Musikafspilning, opfølgning og konklussion~
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-05-11 15:39

Som opfølgning på spørgsmålet omkring 'huller' i musik, når den
afspilles over netværk fra en USB harddisk vha. VLC, hvor vi vel nåede
frem til, at det måtte være diskene, der for hurtigt gik på vågeblus, -
har jeg nu eksperimenteret en hel del med opsætninger og programmer.

I mellemtiden har jeg anskaffet mig yderligere 2 stk. WD Essentials SE -
denne gang i 2tb USB udgaven - til ca. halvdelen af, hvad jeg skulle
give for en Firewire version...

Der er overhovedet ingen problemer, når der afspilles i Win XPPro med
hverken VLC, iTunes eller WinAmp samt alle de medieafspillere, jeg har
afprøvet - i alt ca. 15 stk....

MacPro QuadCore med 10.5.8 - Afprøvet ved direkte tilslutning til maskinen.
- iTunes 10.x og VLC 1.1.7UB giver stadig 'huller' i musikken ved
afspilning fra både intern disk og 1,5tb og 2.0tb USB musikdiske.
- Cog 0.0.7 derimod giver _ingen_ 'huller' i musikken ved afspilning fra
de samme diske.

MacPro med OS X 10.4.11
- iTunes 10.x giver ingen 'huller' i musikken ved afspilning fra
diskene, koblet direkte på maskinen
- VLC 1.1.3UB giver _ingen_ 'huller' ved afspilning med diskene koblet
direkte til maskinen!

- Afspilning på PB G4/10.5.8 med iTunes 10.x med diskene koblet til
MacPro giver stadig 'huller' i musikken.
- Afspilning med VLC 1.1.7PPC giver i den første ca. 1 times brug ingen
'huller' i musikken. Herefter begynder der at komme 'huller' uanset, om
der afspilles direkte fra PB, tilsluttet disk eller over netværk.
- VLC 0,8.6i/UB*) giver ingen 'huller' ved afspilning fra disk eller
direkte tilsluttet USB disk. Kun ved afspilning over netværk kommer der
nogle ganske få 'huller' med ca. et kvarters mellemrum.
- Cog 0.0.7 giver ingen 'huller' uanset om der afspilles fra indb. disk,
ekstern USB disk eller over netværk.

EQ og Gain
Jeg har bemærket noget ganske besynderligt, når jeg aktiverer både Gain
og EQ i VLC - uanset ver.. - Når EQ er aktiveret, stiger antallet og
frekvenshyppigheden af 'huller' i musikken. - Øges niveauet i Gain fra
de anbefalede -20db til -10db, øges hyppighedsfrekvensen af 'huller'
også. - Gælder alle versioner af VLC.

Konklussion
Jeg er efterhånden nået frem til, at det største problem må ligge i
programmernes - først og fremmest VLC, men tildels også iTunes -
håndtering af og størrelse på programmernes cache, sammenholdt med de
tidsintervaller, hvor diskene går på vågeblus.

Dvs., at VLCs/iTunes + systemets instruks til at vække disken(e) og
genopfylde cachen kommer for sent, så cachen når at tømmes, inden
disken(e) igen er aktive og kan fylde op igen**).

Såvidt jeg kan se, har både Mac versionerne af iTunes og VLC/UB
versionerne en buffer på 8mb, native PPC en buffer på 4mb, mens Cog X
har en buffer på 10mb, og at Cog X sender instruks til genopfyldning
tidligere i forløbet, så cachen ikke når at tømmes, før der er fyldt på
igen.

Windows versionerne af iTunes og VLC har begge, såvidt jeg kan finde ud
af det, - en buffer på 16mb, og WinAmp en buffer på 32mb.

Så min konklussion må blive, at problemerne højst sandsynlig vil kunne
afhjælpes, hvis programmernes bufferstørrelse bliver sat op til
ihvertfald det dobbelte af de nuværende.

Under OS 9.x afhjalp man jo den slags problemer ved at tildele mere RAM
enten direkte via 'Vis Info' eller ved brug af kontrolpanelet Reaper
1.3.x. Og de mere avancerede gik ganske enkelt ind i programmerne med
ResEdit og ændrede selve programmernes primære RAM tildeling. - Så jeg
tror, man kunne afhjælpe en stor del af problematikken, hvis der fandtes
et ordentlig stykke værktøj til nyere OS X, der kunne det samme. - Jeg
véd, det er muligt i fx. OpenOffice, NeoOffice, LibreOffice og
StarOffice, og det kan tydeligt mærkes, hvis man øger
RAM/bufferstørrelsen i disse programmer.

*) Anbefales af VideoLan til visse videoformater, da disse plug-ins ikke
er med i nyere versioner af VLC.

**) De interne diske på MacPro er alle med 32mb cache. PowerBook'ens
interne disk mer med 8mb cache, og de eksterne diske er alle med 64mb cache.

mvh. Erik Richard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 03-05-11 18:44

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> [...]
> afhjælpes, hvis programmernes bufferstørrelse bliver sat op til
> ihvertfald det dobbelte af de nuværende.

Eller hvis du sætter diskene direkte på de maskiner hvor iTunes kører.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 03-05-11 21:56

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110503 wrote:

> Eller hvis du sætter diskene direkte på de maskiner hvor iTunes kører.

Læg lige mærke til, at jeg skriver, at de er afprøvet _både_ direkte på
maskinerne og over netværket...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-05-11 06:29

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
> frekvenshyppigheden af 'huller' i musikken. - Øges niveauet i Gain fra
> de anbefalede -20db til -10db, øges hyppighedsfrekvensen af 'huller'

Hvad siger Aktivitet Overvågning / CPU når der er huller ?

> [...]
>
> Windows versionerne af iTunes og VLC har begge, såvidt jeg kan finde ud
> af det, - en buffer på 16mb, og WinAmp en buffer på 32mb.

Hvor ser du det ?

/thomas