Imponert over nettverk
Fra : Jon

Dato : 02-05-11 13:21

Software Update klarte å mette mitt hjemmenettverk fullstendig over lang
tid idag. Jeg har 8 mbps via kabel, distribuert ut via en Apple AirPort
Express (802.11b/g).

Min nå over syv år gamle PowerBook 12" DVI registrerte throuogput på
1MB/s eller bedre over bortimot ett kvarter sammenhengende!

Det er godt, når en alltid hører at båndbredden man får oppgitt er
teoretisk, og "aldri" oppnås, srlig ikke på trådløst nett.

--
/Jon
echo 141403796329316328543255794865631358218P | dc

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-05-11 15:49

Jon wrote:
> [...]
>
> Det er godt, når en alltid hører at båndbredden man får oppgitt er
> teoretisk, og "aldri" oppnås, srlig ikke på trådløst nett.

Egentlig ret godt, men om det er generelt på trådløst, det kører så
godt, véd jeg ikke. - Jeg bruger ikke trådløst netværk... - Men jeg er
flere gange 'faldet i et hul', hvor mit 25mbits kabelmodem er gået amok
og hentet data med helt op til 32mbit. - En enkelt gang har jeg set den
på godt 34mbit...

Internt kører jeg med kablet gigabit netværk over hele huset, og da mine
4 computere alle er med gigabit netkort, går det altså også rimeligt
tjept imellem computerne...

mvh. Erik Richard

Fra : Robert Piil

Dato : 02-05-11 23:18

Den 02/05-11 16.48, Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
>
> Internt kører jeg med kablet gigabit netværk over hele huset, og da mine
> 4 computere alle er med gigabit netkort, går det altså også rimeligt

Bare af nysgerrighed. Hvordan måler I de netværkshastigheder?

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-05-11 00:31

Robert Piil wrote:

> Bare af nysgerrighed. Hvordan måler I de netværkshastigheder?

Jeg bruger primært MenuMeters til måling over lokalnetværket. Når det
gælder download, har SeaMonkey en rigtig god download manager, der måler
hastigheden i kilobyte og megabyte pr. sek.. - Jeg har også prøvet at
sammenligne SeaMonkey og Firefox, og her synes jeg, Firefox viser for
lave hastigheder - kontrolleret via Meridian desktop clock. - Det er
ihvertfald altid SeaMonkey, der giver korrekt tid.

Du kan hente MenuMeters 1.4 her:
http://dw.com.com/redir?edId=3&siteId=4&oId=1770-20_4-0&ontId=20_4&spi=5e8d56db7c00427642d76fa83e234693&lop=link<ype=dl_dlnow&pid=11620729&mfgId=6201501&merId=6201501&pguid=WnCTWwoOYI8AAFJTjLcAAAFI&ttag=tdw_dltext;1&destUrl=http%3A%2F%2Fdownload.cnet.com%2F3001-18487_4-34045.html%3Fspi%3D5e8d56db7c00427642d76fa83e234693

mvh. Erik Richard

Fra : Robert Piil

Dato : 03-05-11 07:16

Den 03/05-11 01.31, Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> http://dw.com.com/redir?edId=3&siteId=4&oId=1770-20_4-0&ontId=20_4&spi=5e8d56db7c00427642d76fa83e234693&lop=link<ype=dl_dlnow&pid=11620729&mfgId=6201501&merId=6201501&pguid=WnCTWwoOYI8AAFJTjLcAAAFI&ttag=tdw_dltext;1&destUrl=http%3A%2F%2Fdownload.cnet.com%2F3001-18487_4-34045.html%3Fspi%3D5e8d56db7c00427642d76fa83e234693

Jeg bruger iperf/jperf når jeg har det behov. Hvis du vil have en
pålidelig måling af dit netværk, skal du måle det over tid.
Øjebliksbilleder giver ikke meget mening (hvis de overhovedet er
korrekte). Prøv at smide en 10-20 GB over netværket og mål efter med et
stopur.

Under alle omstændighed bør man blive mistænksom når man når hastigheder
der er i nærheden eller over det teoretisk maksimum. Så er det enten
noget galt med målingen eller man måler noget andet end man tror.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-05-11 11:26

Robert Piil wrote:

> [...]
> Øjebliksbilleder giver ikke meget mening (hvis de overhovedet er
> korrekte). Prøv at smide en 10-20 GB over netværket og mål efter med et

Meridian er et stopur, så det giver faktisk god mening at sammenligne
den tid, Meridian viser sammenholdt med den tid, der står i SeaMonkey
DLM, når download er færdig. - Tiden på de to afviger højst +/-1-2 sek.,
og det skyldes højst sandsynlig, at jeg er for langsom til at trykke på
knappen igen...

> Under alle omstændighed bør man blive mistænksom når man når hastigheder
> der er i nærheden eller over det teoretisk maksimum. Så er det enten
> noget galt med målingen eller man måler noget andet end man tror.

Første gang, jeg oplevede det, ringede jeg til Stofas tekniske afdeling
og spurgte, hvordan det kunne lade sig gøre. Deres svar var, at det ikke
er ualmindelig, hvis man er heldig at få så direkte en serverforbindelse
som muligt, og at Stofas liniehastigheder er garanterede hastigheder,
der godt kan være højere.

mvh. Erik Richard

Fra : Clas Mehus

Dato : 03-05-11 09:07

On Tue, 03 May 2011 01:31:19 +0200, Erik Richard Sørensen
<tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
>lave hastigheder - kontrolleret via Meridian desktop clock. - Det er
>ihvertfald altid SeaMonkey, der giver korrekt tid.

Det er vel mer en løsning for å måle nedlastingshastighet fra
Internett, og egentlig ikke hva du har i ditt eget nettverk.

--
Clas Mehus
- "Den som har flest prylar när han dör vinner..."

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-05-11 10:01

Clas Mehus <clas.mehus@idg.no> wrote:

> Det er vel mer en løsning for å måle nedlastingshastighet fra
> Internett, og egentlig ikke hva du har i ditt eget nettverk.

Helios LANtest er fint til at teste performance på filservere ...

/thomas

Fra : Jon

Dato : 04-05-11 19:37

Clas Mehus <clas.mehus@idg.no> wrote:

> Det er vel mer en løsning for å måle nedlastingshastighet fra
> Internett, og egentlig ikke hva du har i ditt eget nettverk.

Det jeg ser på, er antall MB fil dividert på tid, levert inn på min
datamaskin.

Når én MB går unna på ett sekund, regelmessig og over lengre tid (mange
minutter), må jeg regne med at det stemmer. Helt nøyaktig blir det ikke,
men nær nok. Her har hastigheten ifølge både ActivityMonitor, MenuMeters
og mine manuelle målinger ligget i området rundt 1,0-1,04 MB/sek, som
altså godt og vel tilsvarer det jeg betaler for, som er 8 mbps.

Når det i tillegg er via et eldre trådløst internt nettverk (802.11 b/g)
og til en relativt gammel maskin (2003-årgang PPC-basert bærbar med
ATA-disk), synes jeg faktisk det er ganske så bra.

Fra : Jon

Dato : 04-05-11 19:37

Robert Piil <smedevej26@gmail.com> wrote:

> Bare af nysgerrighed. Hvordan måler I de netværkshastigheder?

MenuMeters og Activity Monitors nettverksmodul.

Fra : Clas Mehus

Dato : 03-05-11 09:07

On Mon, 02 May 2011 16:48:33 +0200, Erik Richard Sørensen
<tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
>
>Internt kører jeg med kablet gigabit netværk over hele huset, og da mine
>4 computere alle er med gigabit netkort, går det altså også rimeligt

Det er store forskjeller mellom klienter også når det gjelder
wlan-hastighet. Min Lenovo T61p som er ca. 3,5 år gammel klarer ca.
70-80 Mbps her hjemme, og litt mer på jobb (sitter nærmere
aksesspunktet på jobb). Har imidlertid pc-er som har 802.11n-støtte,
men som ikke klarer mer enn 25 Mbps på de samme lokalisjonene. Med
noen usb-wlan-adaptere ser jeg også ytelse lavere enn det.

Med 802.11n via 5 GHz klarer jeg over 100 Mbps.

Med det siste 802.11g-aksesspunktet jeg hadde fikk jeg vel 20-30 Mbps
rundt i huset - litt mer om jeg var svært nært aksesspunktet.
Heldigvis noen år siden nå siden jeg gikk over til 802.11n på alt av
maskiner.

Men ingenting slår kabel. Jeg har en kabel lengende ned fra taket også
ved kjøkkenbordet

Fra : Terje Kvernes

Dato : 04-05-11 11:31

Clas Mehus <clas.mehus@idg.no> writes:

> [...]
> noen usb-wlan-adaptere ser jeg også ytelse lavere enn det.
>
> Med 802.11n via 5 GHz klarer jeg over 100 Mbps.

n-støtte er noe jeg virkelig kunne tenke meg de få gangene jeg
flytter data på laptopen. Dog, jeg har ikke *så* store subversion
trær at det burde merkes.

> [...]
> Mbps rundt i huset - litt mer om jeg var svært nært aksesspunktet.
> Heldigvis noen år siden nå siden jeg gikk over til 802.11n på alt av

Bah, X300-boksen min har store problemer med n, men jeg alt for glad i
den til å oppgradere (ennå), selv om batteriene må byttes -- igjen.

> Men ingenting slår kabel. Jeg har en kabel lengende ned fra taket
> også ved kjøkkenbordet

Kabel er fint, det er dog litt upraktisk på stuebordet.

--
Terje

Fra : Clas Mehus

Dato : 04-05-11 12:34

On Wed, 04 May 2011 12:31:05 +0200, Terje Kvernes
<terjekv@math.uio.no> wrote:

>Bah, X300-boksen min har store problemer med n, men jeg alt for glad i
>den til å oppgradere (ennå), selv om batteriene må byttes -- igjen.

Irriterende at det for mange maskiner er begrensninger når det gjelder
å bytte wlan-kort. Dette er i henhold til FCC-godkjenningen. Til noen
Lenovo-er finner man modifiserte BIOS-er som gir støtte for en del
ekstra kort. Har prøvd å oppgradere også en HP der det var slik
begrensning.

Har vel ellers ca. 1,5-time med video+jobbing-bruk igjen på mitt 3,5
år gamle batteri på T61p. Er vel på tide å skaffe nytt... samtidig bør
vel maskinen byttes ut snart, selv om den har holdt seg særdels godt
på mange måter...

Fra : Terje Kvernes

Dato : 05-05-11 11:39

> [...]

> år gamle batteri på T61p. Er vel på tide å skaffe nytt... samtidig
> bør vel maskinen byttes ut snart, selv om den har holdt seg særdels

X300 er den første laptopen jeg har blitt så glad i. I løpet av en
uke så brukes den i snitt et par-tre timer per dag utenom jobben. Det
har blitt mange tusen kodelinjer produsert der gitt.

Størrelsen er flott, to batterier er flott, skjermen er svært god
tastaturet er ordentlig Lenovo... Men man merker at boksen trekker på
åra (vi fikk tre *veldig* tidlige eksemplarer). Jeg skulle gjerne
hatt mer minne, og den 64GiB SSD-disken er ikke så vanvittig sprek
sammenlignet med alternativene lengre.

Problemet er å finne gode alternativer.

--
Terje

Fra : Espen Vestre

Dato : 03-05-11 09:13

Clas Mehus <clas.mehus@idg.no> writes:

> Men ingenting slår kabel.

Utvilsomt.

> Jeg har en kabel lengende ned fra taket også ved kjøkkenbordet

Det høres da ut som en løsning med ekstremt lav WAF. Eller har du skjult
den i en ranke med tørkede blomster?

;)
--
(espen)

Fra : Clas Mehus

Dato : 03-05-11 17:09

On Tue, 03 May 2011 10:12:47 +0200, Espen Vestre <espen@vestre.net>
wrote:

>Det høres da ut som en løsning med ekstremt lav WAF. Eller har du skjult
>den i en ranke med tørkede blomster?

Hehe. Hun var ikke så blid da den kom opp, men det er en Midlertid
Løsning (tm). Etter hvert skal det bygges om slik at jeg får
hjemmekontor igjen (deler av vaskerom + kjølebod....). Jeg hadde
såklart også bare en skikkelig skitten skittengrå tp-kabel som jeg
brukte.... såklart var den 1 meter for kort, så det ble et skjøteledd
og en annen type kabel den siste meteren...

Men så gikk det en stund, og så spurte hun om jeg ikke kunne montere
en svitsj her også slik at begge kunne være på kablet nett... (jobber
mye mot NAS hvor bl.a. bildearkivet ligger...).

Må komme meg opp på loftet en dag og få strekt kabel til stua også.
Homeplug fungerer stort sett greit, men ikke alltid :-\