NemID sikker email
Fra : Kaj Christiansen

Dato : 06-05-11 08:18

Jeg er løbet ind i et klassisk problem: NemID og Mac.

Jeg har nu efter længere tids kommunikation både pr. mail og telefon
opgivet deres support, og de har vist også opgivet mig, så jeg prøver nu
her.

Selve delen med at logge ind på diverse sider går uden de store
problemer, men når jeg kommer til sikker e-mail er fanden løs i
Laksegade.

Først og fremmest, så vil de kun supportere Thunderbird, og hvem bruger
den til daglig?
Men efter at have installeret den, går jeg i gang med at følge deres
vejledning, og når i fin stil til punkt 4, men så går det galt.
Jeg får konstant meldingen."Advarsel modulet kunne ikke indlæses"
Efter råd fra NemID support har jeg så slettet alt med certifikater fra
Mac'en inklusiv filen i .oces2 mappen, nuked alt Mozilla og Thunderbird,
genstartet og startet forfra uden at det hjalp.

Senest har jeg så prøvet at oprette en ny bruger, også uden at det
virkede her.

Deres 2nd level support (gad vide hvor mange niveauer de har) mener nu,
at jeg skal reformatere harddisken og geninstallere Mac OS X, og så
meget gider jeg ikke gøre ud af at vise, at det ikke virker.

Er der nogen her der har fået NemID's sikker mail til at køre på en Mac?

Mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-05-11 08:26

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> [...]
> meget gider jeg ikke gøre ud af at vise, at det ikke virker.
>
> Er der nogen her der har fået NemID's sikker mail til at køre på en Mac?

Jeg går ud fra at du har fået en .pk12 eller lign certifikat fil ud ?
.... den kan du installere i Hovednøgleringen (Keychain Access) hvorefter
den virker i f.eks. Mail.app

/thomas

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 06-05-11 12:44

> Jeg går ud fra at du har fået en .pk12 eller lign certifikat fil ud ?
> ... den kan du installere i Hovednøgleringen (Keychain Access) hvorefter
> den virker i f.eks. Mail.app

Det var i "gamle dage" at man fik en .pk12 fil.
I deres opsætning (de vil ikke kendes ved nøgleringen) skal man hente et
program der henter et .dylib der så skal installeres i Thunderbird.

Det er under indlæsningen af denne fil i Thunderbird det går galt.

Mvh.
Kaj.
--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-05-11 12:54

> [...]
> program der henter et .dylib der så skal installeres i Thunderbird.
>
> Det er under indlæsningen af denne fil i Thunderbird det går galt.

Nej, for det vil da være for besværligt at bruge industristandarder til
den slags .... *suk*

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-05-11 03:20

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

<snip>

> Er der nogen her der har fået NemID's sikker mail til at køre på en Mac?

Nej, men du kan stadig få et OCES, der virker på Mac lissom det gamle.

Bestil et nyt certifikat her:

<http://www.danid.dk/legacybestilling>

Læs mer' om det her:

<http://www.version2.dk/artikel/18284-nemid-forsinkelse-paa-personregist
reringdk-genopliver-gammel-digital-signatur>

Kort link:

<http://tinyurl.com/5ufu9zf>

Jeg fik et nyt OCES der først udløber til april 2013.

Men mit OCES kom ikke til at ligge på certifikat.dk.

Jeg har sendt en klage til Videnskabsministeriet over det. Meld evt
tilbage her, om det osse bliver et problem for dig.

--
Ikke ham på Facebook.