Time Capsule kontra ekstern HD
Fra : Hans Houmøller

Dato : 01-05-11 22:14

Er der en funktionsmæssig forskel på Time Capsule og en ekstern
harddisk, og er den ene at foretrække fremfor den anden?

--
Ingen dumme spørgsmål
- kun dumme svar

Hans

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-05-11 22:28

Hans Houmøller <hanshoumoller@gmail.com> wrote:

> Er der en funktionsmæssig forskel på Time Capsule og en ekstern
> harddisk, og er den ene at foretrække fremfor den anden?

Jeg går ud fra, at du med ekstern harddisk mener en, der er sluttet til
computeren med kabel (USB eller Firewire). Den er langt hurtigere end en
Time Capsule, som fungerer trådløst. OK, man kan vel godt slutte en Time
Capsule til computeren med kabel, men det er jo ikke rigtig idéen.
Til gengæld skal den eksterne harddisk stå nær computeren. Den
larmer måske lidt. Den skal slukkes, når man slukker computeren, hvis
man altså ønsker at spare strøm. Får man indbrud, bliver den
sandsynligvis også stjålet med ens backup på.
En Time Capsule kan gemmes væk, så man ikke kan se den eller
høre den. Er den gemt, bliver den sikkert heller ikke stjålet, og så har
man stadig sin backup efter et indbrud. Til gengæld er den som nævnt
meget langsommere på til at lave backup, og når backup skal genindlæses
på computeren. Det er nu ikke værre, end man sagtens kan leve med det.
Jeg bruger selv Time Capsule.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Hans Houmøller

Dato : 01-05-11 22:36

Den 01/05/11 23.27, Henrik Münster skrev:

Hej Henrik.
Tak for dit grundige og opklarende indlæg.
--
Ingen dumme spørgsmål
- kun dumme svar

Hans

Fra : Jon

Dato : 01-05-11 23:45

Hans Houmøller <hanshoumoller@gmail.com> wrote:

> Den 01/05/11 23.27, Henrik Münster skrev:
>
> Hej Henrik.
> Tak for dit grundige og opklarende indlæg.

Jeg mener å ha lest (jeg har ikke Time Caspsule selv) at man kan ta den
initielle backup via kabel (langt større backup første gang, og meget
hurtigere via kabel).

Tilsvarende dersom man skulle få behov for å legge tilbake store
datamengder, f.eks. ved fullstendig gjenoppbygning av den disk - til
forskjell fra å hente tilbake en eller noen få slettede filer.

Stemmer det? I så fall er vel hastighetsulempen i daglig drift som regel
ikke stor, siden det å oppdatere noen få filer, evt. noen titalls eller
få hundretalls MB er til å leve med, selv over trådløst nett. Noen
hundretalls GB, derimot..
--
/Jon
echo 141403796329316328543255794865631358218P | dc

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-05-11 06:52

Jon <see_signature@invalid.com> wrote:

> Jeg mener å ha lest (jeg har ikke Time Caspsule selv) at man kan ta den
> initielle backup via kabel (langt større backup første gang, og meget
> hurtigere via kabel).

Ja, du kan forbinde din maskine til ethernet og tage den første backup
.... det går lidt hurtigere.

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 02-05-11 01:47

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Til gengæld skal den eksterne harddisk stå nær computeren. Den
> larmer måske lidt. Den skal slukkes, når man slukker computeren, hvis

Der er en ting du har glemt, nok fordi det ikke er noget man tænker over
i hverdagen.

Med Time Capsule sker sikkerhedskopieringen hver time uden du behøver
gøre noget som helst, og med en bærbar går den i gang så snart du
klapper låget op. Med en ekstern disk skal man sætte den til førend
der sker noget og det får man ikke altid lige gjort og kabler er noget
bøvl på en bærbar osv.

I praksis - hvis man kører n-versionen af trådløst hvilket både moderne
Mac'er og Time Capsule understøtter - så er det ikke noget problem
tidsmæssigt selv hvis der kommer filer i gigabyte-størrelse dumpende.
Skal det gå stært så sæt et kabel i.

Da jeg kørte med ekstern disk, mente jeg ikke det var nogen nævneværdig
forskel. I dag vil jeg ikke gå tilbage.

Min Time Capsule er nok det kedeligste stykke edb-isenkram jeg har købt,
men et af dem jeg har været gladest for.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-05-11 06:52

Hans Houmøller <hanshoumoller@gmail.com> wrote:

> Er der en funktionsmæssig forskel på Time Capsule og en ekstern
> harddisk, og er den ene at foretrække fremfor den anden?

Time Capsule hvis du har flere maskiner eller en bærbar ... ekstern disk
hvis du kun har den ene statinære maskine. (eller husk at sætte din
bærbare til disken regelmæssigt ...)

/thomas