SvenP skrev den 07-06-2011 15:19:
> Tak for svar, jeg havde næsten opgivet. Der er dog ting der ikke er helt
> klare for mig endnu.
>
> ">> Jeg mener bare man generelt er lovmæssigt beskyttet mod dette spørgsmål
> fra
>>> sin arbejdsgiver. Ved at søge på Google fandt jeg omtale af
>>> helbredsoplysningsloven, men retsinfo kender ikke til denne tittel.
>>> Er der en sådan lov?
>
> Jeg savner stadig svar på ovenstående.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=81200
den korrekte titel er:
Lov om brug af helbredsoplysninger m.v. på arbejdsmarkedet
> Og efter at have skimmet dit link
> til Retssikkerhedsloven, opstår spørgsmålet, hvilken lov der gælder hvis de
> 2 er modstridende iht. paragraf 2 stk. 2 og 3.
>
så sker der det, at anden lovgivning gælder.
det står direkte i stk 2.
Men i den anden lovgivning (fx forvaltningsloven) er der også
habilitets-regler som ikke kan fraviges.
>> Når Kommunen optræder - som i dette tilfælde - både som arbejdsgiver og
>> som myndighed, så er der vandtætte skodder mellem
>>
>> kommunen som arbejdsgiver
>> og
>> kommunen som myndighed
>
> Hvor ved du det fra?
>
sådan foregår det i den myndighed jeg arbejder i.
Selvom organisationen som myndighed har adgang til alle oplysninger om
mig som borger, så sker der i rollen som lønmodtager/arbejdsgiver præcis
det samme som hvilken som helst anden arbejdsgiver/lønmodtager-relation.
Eller i min dagligdag: i princippet kan jeg se alle oplysninger om mig
som borger (jeg har både læse- og retteadgang til disse oplysninger).
Men det vil få vidtrækkende konsekvenser for mit job [læs: fyring],
såfremt jeg benyttede mig af disse adgange.
Hvorfor jeg, såfremt jeg ønsker rettelser skal gå igennem samme adgange
som alle mulige andre borgere i dette land.
Der er en særlig enhed (de laver også andet end kontrol af kollegaer) i
organisationen som kontrollerer den øvrige medarbejderstab dvs. hvor de
er udstyret med de nødvendige tilladelser og begrænsninger til at udføre
den kontrol de skal udføre....hvorledes man så internt i denne særlige
enhed inddeler sig, så også de bliver kontrolleret...det ved jeg så ikke.
>, og fungerer det i praksis, hvis nu de interesserede
> dele af kommunen har skrivebord side om side?
så er det ret dårlig indrettet på det rådhus!
Men i princippet kan man sagtens have to skriveborde lige ved siden af
hinanden, hvor den ene sidder med myndighedsopgaven..og den anden med
arbejdsgiveropgaven.
Medarbejderne er forhåbentligt deres opgave voksen og kan kende forskel
på hvilke oplysninger de må, kan hhv ikke må og ikke kan udveksle.
tavshedspligtsbestemmelserne i forvaltningsloven generelt, samt andre
loves tavshedspligtsbestemmelser skal naturligvis overholdes.
Bemærk også, at der er skærpede strafbestemmelser for myndighedspersoner
som omgår de oplysninger som man måtte komme i besiddelse af pga. ens
arbejde med fortrolige oplysninger. (se straffeloven §152)
Der er så organisationens rolle at sikre, at der i organisationen er en
konstruktion, som gør, at myndighedens egne medarbejdere ikke optræder i
en dobbeltrolle....samt medarbejdernes pligt at meddele inhabilitet
(forvaltningslovens §6).
Fx kan en medarbejder i kommunens personaleafdeling ikke have opgaver på
sygedagpengekontoret....eller omvendt for den sags skyld.
>> Det kan dog for den sygemeldtes egen interesse være en fordel, at
>> arbejdsgiveren kender noget til sygdommen og i hvilket omfang sygdommen er
>> arbejdsbetinget dvs. er det noget arbejdspladsen kan lave om, så den
>> sygemeldte kan komme hurtigere tilbage end ellers...og evt. forebygge
>> senere sygeforløb.
>> Den sygemeldte skal i den forbindelse give positiv samtykke til den
>> informationsudveksling.
>
> Ja man skal frivilligt give samtykke iht. paragraf 11a, men kan man bare
> lade være med at underskrive i pkt. 7 i blanketten, eller er det så som så
> med frivilligheden?
>
Du misforstår 11a stk 1.
11a stk 1 er en fuldmagt til myndigheden, at myndigheden må indhente
oplysninger hos de nævnte grupperinger. Og igen: det må kun være
relevante oplysninger som må indhentes!
Grupperingerne er NORMALT bundet til en tavhedspligt fx lægen. 11a stk
1 "åbner op for" at kommunen kan få disse tavshedspligt-belagte oplysninger.
Alle de grupperinger der nævnes i 11a stk 1 skal give oplysninger til
myndigheden. Myndigheden kan kun give nødvendige oplysninger til disse
grupperinger. Nødvendige vil i denne sammenhæng sige:
Identitetsoplysninger (navn, cpr mv.)...grupperingerne skal jo have en
chance for at finde den berørte person.
*****privat kommentar, naturligvis*****
--
med venlig hilsen
www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til
for varigt vægttab.