Endnu mere Big Brother.
Fra : -=JF=-

Dato : 26-04-11 20:21

Jeg indrømmer det blankt - Jeg nærlæste ikke artiklerne om iPhone
Trackeriet, men mener at huske at der stod at Apple ikke gemte data - at
data kun lå i telefonen?

Så er der en ting der undrer mig:
Jeg kan se sidste sommers tur gennem tyskland, og alle de steder vi har
været omkring Gardasøen og Bibione, og endda se de afstikkere vi har
taget ud i landet.
Jeg kan se da jeg var til møde i Schweiz, og jeg kan se da jeg var på
messe i Amsterdam - Men da jeg var de nævnte steder, havde jeg en iPhone
3, og min nuværende Iphone 4 har vist ikke været længere væk end Fyn.

Et eller andet sted må data altså blive gemt.

--
Mhv.
John

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-04-11 21:00

-=JF=- <null@null.null> wrote:

> [...]
> 3, og min nuværende Iphone 4 har vist ikke været længere væk end Fyn.
>
> Et eller andet sted må data altså blive gemt.

Det det er en en cache fil af location data som af en eller anden grund
ikke bliver renset ud.

Men da den er en del af "userdata" bliver den backet op når iTunes laver
en backup, og derfor kommer den også med når du skifter telefon.

Mit gæt er at Apple's "fix" til det her bliver at den fil enten a:
bliver krypteret og/eller flyttet ud af consolidated.db eller b: bliver
nustillet efter en dag eller to når de cachede data ikke har relevans
mere.

/thomas

Fra : -=JF=-

Dato : 26-04-11 22:21

Den 26/04/11 22.00, Thomas von Hassel skrev:

> Men da den er en del af "userdata" bliver den backet op når iTunes laver
> en backup, og derfor kommer den også med når du skifter telefon.
Klart!
Jeg var ellers godt i gang med at folde en staniolhat - du ved, bare for
at være på den sikre side!

> [...]
> bliver krypteret og/eller flyttet ud af consolidated.db eller b: bliver
> nustillet efter en dag eller to når de cachede data ikke har relevans
Så håber jeg at det bliver valgfrit om det skal slettes, for jeg synes
sgu ærligt talt at det er meget sjovt at følge.

--
Mhv.
John

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-04-11 07:39

-=JF=- <null@null.null> wrote:

> [...]
> Så håber jeg at det bliver valgfrit om det skal slettes, for jeg synes
> sgu ærligt talt at det er meget sjovt at følge.

Heh, det samme her ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-04-11 02:05

-=JF=- wrote:
> [...]
> 3, og min nuværende Iphone 4 har vist ikke været længere væk end Fyn.
>
> Et eller andet sted må data altså blive gemt.

Ja, det er korrekt, at Apple modtager de logfiler, så de kan se din
telefon uanset, hvilken model, det er. Det skyldes, at data kobles
sammen med din aktivering af telefonen, og hvis du ikke har skiftet
navn, adresse og tlf.nr., vil de tidl. data blive tilbøjet din 'konto'
hos Apple.

Reelt set sker der ikke andet end det samme, som hvis du havde en
hvilken som helst anden mobiltelefon, hvor din færdes gemmes hos
teleselskabet og ikke hos producenten. Med iPhone bliver loggen gemt
_både_ hos Apple og dit teleselskab.

Jeg har lige hørt i Radioavisen her kl. 02:00, at to amerikanere er
blevet så sure på Apple, at de nu har meldt dem til politiet for
uberettiget overvågning. - Jeg tvivler bare på, at de vil få noget ud af
det, da de amerikanske anti-terrorlove er endnu skrappere end dem, vi
har herhjemme. - Bl.a. logges al teletrafik - både mobil og fastnet -
direkte hos forbundsmyndighederne (FBI), hvor de skal gemmes i mindst 10
år, og det kræver kun en overordnet FBI agents underskrift med begrundet
mistanke om terror at få dem udleveret.

Herhjemme skal kun mobiltrafikken gemmes i mindst 5 år, og det kræver et
retsmøde og en dommerafgørelse, før politiet kan få adgang. - Og som
privatpersoner kan hverken du eller jeg få adgang til de opl. om, hvor
telefonen har befundet sig på et bestemt tidspunkt.

Som der vist var en anden, der skrev, at jeg ikke er særlig begejstret
for at sende data til Apple, så er det rigtig. Men det gælder kun, hvis
Apple igen kan gå ind på mit udstyr og evt. tracke det, der ligger på
computerne. - At Temore, OnPhone, 3, Telia, TDC osv. kan se, hvor jeg
har været på et bestemt tidspunkt, er mig flintrende ligegyldig, da
selskaberne end ikke selv har adgang til dataerne, men kun skal opbevare
dem i krypteret form, og det ville være det samme over for Apple, hvis
man kunne være 100% sikker på, at de kun kunne se, hvilket hardware
udstyr og styresoftware, jeg benytter.

Men at en producent af hardwaren kan se, hvor udstyret befinder / har
befundet sig, finder jeg også ret ubehageligt, så jeg håber faktisk, at
de to amerikanere får held til at få stoppet den logging trafik, så det
kun er teleselskaberne, der har de informationer.

På den anden side kan det jo også være fornuftigt, hvis producenten kan
se selve telefonen og styhresoftware, da det rent statistisk kan bruges
i den videre udvikling af både hard- og software, men i så fald _SKAL_
det være 100% garanteret anonyum!

Og i øvrigt kan man tilmelde sig en logging tjeneste hos flere
teleselskaber, der så kan spore telefonen, hvis den bliver stjålet og
rent teknisk destruere telefonen, så den ikke kan anvendes, så man på
den måde ikke pludselig får en regning på flere tusind kroner. - Det er
en servidce, det ene af mine selskaber tilbyder, men jeg har ikke meldt
mig til den, da den bestemte telefon næsten aldrig er uden for mine
hjemlige døre...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-04-11 07:39

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
> sammen med din aktivering af telefonen, og hvis du ikke har skiftet
> navn, adresse og tlf.nr., vil de tidl. data blive tilbøjet din 'konto'

De to grupper af sikkerheds forskere som uafhængigt af hinanden har
undersøgt consolidated.db fandt ingen beviser for at de data bliver
sendt til Apple på noget tidspunkt.

/thomas

Fra : Snorre Berg

Dato : 27-04-11 07:44

Den 27.04.2011 08:39, skreiv Thomas von Hassel:

FUD?

http://www.shellypalmer.com/2011/04/apple-is-tracking-iphone-and-ipad-users-fud-times/

--
SB

Fra : Snorre Berg

Dato : 27-04-11 07:47

Den 27.04.2011 08:44, skreiv Snorre Berg:
> Den 27.04.2011 08:39, skreiv Thomas von Hassel:

> FUD?
>
> http://www.shellypalmer.com/2011/04/apple-is-tracking-iphone-and-ipad-users-fud-times/

Et lite utdrag som gir essensen (for dem med mindre tid):

«Phone companies keep track of every call you make and wireless carriers
store every call, every txt message and your location at all times. This
is not new and it’s not a secret. The only difference between what Apple
and the phone companies are doing is that Apple is storing your
information on your devices and the carriers store your information on
their devices. Can the info be accessed? Third parties would need a
subpoena in both cases. Where is it safer? It is equally safe in both
places.
But these two guys from the UK just made an app that shows where I’ve
been! Yep, they did. Not a bad piece of programming. Since your computer
and your iPhone and your iPad are password protected, so is your data.
Want to do more? In iTunes, click your device’s icon (iPhone or iPad)
and enable “Encrypt iPhone/iPad backup.” That pretty much covers it.»

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-04-11 07:59

Snorre Berg <snorrefakeberg@gmail.com> wrote:

> [...]
> sikkerheds forskere som uafhængigt af hinanden har > undersøgt
> consolidated.db fandt ingen beviser for at de data bliver > sendt til

FUD indeed. Bare vent, inden længe finder de ud af hvor meget
information man kan trække ud af f.eks. system.log og console.log ... ;)

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 27-04-11 07:25

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> [...]
> sammen med din aktivering af telefonen, og hvis du ikke har skiftet
> navn, adresse og tlf.nr., vil de tidl. data blive tilbøjet din 'konto'

Hvor i alverden ved du den slags fra?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-04-11 08:21

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110426 <nospam0002+20110426@gmail.com> wrote:

> Hvor i alverden ved du den slags fra?

<http://markey.house.gov/docs/applemarkeybarton7-12-10.pdf >

Dog er de data der bliver sendt anonymiseret og kan ikke knyttes sammen
med hhv. specifik iPhone eller bruger.

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-04-11 13:44

-=JF=- <null@null.null> wrote:

> [...]
> 3, og min nuværende Iphone 4 har vist ikke været længere væk end Fyn.
>
> Et eller andet sted må data altså blive gemt.

Nu tror jeg godt i kan tage jeres sølvpapirshatte af igen:

<http://www.apple.com/pr/library/2011/04/27location_qa.html>

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-04-11 16:46

Thomas von Hassel wrote:

> Nu tror jeg godt i kan tage jeres sølvpapirshatte af igen:
>
> <http://www.apple.com/pr/library/2011/04/27location_qa.html>

Umiddelbart virker det som en ordentlig omgang sludder for en sladder -
især pkt. 1, 3, 5, 6, og 7....

Og for at gøre det ...hm - endnu værre. Hvordan i 3x h kan Apple
pludselig sende mig opdateringer til min PowerBook, når jeg er logget på
nettet via en helt anden udbyder end min egen. - Og det bag en sikker
firewall, hvor jeg logges på anonymt... - Det skete faktisk her onsdag
d. 13.4 kl. ca. 19:20, hvor jeg skulle checke et par QXL salgsauktioner,
jeg havde igang....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-04-11 16:58

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Umiddelbart virker det som en ordentlig omgang sludder for en sladder -
> især pkt. 1, 3, 5, 6, og 7....

Specifikt hvad har du problemer med at forstå ?

> [...]
> firewall, hvor jeg logges på anonymt... - Det skete faktisk her onsdag
> d. 13.4 kl. ca. 19:20, hvor jeg skulle checke et par QXL salgsauktioner,

Mon ikke fordi det ikke er Apple der sender dig opdateringer, det er din
powerbook som med mellemrum spørger Apple Update server om der er nye
opdateringer ...

Occams Razor du ved ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-04-11 22:04

Thomas von Hassel wrote:

> Specifikt hvad har du problemer med at forstå ?

1: "Apple is not tracking the location of your iPhone. Apple has never
done so and has no plans to ever do so."

Det er jo ganske enkelt ikke korrekt.

3: "The iPhone is not logging your location. Rather, it’s maintaining a
database of Wi-Fi hotspots and cell towers around your current location,
some of which may be located more than one hundred miles away from your
iPhone, to help your iPhone rapidly and accurately calculate its
location when requested."

Uanset, om de kalder det en database eller ej, så er det de facto en
logging - fuldstændig på linie med de krav, som de fleste vestlige lande
efterhånden har indført i forb. med deres anti-terror lovgivninger

5: "No. This data is sent to Apple in an anonymous and encrypted form.
Apple cannot identify the source of this data."

Hvordan kan det så være, at data generes igen, selvom databasen er
slettet på telefonen, og selvom der i mellemtiden også er skiftet fra en
3G til en 4?

6: "This data is not the iPhone’s location data" ... "We don’t think the
iPhone needs to store more than seven days of this data."

Som ovenfor. - Hvordan kan det være, at data gendannes selv efter et års
forløb?

7: "This is a bug, which we plan to fix shortly"

En 'fejl', de nu har haft mere end 1 år til at finde ud af at rette...?
- Du skal ikke bilde mig ind, at Apple ikke udmærket har været klar over
den 'fejl'.! - Niet babuska, - jeg tror dem ikke over en dørtærskel
på det her område.

Det lugter langt væk af, at det er et bevidst led i en plan om helt at
overtage 'styringen' af al den hardware, som Apple sælger. - Som de jo
allerede er begyndt med ved deres salg af software gennem AppStore, hvor
jeg tidligere har påpeget, at det fremover er umulig at installere et
købt program på en anden computer end den, der er logget på AppStore.

Jeg véd godt, du har skrevet, at så kan man bare downloade igen, men det
hjælper jo ikke noget som helst, hvis man fx. har en PPC maskine, der
udelukkende kører på netnet, mens arbejdshesten er en IntelMac, der ikke
er på nettet. - I det tilfælde kan man end ikke tilgå AppStore.

Jeg kender indtil flere både private og firmaer, hvor produktions
maskiner er IntelMacs, der ikke har adgang til internettet, og hvor der
bruges PPC baserede maskiner til internet- og kontorbrug.

> Mon ikke fordi det ikke er Apple der sender dig opdateringer, det er din
> powerbook som med mellemrum spørger Apple Update server om der er nye
> opdateringer ...
>
> Occams Razor du ved ...

Tja, Software Update er slået fra på alle mine maskiner, så den holder
ikke...

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-11 23:34

Hej,

> [...]

> 3: "The iPhone is not logging your location. Rather, it’s maintaining a
> Uanset, om de kalder det en database eller ej, så er det de facto en

Du har misset pointen. Det handler ikke om "database" som en modsætning
til "logging". Det Apple skriver er, at det ikke er _telefonens_
position som er i optegnelserne - det er derimod lister over hotspots og
cellemaster i telefonens "nærhed".

> Hvordan kan det så være, at data generes igen, selvom databasen er
> slettet på telefonen, og selvom der i mellemtiden også er skiftet fra en
> 3G til en 4?

Det kan det heller ikke. Du er igen for hurtig til at konkludere på ting.

> [...]
> iPhone needs to store more than seven days of this data."

> Som ovenfor. - Hvordan kan det være, at data gendannes selv efter et års

Det gør det heller ikke. Der er noget som "gendannes" nogen steder.

> 7: "This is a bug, which we plan to fix shortly"

> En 'fejl', de nu har haft mere end 1 år til at finde ud af at rette...?

Det er først nu at folk råber op om det og synes det er problem. Før det
har man vel ikke været klar over, at det skulle være et større problem.

> Det lugter langt væk af, at det er et bevidst led i en plan om helt at
> overtage 'styringen' af al den hardware, som Apple sælger. - Som de jo
> allerede er begyndt med ved deres salg af software gennem AppStore, hvor

Pas nu på med alle de konspirationsteorier.

> [...]
> udelukkende kører på netnet, mens arbejdshesten er en IntelMac, der ikke
> er på nettet. - I det tilfælde kan man end ikke tilgå AppStore.

Indse nu at PPC er forældet. Uanset hvordan du vender og drejer det.
Apple har klart annnonceret med et fint varsel at de ville skifte til en
anden processor. Nu er det flere år siden de er skiftet. Du kan ikke
forvente at de bliver ved med at producere ny software til de gamle
maskiner.

> Jeg kender indtil flere både private og firmaer, hvor produktions
> maskiner er IntelMacs, der ikke har adgang til internettet, og hvor der
> bruges PPC baserede maskiner til internet- og kontorbrug.

Jeg kender ikke den slags private og virksomheder.

> Tja, Software Update er slået fra på alle mine maskiner, så den holder
> ikke...

Du har ikke indblik nok i tingene til at kunne fastslå årsagen.

Istedet for at konkludere, at du nok er kommet til at trykke på software
update eller har glemt at slå det ordentligt fra, eller at du har
misforstået en besked på skærmen - så vil du hellere konkludere, at du
har afsløret en international konspiration af multinationale, hvor Apple
har opnået muligheder til at aflytte dig, afsløre din lokation og bryde
ind igennem et VPN og ind på din computer. Alt dette udelukkende for at
tilbyde dig en softwareopdatering... lyder sandsynligt.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-04-11 05:17

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> 1: "Apple is not tracking the location of your iPhone. Apple has never
> done so and has no plans to ever do so."
>
> Det er jo ganske enkelt ikke korrekt.

Læs hele artiklen igen ... det giver mening hvis man forstår hvad de er
de gør.

> [...]
> logging - fuldstændig på linie med de krav, som de fleste vestlige lande
> efterhånden har indført i forb. med deres anti-terror lovgivninger

Der er mange ting der bliver logget .. prøv at kigge i din system.log

> [...]
>
> Hvordan kan det så være, at data generes igen, selvom databasen er
> slettet på telefonen, og selvom der i mellemtiden også er skiftet fra en

Fordi databasen blev backet up og overført fra den gamle telefon til den
nye på samme måde som indstillinger, bookmarks, mails, billeder og meget
andet ...

> [...]
> - Du skal ikke bilde mig ind, at Apple ikke udmærket har været klar over
> den 'fejl'.! - Niet babuska, - jeg tror dem ikke over en dørtærskel

Der er ingen der har gjort dem opmærksom på det før nu ...

> [...]
> jeg tidligere har påpeget, at det fremover er umulig at installere et
> købt program på en anden computer end den, der er logget på AppStore.

Du kan godkende op til 5 mac's på MacApp store så ingen problemer der ..

> [...]
> udelukkende kører på netnet, mens arbejdshesten er en IntelMac, der ikke
> er på nettet. - I det tilfælde kan man end ikke tilgå AppStore.

PPC er dødt ... fat det nu, eller lad være med at brokke dig ...

> Jeg kender indtil flere både private og firmaer, hvor produktions
> maskiner er IntelMacs, der ikke har adgang til internettet, og hvor der
> bruges PPC baserede maskiner til internet- og kontorbrug.

Et søgt eksempel på et problem som reelt ikke findes ...

> Tja, Software Update er slået fra på alle mine maskiner, så den holder
> ikke...

Apple går ikke ind og interesserer sig for dine maskine medmindre du
slår software update til ... punktum ... ellers må du sende et par
screenshots, logfiler etc. hvis du vil have vi skal undersøge årsagen

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-04-11 19:28

Thomas von Hassel wrote:

> Læs hele artiklen igen ... det giver mening hvis man forstår hvad de er
> de gør.

Det har jeg skam gjort - indtil flere gange endda...

> Der er mange ting der bliver logget .. prøv at kigge i din system.log

Ja og? - Her bliver de tømt/slettet ca. 1 gang hveranden uge.

> Fordi databasen blev backet up og overført fra den gamle telefon til den
> nye på samme måde som indstillinger, bookmarks, mails, billeder og meget
> andet ...

Og hvor kommer den backup fra, når brugeren har slettet den på den gamle
telefon? - Den kan kun komme fra Apple/MobileMe's serversystem.

> Der er ingen der har gjort dem opmærksom på det før nu ...

Muligt, men den tror jeg ganske enkelt ikke på. Det skulle være
mærkeligt, hvis ikke én eneste med de efterhånden mange millioner
iPhones og iPads, der er i brug, har fundet det hul før nu.

> Du kan godkende op til 5 mac's på MacApp store så ingen problemer der ..

Ja, men stadig kun Intel baserede Macs.

> PPC er dødt ... fat det nu, eller lad være med at brokke dig ...

PPC lever i bedste velgående. Det er ikke engang 2 uger siden, der kom
nye opdageringer til PPC Macs. - Og rygter vil vide, at der snart kommer
en 10.5.9 til både Intel og PPC Macs...

> Et søgt eksempel på et problem som reelt ikke findes ...

Nej, det er konkrete facts hos både nogle firmaer, men ikke mindst hos
private, jeg kender.

> Apple går ikke ind og interesserer sig for dine maskine medmindre du
> slår software update til ... punktum ... ellers må du sende et par
> screenshots, logfiler etc. hvis du vil have vi skal undersøge årsagen

Pas på, du ikke bliver så skråsikker, at du ikke mister balancen og
falder, Thomas. - Jeg har jo rent faktisk vidner på, at de opdateringer
blev annonceret på PowerBook'en.

Og som jeg lige har svaret Jesper H., kører min PB med fast IP, så den
eneste mulighed, jeg kan se, er, at udbyderens forsikringer om, at man
er bag en firewall med de komponenter, de sætter op hos folk, ganske
enkelt ikke holder stik,

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-04-11 19:43

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Det har jeg skam gjort - indtil flere gange endda...

åbenbart ikke alligevel ...

> Ja og? - Her bliver de tømt/slettet ca. 1 gang hveranden uge.

not my point ...

> Og hvor kommer den backup fra, når brugeren har slettet den på den gamle
> telefon? - Den kan kun komme fra Apple/MobileMe's serversystem.

nej, du misfortår .. igen .. hvad det er der foregår ... Der kan ske 1
af to ting: enten bliver databasen/cachen gendannet når telefonen bliver
brugt, eller den gamle cache bliver flyttet fra telefon til telefon via
backup mekanismen. F.eks. fik jeg en iPhone 4 i august 2010, men min tur
til kbh som min iPhone 3G var med på kan jeg se i consolidated.db ...

> Muligt, men den tror jeg ganske enkelt ikke på. Det skulle være
> mærkeligt, hvis ikke én eneste med de efterhånden mange millioner
> iPhones og iPads, der er i brug, har fundet det hul før nu.

Faktisk var der en artikel om det fra September 2010 ... men den blev
ikke blæst op til noget stort ...

> Ja, men stadig kun Intel baserede Macs.

Ja, men eftersom App Store App's ikke er unviersal binary og udvikelne
forlængst er hold på med at kigge på PPC markedet er det ikke et problem
for andre end dig der med vold og magt svømmer imod strømmen ... og
forventer at alle andre gør det samme.

> PPC lever i bedste velgående. Det er ikke engang 2 uger siden, der kom
> nye opdageringer til PPC Macs. - Og rygter vil vide, at der snart kommer
> en 10.5.9 til både Intel og PPC Macs...

*suk* ... selvfølgelig virker maskinerne stadig .. men det er utopi at
forvente at Apple vil gøre meget for at holde dem opdateret udover
kritiske sikkerhedsfixe sålænge 10.7 ikke er ude (Apple plejer at holde
den forrige version opdateret mht. sikkerhed ... men ikke længere
bagud.)

> Nej, det er konkrete facts hos både nogle firmaer, men ikke mindst hos
> private, jeg kender.

Og grunden til at de maskiner ikke må gå på nettet er .... ?

> Pas på, du ikke bliver så skråsikker, at du ikke mister balancen og
> falder, Thomas. - Jeg har jo rent faktisk vidner på, at de opdateringer
> blev annonceret på PowerBook'en.

hvem ?

> [...]
> eneste mulighed, jeg kan se, er, at udbyderens forsikringer om, at man
> er bag en firewall med de komponenter, de sætter op hos folk, ganske

Og din tekniske viden ang. netværk, ip adresser, firewall og meget andet
er i bedste fald mangelfuld og ofte direkte forkert og selvmodsigende

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 27-04-11 18:09

> <http://markey.house.gov/docs/applemarkeybarton7-12-10.pdf >
>
> Dog er de data der bliver sendt anonymiseret og kan ikke knyttes sammen
> med hhv. specifik iPhone eller bruger.

Der er jo mange, mange ord. Står der det Erik siger?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-04-11 18:14

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110427 <nospam0002+20110427@gmail.com> wrote:

> Der er jo mange, mange ord. Står der det Erik siger?

Der står at enhederne sender anonymiserede data ang. wifi access points
og cell sites tlbage sammen med GPS kooirdnater. Det bliver brugt til at
crowd source lokations data....

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 27-04-11 18:11

> [...]

> sikker firewall, hvor jeg logges på anonymt... - Det skete faktisk her
> onsdag d. 13.4 kl. ca. 19:20, hvor jeg skulle checke et par QXL

Powerbooken ved jo godt hvad den selv har installeret. SÃ¥ kan den
sammenligne med hvad Software Update siger er tilgængeligt, og fortælle
dig hvis der er forskel.

Fra : N/A

Dato : 28-04-11 19:43

Fra : N/A

Dato : 28-04-11 19:43

Fra : N/A

Dato : 28-04-11 19:43

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-04-11 19:43

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Og det kan det under ingen omstændigheder være, når SU er slået fra,
> hvilket du også burde vide. Det står fast, at jeg fik besked om, at der
> var nye opdateringer, uden at jeg havde aktiveret SU.
>
> PB'en har en fast IP, og det kan muligvis være den, der er blevet
> logget. Og er det tilfældet, giver jeg ikke ret meget for udbyderens
> forsikringer om, at man er bag en firewall med de komponenter, de
> monterer i folks boliger...

Fast IP og Software update eller ej har ingen sammenhæng ... Et kig i
din logfil kan muligvis afslørere "fejlen" ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-04-11 19:57

> [...]

> logget. Og er det tilfældet, giver jeg ikke ret meget for udbyderens
> forsikringer om, at man er bag en firewall med de komponenter, de

Og hvis det er at du rent faktisk har slået SU fra, og ikke har trigget
den manualt, så er det en bug, og så synes jeg det skal bruge den Apple
Developer status du blærer dig med til noget fornuftigt og smide en
rapport i RADAR.

/thomas

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 29-04-11 07:32

On 28-04-2011 20:04, Erik Richard Sørensen wrote:

> Og det kan det under ingen omstændigheder være, når SU er slået fra,
> hvilket du også burde vide. Det står fast, at jeg fik besked om, at der
> var nye opdateringer, uden at jeg havde aktiveret SU.

Så er det "noget andet" på din PowerBook der har aktiveret det, eller
som Thomas skriver, en bug.
SÃ¥ snart du bare sidder bag en almindelig hjemmerouter, er det ikke
muligt for Apple at kontakte din PB, uden at den har kontaktet Apple først.

> [...]
> logget. Og er det tilfældet, giver jeg ikke ret meget for udbyderens
> forsikringer om, at man er bag en firewall med de komponenter, de

Hvis du benytter forskellige udbydere, har din PB ikke en fast,
offentlig IP, så den teori holder ikke.

Jesper \

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 29-04-11 11:46

Jesper Hartoft wrote:

> [...]
> muligt for Apple at kontakte din PB, uden at den har kontaktet Apple først.

> Hvis du benytter forskellige udbydere, har din PB ikke en fast,

Hm, jeg kommer til at tænke på, at da jeg loggede mig på første gang,
loggede jeg rent faktisk direkte på StofaNet - og /ikke/ på
DanskFib3ernet (Energi MidtVest), som jeg ellers forventede, at jeg skulle.

Og mht. IP, så _er_ det samme adresse, jeg havde derude på heden, og som
jeg også har nu, hvor jeg er hjemme igen. Checkede det igen i går aftes,
og den har ikke ændret sig.

Selve PB'en har stort set ingen ekstra installationer udover systemet,
AppleWorks 6 og OpenOffice 3.3. Og der er ikke ændret nævneværdigt på
systemet udover de ting, jeg bruger som svagtseende via ZoomView...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-04-11 11:57

> [...]

> Og mht. IP, så _er_ det samme adresse, jeg havde derude på heden, og som
> jeg også har nu, hvor jeg er hjemme igen. Checkede det igen i går aftes,

Uanset hvilket IP nummer du har/får og hvilket netværk du er forbundet
til så har det ingen indflydelse på om SU går ud og chekker eller ej ...
de to ting har _intet_ med hinanden at gøre ...

/thomas

Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 04-05-11 19:17

-=JF=- <null@null.null> wrote:
> [...]
> 3, og min nuværende Iphone 4 har vist ikke været længere væk end Fyn.
>
> Et eller andet sted må data altså blive gemt.

Det er fikset i Update 4.3.3 (;

H.