Regler ang. købeloven
Fra : emilh

Dato : 14-05-11 03:18

Jeg vil høre om i ved hvem der har ret til hvad i denne sag. Jeg
byttede for at par dage siden en scooter med en, og nu vil han
pludselig bytte tilbage igen. Han siger den ikke kan starte nu, men
det har jeg sagt at jeg ikke kan forstå, fordi at den har altid
startet mens jeg har haft den. Da jeg var nede ved ham, startede den
også med det samme, og han så den kørte fint og kiggede ellers på den.
Han fik lidt penge oveni handlen pga. at han skulle lave noget på den,
og pga at min var i lidt dårligere stand end hans. Nu har han så truet
mig, og han er virkelig sur og siger han har ret til at få sin scooter
tilbage. Vi har ikke skrevet under på nogen form for papirer, vi så
bare hinandens scootere også byttede vi nogle afmeldte
forsikringspapirer som bevis på at de ikke var stjålet.

Så mit spørgsmål er, hvem har ret i denne sag?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-05-11 10:24

emilh skrev:

> [...]
> forsikringspapirer som bevis på at de ikke var stjålet.

> Så mit spørgsmål er, hvem har ret i denne sag?

Det har du. Der er indgået en mundtlig aftale, og den er fuldt så
gyldig som en skriftlig.

Når I ikke har aftalt andet, er der 2 års reklamationsfrist (for
jer begge to), men det er jo kun aktuelt ved mangler, og en sådan
foreligger jo ikke.

Han har åbenbart prøvet at lade som om der var en mangel, men den
holdt jo ikke da du afprøvede den. Det virker som om han bare har
fortrudt byttehandelen og nu prøver at slippe ud af den.

Det har han ingen ret til.

--
Bertel

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 15-05-11 17:18

om en skriftlig.

> Når I ikke har aftalt andet, er der 2 års reklamationsfrist (for
> jer begge to), men det er jo kun aktuelt ved mangler, og en sådan
> foreligger jo ikke.

Når der ikke er aftalt noget om reklamationsret, så er der vel heller
ingen, når det er et privat-salg?
Eller er det ikke et privatsalg det drejer sig om her i sagen? Måske har
jeg overset noget?
Hilsen Matthias

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-05-11 17:51

Matthias H. Matthiessen skrev:

> Når der ikke er aftalt noget om reklamationsret, så er der vel heller
> ingen, når det er et privat-salg?

Foerbrugerhandler har sine egne paragraffer hvad det angår. Alle
andre handler som er dækket af købeloven, har en automatisk
2-årig reklamationsfrist hvis man ikke aftaler andet.

§ 54. Har køberen ikke inden to år efter genstandens overgivelse
   til ham meddelt sælgeren, at han vil påberåbe sig en mangel,
   kan han ikke senere gøre den gældende, medmindre sælgeren har
   påtaget sig at indestå for genstanden i længere tid eller har
   handlet svigagtigt.

--
Bertel

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 15-05-11 17:54

On Sun, 15 May 2011 18:18:05 +0200, "Matthias H. Matthiessen"
<matthiessen@dioder.dk> wrote:

>Den 14-05-2011 11:24, Bertel Lund Hansen skrev:
>om en skriftlig.

> Når der ikke er aftalt noget om reklamationsret, så er der vel heller
>ingen, når det er et privat-salg?
Jo da.

>Eller er det ikke et privatsalg det drejer sig om her i sagen? Måske har
>jeg overset noget?
Ja, købeloven https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1419

§ 1 a. Loven gælder for alle køb, bortset fra køb af fast ejendom.
****************************
Så Loven gælder derom ingen tvivl.

§ 1. Denne lovs bestemmelser kommer kun til anvendelse, for så vidt
ikke andet er udtrykkelig aftalt, eller må anses for indeholdt i
aftalen eller følger af handelsbrug eller anden sædvane.
***************************
Der står at købelovens bestemmelser gælder med mindre andet
udtrykkelig er aftalt og ingen aftale = så gælder hele købeloven
(altså de relevante dele).

/Hans

Fra : alexbo

Dato : 15-05-11 20:31

"Hans Kjaergaard" skrev

> [...]
> (altså de relevante dele).

"eller må anses for indeholdt i aftalen eller følger af handelsbrug eller

Jeg vil uden videre påstå at handelsbrug og sædvane ved privat handel af
denne karakter er med meget kort reklamationsret, i hvert fald ikke 2 år.
En gammel brugt scooter skal virke som aftalt, men der er ikke 2 års
reklamationsret.

Nu er det ikke så vigtigt i denne sag hvad reglerne og loven siger, sælger
skriver op og ned af stolper for at slippe for at tage stilling til købers
reklamation, hvis købers henvendelser har resulteret i en lignende rækker af
sludder for en sladder kan jeg godt forstå han truer med at tage sagen i
egen hånd.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-05-11 10:05

alexbo skrev:

> reklamation, hvis købers henvendelser har resulteret i en lignende rækker af
> sludder for en sladder kan jeg godt forstå han truer med at tage sagen i
> egen hånd.

Du accepterer (trusler om) vold som svar på en henvendelse hvis
resultat man ikke er tilfreds med?

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 16-05-11 12:03

"Bertel Lund Hansen" skrev

> Du accepterer (trusler om) vold som svar på en henvendelse hvis
> resultat man ikke er tilfreds med?

En påstand og et spørgsmålstegn, på den måde kan man påstå hvad man vil og
lade som om det er et spørgsmål.

Du forventer selvfølgelig ikke svar?

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-05-11 22:59

alexbo skrev:

> Du forventer selvfølgelig ikke svar?

Jo. Den sproglige form er et spørgsmål og ikke en påstand. Den
tekniske betegnelse er "et ledende spørgsmål".

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 14-05-11 10:40

"emilh" skrev

> [...]
> startet mens jeg har haft den. Da jeg var nede ved ham, startede den
> også med det samme, og han så den kørte fint og kiggede ellers på den.

Det læser jeg som at da I byttede startede scooteren, men den kan ikke
starte nu.
Eller betyder det at du efter han klagede har været nede ved ham og scoteren
startede.

> Så mit spørgsmål er, hvem har ret i denne sag?
Hvis ikke den solgte scooter kan starte har den en mangel, det skal du som
sælger gøre noget ved.
Det er ikke nok du ikke kan forstå det, du skal sørge for eller vise køber
at den kan starte, ikke bare da I byttede men også senere.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henning

Dato : 14-05-11 10:44

>og pga at min var i lidt dårligere stand end hans. Nu har han så truet
>mig, og han er virkelig sur og siger han har ret til at få sin scooter

Hvori består truslerne? Kontakt den lokale politistation og bed dem om et godt råd - en opringning
fra betjenten til modparten kan gøre meget, evt. hans forældre hvis han er under 18.

Fra : emilh

Dato : 14-05-11 03:52

On 14 Maj, 11:40, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
> Det er ikke nok du ikke kan forstå det, du skal sørge for eller vise køber
> at den kan starte, ikke bare da I byttede men også senere.

Okay det lyder til på dit svar at han har ret til at få den tilbage,
for jeg har ikke været nede ved ham igen efter vi har byttet. Jeg kan
godt se at det lyder lidt tyndt at jeg skriver kun som begrundelse at
jeg ikke kan forstå hvorfor fejlen er sket så den ikke kan starte
længere, men jeg har ikke lavet noget på dens motor, jeg har kun malet
den, så jeg ved ikke hvordan den ser ud indeni, derfor kan jeg kun
svare ham med de erfaringer jeg har haft med den. Den startede også
med det samme da jeg var nede ved ham, og kørte fint. Men det lyder
ikke på dit indlæg at det har noget at sige?

Fra : alexbo

Dato : 14-05-11 11:30

"emilh" skrev

> Okay det lyder til på dit svar at han har ret til at få den tilbage,

Nej han har krav på at den scooter er som lovet, det vil sige at den i det
mindste kan starte.

Så kan du få den til at starte så er det fint, kan du ikke så vil en hævning
af handlen være en fornuftig løsning, og det er åbenbart det den anden part
helst vil.
Man kunne også forestille sig at han fik nogen penge til at få den lavet,
hvis du allerede havde solgt "hans" scooter ville det jo være svært at give
ham den tilbage.

Der er flere muligheder, men du har solgt en scooter den skal virke som
aftalt, det er dit problem indtil videre.

Ved byttehandler skal man helst sætte et beløb på de enkelte ting, det gør
det nemmere at ændre handlen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-05-11 13:12

alexbo skrev:

> [...]
> mindste kan starte.

> Så kan du få den til at starte så er det fint, kan du ikke så vil en hævning

Det kommer da i høj grad an på hvad årsagen er til at den ikke
vil starte. Hvis det er selvforskyldt, er det købers problem

--
Bertel

Fra : emilh

Dato : 14-05-11 04:16

On 14 Maj, 11:44, Henning <no.m...@all.invalid> wrote:

> Hvori består truslerne? Kontakt den lokale politistation og bed dem om et godt råd - en opringning
> fra betjenten til modparten kan gøre meget, evt. hans forældre hvis han er under 18.

Han har sagt at han har min adresse, og hvis jeg ikke kommer tilbage
med den, kommer han op efter den og det bliver ikke med hans mor. Han
siger jeg skal komme hen til ham med alle mine venner, og ja generelt
sviner mig til kalder mig idiot, spasser og siger siger jeg fucking
komme tilbage med den og lignende. Jeg har snakket ordenligt til ham,
så syntes jeg også han kan prøve at opføre sig en smugle bedre.

Fra : Jesper Lund

Dato : 15-05-11 17:40

Matthias H. Matthiessen wrote:

> Når der ikke er aftalt noget om reklamationsret, så er der vel heller
> ingen, når det er et privat-salg?

Når der ikke er aftalt noget, er der netop to års reklamationsret som
Bertel skriver.

--
Jesper Lund