/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
købeloven ved civilt køb
Fra : nlundgaard@gmail.com


Dato : 02-07-11 05:09

Hej,

Jeg har et simpelt spørgsmål som sikkert ikke er så simpelt at svare
på:

Er handler mellem private omfattet af købeloven? Jeg synes der er
mange tvetydige udlægninger på nettet.

/nico

 
 
Preben (02-07-2011)
Kommentar
Fra : Preben


Dato : 02-07-11 12:51

Den 02.07.2011 kl. 13:09 skrev nlundgaard@gmail.com <nlundgaard@gmail.com>:

> Hej,
>
> Jeg har et simpelt spørgsmål som sikkert ikke er så simpelt at svare
> på:
>
> Er handler mellem private omfattet af købeloven? Jeg synes der er
> mange tvetydige udlægninger på nettet.
>


Hvis man ikke aftaler noget andet, er det købeloven, der gælder.
Se også her:
http://taenk.dk/gode-råd/handel-mellem-private

--
mvh/Preben

Hans Kjaergaard (02-07-2011)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 02-07-11 13:14

On Sat, 02 Jul 2011 13:50:42 +0200, Preben <pranSLETDETTE@privat.dk>
wrote:

>Den 02.07.2011 kl. 13:09 skrev nlundgaard@gmail.com <nlundgaard@gmail.com>:
>
>> Hej,
>>
>> Jeg har et simpelt spørgsmål som sikkert ikke er så simpelt at svare
>> på:
>>
>> Er handler mellem private omfattet af købeloven?
Ja.

>>Jeg synes der er
>> mange tvetydige udlægninger på nettet.
Men har du gjort dig den ulejlighed at læse købeloven ?
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1419

>Hvis man ikke aftaler noget andet, er det købeloven, der gælder.
Lidt for simpel udlægning, det man kan aftale er at fravige visse dele
af købeloven, ikke hele købeloven som sådan.


/Hans

nlundgaard@gmail.com (02-07-2011)
Kommentar
Fra : nlundgaard@gmail.com


Dato : 02-07-11 06:51

On 2 Jul., 14:14, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk> wrote:
> On Sat, 02 Jul 2011 13:50:42 +0200, Preben <pranSLETDE...@privat.dk>
> wrote:
>
> >Den 02.07.2011 kl. 13:09 skrev nlundga...@gmail.com <nlundga...@gmail.com>:
>
> >> Hej,
>
> >> Jeg har et simpelt sp rgsm l som sikkert ikke er s simpelt at svare
> >> p :
>
> >> Er handler mellem private omfattet af k beloven?
>
> Ja.
>
> >>Jeg synes der er
> >> mange tvetydige udl gninger p nettet.
>
> Men har du gjort dig den ulejlighed at l se k beloven ?https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1419
>
> >Hvis man ikke aftaler noget andet, er det k beloven, der g lder.
>
> Lidt for simpel udl gning, det man kan aftale er at fravige visse dele
> af k beloven, ikke hele k beloven som s dan.
>
> /Hans

Ja, jeg har læst dele af loven, men jeg har også snakket med en jurist
fra forbrugerstyrrelsen som gav en noget mere kryptisk udlægning af
sagen. Altså at den ikke gælder, men man vil skele til den

jan.froerup@gmail.co~ (02-07-2011)
Kommentar
Fra : jan.froerup@gmail.co~


Dato : 02-07-11 14:08

"nlundgaard@gmail.com" <nlundgaard@gmail.com> skrev :

>Ja, jeg har læst dele af loven, men jeg har også snakket med en jurist
>fra forbrugerstyrrelsen som gav en noget mere kryptisk udlægning af
>sagen. Altså at den ikke gælder, men man vil skele til den

Det lyder mere som du har snakket med en rengøringsassistent -
selvfølgelig gælder købeloven.

At man kan få et kryptisk svar, kan jo sagtens være fordi det man
spørger om er diffust.

Hvis du nu kunne fortælle publikum hvad det handler om, kunne du nok
få nogle mere kvalificerede svar.

--
Jan_stevns

Life sucks !! - pass the beernut's

Hans Kjaergaard (02-07-2011)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 02-07-11 14:31

On Sat, 2 Jul 2011 05:51:05 -0700 (PDT), "nlundgaard@gmail.com"
<nlundgaard@gmail.com> wrote:

>Ja, jeg har læst dele af loven, men jeg har også snakket med en jurist
>fra forbrugerstyrrelsen som gav en noget mere kryptisk udlægning af
>sagen. Altså at den ikke gælder, men man vil skele til den

Som skrevet så gælder købeloven, men man kan ved aftale fravige visse
dele af den. Det er den generelle udlægning af købeloven.

Og i handel mellem private kan man så aftale at købeloven ikke
anvendes, men det skal være udtrykkelig aftalt, dvs. det er ikke nok
at sælger lige i en bibemærkning nævner "Købt som beset" eller
tilsvarende.

Så skal/vil sælger være sikker i sin sag gøres dette på skrift og det
i meget tydelige vendinger.

Handel mellem private er ikke "forbrugerkøb" og er derfor ikke
omfattet af KL §1 stk. 2 regel om at der ikke kan fraviges til skade
for køberen.

Jeg er dog overbevist om at hvis det eneste der er aftalt det er at
"købeloven fraviges" og det kommer til en tvist så vil retten skele
til købelovens bestemmelser, så hvis man vil fravige er det klogeste
at specificerer hvad det specifikt er man fraviger.
En generel fravigelse vil ikke blive vægtet så meget som en meget
specifik fravigelse.


/Hans

Per Christoffersen (03-07-2011)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 03-07-11 17:35


"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:n06u071ghk8kln61t1recg68tfge871ipc@4ax.com...
> On Sat, 2 Jul 2011 05:51:05 -0700 (PDT), "nlundgaard@gmail.com"
> <nlundgaard@gmail.com> wrote:
>
>>Ja, jeg har læst dele af loven, men jeg har også snakket med en jurist
>>fra forbrugerstyrrelsen som gav en noget mere kryptisk udlægning af
>>sagen. Altså at den ikke gælder, men man vil skele til den
>
> Som skrevet så gælder købeloven, men man kan ved aftale fravige visse
> dele af den. Det er den generelle udlægning af købeloven.

Den generelle udlægning må være, at jvf. §1:
§ 1. Denne lovs bestemmelser kommer kun til anvendelse, for så vidt ikke
andet er udtrykkelig aftalt, eller må anses for indeholdt i aftalen eller
følger af handelsbrug eller anden sædvane.

Stk. 2. I forbrugerkøb, jf. § 4 a, kan § 2, stk. 1, § 4 a, § 50, §§ 55-58,
§§ 74 og 75, § 76, stk. 1, nr. 1-3, og stk. 2 og 3, §§ 77-79, § 80, stk. 1,
og §§ 81-87 dog ikke fraviges til skade for køberen.

så gælder købeloven, medmindre andet er aftalt, feks. at den ikke gælder.

I andet end forbrugerkøb kan alle §-er fraviges (men altså kun efter
specifik aftale).



Jeg tror ikke, at det vil være sædvane at betragte hele købeloven som sådan
fraveget ved køb mellem private, og derfor må juristen enten

1) være lidt på gyngende grund

2) være fejlinformeret/have misforstået grundlaget for udtalelsen

3) være fejlciteret/fejlforstået



/Per






nlundgaard@gmail.com (02-07-2011)
Kommentar
Fra : nlundgaard@gmail.com


Dato : 02-07-11 07:15

On 2 Jul., 15:07, jan.froe...@gmail.com wrote:
> "nlundga...@gmail.com" <nlundga...@gmail.com> skrev :
>
> >Ja, jeg har l st dele af loven, men jeg har ogs snakket med en jurist
> >fra forbrugerstyrrelsen som gav en noget mere kryptisk udl gning af
> >sagen. Alts at den ikke g lder, men man vil skele til den
>
> Det lyder mere som du har snakket med en reng ringsassistent -
> selvf lgelig g lder k beloven.
>
> At man kan f et kryptisk svar, kan jo sagtens v re fordi det man
> sp rger om er diffust.
>
> Hvis du nu kunne fort lle publikum hvad det handler om, kunne du nok
> f nogle mere kvalificerede svar.
>
> --
> Jan_stevns
>
> Life sucks !! - pass the beernut's

Ved ikke om det er diffust at spørge om købeloven gælder ved civilt
køb? Da jeg har forsøgt at køre sagen i forbrugerstyrrelsen var
juristen i hvert fald bekendt med sagens detaljer. Kort fortalt
handler det om et brugt kamera som er købt via en forhandlerkonto på
dba.dk. Efterfølgende viser set sig at kameraet er defekt. Jeg mener
at det er et forbrugerkøb da annoncen som sagt er oprettet som
erhvervsannonce på dba, Forbrugerstyrrelsen afviste dog sagen da de
var af den opfattelse at det var et privat salg. Derfor spurgte jeg så
om købeloven gælder i den situation - det svarede han sådan set nej
til.

Hans Kjaergaard (02-07-2011)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 02-07-11 14:44

On Sat, 2 Jul 2011 06:14:31 -0700 (PDT), "nlundgaard@gmail.com"
<nlundgaard@gmail.com> wrote:


>handler det om et brugt kamera som er købt via en forhandlerkonto på
>dba.dk. Efterfølgende viser set sig at kameraet er defekt. Jeg mener
>at det er et forbrugerkøb da annoncen som sagt er oprettet som
>erhvervsannonce på dba,

>Forbrugerstyrrelsen afviste dog sagen da de
>var af den opfattelse at det var et privat salg.
De mener det ikke er forbrugerkøb ?
***************************
KL § 4 a. Ved forbrugerkøb forstås et køb, som en køber (forbruger)
foretager hos en erhvervsdrivende, der handler som led i sit erhverv,
når køberen hovedsagelig handler uden for sit erhverv. Sælgeren har
bevisbyrden for, at købet ikke er et forbrugerkøb.
***************************
Hvis det er en slagter der sælger et kamera på DBA er det nok at
betragte som ikke forbrugerkøb. Er sælger derimod fotoforhandler eller
sælger alt muligt ragelse (på DBA) må det være forbrugerkøb, specielt
når der er tale om salg via en forhandlerkonto.

Læg mærker til det sidste "Sælgeren har bevisbyrden for, at købet ikke
er et forbrugerkøb". hvorledes har sælger løftet denne bevisbyrde ?

>Derfor spurgte jeg så om købeloven gælder i den situation - det svarede han sådan set nej til.
Købeloven gælder for så vidt ikke andet er udtrykkelig aftalt, så hvad
er aftalt ?


/Hans

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste