den status hos Erik og Thomas, men så kan vi sige den får et bedre
fundament! Satan er selvfølægelig også en gud. Det kan man også stile
imod at blive, ligesom DRM-idioterne gør!

MvH
Jens

jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-05-11 12:24

> [...]

> er hjernevasket med, så er det ikke tyveri i Danmark.
> Ved tyveri skal noget konkret fjernes, således at det mangler et sted.

pladder ...

> [...]
> På den måde kunne alle blive mætte uden at det kostede noget. Andet
> end små anstrengelser. En urdrøm for hele menneskeheden!¨

Og Lion bliver udviklet ud af ingenting ?

> [...]
> fundament! Satan er selvfølægelig også en gud. Det kan man også stile
> imod at blive, ligesom DRM-idioterne gør!

Prøv at læse b.la. Ophovsrets loven og kom så tilbage ...

/thomas

Fra : -=JF=-

Dato : 08-05-11 13:09

Den 08/05/11 12.31, Lyrik skrev:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Hvilket beløb vil du gøre dig til tyv for John?
Det er hurtigt besvaret - jeg vil ikke gøre mig til tyv for noget beløb!

--
Mhv.
John

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 10-05-11 11:38

> Jeg må låne naboens bil og trailer de par gange der er brug for det ;)

NÃ¥h, _de_ har Ferrari?

> Og jeg slår på min gamle slidte tromme: Det rigtige værktøj til den
> rigtige opgave :)

Hvis det ikke er lykkedes at få beskeden ind endnu, er trommen måske
ikke det rigtige værktøj til dén opgave?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-05-11 12:44

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110510 <nospam0002+20110510@gmail.com> wrote:

> Nåh, _de_ har Ferrari?

Nej, han har en gammel Cadillac fra 50'erne der kan høres over hele
kvarteret når han starter den søndag morgen ...

> Hvis det ikke er lykkedes at få beskeden ind endnu, er trommen måske
> ikke det rigtige værktøj til dén opgave?

touché...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-05-11 14:48

Lyrik wrote:

> [...]
> er hjernevasket med, så er det ikke tyveri i Danmark.
> Ved tyveri skal noget konkret fjernes, således at det mangler et sted.

Uanset, om du påstår, det er de amerikanske bestemmelser, så gælder de
også her i landet - og det alene pga., at både Danmakr og USA er
medlemmer af og har radificeret WTO aftalerne. Desuden har der været
indtil flere domsafgørelser ved både byret og landsret om ophavs- og
licensrettigheder inden for de seneste 10 år, hvor det er stadfæstet.

I det øjeblik, du klikker på 'Enig'/'Agree', er du 100% forpligtet på de
bestemmelser. Længere er den ikke!!!

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-05-11 14:57

Lyrik wrote:
> [...]
> fundament! Satan er selvfølægelig også en gud. Det kan man også stile
> imod at blive, ligesom DRM-idioterne gør!

Nej, bette Jens, det er der kun Vorherre, der er... - Men Steve Jobs er
en hamrende dygtig forretningsmand!

mvh. Erik Richard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 10-05-11 09:06

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-05-11 09:15

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-05-11 11:53

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> writes:

> [...]
> fundament! Satan er selvfølægelig også en gud. Det kan man også stile
> imod at blive, ligesom DRM-idioterne gør!

Har du egentligt nogensinde været i fagforening?

Fra : Lyrik

Dato : 08-05-11 05:50

On 8 Maj, 13:23, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> pladder ...

> Og Lion bliver udviklet ud af ingenting ?

> Prøv at læse b.la. Ophovsrets loven og kom så tilbage ...
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Du må sætte dig ind i jura Thomas, inden vi kan tale om det. prøv
gruppen news:dk.videnskab.jura
Når du er opdateret kan vi drøfte det.

MvH
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-05-11 13:00

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Du må sætte dig ind i jura Thomas, inden vi kan tale om det. prøv
> gruppen news:dk.videnskab.jura
> Når du er opdateret kan vi drøfte det.

Du kommer bare ...

/thomas

Fra : pepijo

Dato : 08-05-11 07:50

On 8 Maj, 14:08, -=JF=- <n...@null.null> wrote:

> Det er hurtigt besvaret - jeg vil ikke gøre mig til tyv for noget beløb!
>
> --
> Mhv.
> John

hej alle er det ikke mig der beder om hjælp og nej forige ejer har
ikke skiverne mere
og så lige den disk. det her er løbet ud i er det sådan her alt hjælp
ender i
så kan jeg godt se hvorfor det er lidt som af vinde i lotto af få
hjælp med en et apple produkt
så lad os stoppe det her for jeg bliver rundtosset af alle de ting jeg
kan gøre og ikke gøre men tak til jer alle
og så håber jeg i hygger jeg resten af søndagen
vh pepijo

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-05-11 15:15

pepijo wrote:
> [...]
> kan gøre og ikke gøre men tak til jer alle
> og så håber jeg i hygger jeg resten af søndagen

Kontakt mig off-list på <mac-manFJERN@DISSEstofanet.dk> - evt. på
86136640, så skal vi nok få den til at køre, som den skal.

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 08-05-11 17:42

> [...]

> ender i
> så kan jeg godt se hvorfor det er lidt som af vinde i lotto af få

Forstår ikke din anke. Jeg synes da du har fået hjælp af 2-3 mennesker
som seriøst prøver at spørge ind til dit problem og/eller kommer med
konkrete forslag.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 08-05-11 18:06

Den 08/05/11 18.41, Martin Bredthauer skrev:
> pepijo<perjonsen@yahoo.dk> wrote:
>

> Forstår ikke din anke. Jeg synes da du har fået hjælp af 2-3 mennesker
> som seriøst prøver at spørge ind til dit problem og/eller kommer med
> konkrete forslag.

Jeg forstår ham godt, for i begynder at ævle og kævle om pirateri og alt
muligt andet som ikke hjælper manden og som ikke hører hjemme i tråden !

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-05-11 18:24

Henry Lerche Madsen <henrylerchemadsen@mac.com> wrote:

> Jeg forstår ham godt, for i begynder at ævle og kævle om pirateri og alt
> muligt andet som ikke hjælper manden og som ikke hører hjemme i tråden !

Enig, men skal vi bare lade usandheder stå umodsagt ?

/thomas

Fra : Robert Piil

Dato : 08-05-11 18:37

Den 08/05-11 19.24, Thomas von Hassel skrev:

> Enig, men skal vi bare lade usandheder stå umodsagt ?

Mjae, der er nu nok ingen grund til at tærske langhalm på uenighederne.
Man skal ikke have været længe i gruppen for at kunne vurdere hvilke
skribenter man kan stole på, og hvilke man som minimum skal udøve
kildekritik på.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-05-11 18:38

Robert Piil <smedevej26@gmail.com> wrote:

> [...]
> Man skal ikke have været længe i gruppen for at kunne vurdere hvilke
> skribenter man kan stole på, og hvilke man som minimum skal udøve

Jo, men nu er OP jo netop ikke en jeg har stødt på før ... og hvem ved
hvem der finder tråden via en Google søgning på et tidspunkt ...

/thomas

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 08-05-11 19:12

> [...]

> Man skal ikke have været længe i gruppen for at kunne vurdere hvilke
> skribenter man kan stole på, og hvilke man som minimum skal udøve

Husk på at indlæg fra newsgroups består til evig tid (eller deromkring)
på forskellige websites som høster grupperne og via Google. Og selv om
man altid skal huske sin kildekritik så sætter jeg selv pris på at
sådanne gamle tråde fremstår "levende" og ikke bare består af ét
spørgsmål og ét svar.

Og svinger vi os rigtig højt op, så kan vi tale om at vi som mac
community har en intresse udbrede god moral på vores område - hvilket jo
også indbefatter diskussioner om hvad god moral så er.

Fra : Robert Piil

Dato : 08-05-11 20:57

Den 08/05-11 20.12, Martin Bredthauer skrev:

> [...]
> man altid skal huske sin kildekritik så sætter jeg selv pris på at
> sådanne gamle tråde fremstår "levende" og ikke bare består af ét

Det er jeg med på, men ét indlæg burde være nok til at vække folks
nysgerrighed.

> Og svinger vi os rigtig højt op, så kan vi tale om at vi som mac
> community har en intresse udbrede god moral på vores område - hvilket jo
> også indbefatter diskussioner om hvad god moral så er.

Jeg synes godt vi kan brede os udover gruppen mht moralen. Det burde
være en diskussion alle steder.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Snorre Berg

Dato : 09-05-11 10:57

Den 08.05.2011 21:57, skreiv Robert Piil:

> Det er jeg med på, men ét indlæg burde være nok til at vække folks
> nysgerrighed.

> Jeg synes godt vi kan brede os udover gruppen mht moralen. Det burde
> være en diskussion alle steder.

Foruten det moralske aspekt ved piratkopiering har vi også det
praktiske. Piratprogramvare kan være beheftet med malware. Den senere
tids trojanere har blitt funnet i piratversjoner av av applikasjoner fra
Adobe.

Dernest har vi det faktum at piratspredning gir kunstig høye priser på
en del apps.

Ta for eksempel Adobe. De sikter seg inn på proffmarkedet. Der er det
aktører som er villige til å betale prisen til den som har grisen.
Hvermannsen tyr derfor gjerne til piratversjoner, men det godtas
stilletiende av programvaregigantene. Så lenge folk bruker lisensert
programvare når de er på jobb.

En seriøs utvikler som kunne hoste opp en lettforståelig «Photoshop
Light» til en rimelig penge kunne i det lange løp true Adobes enerådende
stilling innen grafisk bransje. (Pixelmator er ikke helt der ennå, men
jeg har kjøpt en lisens).

Men så lenge det piratkopieres beholder storaktørene, som Microsoft og
Adobe, sitt grep på markedet og små og uavhengige markedsaktører gidder
ikke en gang prøve seg. Det blir lite å hente når 90 prosent av brukerne
ikke bryr seg om å betale lisens.

Piratkopiering er dermed med på å undergrave tilbudet av rimelig
programvare.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-05-11 12:21

Snorre Berg wrote:
> [...]
> Adobe.
>
> Dernest har vi det faktum at piratspredning gir kunstig høye priser på

Det er moralsk forkert og licensmæssigt ulovligt at bruge piratsoftware
- ja! - men en af grundene til, det er blevet så udbredt, er netop de
skyhøje priser.

> [...]
> Hvermannsen tyr derfor gjerne til piratversjoner, men det godtas
> stilletiende av programvaregigantene. Så lenge folk bruker lisensert

Hvis det er tilfældet, så finder jeg, at Adobe er noget af det mest
dobbeltmoralske, man overhovedet kan finde inden for softwareudvikling!

Det er da fuldstændig tåbeligt af Adobe at sætte priserne så høje, at
almindelige brugere, der gerne vil have gode værktøjer, ganske enkelt
ikke har råd til det.

Lad os tage et lille eksempel... - En familie på 4, hvor 3 af dem bruger
Creative suite, - den ene interesserer sig for webdesign, den anden for
kreativ layout og den tredie for billedbehandling, skal punge ud med
+45.000 danske kroner for at få en ordentlig kollektion... - Du kan her
ikke blot nøjes med at købe /én/ pakke og så installere det ønskede
program på hver sin computer, men du skal med djævelens vold og magt
tvinges til at købe hele pakken - ELLER - købe enkeltprogrammer til en
endnu højere pris...

Hvis nu Adobe - og Microsoft - satte priserne ned til et fornuftigt
leje, ville man også kunne reducere antallet af piratkopier til et
niveau, der vil ligge så langt nede, at de rent faktisk vil tjene på at
nedsætte priserne.

> En seriøs utvikler som kunne hoste opp en lettforståelig «Photoshop
> Light» til en rimelig penge kunne i det lange løp true Adobes enerådende
> stilling innen grafisk bransje.

Det har Adobe jo selv lavet med Photoshop Elements, men det hjælper jo
ikke noget, når de ikke selv markedsfører den på en måde, der gør den
'populær' blandt piraterne. - Og bedre bliver det jo heller ikke, at EhE
er strippet for en hel del af de bedste funktioner, som mange bruger
sammen med efterbehandling af deres digitale fotos.

Nu forsøger de så at få et scoop ved at lancere PhE sammen med Roxio
Toast Titanium, men indtil nu har jeg ikke mødt én eneste, der har købt
Toast 11 Pro, selvom den kun koster 799Dkr.!

> (Pixelmator er ikke helt der ennå, men
> jeg har kjøpt en lisens).

Jeg har kun prøvet Pixelmator én gang, og det program bryder jeg mig
ikke om... - Slet ikke, når jeg har både Photoshop CS1, CS2 og Photoshop
Elements 6 - alle købte og betalte pakker. - Det eneste program, der
blot tilnærmelsesvis kommer i nærheden af PhS og PhE er Gimp.app, men
det er, som om de lige nu er gået i stå og nærmest jokker på stedet...

> [...]
> ikke bryr seg om å betale lisens.
>
> Piratkopiering er dermed med på å undergrave tilbudet av rimelig

Tværtimod! Giganterne - Adobe og Microsoft - er netop med til at der
kommer så mange piratkopier ud på markedet. - Jeg ville gerne have en
CS5 pakke, men det har jeg ganske enkelt ikke råd til med de priser. Og
det vides jo endnu ikke, om fx. CS2 vil komme til at køre på den nye
10.7 Lion. - Jeg ville også gerne have en Windows 7 Ultimate til min
MacPro, da jeg har en fast 'klient' (en god veninde), som jeg hjælper
med at holde hendes Win7 optimal, da det er nødvendigt for hendes
arbejde. - Det er ikke helt så let, når jeg kun sidder med en XPPro, -
men jeg har heller ikke råd til at købe en Win7 nu...

Når al den her snak om pirateri er sagt, så synes jeg, det er usmageligt
ikke i første omgang at hjælpe den bruger, der har stillet det
oprindelige spørgsmål, men bare lade det hele køre af sporet, fordi en
eller anden tåbelig fjols pludselig begynder at snakke om pirateri og
tyveri.

Hjælp dog manden først, - og vil du/man/I diskutere pirateri og tyveri,
så lav titlen på tråden om og brug den tråd til det! - Det er altså ikke
særlig befordrende for en fuldstændig ny og grøn Mac bruger at holde
styr på både to og tre sideløbende emner i den tråd, han har startet,
hvor han som nybegynder ber om hjælp!

Jeg har nu kontakt til den opr. spørger og håber, jeg har kunnet give
ham nogle fif, tips og tricks til, hvordan han kan komme videre...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-05-11 12:50

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
>
> Det er da fuldstændig tåbeligt af Adobe at sætte priserne så høje, at
> almindelige brugere, der gerne vil have gode værktøjer, ganske enkelt

Og det er helt utænkeligt at prisen rent faktisk er sat efter hvad det
koster i tid og mennesker at udvikle ?

> [...]
> leje, ville man også kunne reducere antallet af piratkopier til et
> niveau, der vil ligge så langt nede, at de rent faktisk vil tjene på at

Adobe har jo lanceret "subscribtions" så du kan nøjes med at betale for
de ting du har brug for i det tidsrum du har brug for det ...

> [...]
> er strippet for en hel del af de bedste funktioner, som mange bruger
> sammen med efterbehandling af deres digitale fotos.

Hvad er det du mangler i Photoshop Elements ?

/thomas

Fra : Robert Piil

Dato : 09-05-11 13:02

On 09-05-2011 13:50, Thomas von Hassel wrote:

> Og det er helt utænkeligt at prisen rent faktisk er sat efter hvad det
> koster i tid og mennesker at udvikle ?

Jeg tvivler meget stærkt på at der er en direkte sammenhæng. Det er
meget få steder markedskræfterne der sætter prisen nu om dage, men
derimod marketingsafdelingerne, og dér bliver prisen sat efter hvad det
vurderes muligt at opnå. Det er jeg helt sikker gælder for Adobe og også
Apple.

Det er en rigtig svær diskussion, og i den sort/hvide version er facit
selvfølgelig at man jo må lade være med at bruge tingene, hvis man ikke
vil betale prisen.

Jeg ved at rigtig mange softwarehuse tidligere (i 80'ern og 90'erne)
bevidst spekulerede i at udbrede deres programmer i piratversioner, og
det var i min universitetstid helt almindelig praksis at undervisere
gjorde programmer som AutoCad og Oracle tilgængelige for en lille gruppe
studerende, mod at de sørgede for at distribuere programmerne til de
resterende studerende.

I starten af 90'erne kom der så fokus på at man ikke kunne genneføre et
universitetsstudie uden at miste sin uskyld, og i stedet begyndte
diverse studielicenser at dukke op.

--
Robert Piil

Fra : Kurt Brixen

Dato : 09-05-11 13:37

On 2011-05-09 14:02:11 +0200, Robert Piil said:

> I starten af 90'erne kom der så fokus på at man ikke kunne genneføre et
> universitetsstudie uden at miste sin uskyld, og i stedet begyndte
> diverse studielicenser at dukke op.

Netop. Og der er da også studieversioner af Adobe CS til ca. 10% af prisen.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Snorre Berg

Dato : 09-05-11 18:08

Den 09.05.11 14.02, skrev Robert Piil:

> [...]
> derimod marketingsafdelingerne, og dér bliver prisen sat efter hvad det
> vurderes muligt at opnå. Det er jeg helt sikker gælder for Adobe og også

Aperture kostet med litt over 400 NOK. Et forholdsvis profft program,
men dessverre databasebasert.

> Det er en rigtig svær diskussion, og i den sort/hvide version er facit
> selvfølgelig at man jo må lade være med at bruge tingene, hvis man ikke
> vil betale prisen.

Seff.
> [...]
>
> I starten af 90'erne kom der så fokus på at man ikke kunne genneføre et
> universitetsstudie uden at miste sin uskyld, og i stedet begyndte

Den som bruker AutoCad i sine studier vil formodentlig ta det i bruk når
han eller hun begynner å jobbe også. Jeg tror ikek det er tilfeldig av
Apple fremdeles sikter seg inn på undervisningssektoren.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-05-11 19:43

Snorre Berg <snorreberg@gmail.com> wrote:

> Aperture kostet med litt over 400 NOK. Et forholdsvis profft program,
> men dessverre databasebasert.

Databasebaseret ?

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-05-11 20:55

> Databasebaseret ?

Ja, netop. Det er jo det, han skriver!

Det er nok fordi, han ikke har højreklikket og valgt "Vis indholdet af
pakke"
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-05-11 21:03

> Ja, netop. Det er jo det, han skriver!
>
> Det er nok fordi, han ikke har højreklikket og valgt "Vis indholdet af
> pakke"

Det er bare fordi hvis han mener at Aperture ikke dur fordi den gemmer
alle billederne i et "library" så er det valgfrit .. hele mit bibliotek
ligger på en seperat disk, i en mappestruktur udenfor Aperture, men er
stadig administreret af Aperture .

/thomas

Fra : Snorre Berg

Dato : 11-05-11 07:07

Den 09.05.2011 22:03, skreiv Thomas von Hassel:

> [...]
> alle billederne i et "library" så er det valgfrit .. hele mit bibliotek
> ligger på en seperat disk, i en mappestruktur udenfor Aperture, men er

Det duger, men jeg skulle gjerne ha hatt «kontroll» med bildene ved at
de legges i en mappe.
Alle måtene å konfigurere Aperture på har jeg ennå ikke funnet ut av.
Forleden fikk jeg oppgitt to lenker på no.it.os.mac.diverse som jeg har
begynt å kikke på. Jeg lærer etter hvert, og en dag er jeg sikker like
vant med Apurture som jeg en gang var med iViewMediaPro.

The only intuitive interface was the nipple. After that it is all
learned, hevdes det.

Fra : Snorre Berg

Dato : 11-05-11 07:10

Den 11.05.2011 08:07, skreiv Snorre Berg:

Lenkene:

http://www.apertureexpert.com/

http://aperture.maccreate.com/

http://www.smithfineart.com/aperture/

--
SB

Fra : Robert Piil

Dato : 09-05-11 20:24

Den 09/05-11 19.08, Snorre Berg skrev:

> Aperture kostet med litt over 400 NOK. Et forholdsvis profft program,
> men dessverre databasebasert.

Hvorfor dog desværre?

Jeg kender ikke Aperture grundigt, men bruger Lightroom, og den måde det
er organiseret på er rigtig, rigtig smart og indlysende, når man først
har vænnet sig til den - det minder forøvrigt meget om iTunes logik.

Som jeg har forstået er Aperture fungerer den tilsvarende (ligesom
Bibble på Linux).

> Den som bruker AutoCad i sine studier vil formodentlig ta det i bruk når
> han eller hun begynner å jobbe også. Jeg tror ikek det er tilfeldig av
> Apple fremdeles sikter seg inn på undervisningssektoren.

Men så skal de gøre med rene linjer. Det der med at lade folk
piratkopiere programmer med stiltiende accept er altså at bede om
problemer med at få inddrevet pengene.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-05-11 14:35

> Og det er helt utænkeligt at prisen rent faktisk er sat efter hvad det
> koster i tid og mennesker at udvikle ?

Det er meget muligt, men så skal de jo dividere disse udgifter med det
antal eksemplarer, de ønsker at sælge. I modsætning til mere
håndgribelige produkter som et kamera, et fjernsyn eller en bil, så
koster software jo næsten ikke noget at producere. Langt det meste, man
betaler, går til udvikling og markedsføring. Adobe vil derfor tjene det
samme, om de sælger 10.000 eksemplarer til kr. 50.000,-, 100.000
eksemplarer til kr. 5.000,- eller 1.000.000 eksemplarer til kr. 500,-
pr. stk. Her gælder det for marketingafdelingen at finde en balance.
Generelt er man gået imod at priserne bliver lavere. Jeg kan godt huske,
da WordPerfect kostede kr. 5.000,- eller Windows kostede kr. 3.000,-. I
dag er meget software langt billigere. Se bare på iLife og iWorks. Til
gengæld håber producenterne så formentlig på, at folk er ærlige og lader
være med at piratkopiere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-05-11 14:58

Thomas von Hassel wrote:

> Og det er helt utænkeligt at prisen rent faktisk er sat efter hvad det
> koster i tid og mennesker at udvikle ?

Ja, det mener jeg faktisk. - Adobe tjener fedt på folks godtroenhed...
Det, der virkelig koster noget mht. CS pakkerne, er udvikling af
plug-ins, og det er de færreste, der kommer fra Adobe selv.

> Adobe har jo lanceret "subscribtions" så du kan nøjes med at betale for
> de ting du har brug for i det tidsrum du har brug for det ...

Ja, og det er en pengemaskine på linie med de forskellige 'pay per use'
mobiltjenester.

> Hvad er det du mangler i Photoshop Elements ?

Bl.a. at kunne bruge mine Intelihance og Kay's Powertools plug-ins
pakker. De virker ikke i de Photoshops, der er inkl. i CS, og slet ikke
på Photoshop Elements. Desuden har jeg en del både 3.-parts og originale
Macromedia plug-ins til brug ved scanning, der også kun virker i den
selvstændige Photoshop og ikke i CS eller Elements udgaven. - Yderligere
en formue - ca. 20.000kr., - hvis jeg skal ud og opgradere dem til ver.,
der kan bruges af CS...

mvh. Erik Richard

Fra : Snorre Berg

Dato : 10-05-11 08:25

Den 09.05.2011 13:50, skreiv Thomas von Hassel:

Jeg ville svart «Bridge».

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-05-11 08:45

Snorre Berg <snorrefakeberg@gmail.com> wrote:

> Den 09.05.2011 13:50, skreiv Thomas von Hassel:

> Jeg ville svart «Bridge».

Tænk jeg synes Bridge plejer at være med i Elements men det kan være det
er lavet om ?

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 11-05-11 09:01

> Tænk jeg synes Bridge plejer at være med i Elements men det kan være det
> er lavet om ?

Photoshop Elements 8 til Mac kommer med Bridge (CS4).

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 09-05-11 13:14

On 09-05-2011 13:20, Erik Richard Sørensen wrote:

> Det er moralsk forkert og licensmæssigt ulovligt at bruge piratsoftware
> - ja! - men en af grundene til, det er blevet så udbredt, er netop de
> skyhøje priser.

Det er jo ikke et argument.

> [...]
>
> Det er da fuldstændig tåbeligt af Adobe at sætte priserne så høje, at
> almindelige brugere, der gerne vil have gode værktøjer, ganske enkelt

Jeg er enigt i at priserne ikke altid synes rimelig i forhold til
brugen, men det har da ikke meget at gøre med at være dobbeltmoralsk.

Jeg synes nu at Adobe er rimelig gode til at tilbyde neddroslede
versioner af deres software, man kan erhverve for mindre beløb, ligesom
der er gode muligehder for fx studielicenser.

> [...]
> program på hver sin computer, men du skal med djævelens vold og magt
> tvinges til at købe hele pakken - ELLER - købe enkeltprogrammer til en

Er du helt sikker på du har korrekt fat i deres licensbetingelser? Jeg
kender kun Adobe Ligthrooms godt, og der er det tilladt at installere
programmet på flere computere i samme husstand, så det kun benyttes på
én af dem ad gangen.

> [...]
> leje, ville man også kunne reducere antallet af piratkopier til et
> niveau, der vil ligge så langt nede, at de rent faktisk vil tjene på at

Det er jeg ret sikker på de regner på ind imellem. Jeg tror at det er en
forholdsvis lille gruppe af dem, der nu snyder sig til softwaren, der
ville købe den, hvis den blev billigere, medmindre det er meget
besværligt at cracke den.

--
Robert Piil

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-05-11 15:35

Robert Piil wrote:

> Det er jo ikke et argument.

> Jeg er enigt i at priserne ikke altid synes rimelig i forhold til
> brugen, men det har da ikke meget at gøre med at være dobbeltmoralsk.

Jo, det er netop det, der er problemet. Egentlig tror jeg, de fleste
alm. mennesker helst vil have licensen i orden, men pga. de skyhøje
priser, vælgert de alligevel at bruge en piratkopi.

> Jeg synes nu at Adobe er rimelig gode til at tilbyde neddroslede
> versioner af deres software, man kan erhverve for mindre beløb, ligesom
> der er gode muligehder for fx studielicenser.

Ja, 'pay per use', rabat for studerende osv., men det hjælper jo ikke på
den alm. bruger, der ikke er studerende, - og pay per use er ganske
enkelt for dyr - samtidig med, at det også giver fx. Adobe fuld indsigt
og kon trol med, hvad du har liggende på din computer. - Den nye
AdobeReader giver samme mulighed for at bruge deres online og site based
programmer, men jeg vil på det kraftigste fraråde det, da det fx. giver
Adobe 100% indsigt i og kontrol med de dokumenter, du anvender på deres
tjenester.

> [...]
> kender kun Adobe Ligthrooms godt, og der er det tilladt at installere
> programmet på flere computere i samme husstand, så det kun benyttes på

Ja, det kan du uden videre med Lightroom. Jeg forsøgte på et tidspunkt
at installere min CS 1 på en G4/10.5.8, der kørte i samme netværk som
min MacPro. Da jeg startede installeren, fik jeg besked på, at "Du kan
ikke installere Creative Suite, da den allerede er installeret på en
anden computer i netværket..." - Først da jeg pillede ethernetkablet fra
og genstartede kunne jeg installere CS, men kunne stadig kun åbne
programmerne på én maskine ad gangen.

Senere har jeg så købt en anden og større G4, hvor jeg fik en CS1 med.
Her er der ingen problemer med at åbne programmerne, selvom CS er
omregistrereet i mit navn, nu hvor jeg kører med CS2 på MacPro'en. - Det
samme har jeg i øvrigt oplevet med min MSO2004, hvor jeg ikke kunne åbne
Word på to maskiner samtidig, da jeg stod og skulle have lavet noget her
og nu...

> [...]
> forholdsvis lille gruppe af dem, der nu snyder sig til softwaren, der
> ville købe den, hvis den blev billigere, medmindre det er meget

Tja måske, men jeg tror nu, det er flere, end man umiddelbart regner med...

mvh. Erik Richard

Fra : Robert Piil

Dato : 09-05-11 15:56

On 09-05-2011 16:35, Erik Richard Sørensen wrote:

> Jo, det er netop det, der er problemet. Egentlig tror jeg, de fleste
> alm. mennesker helst vil have licensen i orden, men pga. de skyhøje
> priser, vælgert de alligevel at bruge en piratkopi.

Men det kan da aldrig gøre Adobe dobbeltmoralsk at folk synes deres
programmer er for dyre.

> [...]
> programmer, men jeg vil på det kraftigste fraråde det, da det fx. giver
> Adobe 100% indsigt i og kontrol med de dokumenter, du anvender på deres

I sidste ende må du jo vælge om prisen (hvad enten det er penge eller
information du skal afgive) er for høj for dig. Hvis den er det, må du
jo gå på kompromis med din moral eller dine krav til
billedebehandlingsprogrammer.

> [...]
> anden computer i netværket..." - Først da jeg pillede ethernetkablet fra
> og genstartede kunne jeg installere CS, men kunne stadig kun åbne

Lidt afhængig af licensbetingelserne er du jo også ude på dybt vand
moralsk her.

> [...]
> samme har jeg i øvrigt oplevet med min MSO2004, hvor jeg ikke kunne åbne
> Word på to maskiner samtidig, da jeg stod og skulle have lavet noget her

Mao. er du irriteret over at de nu rent faktiks har begrænset brugen af
programmerne, så de svarer til licensbetingelserne?

> Tja måske, men jeg tror nu, det er flere, end man umiddelbart regner med...

Det håber jeg da, men lige her rækker min naivitet altså ikke til at
give dig ret.

--
Robert Piil

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-05-11 16:03

Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

> Men det kan da aldrig gøre Adobe dobbeltmoralsk at folk synes deres
> programmer er for dyre.

Og hvis tilpas mange synes at det er for dyrt så kan de jo hurtigt se
det på deres salgstal ...

> Det håber jeg da, men lige her rækker min naivitet altså ikke til at
> give dig ret.

Det samme her. Så snart folk begynder at bruge piratsoftware så er der
relativt lang vej at få folk til at betale for software igen...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-05-11 16:49

Thomas von Hassel wrote:

> Og hvis tilpas mange synes at det er for dyrt så kan de jo hurtigt se
> det på deres salgstal ...

Og det kunne også være en øjenåbner, der kunne få dem til at indse, at
deres priser /eer/ for høje og derved få dem til en prissænkning...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-05-11 19:43

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Og det kunne også være en øjenåbner, der kunne få dem til at indse, at
> deres priser /eer/ for høje og derved få dem til en prissænkning...

Det er jo det jeg siger. Sålænge Adobe er tilfredse med deres salgstal
så kommer priserne ikke ned ... det er simple markedskræfter.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-05-11 16:46

Robert Piil wrote:

> Men det kan da aldrig gøre Adobe dobbeltmoralsk at folk synes deres
> programmer er for dyre.

Det dobbeltmoralske ligger i, at Adobe - og andre - særdeles gerne vil
have, at vi skal købe og bruge deres produkter, men de prissætter så
højt, at ganske almindelige private ikke har råd til det, så de/vi
tvinges ud i at bruge piratkopier.

> [...]
> information du skal afgive) er for høj for dig. Hvis den er det, må du
> jo gå på kompromis med din moral eller dine krav til

Jeg har ikke som sådan noget mod pay per use, men jeg har absolut noget
imod, at et firma et eller andet sted kan sidde og følge med i, hvad jeg
laver på mine maskiner!

Der er en klar uoverensstemmelse mellem de forskellige licenstyper her,
da de jo først og fremmest er beregnet på USA og lande, der er med i
WTO, - som også Danmark er... - Men det strider i store dele mod både
dansk lov og mod lovgivningen i EU.

Licenserne til de fleste store programpakker er ikke en _ejer licens_
men kun en _bruger licens_. Det er i fuld overensstemmelse med både US
legacy law og WTO, men i klar modstrid med dansk og EU lovgivning. -
Herhjemme og i EU _køber_ du hele programpakken og ikke bare _retten_
til at _bruge_ programmet.

Jeg véd fra DR P1 'Europa lige nu' "Fra EU parlementarikerens værksted",
at EU vil tage hele problemstillingen omkring software licenser op til
revision og fremføre det på et WTO topmøde, at der er de
uoverensstemmelser mellem EU på den ene side og USA og WTO på den anden
side. - Så får vi se, hvornår det bliver...

> Lidt afhængig af licensbetingelserne er du jo også ude på dybt vand
> moralsk her.

Min fejl... Jeg glemte at skrive, at både min CS1 og MSO2004 er en
3-bruger licens, - men ellers har du ret.

> Mao. er du irriteret over at de nu rent faktiks har begrænset brugen af
> programmerne, så de svarer til licensbetingelserne?

Se ovenfor... Så nej, de begrænser faktisk min lovmæssige brugsret...

> Det håber jeg da, men lige her rækker min naivitet altså ikke til at
> give dig ret.

Tja, jeg kender da flere - primært Windows brugere, der er blevet
lovlydige efterhånden, som de har fået råd til det... - Men det er også
efter at deres lønindtægter er kommet op på et niveau, hvor de godt kan
få råd til både de fulde pakker og opgraderinger.

mvh. Erik Richard

Fra : Robert Piil

Dato : 09-05-11 17:01

On 09-05-2011 17:45, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> have, at vi skal købe og bruge deres produkter, men de prissætter så
> højt, at ganske almindelige private ikke har råd til det, så de/vi

Jeg må ud at stjæle en Ferrari (whee, min første bilanalogi på internettet).

> [...]

> uoverensstemmelser mellem EU på den ene side og USA og WTO på den anden
> side. - Så får vi se, hvornår det bliver...

Ja, men indtil videre kan du nok regne med at du bliver den lille hvis
der kommer en sag, og du ikke følger licensbetingelserne. Selv hvis du
skulle få ret, vil det koste dig penge.

At EU vil tage problemstillingen op, og ikke bare bede producenterne om
at makke ret, tyder på at det er en hel del mere uklart end du giver
udtryk for her.

> Se ovenfor... Så nej, de begrænser faktisk min lovmæssige brugsret...

Det er altså tvivlsomt.

> [...]
> efter at deres lønindtægter er kommet op på et niveau, hvor de godt kan
> få råd til både de fulde pakker og opgraderinger.

Jeg er også blevet helt lovlydig efterhånden, men det er fordi jeg har
droppet langt de fleste programmer der koster penge, og så er heldig at
have arbejdsmæssig adgang til et par af de helt tunge programpakker, og
har fået et par pakker med i nakken på et bruttolønskøb.

Jeg er vist bare blevet for gammel til at orke cracks, samtidig med at
jeg ikke har tid til at bruge uger på programmer jeg alligevel ikke har
noget reelt behov for, bare lige for at se hvad det er for noget.

--
Robert Piil

Fra : N/A

Dato : 09-05-11 19:43

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 09-05-11 17:44

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110509 wrote:

> Du mener i ramme alvor at kildeteksten følger med så?

Nej, du køber kun det færdige produkt... - For at bruge den fortærskede
bilanalogi, så får du jo heller ikke brændstof med i prisen, når du
køber ny bil, - men bilen er stadig din ejendom, - ligesåvel som et EDB
program er køberens ejendom iflg. dansk og EU lov.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-05-11 19:43

> [...]

> køber ny bil, - men bilen er stadig din ejendom, - ligesåvel som et EDB
> program er køberens ejendom iflg. dansk og EU lov.

Og det er så her i forløbet at du kan linke til EU eller DK rets
dokumneter som fastslår at software producenter ikke må begrænse brug af
programmer via f.eks. EULA og lign. aftaler.

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-05-11 19:49

> [...]

> tvinges ud i at bruge piratkopier.

hvormange "ganske almindelige private" har brug for den fulde Photoshop

Hvis du er seriøs amatørfotograf så har du jo også råd det dyre Canon
grej, hvorfor så ikke også have råd til Photoshop (eller
Aperture/Lightroom)

Og hvis du laver lidt layout til den lokale sportsklub er der jo ingen
der siger det absolut skal laves i InDesign ?

Der er masser af alternative programmer man kan kigge på.

Adobe's programmer er rettet mod dem der har brug for værtøjer til at
udføre et betalt stykke arbejde, dvs. de inden for et par uger har den
udgift tjent hjem endnu, endnu inden vi kigger på f.eks. afskrivning.

Du ved godt at en prof. DeWall boremaskiner koster 3-5 gange så meget
som en hobby model ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-05-11 21:45

Thomas von Hassel wrote:

> [...]

> Hvis du er seriøs amatørfotograf så har du jo også råd det dyre Canon
> grej, hvorfor så ikke også have råd til Photoshop (eller

Og med en udskrivning på min. 6000kr. ekstra for en standalone Photoshop
- eller ca. 17.500 for CS Design pakken...

> Og hvis du laver lidt layout til den lokale sportsklub er der jo ingen
> der siger det absolut skal laves i InDesign ?
>
> Der er masser af alternative programmer man kan kigge på.

Nej, men hvis der er flere om at lave opgaverne, så er det vigtigt, at
filerne er _100%_ kompatible - uanset, hvem der laver det og på hvilken
platform, det laves. Og de pt. alternative muligheder er ikke 100%
kompatible med hverken Photoship, Illustrator eller InDesign.

> Adobe's programmer er rettet mod dem der har brug for værtøjer til at
> udføre et betalt stykke arbejde, dvs. de inden for et par uger har den
> udgift tjent hjem endnu, endnu inden vi kigger på f.eks. afskrivning.

Aha, dvs., at os andre 'amatører' bare skal finde os i at bruge en værre
gang revl og krat? - Vi har så åbenbart ikke samme ret som de såkaldt
'professionelle' brugere?

> Du ved godt at en prof. DeWall boremaskiner koster 3-5 gange så meget
> som en hobby model ?

Ikke nødvendigvis. - Jeg har da set dem til ca. det samme som blå
Bosch eller de sorte Skil - altså kun ca. det dobbelte af, hvad en bedre
TopCraft koster. - Det kommer helt an på, hvor man køber...

Og kunne man det samme, når det gælder de større softwarepakker, så
ville jeg ihvertfald være tilfreds.

mvh. Erik Richard

Fra : N/A

Dato : 10-05-11 05:36

Fra : N/A

Dato : 10-05-11 05:36

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-05-11 05:36

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Nå, det véd jeg nu ikke. - De strækker sig lige fra ganske almindelige
> lagerarbejdere over en rengøringskone, arbejdsløse og til akademikere
> både i og uden job. - Nåja, så er der da også et par folkeskolelærer
> imellem.

> Jeg /har/ prøvet Aperture, og jeg kan ganske enkelt ikke lide den. Det
> samme gælder også for Lightrooms vedkommende. Bruger jeg endeligt et
> biblioteksprogram, så foretrækker jeg klart OlympusMaster 2.x med
> Photoshop som editor.

Min pointe er at der er alternativer ... Photoshop er -ikke- den hellige
gral som nogle prøver at gøre den til ...

Der er også Pixelmater, Acorn og et par andre som kan udfylde de basale
behov. For du vil vel give mig ret i at de fleste ikke har brug for alle
de features som Photohssop giver dem ..

> Ret så, men mine ver. er så gamle, at det stadig vil koste en halv
> bondegård at opgradere til fx. CS5.5 Master Collection...

Det er klart .. på et tidspunkt er de for gamle ... men hvis du
opgraderer f.eks. hver anden gang ... CS1- CS3, CS3->CS5 osv.

> Hvorfor 'nøjes' med en 5D MkII, når der også er noget, der hedder 1D
> MkIII. - Jeg køber ikke igen DSLR med kropfaktor.

5DmkII _er_ fullframe ...

> Det tænkte jeg nok. - Men de er hverken sure eller syrlige her. - Jeg
> vil bare have lovlig software til en fornuftig pris! - Havde jeg råd til
> det, kørte jeg også i Rolls-Royce med privatchaufør.

Snak med Adobe om de kan lave en "hobby bruger licens" ... som du ikke
må bruge til at tjene penge på ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-05-11 09:26

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
>
> Der er også Pixelmater, Acorn og et par andre som kan udfylde de basale
> behov. For du vil vel give mig ret i at de fleste ikke har brug for alle

Som skrevet, så har jeg prøvet vel nok de fleste programmer af den type,
og jeg mener ikke, der er seriøse alternativer til Photoshop - desværre.
Den, der pt. kommer nærmest, er Gimp.app til Windows. Mht. for mange /
for få features, er det da ikke så sjældent sket, at nogle af dem, jeg
kender, der bruger Photoshop, og som du åbenbart mener, kunne nøjes med
noget mindre, har ringet og spurgt, om de kunne dette eller hint i
Photoshop.

Jeg har skam også oplevet, at især en bestemt, hvor jeg medsolgte en gl.
Photoshop Elements 2.x til hans OS 9.2.x maskine har ringet og surgt, om
han kunne sådan eller sådan, hvor jeg har sagt, - beklager, men det kan
man ikke.

> Det er klart .. på et tidspunkt er de for gamle ... men hvis du
> opgraderer f.eks. hver anden gang ... CS1-CS3, CS3->CS5 osv.

Javel, men det koster stadig temmelig meget - også /for/ meget for de
fleste almindelige brugere. Det er klart billigst at opgradere successivt.

> 5DmkII _er_ fullframe ...

Det véd jeg, - men jeg bryder mig ikke om at holde på en 5D. Jeg
foretrækker helt klart en model, hvor det er muligt at kunne holde både
horisontalt og vertikalt. - Jeg er heller ikke så glad for udformningen
på hverken D60 eller mine 1N og 5E uden vertikalgrebet monteret, men det
skyldes måske også det faktum, at jeg jo ikke har ret mange kræfter i
venstre arm, og det giver en 'forkert' stilling, når kameraet bruges
vetikalt...

> Snak med Adobe om de kan lave en "hobby bruger licens" ... som du ikke
> må bruge til at tjene penge på ...

Milde Moses... - Det fænomen har jeg godt nok ikke set siden gamle
CricketDraw III til System 7.1. - I øvrigt blev det mig bekendt
forbudt af US Congress i 1996/97*) at lave den slags restriktioner på
software, man betaler for. - Så det tror jeg ikke er muligt at
genindføre uden at komme i konflikt med lovene...

*) Samme år, som US Congress også forbød, at der bliver indlejrede
skjulte links under billeder på hjemmesider af hensyn til brugere af
skærmlæseprogrammer. M.a.o. hvis der lægges links under et billede, skal
der være det samme link lige nedenunder samme billede. - At der så ingen
er, der rent faktisk respekterer det, er en helt anden sag...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-05-11 12:44

> [...]
> software, man betaler for. - Så det tror jeg ikke er muligt at
> genindføre uden at komme i konflikt med lovene...

Der er samme restirktioner på education udgaver ....

/thomas

Fra : N/A

Dato : 10-05-11 08:05

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-05-11 08:05

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 10-05-11 08:46

On 09-05-2011 22:45, Erik Richard Sørensen wrote:

> Aha, dvs., at os andre 'amatører' bare skal finde os i at bruge en værre
> gang revl og krat? - Vi har så åbenbart ikke samme ret som de såkaldt
> 'professionelle' brugere?

Hvordan skulle du kunne få "ret til" et stykke software ???
Det er da den værste gang sludder jeg længe har set !!!

Hvis du vil bruge det, må du punge ud, hvis du ikke kan/vil betale, må
du finde alternativer.

Jesper \

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-05-11 11:43

> Hvis du er seriøs amatørfotograf så har du jo også råd det dyre Canon
> grej, hvorfor så ikke også have råd til Photoshop (eller
> Aperture/Lightroom)

Det er en meget interessant betragtning, som viser, at det i
virkeligheden er noget mentalt. Man er simpelthen ikke interesseret i at
give penge for software. Man er ikke vant til det og ikke indstillet på
det. Har man en hobby, kan man som regel godt finde penge til det fine
udstyr. Det gælder kameraer, det gælder racercykler og sikkertn også
lystfiskerudstyr, golfgrej osv. Men det ser altså ud til, at den glade
fotoamatør ikke er villig til at afsætte pengene, det avancerede
software koster.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Franz Berliner

Dato : 10-05-11 12:00

> [...]
> lystfiskerudstyr, golfgrej osv. Men det ser altså ud til, at den glade
> fotoamatør ikke er villig til at afsætte pengene, det avancerede

Tror nu også det handler om pris + hvor nemt det er at købe og bruge.
Fx koster næste version af Final Cut Pro ca. 1800 kr. Det er simpelthen
for billigt til at jeg ville gide at rode med piratkopier og forestiller
mig også at rigtig mange af de Produktionsselskaber der tidligere har
haft et par registrerede Final Cut Pro'er, og så lige en håndfuld spøg
og skæmt versioner - simpelthen ikke gider at bøvle med det til den
pris.

Til gengæld synes jeg det er ret morsomt at en hel del
videoproduktionsselskaber stadig insisterer på at tage leje for deres
"redigeringssuite" (et rum med en Mac Pro, en final Cut og et par
monitors). Det gav måske mening da en Avid licens kostede 120.000 kr.
Jeg er begyndt at bede de samme produktionsbureauer om at betale leje
for en grafiker workstation (en Mac Pro med CS pakke og en Wacom plade)
- men det er de ikke så vilde med

Sofware som Pixelmator, iWork, iMovie, Garageband, Office (til 1300
kr.), Transmit, Pathfinder, Amadeus, Photoshop Elements (5-600 kr.) osv.
er også prissat så rimeligt at jeg simpelthen ikke ville gide at bruge
tid på at lede efter ulovlige versioner.

Til gengæld husker jeg ret tydeligt da Quark sad på tronen. I det
grafiske bureau jeg var i havde vi de rigtige licenser, men det var
ulovlige kopier der var på maskinerne fordi det simpelthen var mere
sikkert for produktionen end at skulle sidde og vente på nye dongler med
posten når der var noget galt med dem.

På samme vis har MS fået lavet en aktiveringsløsning for den nye Office
der ingen mening giver. Der findes ikke et menupunkt, app eller lign til
at deaktivere. I stedet skal du sidde og finde alle mulige gemte
systemfiler hvis du får lyst til at installere det på en ny maskine...
eller man kan ringe til Microsoft hvorefter der er en mand der snakker
med sin chef og fortæller at man nu har fået en ekstra licens.

Ableton live fungerer efter min mening perfekt på dette punkt. Man kan
installere det på 2 maskiner af gangen. Hvis man vil installere det på
flere smides man over i ens område på Abletons hjemmeside hvor man kan
vælge hvilken maskine man de-autoriserer.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Snorre Berg

Dato : 09-05-11 18:10

Den 09.05.11 13.20, skrev Erik Richard Sørensen:

> [...]
> oprindelige spørgsmål, men bare lade det hele køre af sporet, fordi en
> eller anden tåbelig fjols pludselig begynder at snakke om pirateri og

Jeg likte avsporingen, men er for så vidt enig at spørreren bør få hjelp.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 08-05-11 19:01

Henry Lerche Madsen <henrylerchemadsen@mac.com> wrote:

> Jeg forstår ham godt, for i begynder at ævle og kævle om pirateri og alt
> muligt andet som ikke hjælper manden og som ikke hører hjemme i tråden !

Newsgroups har jo et anarkistisk islæt som man som bruger må navigere i.

Men hvis man kigger på den konkrete tråd så får det oprindelige indlæg 4
besvarelser, som ret enslydende anbefaler anskaffelse af install DVD.
Der henvises til at en burde følge med Mac'en, at en upgrade version af
10.6 kan bruges osv. Erik tilbyder sågar sin hjælp IRL. Det kan da være
svært at toke som andet end "hjælp".

At Jens så sidst i sit indlæg, som ellers også indholder nyttig hjælp
til spørgeren, opfordre til at hente en OS X version på Piratebay, synes
jeg er værd at modsige... og så er det at vi ryger ud af tangenten. Det
er ikke kønt, men at pepijo efterfølgende beklager sig synes jeg er en
overdreven reaktion.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-05-11 20:12

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Erik tilbyder sågar sin hjælp IRL. Det kan da være
> svært at toke som andet end "hjælp".

Det er faktisk rigtig flot, og ofte det bedste ... altså at der er et
rigtigt menneske som sidder ved siden af og viser hvad der er op og ned
på en mac når brugeren er helt dugfrisk.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-05-11 15:11

pepijo wrote:
> [...]
> vil den virke og køre i normal stand igen og ikke som i fejl
> sikrettilstand undskyld hvis det er lidt (meget rodet) sat op men

Som andre har skrevet, så skal du have fat i en orig. system disk for at
kunne dels resette password, dels installere nyt system, men hvis du bor
i Århus, kan du kontakte mig off-list, så du evt. kan komme forbi med
den, - så skal vi nok få den til at køre. - Jeg har samtlige systemer,
der kan køre på den model.

mvh. Erik Richard
<mac-manFJERN@DISSEstofanet.dk>

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-05-11 15:45

pepijo <perjonsen@yahoo.dk> writes:

> og så lige den disk. det her er løbet ud i er det sådan her alt hjælp
> ender i
> så kan jeg godt se hvorfor det er lidt som af vinde i lotto af få
> hjælp med en et apple produkt

Hvis der er adgangskode på, som du ønsker at nulstille, skal du
genstarte på et installationsmedie (en dvd). Installationsprogrammet
kan nemlig stille på adgangskoderne på den eksisterende installation.

Når det så er sagt, er en nyere OS X en god investering, ene og alene
fordi der er Time Machine med som gør det let at lave sikkerhedskopier,
og let at få det sikkerhedskopierede tilbage igen.

Fra : Niels

Dato : 09-05-11 08:33

> Ja, det mener jeg faktisk. - Adobe tjener fedt på folks godtroenhed...
> Det, der virkelig koster noget mht. CS pakkerne, er udvikling af
> plug-ins, og det er de færreste, der kommer fra Adobe selv.

Naturligvis udvikler Adobe ikke plug-ins til deres egne programmer.
Nyudviklingen af faciliteter kommer jo netop i nye versioner.

> Ja, og det er en pengemaskine på linie med de forskellige 'pay per use'
> mobiltjenester.

Og det er odiøst?

> [...]
> selvstændige Photoshop og ikke i CS eller Elements udgaven. - Yderligere
> en formue - ca. 20.000kr., - hvis jeg skal ud og opgradere dem til ver.,

Der er ikke forskel på en Photoshop version CS og den tilsvarende
"selvstændige" version.

--
Niels

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-05-11 17:20

> [...]

> Det er da fuldstændig tåbeligt af Adobe at sætte priserne så høje, at
> almindelige brugere, der gerne vil have gode værktøjer, ganske enkelt

Udbud og efterspørgsel.

Du kan da bare købe Light-udgaverne.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-05-11 17:24

Robert Piil <piil@nospam.dk> writes:

> [...]
> derimod marketingsafdelingerne, og dér bliver prisen sat efter hvad
> det vurderes muligt at opnå. Det er jeg helt sikker gælder for Adobe

Adobe er også nødt til at levere varen for at folk vil opgradere.

Om så prisen passer med de nye faciliteter er en anden historie, men det
er jo et værktøj for personer med en høj timeløn så ting skal være i
orden og det koster.

Det program jeg har haft mellem hænderne der har virket mest helstøbt
har været Illustrator. Jeg kan ikke forklare hvorfor men jeg var ikke i
tvivl om hvorfor det var et dyrt program.

> I starten af 90'erne kom der så fokus på at man ikke kunne genneføre
> et universitetsstudie uden at miste sin uskyld, og i stedet begyndte
> diverse studielicenser at dukke op.

Det er jo det de studerende lærer, de gør ude i virkeligheden bagefter...

Fra : Franz Berliner

Dato : 10-05-11 07:44

> [...]

> har været Illustrator. Jeg kan ikke forklare hvorfor men jeg var ikke i
> tvivl om hvorfor det var et dyrt program.

Det er selvfølgelig ok at det koster et eller andet. Men synes Adobe (og
mange andres politik) med prisdifferentiering mellem USA og Eurapa er
latterlig.

En Adobe CS pakke koster jo næsten det dobbelte i DK end af hvad den gør
i USA. Faktisk kan du tage flyveren til New York og retur efter en CS5
mastercollection og stadig have brugt færre penge end en pakke koster i
DK.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-05-11 08:05

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> [...]
> i USA. Faktisk kan du tage flyveren til New York og retur efter en CS5
> mastercollection og stadig have brugt færre penge end en pakke koster i

Det er jo ikke kun Adobe ... der kommer jo bla. moms og told på skidtet
når det bliver importeret ....

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 10-05-11 10:30

> Det er jo ikke kun Adobe ... der kommer jo bla. moms og told på skidtet
> når det bliver importeret ....

I mit tilfælde er det firmaregi, derfor er momsen neutral. Told er for
software kun af den fysiske pakkes værdi, dvs. papæsken, Manualen og den
CD der ligger i. Det er Told der fastsætter værdien og man får så en
regning med posten.

Både Adobe og Told er skat siger god for modellen.

Mit spørgsmål er så bare: Ville det ikke være nemmere jeg bare kunne få
lov at købe i den amerikanske adobe online store?

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-05-11 09:29

Franz Berliner wrote:

> [...]
> i USA. Faktisk kan du tage flyveren til New York og retur efter en CS5
> mastercollection og stadig have brugt færre penge end en pakke koster i

- Og det vel at mærke INKLUSIV flybillet!

mvh. Erik Richard

Fra : Robert Piil

Dato : 10-05-11 10:40

On 10-05-2011 08:43, Franz Berliner wrote:

> [...]
> i USA. Faktisk kan du tage flyveren til New York og retur efter en CS5
> mastercollection og stadig have brugt færre penge end en pakke koster i

Det er bare en bekræftelse på at den slags ikke bliver værdisat udfra
omkostning, men derimod udfra hvad man forventer smertegrænsen er på
markedet.

--
Robert Piil

Fra : Lyrik

Dato : 09-05-11 12:19

On 8 Maj, 00:18, s...@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) wrote:

> Næh
> Mvh Martin
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Hvis man er blind kan man slet ikke se
og lyset i øjet er mørke
man er som en vadi der mangler sit vand
en ørken i yderste tørke

Du stirrer smertefuldt frem for dig selv
men skuer ej blomsten af venner
det føles traumatisk og gør så ondt
at du vrider så stille "de hænder"

Al den retfærd og Gud og også dig selv
du vil overgi' børnene stilen
moralen den stiger langt over dig selv
som Moses vil du gå over Nilen

Men vandet kløves ikke af den udrakte stok
skønt øjnene ransager himlen
og børnene fylkes, den samlede flok
du skuer blindt ud over vrimlen.

Du presses af flokken, du famler blindt
du må ud og soppe i vandet
dine bukser bli'r våde, du ser fjollet ud
det er dog i grunden forbandet.

Traume, traumatisk, smerte og ondt
tårene presser i "krogen"
"På række! Ret ind, gå bagved mig børn!"
"Vi skal hjem, for nu kommer tågen!"

Dedikeret til Martin Bredthauer.
Lyrik

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 10-05-11 20:59

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> Dedikeret til Martin Bredthauer.

Ja, vi er nogle der hver dag må skille ret fra uret, uden at kunne ty
til en absolut instans, hvilket netop gør det bydende nødvendigt at vi
trækker en streg en gang imellem. Beklager at du kom på den forkerte
side af den i denne omgang.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 10-05-11 07:47

stuff@NOSPAMkampp.dk (Franz Berliner) writes:

> [...]
> i USA. Faktisk kan du tage flyveren til New York og retur efter en CS5
> mastercollection og stadig have brugt færre penge end en pakke koster i

Er det med eller uden told og moms?

Fra : Franz Berliner

Dato : 10-05-11 10:22

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110509 <nospam0002+20110509@gmail.com> wrote:

> Er det med eller uden told og moms?

Ved software betaler du kun told af selve pakkens værdi og ikke af
softwarens værdi. Dvs. ca. 100-300 kr. for en CS pakke (kan ikke huske
det præcise tal).

Men at man overhovedet skal ud i at hente en fysisk pakke gør det kun
endnu mere fjollet. Adobe har sørget for at du skal have amerikansk
adresse/betalingsmiddel for at få lov at købe i den amerikanske download
store og så samtidig sat priserne væsentligt højere i den danske.

Jeg kender rigtig mange der af den grund ikke køber licenser hos Adobe,
men i stedet køber fra Amazon, på Ebay, i fysiske butikker i New York
eller London (som er lidt billigere end DK). Derefter køber man så
updates på alm. vis gennem Adobe store.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 12-05-11 07:41

nospam0002+20110507@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen, 20110507)
writes:

> Har du egentligt nogensinde været i fagforening?

Nå, ingen diskussion om hvordan arbejderne skal kunne få den løn de er
værd hvis ingen betaler for de produkter de laver.

Ærgeligt - det kunne ellers have været ret interessant.