/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Opladning
Fra : Mogens


Dato : 01-07-11 18:19

Har købt en CTEK pulslader. Mine batterier er parallelforbundne, d.v.s.
plus-plus og minus-minus, og mit spørgsmål er derfor om jeg skal
tilslutte plus på laderen til plus på batteri A og minus til batteri B,
eller oplade dem separat, men stadig forbundne? Eller skal jeg evt. helt
frakoble dem og oplade dem særskilt?

 
 
Jens Bruun (01-07-2011)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 01-07-11 18:37

Mogens <myname@mysite.dk> skrev i meddelelsen
4e0e0167$0$315$14726298@news.sunsite.dk:

> Har købt en CTEK pulslader. Mine batterier er parallelforbundne,
> d.v.s. plus-plus og minus-minus, og mit spørgsmål er derfor om jeg
> skal tilslutte plus på laderen til plus på batteri A og minus til
> batteri B, eller oplade dem separat, men stadig forbundne?

Øh? Hvis de er parallelforbundne, er de at betragte som ét stort batteri.
Smid du plus på plus og minus på minus - AA eller BB eller AB eller BA.

> Eller skal
> jeg evt. helt frakoble dem og oplade dem særskilt?

Det er der vist ingen grund til.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.



Hans Kjaergaard (01-07-2011)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 01-07-11 18:51

On Fri, 01 Jul 2011 19:18:32 +0200, Mogens <myname@mysite.dk> wrote:

>mit spørgsmål er derfor om jeg skal
>tilslutte plus på laderen til plus på batteri A og minus til batteri B,
>eller oplade dem separat, men stadig forbundne?
Det kan du vælge at gøre som du vil eller som det passer sig mest
praktisk for dig, bare det er "plus til plus" og "minus til minus".

>Eller skal jeg evt. helt frakoble dem og oplade dem særskilt?
Det vil være det mest optimale rent teknisk set, dvs. de skal bare
være frakoblet hinanden.

2 hovedafbrydere, en til hvert batteri vil være helt fint, så kan de
frakobles fra hinanden i tilfælde af at en af dem dør således at det
døde ikke tager det OK batteri med i graven så at sige.
Du får også mulighed for at bruge dem enkeltvis, det vil alt andet
lige være bedre for batteriernes samlede levetid.


/Hans

Finn Borch (03-07-2011)
Kommentar
Fra : Finn Borch


Dato : 03-07-11 15:22

On 1 Jul., 19:50, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk> wrote:
> On Fri, 01 Jul 2011 19:18:32 +0200, Mogens <myn...@mysite.dk> wrote:
>
> 2 hovedafbrydere, en til hvert batteri vil være helt fint, så kan de
> frakobles fra hinanden i tilfælde af at en af dem dør således at det
> døde ikke tager det OK batteri med i graven så at sige.
> Du får også mulighed for at bruge dem enkeltvis, det vil alt andet
> lige være bedre for batteriernes samlede levetid.
>
> /Hans

Absolut enig med sidste ærede "taler".
Parallelforbindelse af to - altid lidt forskellige - batterier er
aldrig særligt godt.

Finn B. A.

BoA (04-07-2011)
Kommentar
Fra : BoA


Dato : 04-07-11 07:56

................klip.
>> Du får også mulighed for at bruge dem enkeltvis, det vil alt andet
>> lige være bedre for batteriernes samlede levetid.
>>
>> /Hans
> .................klip
> Absolut enig med sidste ærede "taler".
> Parallelforbindelse af to - altid lidt forskellige - batterier er
> aldrig særligt godt.
>
> Finn B. A.

Det kan nu godt lade sig gøre at parallelforbinde to (eller flere)
accumulatorer med godt resultat, MEN det er under visse betingelser :

De SKAL være helt ens. Samme type, model og størrelse, samt helst også
samme produktionsserie.

Sammenkoblingen skal ske allerede FØR første opladning og ibrugtagning.

De skal altid oplades sammen og bruges sammen. Derved kommer de til at
fungere som én stor accumulator.

Systemet med flere afbrydere, således at man kan anvende accumulatorerne
hver for sig, kan redde situationen hvis en af accu'erne går dårlig, men
har man først brugt dem adskilt skal de derefter blive ved med at være
adskilt og oplades hver for sig.


Med bedste hilsner
fra
BoA

Finn Borch (04-07-2011)
Kommentar
Fra : Finn Borch


Dato : 04-07-11 13:45

On 4 Jul., 08:56, BoA <b...@FJERNESglaipnir.dk> wrote:
> ...............klip.
>
> >> Du f r ogs mulighed for at bruge dem enkeltvis, det vil alt andet
> >> lige v re bedre for batteriernes samlede levetid.
>
> >> /Hans
> > .................klip
> > Absolut enig med sidste rede "taler".
> > Parallelforbindelse af to  - altid lidt forskellige - batterier er
> > aldrig s rligt godt.
>
> > Finn B. A.
>
> Det kan nu godt lade sig g re at parallelforbinde to (eller flere)
> accumulatorer med godt resultat, MEN det er under visse betingelser :
>
> De SKAL v re helt ens. Samme type, model og st rrelse, samt helst ogs
> samme produktionsserie.
>
> Sammenkoblingen skal ske allerede F R f rste opladning og ibrugtagning.
>
> De skal altid oplades sammen og bruges sammen. Derved kommer de til at
> fungere som n stor accumulator.
>
> Systemet med flere afbrydere, s ledes at man kan anvende accumulatorerne
> hver for sig, kan redde situationen hvis en af accu'erne g r d rlig, men
> har man f rst brugt dem adskilt skal de derefter blive ved med at v re
> adskilt og oplades hver for sig.
>
> Med bedste hilsner
> fra
> BoA

En udmærket beskrivelse af hvor problematisk det kan være med
parallelforbundne batterier.

Finn B. A.

Jens Bruun (04-07-2011)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 04-07-11 20:48

Finn Borch <finnband@gmail.com> skrev i meddelelsen
070ae863-c21d-423d-8e8e-081a88bb288e@n28g2000vbs.googlegroups.com:

> En udmærket beskrivelse af hvor problematisk det kan være med
> parallelforbundne batterier.

Egentlig ikke. Ikke én eneste forklaring på, hvorfor det kan være
problematisk.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.



Rasmus Dyrholm (05-07-2011)
Kommentar
Fra : Rasmus Dyrholm


Dato : 05-07-11 02:19

Den 04-07-2011 21:47, Jens Bruun skrev:
> Finn Borch<finnband@gmail.com> skrev i meddelelsen
> 070ae863-c21d-423d-8e8e-081a88bb288e@n28g2000vbs.googlegroups.com:
>
>> En udmærket beskrivelse af hvor problematisk det kan være med
>> parallelforbundne batterier.
>
> Egentlig ikke. Ikke én eneste forklaring på, hvorfor det kan være
> problematisk.
>
Jamen så læs lidt om indre modstand (kort og ikke så fyldestgørende)
her: http://da.wikipedia.org/wiki/Akkumulator_%28elektrisk%29

Hans Kjaergaard (05-07-2011)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 05-07-11 06:38

On Tue, 05 Jul 2011 03:19:17 +0200, Rasmus Dyrholm <rdy@gefion-gym.dk>
wrote:

>Den 04-07-2011 21:47, Jens Bruun skrev:
>> Finn Borch<finnband@gmail.com> skrev i meddelelsen
>> 070ae863-c21d-423d-8e8e-081a88bb288e@n28g2000vbs.googlegroups.com:
>>
>>> En udmærket beskrivelse af hvor problematisk det kan være med
>>> parallelforbundne batterier.
>>
>> Egentlig ikke. Ikke én eneste forklaring på, hvorfor det kan være
>> problematisk.
Vi skal lige huske konteksten "blyakkumulator" (12 Volt)

I praksis er risikoen ved parallelforbundne batterier at et
dødt/døende batteri kan tage et godt batteri med sig i graven, og det
ved at være skyld i at det gode batteri aldrig bliver ladet helt op,
og at det døde/døende batteri så at sige suger strøm ud af det gode
batteri.
Dog kommer det jo meget an på hvorledes det døde/døende batteri
opfører sig, i andre tilfælde kan det gå i døden uden at det har
nævneværdig virkning på det andet batteri.

Et batteri kan dø ved at en celle kortslutter og så har man et 10
Volts batteri istedet og er det koblet parallel med et 12 Volts
batteri sker der ting og sager, OK batteriet vil forsøge at oplade det
defekte og det vil koge ud, ja de kan begge koge ud på den konto hvis
forholdene ellers er til det. I tilfælde at at celle kortslutningen
(kaldes også at cellen falder sammen) sker gradvist vil kogning ikke
optræde så voldsomt og man opdager bare at den totale kapasitet bliver
mindre og mindre over tid.

Det man skal iagttage er at de parallelforbundne batterier har samme
ladespænding (kontroller op imod fabrikantens data) og at man benytter
en passende ladeteknik/ladeapparat.

>Jamen så læs lidt om indre modstand (kort og ikke så fyldestgørende)
>her: http://da.wikipedia.org/wiki/Akkumulator_%28elektrisk%29
Som så ikke fortæller ret meget brugbart, ja det fortæller faktisk
intet.
Vil man vide noget så kontakt batterifabrikanten, det er de steder
hvor man kan få reel oplysning, man skal dov vide at fabrikanten kun
kan stå inde for egne produkter.


/Hans

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste